Anders Johnsen
Ingen kommentarer

Alone in the Dark

Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

Med Alone in the Dark blev survival horror-genren skabt, og spillet indeholder store mængder puzzles, action og spandevis af uhygge.

Alone in the DarkDa Alone in the Dark (arbejdstitlen var Screams in the Dark) udkom i 1992, fødtes en helt ny genre inden for computerspil; nemlig survival horror-genren som bl.a. Resident Evil-serien i dag hører under. Spillet havde et budget på $400.000, og historien til spillet er skrevet af Hubert Chardot, som er forfatter og bl.a. også var med til at udvikle Shadow of the Comet, Prisoner of Ice og de efterfølgende spil i Alone in the Dark-serien.

Chaosium fandt imidlertid ikke, at spillet levede helt op til H.P. Lovecrafts mytologi og kunne ikke godkende, at spillet fik Chaosiums logo, ligesom Shadow of the Comet og Prisoner of Ice fik det.

Mystisk selvmord
Skærmen, hvor man vælger karakter

Skærmen, hvor man vælger karakter.

Historien udspiller sig i Louisiana, USA, i 1920’erne. Jeremy Hartwood, der ejede den store herskabsvilla Derceto, har hængt sig selv på loftet af villaen. Der hersker en del mystik omkring Hartwoods død, men det undrer egentlig ikke så mange, da der altid har eksisteret rygter omkring Derceto som et ondt sted. Efter politiets rutinemæssige undersøgelser går sagen dog hurtigt i glemmebogen.

Man kan som spiller vælge mellem to karakterer; Hartwoods niece, Emily Hartwood, og privatdetektiven Carnby (også kaldet The Reptile). De to karakterer har hver deres årsager til at undersøge huset nærmere: Hartwood-familiens advokat har rådet Emily til at sælge den gamle villa, men stædig og nysgerrig som hun er, vil hun finde ud af, hvorfor hendes onkel begik selvmord og samtidig undersøge, hvad der egentlig gemmer sig i de mørke og snævre korridorer i Derceto.

Carnby er, kort efter Hartwoods død, blevet kontaktet af antikvitetshandleren Gloria Allen. Et piano på loftet af Derceto har åbenbar stor interesse. Carnby får derfor til opgave at se nærmere på det, samt undersøge resten af huset for værdigenstande. Han får tilbudt en god sum penge og nøglen til villaen, og anser opgaven som en betalt ferie.

Forbindelser til tidligere spil
Carnby på vej op til Derceto

Carnby på vej op til Derceto.

Derceto er, som historierne fortæller, ikke en helt normal herskabsvilla, hvilket spilleren, i form af Emily eller Carnby, hurtigt erfarer. Formålet med spillet er at løse gåden omkring Hartwoods død, og samtidig selv undslippe Derceto i løbet af natten.

Selve gameplayet består af puzzles og arkade. Puzzle-delen består af undersøgelser af selve huset, hvor spilleren kan undersøge møbler, bogreoler og andet inventar for genstande, der kan hjælpe én videre igennem spillet. Undervejs finder man breve, dagbøger og skønlitteratur, der kan læses, hvilket er til stor hjælp for at løse gåden omkring Hartwoods død og Derceto.

Bl.a. kan man finde en kopi af Necronomicon i Hartwoods bibliotek; en bog der ikke skal læses af almindelige mennesker, da konsekvenserne kan være fatale. Faktisk findes der også to meget interessante bøger på Hartwoods bibliotek som har dannet grundlaget for computerspillene Shadow of the Comet og Prisoner of Ice. Den ene bog omhandler Lord Boleskins skæbnesvangre tur til den lille fiskerby Illsmouth, mens den anden beskriver “The prisoners of ice”.

God vægtning af puzzles og arkadeelementer
Loftet hvor mareridtet starter

Loftet hvor mareridtet starter.

Det er muligt for spilleren at bevæge visse genstande ved at skubbe til dem. Derved er det muligt at finde hemmelige gange eller blokere f.eks. vinduer således, at monstre ikke kan komme ind. De forskellige puzzles varierer i sværhedsgraderne medium til svær.

Arkade-delen består af de opgør, man har med de forskellige monstre, man møder i Derceto. Her kan man slås med de bare næver eller, hvis man har fundet en riffel eller sværd, benytte disse med større effekt. Spar dog på krudtet da der ikke findes store mængder af den slags i villaen. I inventory-menuen kan man se sin health status, og bliver den kritisk, kan man heldigvis finde små helbredende drikke rundt omkring i huset.

Man kommer ofte i kamp med monstre, men dette ødelægger bestemt ikke puzzle-delen. De to faktorer supplerer hinanden godt, og spillet er derfor godt afbalanceret. Man dør dog nemt i visse situationer, så det kan stærkt anbefales at gemme spillet ofte. Styringen foregår med tastaturet og for at lave de forskellige handlinger, såsom at skubbe, slås eller undersøge, vælger man den ønskede handling inde fra inventory-menuen, hvilket bevirker at det hele er meget nemt at gå til.

Banebrydende grafik for sin tid
En zombie ødelægger den hyggelige stemning

En zombie ødelægger den hyggelige stemning.

Den grafiske teknik der bliver brugt i spillet var innovativ og ganske banebrydende for sin tid. Noget, der er anderledes end de fleste action-adventures fra den periode, er at alle bevægelige objekter (genstande, Carnby/Emily, monstre) er fremstillet i 3D-grafik med få polygoner. Dette gør, at interaktionen mellem spiller og selve spillet foregår ganske flydende og effektivt.

Samtidig ser man spillet fra en fast kameravinkel som skifter position så snart man bevæger sig udenfor dets synsvinkel. Derved er det muligt at perspektivere de tegnede baggrunde med 3D-objekterne således, at det kommer til at fremstå som en samlet helhed.

Dette nye spilkoncept, om man vil, vandt Alone in the Dark flere spilpriser på, og skabte en ny genre kaldet survival-horror, som flere spil siden hen er blevet kategoriseret som. Typisk er disse spil også baseret på den faste kameravinkel, de indbyggede 3D-objekter, samt selve interfacet. Af kendte spil kan nævnes Nocturne og Resident Evil-serien.

CD-udgaven giver bedre spiloplevelse
Inventory-skærmen

Inventory-skærmen.

Det skal dog siges, at grafikken pga. de polygonisk opbyggede karakterer og monstre, ikke er fantastisk flot; især Emily er en sand rædsel med læbestift og jokersmil. Det kan derfor stærkt tilrådes at spille med Carnby, da han er en del pænere grafisk. Man vænner sig dog relativt hurtigt til det, og var man med dengang spillet kom frem tilbage i 1992, kan man kun som nostalgiker synes det er fedt og ganske charmerende.

Er man, som undertegnede, den glade ejer af en CD-udgave af spillet, bliver teksten fra bøger livligt læst op og gør spiloplevelsen bedre. Værd at fremhæve er Hartwoods selvmordsbrev, som man finder i det gamle piano, samt Hartwoods dagbog. Samtidig er in-game musikken blevet genindspillet og forbedret væsentligt, så det er en sand fornøjelse at lytte til.

Hvis man ikke har prøvet Alone in the Dark, må man bestemt ikke snyde sig selv for denne klassiker. Det er et gennemført spil med en god historie, masser af spænding og gode gys som stadig holder vand på trods af sin alder på 13 år. Alone in the Dark kan derfor kun varmt anbefales.

5 stjerner

Titel: Alone in the Dark
Udvikler: Infogrames
Udgiver, år: Infogrames, 1992
Platform: Dos
Genre: Survival horror
hvid
Hvor får jeg fat i spillet?
Internettet er selvfølgelig et godt sted at lede. Der finde mange Abandonware sites, hvor det ikke er usandsynligt, at spillet kan downloades. Alone in the Dark kan dog ikke downloades fra Abandonia, da det er beskyttet af ESA (Entertainment Software Association). Alternativet er at lede på eBay, hvor der er mulighed for at finde spillet og købe det.
hvid
Hvordan får jeg spillet til at virke?
Spillet virker utroligt nok i Windows XP, dog kan der være problemer med lyden. Hvis dette er tilfældet brug da Dosbox der kan downloades på Abandonia.

Anmeldt i nr. 2 | 13/12/2005

Stikord: Okkultisme, Privatdetektiver, Survival Horror

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *