Anders Johnsen
Ingen kommentarer

Wings: Remastered Edition

Wings: Remastered Edition
Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

På trods af nogle bugs hist og her, er den remasterede udgave af Cinemawares Wings et fint spil, der lægger sig ganske tæt op ad originalen.

Wings: RemasteredTilbage i de, for mig, glade 90’ere brugte jeg utallige timer i selskab sammen med min elskede Amiga 500, og en ganske betragtelig del af disse utallige timer blev brugt på at spille Wings.

Cinemaware udviklede og udgav spillet i 1990, og det blev en enorm succes. Idag anses Wings som værende en all time klassiker, og personligt kender jeg ingen, som ikke har Wings på deres top-10-liste over Amigaspil.

I 2012 besluttede Cinemaware, at det var på tide med et remake af Wings. Titlen skulle være Wings: Director’s Cut, og dette remake skulle udkomme på mobil og desktop-platforme.

Wings ville få et væsentligt ansigtsløft i form af HD-grafik, og musikken ville blive genindspillet af tyske Sound of Games (https://www.sound-of-games.com/).

Man besluttede at Wings: Director’s Cut skulle finansieres via en Kickstarterkampagne

Cinemaware havde sig det mål, at der minimum skulle indsamles 350.000 USD for at remaket ville kunne realiseres. Desværre blev der kun indsamlet cirka 52.000 USD, hvilket må siges at være langt fra målet, så projektet fik hurtigt dødsstødet.

Men så let gav Cinemaware ikke op. I november 2013 skød Cinemaware en ny Kickstarter-kampagne i gang med titlen Wings: Remastered Edition, og denne gang med et mindre ambitiøst mål – nemlig 85.000 USD. Det lykkedes, og i alt blev der indsamlet omkring 91.500 USD.

Hvad kom der så ud af Kickstarter-kampagnen? Lige præcis penge nok til at kunne realisere målet – nemlig at lave en remastered udgave af det oprindelig Wings fra 1990.

Grafisk forbedring

Og hvad byder Wings: Remastered Edition så på? Først og fremmest en gennemgribende grafisk forbedring. Det oprindelige Wings fra 1990 var, for tidens standard, voldsomt flot, men kan selvsagt ikke hamle op med nutidens grafiske standarder.

Dog er den grafiske forbedring i Wings: Remastered Edition ikke noget, der får én til at spærre øjnene op af beundring, og det har tydeligvis heller ikke været formålet, da spillet også skulle udkomme på Android og IOS.

Spillets kampagne er fuldstændig, som vi kender den fra det oprindelig Wings. Intet har forandret sig overhovedet, hvilket jeg personligt sætter stor pris på.

Du har de indledende træningsmissioner, og derefter går det løs. Det var oprindelig tiltænkt, at der i remaken skulle introduceres en ny mini-kampagne samt en tysk kampagne, men der blev desværre ikke indsamlet penge nok til at disse kunne tilføjes spillet. Ærgerligt.

Nyindspillet musik

Lidt nyt var der dog penge til, og disse blev allokeret til en genindspilning af det oprindelig Wings-score, hvilket tyske Sound of Games blev hyret til.

Her er der selvfølgelig brugt rigtige instrumenter til indspilningen, og personligt synes jeg, at de har gjort et rigtigt godt stykke arbejde. Det oprindelig score fra 1990 har dog en helt speciel plads i mit hjerte, og det gjorde mig derfor rigtig glad, da jeg opdagede, at man kan skifte mellem det nye og gamle score i spillets menu.

Tjek evt. denne video, hvor du kan se klip fra indspilningen til det nye score og sammenligne med det gamle score. Og læg da så også lige mærke til de flotte leopardprikkede jakker, de to bagmænd fra Sound of Games har på.

Ud over genindspilning af scoret, bliver teksten i Squadron-journalen samt teksten før start af hver enkelt mission læst højt. Stemmen er dog fuldstændig uden indlevelse og gnist, så den slog jeg meget hurtigt fra. Jeg følte nærmest at stemmen ødelagde den ellers så fremragende historie.

Samme gameplay

Gameplaymæssigt er spillet fuldstændig, som vi kender det fra det oprindelig Wings. Der er tre typer missioner. Dog Fight/ Balloon busting, Strafing og Bombing.

Dog Fight/Balloon Busting-missionerne var og er for mig stadig de sjoveste. Man har bibeholdt det klassiske view, hvor kameraet er placeret lige bag ved pilotens hoved, og man navigerer stadig efter fjendtlige fly ved at dreje i den retning, piloten ser. Dvs. kigger piloten til højre, betyder det, at du skal dreje mod højre.

Vickers-maskingeværerne monteret på flyet “jammer” stadigvæk, hvis du holder skydeknappen inde for lang tid, også som i det oprindelige spil.

Jeg havde dog i starten lidt vanskeligt ved at kende forskel på ven og fjende, da flyene faktisk ligner hinanden ret så meget. I det oprindelige Wings var det tydeligt, hvem der var fjenden. De fjendtlige fly var røde mens de allierede fly var gule.

I denne udgave er der ikke så markante forskelle. For at afhjælpe evt. forvirring kan man i spillets menu vælge at highlighte fjendtlige fly, hvilket kommer til udtryk i en stor rød cirkel rundt om flyet.

Det ser ikke så elegant ud på skærmen, men du er i det mindste ikke i tvivl længere. Jeg havde highlight på de første par missioner, og droppede det så senere hen, da jeg efterhånden kunne se forskel på ven og fjende.

Strafing-missioner finder jeg ganske irriterende, hvilket jeg også gjorde i den oprindelige udgave. Men faktisk finder jeg dem nok endnu mere irriterende i denne udgave.

Det går lige lovligt hurtigt for mig, og har man først skudt forbi et mål, er det stort set umuligt at “bakke” tilbage med flyet tidsnok til at ramme, inden målet er forsvundet ud af skærmen igen.

Bombing-missionerne er ligeledes, som man husker dem. Dog skal man nu bruge sit flys skygge som indikator for, hvornår man skal droppe sine bomber. Det gør det meget nemt at ramme målet – skyggen skal blot ramme målet, og så dropper man bomben.

Keyboard og mus, controller – eller joystick

På PC, som er den eneste platform, jeg har testet Wings: Remastered Edition på, foregår styringen enten via keyboard og mus eller en controller.

Jeg foretrækker at bruge en controller, da jeg synes, at det giver en bedre føling med spillet. Man kan selvfølgelig også vælge gå helt old school og bruge sit gamle 9-pins joystick, hvis man foretrækker det.

Bugs

Og så til det negative. Der er nogle bugs hist og her. Eksempelvis i journalen, hvor side 2 er fuldstændig ulæselig.

En anden bug indtræder, når ens pilot dør. For at forsætte spillet laver man, som normalt, en ny pilot, navngiver denne og fortsætter spillet. Problemet er her, at du kun har 7-8 tastetryk til at navngive din pilot. Så hvis du både vil inkludere for- og efternavn, så er dette umuligt.

Eneste måde at løse dette problem på, er at genstarte spillet. Nu er du ikke begrænset til 7-8 tastetryk længere.

Spillet gemmer automatisk efter hver 5. mission, så du skal ikke undre dig, hvis du ikke kan finde “Save”-knappen. Spillet gemmer også automatisk, når du afslutter spillet. Så inden du hidser dig op, så er dette altså ikke en bug.

Men bugs er er der flere af i spillet. De er lettere irriterende, men personligt kan jeg sagtens leve med dem.

Ærgerligt er det dog, at udviklerne ikke har tænkt sig, at fjerne disse bugs. Ja, faktisk har udviklerne droppet al form for support. Sidste patch blev udgivet i november 2014, altså for fire år siden i skrivende stund, og på Steams forum har det selvfølgelig kastet nogle gnavne kommentarer af sig.

Kickstarter-problemer

Langt værre er det dog, at mange backers stadig ikke har fået de ekstra produkter, de har betalt mange penge for at få i forbindelse med Kickstarter-kampagnen. Dette må siges at være noget af en katastrofe! Tag bare et kig på kommentarsektionen på Kickstarter-kampagnen ( http://www.kickstarter.com/projects/850516062/wings-remastered-edition).

Desværre – og det er der mange backere, der glemmer – er der ingen garantier, når man vælger at backe en kampagne. Det kan ske, at dele eller hele kampagnen ikke kan realiseres, og så er din investering altså tabt. Der er ingen tilbagebetaling.

Sådan er det, og det lægger Kickstarter heller ikke skjul på. Som backer må man kalkulere med den risiko. Jeg har personligt ikke oplevet, at en kampagne, som jeg har backet, ikke har holdt, hvad de har lovet. Jeg har altid modtaget de produkter, jeg har fået stillet i udsigt, og jeg har i skrivende stund backet mere end 50 projekter. Men tænke sig om, det skal man!

Ikke den store tegnedreng

Wings: Remastered Edition kan købes for 14,99 EUR på Steam, så man skal altså ikke have den store tegnedreng op af lommen.

Sammenholdt med det oprindelig Wings fra 1990 er det som før nævnt kun musikken og grafikken, der adskiller sig.

Så er man nostalgiker og enten har en Amiga stående eller spiller via emulator, så er der ingen grund til at smide de omkring 100 kr. Gider man på den anden side ikke bøvle med lange load-tider på sin Amiga, eller er man ikke helt skarp mht. emulering, ja så kan jeg kun anbefale, at du køber Wings: Remastered Edition.

4 stjerner

Titel: Wings
Udvikler: Cinemaware
Udgiver: Cinemaware
Udgivelsesår: 2014
Platform: PC
Genre: Action/simulation
hvid
Hvor får jeg fat i spillet?
Wings: Remastered Edition kan købes på Steam (store.steampowered.com) formedelst 14,99 EUR (ca. 112 kr. per 13.11.2018). Det kan også købes på Good Old Games (gog.com) for 75 kroner.
hvid
Hvordan får jeg spillet til at virke?
Spillet virker uden problemer i Windows Vista, 7, 8 og 10.

Anmeldt i nr. 157 | 13/11/2018

Stikord: Første Verdenskrig

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>