The Art of Sleepy Hollow

2 minutters læsetid
The Art of Sleepy Hollow

Alle, der kender til instruktøren Tim Burtons filmografi, ved, at man som publikum til én af hans film altid får en uovertruffen visuel filmoplevelse. Efter floppet med den ellers forrygende Mars Attacks! (1996) scorede Burton en anmelderrost publikumssucces med Sleepy Hollow; en bloddryppende og eventyrlige gyser om politibetjenten Ichabod Crane (Johnny Depp) og hans kamp mod den hovedløse rytter, der hærger den søvnige landsby Sleepy Hollow.

I forbindelse med filmens premiere udkom den flotte kunstbog The Art of Sleepy Hollow, som vi ser på i denne her anmeldelse. Bogen indeholder, foruden en masse billeder, også filmens manuskript af Andrew Kevin Walker, der fik sit gennembrud med manuskriptet til David Finchers mesterlige thriller Se7en (1995).

Flot illustreret og velskrevet filmmanuskript

Washington Irvings historie The Legend of Sleepy Hollow fra 1820 har været filmatiseret tidligere. Den mest kendte filmudgave før Burtons film, var Disneys fra 1949, der også er den mest trofaste filmudgave af historien.

Andrew Kevin Walker og effektmageren Kevin Yagher tog friheder med forlægget, da de udviklede en nyfortolking af historien ved f.eks. at gøre skolelæreren Ichabod Crane til en politimand, der ikke tror på det overnaturlige. Yagher var den oprindelige instruktør på projeket, indtil Tim Burton viste stor interesse for filmen. Da Burton trådte ind som instruktør, blev Yagher på projektet som effektmand og medproducent.

I sin forord til The Art of Sleepy Hollow fortæller Burton om sin fascination af Irvings historie og han så med filmen en mulighed for at lave en gyserfilm, der kunne fungere som en hyldest til de klassiske Hammer-gyserfilm fra 1960’erne og 70’erne. Han hyrede sågar de gamle Hammer-stjerner Christopher Lee og Michael Gough til et par fine cameo-roller.

I The Art of Sleepy Hollow får man Walkers oprindelige filmmanuskript. Der er scener, der aldrig blev filmet, og det færdige manus blev en smule omskrevet og omstruktureret af Tom Stoppard, som ikke blev krediteret for sit arbejde. Manuskriptet er underholdende, men især selvfølgelig sjovt, hvis man har set filmen i forvejen, for der er enkelte scener, der er anderledes end det endelige resultat. Man kan tydeligt fornemme, hvad der fangede Burtons opmærksomhed – ikke bare hans store kærlighed til gamle gyserfilm, men også det åbenlyse outsider-element i form af Ichabod Crane. Outsidere har jo altid optaget Burton, om de så er mennesker eller monstre.

Manuskriptet er rigt illustreret med produktionstegninger fra blandt andet filmens scenograf Rick Heinrichs, som helt velfortjent vandt en Oscar for sit arbejde. I et gammelt interview udtalte Heinrichs, at han og Burton ønskede at scenografien skulle virke todimensionelt i udtrykket samtidig med at det skulle fungere tredimensionelt. Burton og Heinrichs hentede visuel inspiration fra tysk ekspressionisme, amerikansk arkitektur, Dr. Seuss-illustrationer, Hammer-filmene, men især også fra Mario Bavas italienske gyserklassiker La maschera del demonio (1960; engelsk: Black Sunday). Bogens mange fotografier viser filmens mange kulisser på fornem vis og ofte i store billeder, der fylder to sider.

Tim Burton tegner ofte tegninger og skitser, når han planlægger sine film, og dem kan man også se i The Art of Sleepy Hollow. De er smukke og er med til at bekræfte Burtons ry som visuel auetur, der altid sætter sit personlige fingeraftryk på sine film.

En god bog for Tim Burton-fans og fans af Sleepy Hollow

Var man en af dem, der blev betaget af den mørke og eventyrlige stil fra Sleepy Hollow, så er The Art of Sleepy Hollow lige bogen for jer. Den fungerer fantastisk godt som et supplement til filmen. Er man generelt bare fan af manden og hans skæve, visuelle universer, er bogen heller ikke til at komme udenom.

5 stjerner
Titel: The Art of Sleepy Hollow
Forfatter: Andrew Kevin Walker, Tim Burton (forord)
Forlag, år: Pocket Books, 1999
Format: Hardcover
Sideantal: 178 sider

Anmeldt i nr. 97 | 13/11/2013

Michael Larsen. Michael er 27 år gammel, bor i Ørbæk på Fyn og har en baggrund som webintegrator. Han har tidligere skrevet for onlinemagasinerne Connery.dk og OnFilm.dk. Michael er tosset med film, filmmusik, tegneserier og bøger, og han elsker at skrive om det for andre nørder som sig selv.

Skriv et svar

Your email address will not be published.