Den 27. maj i år fik LucasFilms længe ventede serie om Obi-Wan Kenobi endelig premiere på Disney+. De to første afsnit blev lagt op den 27. maj, og de resterende fire afsnit fulgte med en uges mellemrum.
Serien havde en lang vej fra idé til skærm. De fleste ved nok, at historien oprindelig startede som en film, men at de planer blev lagt på is, efter at Solo: A Star Wars Story (2018) havde klaret sig dårligere end forventet.
Solo blev ikke det, man reelt kan kalde et flop, men i betragtning af, hvor mange penge LucasFilm havde postet i filmen, tjente den ikke nok til at kunne kaldes en succes.
Det fik LucasFilm til midlertidigt at stoppe alle planer om yderligere “A Star Wars Story”-film og i stedet koncentrere sig om at producere indhold til Disney+.
Obi-Wan Kenobi blev i den forbindelse gentænkt som serie, og den fik altså premiere i år som én af de mest ivrigt ventede titler på Disney+ nogensinde.
Natalie Holt
Til at komponere filmens musik valgte producenterne den britiske violinist og komponist Natalie Holt, der startede sin karriere som komponist i Storbritannien tilbage i 00’erne, indledningsvist med musik til dokumentar- og kortfilm.
Siden blev hun assistent for den ligeledes britiske komponist Martin Phipps og komponerede “additional music” til flere af Phipps’ projekter, samtidig med at hun også fik flere og flere soloprojekter.
Holts store gennembrud kom sidste år, da hun blev valgt til at komponere musikken til Marvels Loki-serie. Det gjorde hun glimrende, og nu havde Holt altså foden indenfor døren hos Disney.
Holt fik jobbet i december 2021, med deadline i marts 2022 (ifølge interview med Film Score Monthly, se længere nede), men hun blev først afsløret som seriens komponist den 22. april 2022 i forbindelse med, at Vanity Fair publicerede et interview med hende.
På det tidspunkt havde det været kendt i over to måneder, at John Williams havde komponeret hovedtemaet til serien; den nyhed kom ud allerede den 17. februar.
Første kvindelige komponist
Da Holt blev afsløret som seriens hovedkomponist, gjorde de fleste medier et stort nummer ud af, at hun var den første kvinde, der skulle komponere musik til et live-action Star Wars-projekt.
Dette er naturligvis helt forståeligt, for det er både en kærkommen og nødvendig bevægelse indenfor en branche, der er ekstremt mandsdomineret. Og der har været langt mellem de kvindelige komponister på store projekter under Disney-banneret, uanset om vi taler Marvel eller LucasFilm.
Siden dengang er serien kommet og gået – og generelt med stor succes, selvom jeg ikke selv er så imponeret.
Musikken kan man naturligvis høre i serien, ligesom der også er udkommet et album, og i en række forskellige interviews har Holt også fortalt om sit arbejde med musikken.
Men oplevelsen af musikken i serien og Natalie Holts interviews har givet anledning til en del undren blandt filmmusikfans, for noget tyder på, at ikke alt har været helt rosenrødt i forbindelse med udarbejdelsen af seriens musik.
Min baggrundsinformation om scoret kommer fra en stribe interviews, som Natalie Holt har givet til forskellige medier, herunder Vanity Fair, Syfy Wire, Screen Rant, Collider, Filmspeak og ikke mindst Film Score Monthly, hvor abonnenter kan høre filmmusikjournalisten Tim Burden interviewe Holt.
John Williams’ Obi-Wan Kenobi-tema
Obi-Wan Kenobi-seriens hovedtema blev som sagt komponeret af John Williams, men ikke på så tidligt et tidspunkt, at Holt havde det som udgangspunkt for arbejdet med sit score.
Ifølge Holt havde hun nemlig arbejdet på scoret i omkring en måned, før Williams kom ind i billedet og leverede sit tema for Obi-Wan.
Visse kilder hævder, at det var Williams selv, der spurgte LucasFilm, om han ikke kunne få lov til at komponere et tema for Obi-Wan Kenobi. Her er, hvad Holt sagde i sit interview med Vanity Fair:
“Obi-Wan is a legacy character that John hadn’t written a theme for because he died quite early on in A New Hope. It’s the only legacy character that he hadn’t done. So he spoke to [Lucasfilm president] Kathleen Kennedy and said, “I just want to write Benny a theme.” So who can deny him that? And he did, he wrote the Obi theme, and it just embodies the spirit of the show entirely.”
Omvendt sagde Holt i et interview med SyFy Wire følgende:
“And then, after a month of working on the show, John came on board. He watched it through and agreed to write the theme […]”
De to udsagn stemmer ikke helt overens: Enten gik Williams til Kathleen Kennedy og sagde “I just want to write Benny a theme”, eller også sagde han ja til at komponere temaet – “agreed to write the theme” – hvilket betyder, at nogen må have bedt Williams om det.
At Williams komponerede temaet står fast, men på hvis foranledning, synes at være mere uklart.
I øvrigt skal det i forbindelse med ovenstående citat lige påpeges, at Holt godt ved, at Obi-Wan faktisk havde et tema i Star Wars, nemlig det tema, der sidenhen blev kendt som The Force-temaet.
I A New Hope fungerer det som Obi-Wan Kenobis tema, men allerede fra The Empire Strikes Back sker der en glidning i den ledemotiviske kobling, så temaet går fra at være associeret med Kenobi i A New Hope til at blive associeret med The Force generelt.
Derfor er det altså ikke udtryk for, at Holt ikke kender sin Star Wars-musik, når hun i ovenstående citat siger, at Kenobi var den eneste legacy-karakter, Williams ikke havde komponeret et tema til. Det fremgår tydeligt af interviewet i Film Score Monthly.
Forsvundne temaer
En af de ting, der har undret rigtig mange fans, er, hvordan John Williams’ oprindelige Star Wars-temaer glimrer ved deres stort set totale fravær, indtil sjette afsnit af serien.
Lige præcis dette aspekt af seriens musik er ét af de allermest debatterede på nettet, for hvad er det lige, der er foregået bag kulissen her?
Vi kan lægge for med et citat fra Holts interview med Screenrant:
“When I started up on this project, we weren’t sure that we were going to be allowed to use the John Williams themes. Deborah [Chow] was saying to me, “I think we need to score the show as if we’re not going to be able to use them.” She was like, “I don’t want to find out that we can’t, so let’s make it work without. Let’s do our own thing.” And she was saying, “Actually, if we were going to use the Vader theme, I don’t think we should use it until episode six, because he’s still half Anakin, half Vader at this point. When his mask cracks open at the end, and he says ‘You didn’t kill Anakin Skywalker. I did,’ you realize now he’s Vader, now he’s earned his ‘Imperial March’.” Now when you hear it, it’s so powerful. Deborah didn’t want that theme playing every time you see Darth Vader, she wanted to explore his journey to get there.”
Der er meget at tage fat i her, så lad os lige tage det én ting ad gangen.
Respekt frem for jura
Først og fremmest er det fuldstændig vildt, at instruktøren Deborah Chow skulle have været i tvivl om, hvorvidt Holt havde lov til at bruge John Williams’ oprindelige temaer i sit score.
Ser man alene på det fra et juridisk synspunkt er der naturligvis ingen tvivl: Selvfølgelig kunne Holt bruge temaerne. LucasFilm ejer musikken, hvilket da også er blevet tydeligt ud fra de myriader af andre produkter – fra tegnefilm til film til computerspil – der gennem årene har brugt Williams’ tema præcis som de lystede.
LucasFilm kunne for den sags skyld hyre en arrangør til at arrangere Star Wars-temaet for jødeharpe, ukulele og harmonika, hvis de havde lyst, og der var ikke noget som helst John Williams kunne gøre.
Men det er selvfølgelig ikke det samme, som at LucasFilm ikke respekterer Williams og hans ønsker, og noget tyder på, at det lige præcis er det, der er tilfældet.
Rygter om ballade
Her er vi igen på rygtestadiet, men rundt omkring på nettet har der i årevis floreret historier om musikken til Rogue One: A Star Wars Story (2016).
Musikken til Rogue One skulle oprindeligt have været komponeret af Alexandre Desplat, men da filmen blev forsinket på grund af massive reshoots, måtte Desplat forlade produktionen på grund af andre forpligtelser.
LucasFilm hyrede derfor i stedet Michael Giacchino, der på meget kort tid måtte komponere et nyt score.
Og det her, rygterne kommer ind i billedet. Visse rygter hævder for det første, at LucasFilm ikke helt fra starten spurgte Williams, om han ville komponere musikken til Rogue One, og at Williams var skuffet over det.
Dernæst går der rygter om, at Williams var utilfreds med Michael Giacchinos score. Nogle siger, at det var den måde, Giacchino brugte hans temaer, Williams var utilfreds med.
Andre rygter hævder, at det i stedet var fordi, Giacchino havde løftet betydelige dele af Williams’ ældre Star Wars-scores over i Rogue One uden at have ændret synderligt meget på dem.
Det gjorde Williams utilfreds, fordi Giacchino stod til at få kreditering som enekomponist, og hvis der ikke blev foretaget ændringer, ville Williams kræve kreditering som komponist, mens Giacchino formentlig skulle tage til takke med en “adapteret af”-kreditering.
Angiveligt tvang Williams’ utilfredshed Giacchino til at omskrive dele af sit score.
Og endnu flere rygter
Og der er endnu flere rygter om Rogue One-situationen, bl.a. at Williams angiveligt skulle have sagt til Kathleen Kennedy, at han ikke for fremtiden ville have Giacchino i nærheden at hans temaer!
Som sagt: Alt dette er rygter, og det er nok på sin plads at påpege, at de fleste af dem stammer fra forummet på jwfan.com.
Ikke dermed være sagt, at nogle af brugerne ikke kan være velinformerede, men Giacchinos Rogue One-score er generelt decideret forhadt blandt brugerne på jwfan.com-forummet, og derfor skal man måske tage nogle af rygterne med et gran salt – særligt de mest rabiate af dem, f.eks. det med at Williams for fremtiden ville holde Giacchino langt væk fra hans temaer.
Ikke desto mindre er rygterne om ballade i forbindelse med Rogue One-scoret ganske vedholdende, så at der har været et eller andet problem, er nok rigtigt.
Måske var det lige præcis som en konsekvens af Williams’ utilfredshed med hele situationen omkring Rogue One, at han blev langt mere involveret i musikken til Solo, hvor han som bekendt leverede hovedtemaet og angiveligt mødtes med John Powell adskillige gange undervejs i Powells arbejde med at komponere selve scoret.
Williams’ velsignelse
Tilbage til Obi-Wan Kenobi og spørgsmålet om brugen af John Williams’ temaer dér.
Det er altså bestemt ikke utænkeligt, at LucasFilm har en gentleman-aftale med John Williams om, at de konsulterer ham og får hans velsignelse, inden de giver andre komponister lov til at bruge hans temaer.
Men at Deborah Chow på skulle have været i tvivl om, hvorvidt de havde lov til at bruge temaerne på det tidspunkt, Natalie Holt skulle i gang med at komponere sit score, undrer mig meget.
Hvis hun var i tvivl, hvorfor så ikke ringe til chefen og spørge? Jeg er sikker på, at Chow og Kathleen Kennedy har været i tæt kontakt med hinanden under hele forløbet – Kennedy var trods alt selv executive producer på serien.
At en instruktør ikke clearer den slags, inden hun sætter sin komponist i gang med at komponere, lyder virkelig underligt, og hvis det passer, så er det virkelig dårlig ledelse.
Og hvis Kennedy har været i tvivl? Ja, så ser det unægtelig skidt ud for LucasFilm.
Our own thing
Den næste del af citatet fra interviewet med Natalie Holt er ikke mindre interessant: “Let’s do our own thing”, sagde instruktøren Deborah Chow til Natalie Holt.
Og videre, at hun ikke ønskede at bruge The Imperial March, hver gang Vader dukkede op, fordi han på dette tidspunkt stadig var “halvt Anakin, halvt Vader” og at hun “ville udforske hans rejse”, indtil han blev Vader.
Dette fortæller om virkelig ringe dømmekraft på vegne af Deborah Chow, og også en overraskende dårlig forståelse af Star Wars, både filmenes historie og ikke mindst filmenes musikalske historik.
At Darth Vader på dette tidspunkt skulle være 50/50 Anakin og Vader er en grundlæggende misforståelse fra Chows side: George Lucas var rimelig klar og tydelig med hensyn til det i Revenge of the Sith: Heri blev Anakin Skywalker til Darth Vader.
På det tidspunkt, Obi-Wan Kenobi foregår, er Vader Vader, ikke halvt Anakin, halvt Vader: Han siger det jo gudhjælpemig lige ud til Obi-Wan i seriens sjette afsnit.
Musikalsk giver det heller ingen mening: John Williams brugte The Imperial March som ledemotiv for Vader allerede i Revenge of the Sith, der kronologisk går forud for Obi-Wan Kenobi!
Maestroens tilladelse
Og lad os så vende os mod den absolut mærkeligste, mest kontroversielle og mest omdiskuterede del af det, Natalie Holt har udtalt i forskellige interviews. Her først et uddrag af interviewet med Screenrant:
“John Williams watched the whole show, and he granted permission for his themes to be used in episode six and in certain places, and where the Yoda theme would go, and then that set the tentpoles for me. Like, “Okay, we can’t use the themes until this point, so we need to be leading to them.”
Og et uddrag af Holts interview med Syfy Wire:
“So John watched the show and he identified the areas [in which] he wanted his themes used … That’s the power of Star Wars and the power of John Williams. John’s got this huge history of scoring the [franchise], so it’s kind of his prerogative.”
Og her fra interviewet med Collider:
“But John coming on board, he watched it through and gave permission for us to use his themes in Episode 6, and in various points, and so that unlocked the style palette a bit.”
Og endelig det måske vigtigste interview, nemlig det med Film Score Monthly, hvorfra jeg har transskriberet nedenstående citat:
“It was unclear as to if John was going to give permission when I first came aboard, because I think if I am right Michael Giacchino, on Rogue One, he didn’t give permission. And then I don’t he gave permission on The Mandalorian, actually, either. He did give permission to John Powell, and John told me about going to play to John Williams and sit down at the piano with him. He watched through and he heard some of the things I’d written as well and did give us permission. But it was like, everything that was used was very carefully checked and it wasn’t like a free-for-all kind of like “Oh you can use it all the way though the show.” I was very much told “This is where you are using this.” “
Alle disse interviews er nogenlunde overensstemmende og synes at antyde, at John Williams personligt så hele Obi-Wan Kenobi-serien igennem og udvalgte steder, hvor han gav Holt tilladelse til at bruge sine temaer.
(En lille indskudt kommentar her: Holt refererer til Yodas tema i det første citat. Yodas tema optræder ikke i serien, så enten er det en fortalelse fra Holts side, eller også er en scene med Yoda endt på gulvet i klipperummet).
Det, at Williams angiveligt skulle have bestemt, hvor hans temaer måtte bruges, er det, der især har givet anledning til så megen debat blandt fans rundt om på nettet.
Nogle læner sig op ad det, Natalie Holt siger, og hævder at det er i fuld overensstemmelse med Williams’ modus operandi efter det, der skete på Rogue One.
Andre siger, at begge dele er løgn og latin: Williams sad ikke og bestemte, hvorvidt Holt måtte bruge hans temaer i Obi-Wan Kenobi, eller hvor, og han gjorde det heller ikke i forbindelse med Rogue One.
Ledemotivernes konge
Men hvad passer så? Ja, det er i sagens natur umuligt at vide, medmindre nogen på et tidspunkt lægger alt på bordet og overbevisende kan sige: “Det hér er, hvad der foregik.”
Som John Williams-fan er det ikke rart at måtte tro på, at Williams er så kontrollerende, at han ligefrem har siddet og mikrostyret præcis hvor, Natalie Holt måtte bruge hans temaer.
Og selv hvis man kan leve med det, så er det ikke rart at måtte tro på, at Williams specifikt har berøvet Natalie Holt muligheden for at bruge hans temaer på steder i serien, hvor det ellers ville give perfekt mening i serien.
Her kan man ikke mindst pege på Leias tema, The Force-temaet og selvfølgelig The Imperial March (Darth Vaders tema). Der er adskillige steder i de første fem afsnit af serien, hvor det fra et ledemotivisk synspunkt ikke giver mening, at de IKKE optræder.
Er det virkelig John Williams – der blandt nulevende filmkomponister om nogen fortjener titlen som ledemotivernes konge – der har bestemt det?
Medmindre man direkte vil beskylde Natalie Holt for at lyve, så er svaret på det spørgsmål: Ja.
John Williams eller Deborah Chow?
Men der er da også folk rundt om på nettet, der ikke har noget problem med at beskylde Natalie Holt for at lyve.
De mener, at Holt med sine udsagn forsøger at dække over en langt mere kaotisk situation, og at manglen på Williams’ temaer før afsnit seks i stedet skal lægges for fødderne af Deborah Chow.
Det er for så vidt i god overensstemmelse med Chows ønske om at styre udenom Williams’ temaer; det store spørgsmål er, om Chows ønske kun skyldtes, at hun var i tvivl om, om de fik lov til at bruge Williams’ temaer eller om det mere handlede om, at hun ønskede at tage scoret i en anden retning.
Her er et uddrag fra et interview, Natalie Holt gav til Filmspeak:
“On balancing the heritage themes with the newer pieces of music she wrote for the show, Holt said that these moments came from John Williams and Deborah Chow:
“That very much came from John because he watched it through. Deborah also pinpointed where those themes were going to be. And my job was to kind of write the new material. Obviously, I knew those themes were coming in episode 6. Deborah didn’t want to use the Imperial March theme until episode six.””
Her lyder det altså på Holt som om, det ikke kun var John Williams, der bestemte, hvor hans legacy-temaer måtte anvendes henne, men også Deborah Chow.
Læste man alene dette interview med Holt, lyder det som om, Williams gav velmenende råd, mens Chow tog beslutningen, men det står jo i skærende kontrast til interviewet med Film Score Monthly, hvor det fremstår som om, det var Williams, der bestemte præcist, hvor hans temaer måtte benyttes.
Holt har givet et hav af interviews om Obi-Wan Kenobi indenfor de sidste par måneder, og der er en hel del steder, hvor hun tilsyneladende modsiger sig selv. Dette har naturligvis bare bestyrket fornemmelsen blandt fans af, at der er foregået mere bag kulissen, end som så.
At det faktisk har været tilfældet bestyrkes af flere forskellige ting.
William Ross
Først og fremmest bliver vi nødt til også at erindre, at Natalie Holt ikke er den eneste komponist – foruden Williams – der har været inde over Obi-Wan Kenobi.
Som tidligere nævnt havde Holt arbejdet på scoret i en måneds tid, før Williams kom ombord og komponerede hovedtemaet.
På det tidspunkt havde Holt i øvrigt allerede komponeret sit eget Obi-Wan-tema, som faktisk stadig indgår i scoret – nu bare i en anden funktion som et venskabstema for Obi-Wan og den unge Leia.
Da Williams havde komponeret hovedtemaet, blev hans mangeårige samarbejdspartner William Ross hyret til at “arrangere” Williams’ tema de steder, hvor temaet skulle indgå prominent i scoret.
Det er i hvert fald den officielle historie: At Ross kun blev hyret til at arrangere det nye Obi-Wan-tema der, hvor det skulle indgå i serien. Det skulle dog ret hurtigt vise sig, at Ross’ involvering var betydeligt større end det.
Væsentlige bidrag
Men selv hvis Ross udelukkende havde været hyret ind for at arrangere Williams’ tema, er det stadig ret mærkværdigt.
Da Williams komponerede temaet til Solo-filmen, blev Ross ikke hyret ind for at arrangere temaet de steder, det skulle indgå i filmen: Det overlod Williams tilsyneladende trygt til filmens egentlige komponist, John Powell. Så hvorfor hyre William Ross her?
Da serien kom ud, stod det ret hurtigt klart, at William Ross’ bidrag ikke alene bestod i arrangementer af Obi-Wan-temaet. Det er korrekt, at de mest prominente optrædener, temaet har, er i de cues, Ross har komponeret. Men Ross’ cues består så absolut ikke kun af Williams’ tema.
I serien er Ross da også, fra og med afsnit tre, krediteret for “additional music”, men kun i de “små” rulletekster (dem, ingen læser) – altså ikke i de store krediteringer, der kommer som de første efter hvert afsnit. Her er Ross kun angivet med krediteringen “Obi-Wan Theme Adapted by William Ross”.
Egentlig burde Ross have stået som komponist sammen med Holt, for hans bidrag er bestemt ikke uvæsentlige, ligesom de som sagt bestemt ikke kun består af adaptering af Williams’ tema.
Så hvordan skal vi forstå det?
Et score i problemer
Ja, det er så næste led i rygter og spekulationer rundt om på nettets afkroge for filmmusikfans. Hvor meget af spekulationen, der har holdt i virkeligheden og hvor meget, der bare er konspirationsteorier, er umuligt at sige.
Men der er generel konsensus om, at Obi-Wan Kenobi-scoret nok var i problemer, og at nogen hos LucasFilm, måske Kathleen Kennedy selv, blev nervøs.
Præcis hvorfor, ved vi selvfølgelig ikke. Måske var det noget med Natalie Holts hovedtema, eller måske var der bare en fornemmelse af, at scoret trængte til lidt mere pondus.
Eller måske var det, at Holts generelle stil – med sparsomt formulerede tematiske idéer og udstrakt brug af elektroniske effekter – ikke var passende til bestemte steder.
Eller sagt på en anden måde: Måske var det bare en fornemmelse af, at Holt – på Deborah Chows foranledning – havde taget scoret i en forkert retning.
Uanset hvad er det dog værd at bemærke, at det ikke kan have været manglen på John Williams’ legacy-temaer, der kan have foranlediget nervøsiteten, for selv efter, at både John Williams og William Ross kom ombord, er legacy-temaerne fortsat fraværende indtil afsnit seks af serien.
Men at et eller andet har været galt synes at være den generelle opfattelse.
John Williams to the rescue!
De fleste tror heller ikke et øjeblik på, at det var John Williams, der selv kontaktede LucasFilm og bad om lov til at komponere temaet til Obi-Wan Kenobi.
Alle er overbevist om, at det var Kathleen Kennedy, der kontaktede Williams og spurgte ham, om han ikke ville komponere temaet.
Dette forklarer også, hvorfor John Williams kom ombord på projektet så sent, som han gjorde.
Altså så sent, at han ikke kunne nå at give Natalie Holt hovedtemaet at arbejde med, inden hun begyndte at komponere musikken og faktisk allerede havde komponeret sit eget hovedtema til serien.
Derudover er Williams alt for professionel til, at han på eget initiativ ville komme og bede om lov til at komponere temaet til Obi-Wan Kenobi på et tidspunkt, hvor han uden tvivl var klar over, at scoring-processen var fuld i gang. Det ville Williams ganske enkelt ikke gøre.
Det er måske ikke utænkeligt, at Williams ville bede om at få lov til at komponere temaet til Obi-Wan, men i så fald er der ingen tvivl om, at han ville have gjort det i god tid.
I stedet tyder alt på, at Williams blev bedt om at komponere temaet i et forsøg på at redde scoret.
Williams og Ross
Da Williams kom ombord, kom også William Ross på sagen, og der er ingen tvivl om, at det er sket på Williams’ foranledning: Samarbejdet mellem Williams og Ross går tilbage til 2002 og Harry Potter and the Chamber of Secrets.
På den film var Williams presset, rent tidsmæssigt, og bad derfor Ross om at adaptere de temaer, han havde komponeret til den første film, til de steder i den nye film, hvor disse temaer skulle bruges.
Den slags sætter John Williams ikke alle og enhver til, og der er ingen tvivl om, at Ross nyder stor respekt hos John Williams.
De har da også fortsat samarbejdet gennem de efterfølgende tyve år, hvor Ross både har orkestreret og dirigeret på Williams’ scores ved adskillige lejligheder.
Med andre ord er William Ross John Williams’ forlængede arm i disse sammenhænge, og selvom det ikke er bekræftet nogen steder fra, er Ross’ involvering uden tvivl på foranledning af Williams.
Hvorfor William Ross?
Men igen: Hvorfor i det hele taget bringe Ross ombord, hvis nu alt ved Holts score i øvrigt havde været hunky dory?
Som tidligere nævnt følte Williams tydeligvis intet behov for at sætte sin mangeårige samarbejdspartner Ross til at stå for implementeringen af sit tema til Solo-filmen indenfor rammerne af John Powells score.
Williams komponerede Han Solo-temaet og gav det til Powell, der derefter skrev scoret og inkorporerede Williams’ tema i sin egen musik.
At det ikke bare var sådan, Williams gjorde med Obi-Wan-temaet, antyder helt klart, at der stikker andet under, og det bliver ekstra iøjnefaldende, når man tager i betragtning, at de cues, Ross komponerede til serien, alle er til nogle af seriens absolutte nøglesekvenser, ikke mindst den afgørende duel mellem Obi-Wan og Vader.
Nogen har altså bestemt, at disse sekvenser skulle scores af Ross – med større eller mindre brug af Williams’ Obi-Wan-tema – og ikke af Holt. Og den “nogen” skal nok findes ret langt oppe af fødekæden indenfor LucasFilm.
Hvis da ikke, det er John Williams selv, der har dekreteret, at det var William Ross, der skulle håndtere stort set al interpolation af de eksisterende Star Wars-temaer.
Hvis rygterne om Williams’ opfattelse af Michael Giacchino taler sandt, kan Williams have været så utryg ved at overlade sine temaer til Natalie Holt, at han har krævet, at hun kun i minimal udstrækning fik lov at lege med dem.
Det er i hvert fald præcis det indtryk, man får af scoret, hvor Holt kun i meget begrænset omfang interpolerer Williams’ materiale i sine egne cues. De cues, der anvender Williams’ temaer i videre udstrækning, er alle komponeret af William Ross.
Hvorfor Ross så ikke blev givet flere cues i løbet af hele serien, hvor brugen af bestemte temaer ville have givet ledemotivisk mening, ved vi ikke.
Der er dog én ting, vi kan være ret sikre på: Hvis John Williams selv havde stået for musikken til Obi-Wan Kenobi er det helt utænkeligt, at han ikke havde anvendt sine egne temaer løbende, helt fra seriens første afsnit.
Hvorfor ikke starte forfra?
Men hvis Kathleen Kennedy, eller en anden big wig hos LucasFilm var så nervøse over Holts score, hvorfor så ikke bare skrotte hele molevitten og få en ny komponist ombord?
Ifølge jwfan.com (hovedsiden, ikke forummet), indspillede Williams sit tema den 7. februar 2022, hvilket betyder, at han kom ombord på projektet i slutningen af januar – knap fire måneder før seriens planlagte premieredato i slutningen af maj og knap et par måneder før, Holt havde deadline for sit score.
Da Williams kom ombord, havde Holt ifølge eget udsagn været i gang med musikken i omkring en måneds tid.
Kunne en helt ny komponist være blevet bragt ind i slutningen af januar eller omkring 1. februar og nå at komponere et nyt score, inden premieren i slutningen af maj. Ja, det er der ingen tvivl om.
Godt nok er der tale om betydelige mængder af musik i serien, der har en samlet spilletid på omkring fire timer og tyve minutter. Men når man tænker på de deadlines forskellige komponister tidligere har arbejdet under, er der ingen tvivl om, at det ville kunne lade sig gøre.
Michael Giacchino havde fire og en halv uge til at komponere musikken til Rogue One – og det var, hvis man tror de rygter, jeg skitserede tidligere, inklusive omskrivninger af materiale.
I 2004 havde James Horner blot to uger til at komponere et erstatningsscore til Wolfgang Petersens Troy, da det tidligere score, af Gabriel Yared, blev kasseret.
Og endnu længere tilbage, i 1997, havde Jerry Goldsmith blot 12 dage til at komponere og indspille et erstatningsscore til Air Force One (også en Wolfgang Petersen-film). Goldsmith fik godt nok assistance på det projekt af Joel McNeely, men alligevel.
Der er absolut ingen tvivl om, at hvis LucasFilm havde ønsket det, kunne de have erstattet Holt på Obi-Wan Kenobi og have et nyt score på plads, tids nok til premieredatoen i slutningen af maj.
Så hvorfor ikke gå den vej, hvis der var problemer med Holts score?
Ikke som smurt i olie
Det ved vi i sagens natur ikke.
Måske var der ingen af de komponister, LucasFilm kunne forestille sig at hyre, der havde tid eller mulighed for at springe til med så kort varsel.
Måske var LucasFilm bange for, at Deborah Chow ville blive vred og smække med døren – en stor del af Natalie Holts tilgang til scoret lader jo trods alt til at være noget, Chow har foranlediget.
Eller måske ville LucasFilm ikke risikere en regulær shitstorm ved at fyre den første kvindelige komponist, der var blevet valgt til at komponere musik til et live-action Star Wars-projekt.
Alle disse muligheder er hver for sig, eller i kombination, mulige forklaringer.
Hvorom alting er, så fik Holt lov til at blive på serien som hovedkomponist. Men hendes eget hovedtema blev skrottet til fordel for John Williams’ og Holt blev frataget flere nøglesekvenser, der i stedet blev scoret af William Ross.
Lyder det som et score, hvor alt har kørt som smurt i olie? Det synes jeg ikke, det gør, og det er der i særdeleshed mange filmmusikfans rundt om på nettet, der ikke synes.
Interessant
Men uanset, om de mange hypoteser om problemer bag kulissen, holder vand eller ej, er det så overhovedet interessant?
Det korte svar er: Ja!
Hvis alle tager fejl, og scoring-processen stort set er foregået uden problemer, giver det for det første et helt andet billede af John Williams, end mange af os nok forestillede os.
Der er ingen tvivl om, at Williams er stolt af det, han har skabt med Star Wars – og med rette. Og han har al mulig ret til også at være beskyttende overfor sit værk, i hvert fald til en vis grad.
Men at han skulle være så beskyttende, at han stort set nægtede Holt lov til at bruge hans temaer – og dermed frarøvede hende muligheden for at skabe et ledemotivisk sammenhængende værk – er en side af John Williams, vi ikke har set før, med undtagelse af de rygter, der har floreret om Rogue One.
Det er interessant, fordi det er med til at fortælle os lidt mere om den ellers ekstremt private John Williams, som måske nok er berømt, men som vi i virkeligheden ved meget lidt om som privatperson og som kunstner.
Vi kender hans værker, ja, men tankerne bag værkerne og ikke mindst de omstændigheder, de er blevet til under, taler han stort set aldrig om.
Rod på chefgangen
Omvendt: Hvis alle rygterne om problemer bag kulissen er bare i nærheden af sandheden, så fortæller det om rod og nervøsitet på chefgangen i LucasFilm.
Der er ingen tvivl om, at Obi-Wan Kenobi var et prestigeprojekt for LucasFilm og for Kathleen Kennedy.
Da den oprindeligt planlagte Obi-Wan Kenobi-film blev genoplivet som TV-serie, blev det hurtigt en flagskibstitel for Disney+ – serien var med andre ord et projekt, der ikke måtte slå fejl på nogle parametre, heller ikke musikken, hvis Kathleen Kennedy skulle undgå flere ridser i lakken.
Godt nok fornyede Disney Kennedys kontrakt som chef for LucasFilm i november 2021, så hun sidder på posten frem til 2024, men hele Solo-affæren har uden tvivl givet Disney-bosserne anledning til tanker om Kennedys fremtid, ligesom Kennedy er blevet hårdt kritiseret af mange Star Wars-fans for den måde, hun har ledet LucasFilm på.
Fansenes har i særdeleshed været utilfredse med sequel-trilogien og mere specifikt den måde, LucasFilm under Kennedy ikke har haft hånd i hanke med trilogiens udformning.
Med egen titel af executive producer på Obi-Wan Kenobi har det nok været Kennedy magtpåliggende, at serien blev så god, som muligt, også på musiksiden.
En svær situation
Men hvorfor har Holt udtalt sig sådan, som hun har gjort? Uanset hvordan man vender og drejer det er Holts forskellige interviews med til at kaste et mindre flatterende skær over John Williams.
Det er gennem Holts interviews, og alene gennem dem, at man har fået indtrykket af, at det var på Williams’ foranledning, at legacy-temaerne kun blev brugt i ganske begrænset udstrækning.
Jeg tror ikke, Holt har haft til hensigt at sværte John Williams til. Jeg tror, at det, der er foregået bag kulisserne, har stillet Holt i en rigtig svær position – og det uanset, hvordan forløbet har udspillet sig.
Selv hvis alt er foregået, præcis som Holt har beskrevet, er det ikke desto mindre tilfældet, at hun blev frataget muligheden for at komponere seriens hovedtema, ligesom adskillige nøglesekvenser som sagt blev lagt i William Ross’ hænder.
Og hvis der har været større problemer, har det været endnu mindre sjovt for Natalie Holt at være så profileret, som hun har været i tiden omkring Obi-Wan Kenobis premiere.
Dusinvis af medier har stået i kø for at tale med komponisten bag serien – tilmed den første kvindelige komponist på et live-action-projekt i Star Wars-universet.
Det kan ikke have været sjovt for Holt på nogen måde. Og alligevel har der selvfølgelig været en forventning om, at Holt stillede op til interviews og leverede en positiv historie om, hvor fedt det var at komponere musik til Obi-Wan Kenobi.
Ud fra de video-interviews, man kan finde med Holt, synes jeg, at hun af og til virker beklemt ved situationen. Men det kan selvfølgelig være, at jeg læser noget ind i hendes kropssprog, som ikke er der.
Uanset hvad, så skulle Holt nok være varsom med, præcis hvad hun sagde og antydede om produktionsvilkårene på en LucasFilm- produktion, medmindre hun ville gøre sig upopulær og dermed miste chancen for yderligere jobs.
Og så har vi slet ikke talt om mulige de mulige NDA’er (non-disclosure agreement; tavshedspligt), Holt har skullet underskrive i den forbindelse.
Jeg tror, Holt har måttet forsøge at give en plausibel forklaring på, hvordan Williams kom ind i billedet og på, hvorfor scoret lyder, som det gør. Altså uden at sige tingene ligeud – både for selv at redde ansigt og for ikke at stille alle, fra Deborah Chow til Kathleen Kennedy, i et dårligt lys.
Sandheden er derude
Præcis hvad sandheden er i hele den spegede affære om musikken til Obi-Wan Kenobi finder vi måske aldrig ud af.
Musikken blev, som den blev, og sådan er det. De fleste af os drømte nok om noget andet og bedre, men nogen – Deborah Chow eller John Williams, eller dem begge – ville det anderledes.
Udgivet i nr. 202 | 13/08/2022
Stikord: Star Wars