Daniel Hvid
Ingen kommentarer

Masters of Horror 2.02: Family

Masters of Horror 2.02: Family
Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

Masters of Horror: FamilyMasters of Horror-seriens afsnit svinger gevaldigt i kvalitet, men John Landis formår at levere en nogenlunde solid produktion, og placerer dermed Family lige over middel. Desværre holder filmen ikke til mange gennemsyn, da plottwistet generer efter flere gennemsyn.

Family er John Landis’ historie i anden sæson af Masters of Horror. I første sæson lavede han den noget ujævne horrorkomedie Deer Woman (2005), der blot er en tam udgave af hans An American Werewolf in London (1981) – der til gengæld sparker røv – men i anden sæson leger Landis ikke med monstereffekter, men er i det mere ”seriøse” hjørne af horrorgenren, hvis man kan sige det om nogen af mandens film.

Psycho gange mange

Landis benytter selvfølgelig humor, som han er så kendt for, men vi har altså ikke med hverken varulve eller en magisk hjortekvinde at gøre. Med Family er vi mere over i seriemorder-genren, hvor en psykisk syg person er meget mere skræmmende end et stort uhyre. Filmen er tydeligt inspireret af Psycho (1960), men i stedet for, som Norman Bates, kun at fantasere én person til live, fantaserer vores hovedperson en hel familie til live i sin egen ensomme hverdag.

For de uindviede, kridter vi lige de forhold, Masters of Horror er filmet under, op. En samling af mere eller mindre kendte horrorinstruktører laver hver deres film, som skal fungere som ét enkelt afsnit, helt uafhængigt af alle de andre. Hvert afsnit (eller kortfilm som det jo egentlig er) må have en spilletid på max én time og skal skydes på en uge med et fastlagt budget. Filmene må vise så meget, som de vil, hvad angår blod og nøgenhed (i teorien, men desværre ikke i praksis).

Familiehygge

Harold Thompson (George Wendt)

Family begynder, da et ungt par (Celia og David Fuller (Meredith Monroe og Matt Keeslar) flytter ind i et fint villakvarter, hvor de prøver at starte forfra med deres liv, efter at de har mistet deres datter og har fået nok af storbyens kriminalitet.

Naboen Harold Thompson (George Wendt, bedst kendt som Norm i TV-serien Cheers) er udadtil en hyggelig ældre mand, der aldrig er blevet gift. Parret falder i snak med ham, og begynder stille og roligt at blive gode venner med ham. Hvad de ikke ved, er at Harold er en temmelig forstyrret mand. Hans charmerende ydre dækker over en uhyggelig hemmelighed. For Harold er ikke så alene, som han ser ud til at være. Når han er alene inden for husets fire vægge, henter han sin familie frem fra gemmerne. Men hans familie er ikke helt normal – de består nemlig af lig, som han har stykket sammen og klædt ud som hhv. kone, datter og bedsteforældre.

Harold lever lykkeligt med sine lig, og bruger lang tid på at snakke med dem. Men Harolds ”kone” er ved at blive jaloux, da Harold er begyndt at kigge mere efter Celia end hende, og det ender i et slagsmål, hvor Harold slår sin kone ihjel (igen).

Celia (Meredith Monroe)

Harold begynder at se mere og mere til sine naboer og har fået et godt øje til Celia. Da hans kone ikke længere har noget at skulle have sagt, er der ikke længere noget, der står i vejen for ham og kærligheden til Celia, og da David tilmed pludselig er sporløst forsvundet efter et skænderi med Celia, slår Harold til og inviterer Celia på middag. Under middagen kan Harold dog ikke styre sine lyster, og angriber Celia imens han introducerer hende for sin familie af lig, der er linet op i stuen.

Hvad der her sker, og hvor David er blevet af, skal jeg selvfølgelig ikke afsløre her, men jeg kan da løfte sløret lidt og sige, at afsnittet selvfølgelig ender med et twist i bedste gyserstil.

Kulsort

Harold forbereder 'bedstefar' til at møde resten af familien

Family er præget af kulsort humor som skal tages med et gran salt, men hvor andre galgenhumoristiske gysere måske kan blive en anelse for platte, holder Family sig på måtten, og leverer faktisk et par rimeligt uhyggelige scener, som f.eks. scenen hvor Harolds datter sidder og ser fjernsyn, og man ser spejlingen af pigens kranie i TV-skærmen.

Family skiller sig lidt ud fra resten af Landis’ film, da den ikke er helt så legesyg eller nostalgisk som hans An American Werewolf in London (1981) eller hans segmenter i Twilight Zone: The Movie (1983). Selvom der er lidt mere reelt gys over Family, formår den stadig at underholde sit publikum på en lidt mere bizar måde, så filmen stadig er god, også anden gang man ser den.

Fordele og ulemper

Matt Keeslar som David

Et af de store minuser ved Masters of Horror-serien er det stramme budget, som desværre medfører, at instruktørerne må tage til takke med halvdårlige computereffekter, hvor mange af scenerne skriger efter mere professionelt håndværk, hvad enten det så er dukker eller gode computereffekter. I The Black Cat (2007) af Stuart Gordon var der flere hæslige animerede sekvenser og dette er desværre også tilfældet for Landis’ afsnit – heldigvis ikke i helt samme grad som i Gordons film.

Et uhyggeligt spejlbillede

Man kan dog også argumentere for, at det er positivt for serien, at den har et fastlagt budget, for oftest kan man mærke, at de begrænsede penge er brugt nogle gode skuespillere. Personligt fortrækker jeg godt skuespil frem for effekter, og så kunne man eventuelt skrue lidt ned for effektbehovet, så der var knap så mange, men til gengæld bedre, når de dukker op.

Skuespillet er generelt godt i Family med nogle sjove karakterer (især George Wendt), der virker meget spændende, indtil filmens sidste plottwist, der måske ikke kommer som den helt store overraskelse for vakse gyserfans. Harolds nye naboer har man det lidt svært med at tage helt alvorligt, og især David (Matt Keeslar) virker ikke helt overbevisende.

Fine forbilleder

Meet the Family

Family har naturligvis klare paralleller med Alfred Hitchcocks Psycho, men også med film som Society (1989) der behandler den (tilsyneladende) flotte amerikanske overflade og hvad der egentligt kan gemme sig under den. I Society var det et samfund af rige folk fra Beverly Hills, der har et ikke helt normalt forhold til mindre fine personer. Family er hverken så grotesk eller erotisk som Society eller så gysende som Psycho, men som et bud på, hvordan en moderne Norman Bates opfører sig, er den et fint bud. Er man fan af nogle af disse film, vil man være garanteret god underholdning, i hvert fald det meste af tiden.

Filmens slutning kommer som et chok – for Harold i det mindste

Er man helt bidt af ideen med Masters of Horror, og har fået nok af den lidt flade første sæson, er hele 2. sæson udkommet i et samlet bokssæt i USA. Filmene er selvfølgelig også udgivet enkeltvis. I skrivende stund er der endnu ikke kommet en udgivelsesdato for serien på det danske marked. Så hvis man brænder for at se dem, kan det amerikanske bokssæt anbefales. Selvom der selvfølgelig er en del svipsere iblandt de 13 film, bliver det stærkt opvejet af de rigtig gode.

3 stjerner

Titel: Family
Seriens titel: Masters of Horror
Instruktør: John Landis
Manuskript: Mick Garris & Brent Hanley
Cast: George Wendt (Harold Thompson), John B. Scott (Grandpa), Meredith Monroe (Celia Fuller), Matt Keeslar (David Fuller), Haley Guiel (Sarah), Kerry Sandomirsky (Jane), Nancy Whyte (Grandma), Emily Tennant (Teenage Blonde Girl), Emily Hope (Teenage Punk Girl), Aleita Northey (Teenage Sad Girl), Frances Flanagan (Housewife), Donald R. Mintz (Interior George Wendt)
Producere: Lisa Richardson (producer), Tom Rowe (producer), Pascal Verschooris (line producer), Steve Best (associate producer), Ben Browning (co-producer), Adam Goldworm (co-producer), Keith Addis (executive producer), Morris Berger (executive producer), Stephen R. Brown (executive producer), Andrew Deane (executive producer), Mick Garris (executive producer), John W. Hyde (executive producer)
Foto: Jon Joffin
Klip: Mark L. Levine
Musik: Peter Bernstein
Spilletid: 58 minutter
Aspect ratio: 1.78:1
Lyd: Stereo
Sprog: Engelsk
Undertekster: Ingen
Produktionsland, år: USA, 2006
Produktionsselskaber: Starz Media, IDT Entertainment, Nice Guy Productions, Industry Entertainment, Reunion Pictures, Showtime Pictures, Inc.
Distributør (DVD): Anchor Bay Entertainment (USA)
Udgave/region: 1

Anmeldt af: Daniel Hvid | 13/07/2009

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *