King’s Bounty: The Legend

5 minutters læsetid
King's Bounty: The Legend

King’s Bounty: The Legend udkom i 2008 og er en hybrid mellem det gamle King’s Bounty fra 1991 og Heroes of Might and Magic-serien (1995-2007), herefter kaldet HOMM-serien.

Historien i King’s Bounty: The Legend er så som så, men ej heller videre relevant for spillet, da dette spil i høj grad er drevet af quests og akkumuleringen af så meget guld og så mange XP som muligt, så man kan stige i levels og hyre endnu flere soldater til sin hær.

Det er sådanne spil mange hader, men som langt størstedelen af gamere simpelthen elsker. Der er noget fortryllende og forbandet over spil, der virkelig formår at fastholde spillere i et jerngreb, hvor man altid lige skal stige et level mere, inden man stopper, og før man ved af det, har man spenderet mange timer foran skærmen uden at have bemærket det.

King Mark

Introskærmen.
Introskærmen.

King’s Bounty: The Legend foregår i verdenen Endoria, der ligger i The Ocean of Time. Endoria består officielt af fem lande – Darion, Freedom Islands, Kordar, Ellinia og Murok. Derudover er der også Death Lands og Demonis. Alle disse lande er befolket af klassiske fantasyvæsener så som dværge, elvere, orker, drager osv.

Som nyuddannet Royal Treasure Hunter i landet Darion, der tilhører menneskene, er du som spiller underlagt ordrer fra King Mark the Wise, og man er da også kun lige startet i tjenesten, da man får sin første quest. Det er således også fra King Mark, man får main quests fra, altså de quests der skal drive spillets historie. Ud over main quests er der rigtig rigtig mange side quests som kan/skal løses, hvis man vil have en chance for at gennemføre spillet.

3 typer af karakterer

Oversigtskortet.
Oversigtskortet.

Inden spillet starter, vælger man som spiller, hvilken type karakter man ønsker at spille. Der er tre valgmuligheder: Warrior, Paladin og Mage. Hver af klasserne har selvfølgelig sine fordele og ulemper. Ved Warrior karakteren vægtes kamp frem for magi, og man har derfor en begrænset adgang til magien. Til gengæld får man hurtigere adgang til at kommandere en stor og brutal hær og får også hurtigere opgraderet sine kampfærdigheder.

Mage-karakteren er stort set lige omvendt, da denne ikke kan samle en kæmpe hær, men i stedet benytter sin magi til at vinde kampene for sig. Paladin-karakteren er, som den kloge nok har regnet ud, en blanding mellem Warrior og Mage klassen.

Oversigtskortet.
Oversigtskortet.

Hver af karaktererne modtager en bunke runer (også kaldet talent runes), hver gang man stiger i level, og samtidig er det også muligt at finde runer rundt omkring i skattekister og lignende. Warrior-karakteren bruger primært Might-runes, Paladin-karakteren gør brug af Mind-runes, mens Mage-karakteren primært bruger Magic-runes.

Stiger f.eks. en Warrior i level, får denne tildelt flest Might-runer, men modtager også en lille bunke Mind- og Magic-runer. Via tre forskellige talent træer kan man så vælge at fordele sine runer alt efter, hvilke skills man ønsker ens karakter skal besidde. Dette er jo efterhånden en ganske kendt metode, og kendes i særdeleshed fra Diablo-spillene og WOW.

Oversigtskortet.
Oversigtskortet.

Spilleren kan ud over at vælge skills også udruste sin karakter med alskens udstyr, som man enten køber eller finder – det kan f.eks. være et magisk sværd eller en magisk kappe, der har unikke evner. Denne feature kendes også fra HOMM serien, hvor det også er muligt at udstyre sin helt.

Ydermere er det – som noget ganske nyt – også muligt at gifte sig og få børn, hvilket igen giver bestemte fordele til ens karakter.

Ud i den grønne natur og gør din hær stor

Karakterskærm.
Karakterskærm.

Fra starten bliver spilleren udstyret med en lille hær og skal så ellers ride ud i Darion, der i øvrigt består af de fire provinser Greenwort, Verlon, Marshan Swamps og Arlania. Hæren vokser sig større som spillet skrider frem, men hvor stor ens hær kan blive bestemmes af leadership points. Leadership points optjenes, når man stiger i level, og man finder i løbet af spillet også mange magiske bannere, der giver leadership points. Samtidig er der også mange magiske genstande der giver leadership points. Jo højere ens leadership points er, desto større kan ens hær blive. Warrior karakteren, der jo er svag i magiens kunst, tjener langt hurtigere leadership points end Mage karakteren.

Spillet foregår via et stort oversigtskort, hvor man styrer sin helt rundt i realtime. Her drøner man rundt i farverige og grafisk flotte landskaber på sin hest i jagten efter skatte og fjendtlige hære, der skal nedkæmpes. Man kan besøge huse, kroer og borge, hvor man kan få quests, hyre tropper eller købe magiske genstande. Man møder NPC’ere der har brug for hjælp, og man møder også venligsindede tropper, der ønsker at slutte sig til en.

Kamp!

Kamp.
Kamp.

Når man kommer i kamp, og det gør man næsten hele tiden, skifter sceneriet til et turbaseret taktisk landskab. Her flytter man skiftevis med sine tropper og via taktisk snilde og magi, skal man udslette modstanderens hær fuldstændig. Der befinder sig som oftest, alt efter i hvilket landskab man kæmper, forhindringer så som sten eller og træer, som man skal navigere uden om eller benytte til sin fordel.

Ens tropper har forskellige evner og bevæger sig efter hvor høj en initiativ-score de har. Jo højere initiativ, jo tidligere bliver det ens tur, hvilket selvfølgelig er en klar fordel. Denne turbaserede kamp er kendt fra både det gamle King’s Bounty samt HOMM serien.

Forholdsvist tidligt i spillet får man fat i et magisk objekt kaldet The Chest of Rage. I denne magiske kiste befinder sig fire magiske væsner, som kan hjælpe dig i kamp, forudsat, at du som spiller har vundet deres venskab. Under kamp optjener man Rage points, som kan bruges til at aktivere de magiske væseners kræfter. Det kan f.eks. være et kæmpemæssigt magisk sværd, der gør stor skade på modstanderen, eller en giftig sky der driver rundt på kamppladsen og uddeler skade på alle tropper der måtte befinde sig under den.

Detaljerigdom i grafikken og ensformig musik

Kamp.
Kamp.

Grafikken i King’s Bounty: The Legend er faktisk ganske pæn. Den er farverig, kraftfuld og detaljeret, hvilket i den grad fremhæver fantasyelementet i spillet. Musikken er ganske udmærket, men kan dog til tider godt blive lidt kedelig, når man har hørt de fire eller fem forskellige temaer i mange timer.

King’s Bounty: The Legend er rigtig god underholdning, og der er mange timers spilleglæde gemt i dette spil. Personligt er jeg meget stor fan af det gamle King’s Bounty-spil og hele HOMM serien, så derfor kan jeg kun give dette spil min varmeste anbefaling.

På trods af at spillet ikke har den store historie, er man, som ved så mange andre spil, styret af lysten til at gå op i level, hvorved ens helt bliver bedre samtidig med, at ens hær bare bliver ved med at vokse. Stærkt vanedannende og noget af en tidsrøver, men et pokkers underholdende spil!

4 stjerner
Titel: King’s Bounty: The Legend
Udvikler: Katauri Interactive
Udgiver/år: 1C Company, 2008
Platform: PC Windows
Genre: RPG, strategi

Anmeldt i nr. 50 | 13/12/2009

Stikord: Fantasy, Fortsættelse, Magi

Skriv et svar

Your email address will not be published.