Conan: The Cimmerian

5 minutters læsetid
Conan: The Cimmerian

Conan lever en stille tilværelse i en lille landsby, hvor han arbejder som smed og har en dejlig kvinde. Livet går sin vante gang, og alt ånder fred og idyl. Men så en dag går det galt. Mens Conan står i sin smedje og arbejder, og konen står nede ved floden og vasker, bliver byen overfaldet af onde krigere og præster, der alle er tilhængere af guden Set.

Gruppen anføres af præsten Thoth Amon, der personligt dræber Conans kvinde, inden Conan kan komme hende til undsætning. Alle dør på nær Conan, der sværger hævn, og således begiver han sig til byen Shadizar, for at starte sin søgen på den onde Thoth Amon.

Indledende frustration

Titelskærm.
Titelskærm.

Spillet starter således ved Shadizars byporte, og det er nu op til spilleren at styre Conan og udforske den ukendte by. Man har inden da fået at vide, at man bør opsøge The Red Dog Tavern, hvor Ninook venter på Conan. Shadizar er en meget stor by, og de fleste af husene ligner til forveksling hinanden, men der er dog forskelle.

Husene har forskellige størrelser, og nogle af hustagene er røde eller blå. Men selv disse forskelle hjælper kun lidt til at gøre Shadizar mere overskuelig, og det tager vitterligt lang tid før, man har nogenlunde styr på, hvor man egentlig befinder sig.

Det gør det yderligere besværligt, at hverken butikker, kroer etc. er markeret, og man opdager således kun disse ved tilfældigt at gå ind i dem. Samtidig er det muligt at gå ind i næsten alle huse, hvilket kun gør, at byen føles endnu større.

Vil man således hjælpe sig selv til et større overblik, er det klogt at snakke med alle folk, man møder på gaden, som oftest giver et lille praj om i hvilke dele af Shadizar, man finder interessante butikker eller mennesker. På trods af dette tager det stadigvæk lang tid at finde rundt i byen, men efter nogen tids frustration, begynder man med større lethed at kunne navigere rundt i byen, og spillet begynder således her at blive ganske underholdende.

Udforskning af Shadizar

Oversigtskort.
Oversigtskort.

Mulighederne i Shadizar er mange. Som sagt er det muligt at gå ind i næsten alle huse, hvor nogle tilhører våbenhandlere, alkymister, kartografer, nøglesmede, isenkræmmere, juvelerer og pantelånere, foruden at der er kroer.

Der findes mange forskellige sværd i spillet, som hver især gør, at Conan uddeler ekstra skade i kamp. Nogle af modstanderne i spillet kan kun skades af bestemte magiske sværd, så det er ikke altid helt ligegyldigt, hvilket sværd Conan svinger, når han står i kampens hede.

Hos alkymisterne kan der købes potions, der giver Conan sine kræfter tilbage, og øger hans evner i kamp. Hos kartografen kan der købes kort over forskellige dele af byen, hvilket burde øge chancen for at finde rundt, men det er ikke tilfældet. Kortene hjælper kun i en lille grad, og de er forholdsvis dyre, så lad være. Det er spild af penge.

Conan i Shadizar.
Conan i Shadizar.

Nøglesmedene er vigtige, da man her kan købe nøgler til alle de huse, som er aflåst i Shadizar, hvilket jo må siges at være ret snedigt. Isenkræmmeren sælger fakler, flint, sten og reb. Hos juveleren er der mulighed for at tjene lidt penge ved at sælge de ædelstene, man måtte finde, og på kroerne kan man overnatte og få kræfterne tilbage i løbet af natten.

De huse, der i Shadizar ikke bruges i erhvervsmæssigt øjemed, kan gennemrodes efter værdigenstande, og her finder man ganske ofte en sæk med penge eller en ædelsten. Nogle gange er Conan dog uheldig i sit looteri, og bliver fanget af byvagten, hvorefter han bliver låst inde i 3 måneder og frataget alle penge, han måtte have på sig.

Et lille råd: gem dit spil inden du går ind og plyndrer et hus. Ellers kan man smide noget af sit guld inde i nogle af templerne, der er i Shadizar og komme tilbage efter det senere. I enkelte af husene opstår der kamp, da man overrasker andre tyveknægte, der er i gang med at plyndre huset.

Kamp og styring

Conan i kamp med en gemen tyveknægt.
Conan i kamp med en gemen tyveknægt.

Når det kommer til kamp – og det gør det ganske ofte – er der tre angrebsformer, Conan kan anvende. Disse er Chop, Swing og Thrust. Det er op til spilleren at finde ud af, hvilken kampteknik, der passer bedst mod den enkelte modstander. Kommer man f.eks. i kamp mod en byvagt bliver Conan brutalt slået ihjel, hvis man anvender Swing, mens vagten let overvindes ved at benytte Thrust.

Det er heldigvis muligt at skifte teknik under kampen, så Conan hurtigt kan tilpasse sig modstanderen. Conan har dog, ved spillets begyndelse, kun kendskab til teknikken Swing og må opsøge den mægtige sværdkæmper Master Quan Yo, der underviser i The Riddle of Steel, for at lære teknikkerne Thrust og Chop.

Temple of Crom.
Temple of Crom.

Selve styringen af Conan foregår via side scrolling view inde i Shadizar og under kampe, men skal Conan ud at rejse foregår styringen via et landkort, top down view. Styringen af Conan inde i Shadizar er til tider ganske irriterende, da Conan på mystisk vis sidder fast mellem husene på grund af ganske snævre passager. Samtidig stopper Conan også ofte med at gå videre, når man vil skifte retning med ham, hvilket gør, at man bliver nødt til at trykke ekstra gange på piletasterne.

Dette er især til stor gene, når man prøver at styre uden om røvere eller byvagter, der er ude på ballade. Benytter man sig til gengæld af musen i disse pressede situationer, slipper man ofte væk fra problemet, da man med hurtige museklik kan få Conan til nærmest at spurte væk fra fjenderne.

Fin grafik, horribel musik

Conan i junglen.
Conan i junglen.

Grafikken i spillet er bestemt ikke prangende, men er faktisk ganske glimrende i close up-kampene. Lydsiden er dog en helt anden sag. Som med næsten alle andre PC-spil fra denne periode er musikken næsten ikke til at holde ud, og musikken i Conan: the Cimmerian er bestemt ikke nogen undtagelse.

Musikken starter i et roligt toneleje, men skrues så pludselig ganske ufrivilligt meget højt op og skærer ganske forfærdeligt i ørerne, hvorfor man skruer ned for højtalerne. Når musikken så ryger ned i det rolige toneleje igen, kan man næsten ikke høre noget, og bliver således nødt til at skrue op igen – eller klogest – bare lade være.

Spillet er delt op i syv dele, hvor hver del har et eller flere primære mål, mens der som en lille sidebeskæftigelse er seks mindre quests, der dog ikke behøves at løses for at gennemføre spillet. Disse quests har udelukkende den funktion at gøre spillet lettere at gennemføre, da præmien for at løse disse opgaver typisk giver en del penge, så man kan købe bedre udstyr. Samtidig er disse quests også ganske underholdende, og man bør således altid prøve at løse dem.

Skiller sig ud

Conan: the Cimmerian skiller sig markant ud fra de typiske barbarspil ved at indeholde lige dele adventure og action, hvilket faktisk gør spillet meget underholdende. Vi har selvfølgelig en klassisk historie om hævn, men selve gameplayet skiller sig markant ud fra de typiske hack’n’slash/platformspil, der udkom i en lind strøm i perioden 1988-1991. Denne forskel gør spillet interessant og beviser, at man sagtens kan lave barbar-relaterede spil, som ikke kun handler om at dræbe monstre i hobetal. Anbefalelsesværdigt!

4 stjerner
Titel: Conan: the Cimmerian
Udvikler: Synergistic Software, Inc.
Udgiver, år: Virgin Games, Inc. 1991
Platform: PC/DOS
Genre: Action, adventure
hvid
Hvor får jeg fat i spillet?
Conan: the Cimmerian kan downloades på Home of the Underdogs.
hvid
Hvordan får jeg spillet til at virke?
Spillet kører uden problemer, hvis du kører det med DosBox. Husk dog lige at indstille lyden og grafik først ved at køre install.exe.

Anmeldt i nr. 16 | 13/02/2007

Stikord: Barbarer

Skriv et svar

Your email address will not be published.