Michael Lillegaard Larsen
Ingen kommentarer

The Wolfman

The Wolfman
Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

Danny Elfmans score til The Wolfman er en dejlig, mørk fornøjelse og et af komponistens mest lytteværdige scores indenfor de senere år.

The WolfmanEn gotisk horrorfilm, der foregår i fortiden, bør have musik, der passer til den tid og ikke nutidig musik. Men det var ved at ske med lydsporet til The Wolfman (2010).

Danny Elfman var blevet hyret af filmens instruktør Joe Johnston og leverede et fuldblods-horrorscore, der var meget old school. Men så blev produktionen af The Wolfman kraftigt forsinket af reshoots, og Elfman måtte forlade projektet, da han skulle lave musikken til Tim Burtons Alice in Wonderland (2010).

Så pludselig var Elfmans varulve-musik i fare, og Universal fik den skøre idé at erstatte Elfmans musik med moderne elektronisk musik i håb om at fange et yngre publikum!

De hyrede Paul Haslinger der tidligere havde lavet netop den type musik til Underworld (2003), der tilfældigvis også handlede om bl.a. varulve. Planerne blev heldigvis droppet, og Elfmans mere tidstypiske musik overlevede.

Den blev dog ændret til at passe den ændrede version af The Wolfman. Det skete uden Elfmans hjælp, og nye cues blev derfor komponeret af Conrad Pope og Edward Shearmur. Várese Sarabandes udgivelse indeholder dog kun Elfmans score, og den hører ét af hans bedste scores fra dette årti.

Tydelig inspiration fra Wojciech Kilar

Danny Elfman (f. 1953).

Danny Elfman (f. 1953).

Elfman afslørede ærligt i et interview at hans inspirationskilde til musikken var Wojciech Kilars fremragende musik til Bram Stoker’s Dracula (1992), som han var meget begejstret for.

Kilars musik var mørkt, gotisk og romantisk anlagt, og Elfman gik efter selvsamme effekt. Det står allerede klart fra albummets første nummer, “Wolf Suite, Part 1″ (nr. 1), der indledes med tunge toner efterfulgt af en violin med sigøjner-klang, der spiller hovedtemaet. Det store orkestre i baggrunden kommer frem med hastige skridt og slutter suiten dramatisk af med et brag.

Mere afdæmpet er “Wolf Suite, Part 2″ (nr. 2), der byder på en melankolsk og romantisk version af hovedtemaet og har et kraftigt skær af tragedie over sig. Her er der fokus med strygerne, og det er skønt at lytte til. Elfmans store helt, Bernard Hermann, var en mester i at skrive effektiv strygermusik, og Elfman kan også.

Uhyggelige og romantiske toner

Der er også heftige omgange af bombastisk horrormusik i The Wolfman, der ind imellem vækker mindelser om Elfmans score til Sleepy Hollow (1999). “First Transformation” (nr. 10) og “Reflection/Second Transformation” (nr. 16) byder på fornem opbygning, og giver et godt indtryk af varulven, der kommer frem i den tragiske hovedperson. Intet af det bliver underspillet og det er en fryd.

Man får også heftig wall to wall-actionmusik i “Gypsy Massacre” (nr. 6) og “Country Carnage” (nr. 13), og disse cues lever til fulde op til deres titler. Med andre ord er der dømt Elfman unchained!

Når der er ikke dømt rendyrket horrormusik på soundtracket, er der smukke passager af romantisk musik, der rummer både poesi og melankoli. “The Funeral” (nr. 8) har en vemodig version af temamelodien, mens “The Traveling Montage” (nr. 17) har den smukkeste udgave af selvsamme tema. Det er måske den mest sørgmodige rejsemusik, der er blevet skrevet til film!

Den tragiske romance mellem Lawrence og Gwen får lov at dominere i en håndfuld cues, såsom “The Healing Montage” (nr. 9), der indeholder en af Elfmans kendte trademarks, brugen af kvindelige korstemmer. Alene solostemmen i starten af det cue kan give én gåsehud.

Der er spinkel klavermusik og stemningsfulde strygere i “The Antique Shop” (nr. 12), og romantikken når sin sørgelige konklusion med den fornemme “The Finale” (nr. 18).

Dejlig mørk musik til fuldmåne-nætter

Danny Elfmans musik til The Wolfman er en dejlig, mørk fornøjelse, og han sparer heldigvis ikke på de store udtryk. Trods (eller måske på grund af) den førnævnte og mærkbare inspiration fra Kilars Dracula-musik, er The Wolfman et af Elfmans mest lytteværdige scores indenfor de senere år.

5 stjerner

Nummerliste:
1. Wolf Suite Pt 1 (4:12)
2. Wolf Suite Pt 2 (5:55)
3. Prologue (2:57)
4. Dear Mr. Talbot (1:45)
5. Bad Moon Rising (0:59)
6. Gypsy Massacre (2:24)
7. Wake Up, Lawrence (5:17)
8. The Funeral (4:13)
9. The Healing Montage (2:50)
10. First Transformation (3:30)
11. You Must Go (3:46)
12. The Antique Shop (3:32)
13. Country Carnage (2:31)
14. Be Strong (2:31)
15. The Madhouse (5:32)
16. Reflection/2nd Transformation (4:12)
17. The Traveling Montage (4:27)
18. The Finale (4:11)
19. Wolf Wild #2 (1:27)

Total spilletid: 66:11

Titel: The Wolfman
Komponeret af: Danny Elfman
Dirigeret af: Pete Anthony
Orkestrering: Steve Bartek, Rick Giovinazzo, Conrad Pope, Edgardo Simone, David Slonaker, Clifford J. Tasner
Komponeret: 2010
Udgivet: 2010
Label: Vàrese Sarabande

Anmeldt i nr. 138 | 13/04/2017

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>