Return of the Fly

6 minutters læsetid
Return of the Fly

Return of the Fly er en rigtig 1950’er-science fiction-film, der har alle de vigtigste ingredienser: en videnskabsmand, et monster, en kvinde i nød, et hævnmotiv og Vincent Price!

Da den første film sluttede, efterlod vi Helene, Philippe og Francois Delambre efter en utrolig bizar hændelse i deres liv, da Helenes mand i en af sine nyeste opfindelser blev splejset med en flue. Da filmen blev en succes, besluttede man at lave en fortsættelse, men den eneste person fra den første film, som var nødvendig, var Vincent Price. Efter aftalen var i hus, blev manuskriptet skrevet om, og mange af de ting, Vincent Price egentlig holdt mest af, blev skrevet ud, uden at han kunne gøre noget ved det.

Sort/hvid fordel

The Fly (1958) blev filmet i farver, hvorimod dens fortsættelse blev filmet i sort/hvid for at spare penge, hvilket giver filmen en meget federe stil, end hvad man ellers kunne have forventet. Selvom budgettet blev skåret ned for at minimere selskabets risiko for at miste penge, hvis den skulle blive et flop, har Return of the Fly (1959) en masse gode ting at byde på. Filmen baserer sig selvfølgelig på de uhyggelige eksperimenter, som senere resulterer i en krydsning mellem mand og insekt. Men hvor den originale film brugte meget tid på at følge en videnskabsmand, der til sidst må se sig slået af sine egne eksperimenter, bruger fortsættelsen noget tid på fluens hævntogt, der må siges at være det bedste i filmen.

For hvad vi egentlig gerne vil se, når vi sætter en film som Return of the Fly på, er jo en mand med en kæmpe fluemaske og falske gummikløer, og det bliver man heller ikke snydt for denne gang, selvom fluen lader vente på sig. Effekterne er ikke realistiske, men hvem forventer det af en sci-fi-film fra slutningen af 50’erne?

I faderens fodspor

Return of the Fly begynder en regnfuld dag ved Helene Delambres begravelse. Hendes søn Philippe (Brett Halsey) har ingen erindringer om, hvad der skete for de mange år siden, men er fast besluttet på at finde ud af det, og fortsætte sin fars arbejde. Phillipes onkel Francois (Vincent Price) har dog forsøgt ikke at fortælle for meget om faderens arbejde, og hvad der egentlig skete med ham, af frygt for at samme ulykke vil ramme Philippe. Men da en reporter begynder at grave i tingene og stille en masse spørgsmål, ser Francois sig nødsaget til at fortælle Philippe om hans fars dystre fortid, og hvad der egentlig skete med ham.

Da Philippe endelig får sandheden at vide, virker han ikke overrasket eller bange, men derimod opsat på at fortsætte hans fars arbejde med maskinen, og efter hans mors død, er der intet der kan stå i vejen for hans ambitioner. Selv om Philippe dog ikke har tænkt sig afprøve maskinen på sig selv, eller andre personer, før den er testet til det yderste, er der andre personer, der ikke har ligeså rent mel i posen. Philippes ven og kollega Ronald Holmes (David Frankham) virker udadtil som en rar og hårdtarbejdende kollega, der brænder for videnskaben, men i virkeligheden er han en kriminel svindler, der stjæler værdifulde ting, og sælger dem videre til højstbydende. Dette er også hans plan for teleportationsskabene.

En aften, imens Ronald er ved at tage billeder af nogle de vigtige dokumenter, bliver han overrasket af en reporter, der er ude på at afsløre ham. Roland får overvundet reporteren, og propper ham ind i det ene teleportationsskab og tænder for maskinen. Hvad han havde glemt var, at samme aften havde Philippe, Francois og han selv teleporteret et marsvin væk og ikke frem igen, så da reporteren dukker frem igen, er han blevet splejset med marsvinet!

Splejsninger

Som man muligvis kan huske, hvis man kender den originale film, bliver to personer (eller dyr) ikke splejset sammen til én person (eller vanskabning) som i David Cronenbergs remake af The Fly fra 1986. I de originale film får man i stedet to individer, der har egenskaber fra begge de originale. Så da reporteren dukker op igen, er hans hænder, fødder og muligvis hans sind erstattet med et marsvins, og marsvinet har fået små menneskehænder. For sin tid er effekterne meget gode, og forholdsvis skræmmende at se på, selvom de blegner i forhold til hvad man kan lave i dag (og naturligvis i forhold til Cronenbergs ultrasplattede remake). Roland myrder både reporteren og det lille marsvin, hvilket selvfølgelig efterlader spor, som Philippe undrer sig over, men da han forhører sig med Roland, ender Philippe selv i teleportationsskabet – denne gang sammen med en lille husflue.

Resultatet bliver som i den første film en mandsperson med et gigantisk fluehoved (der kan virke rimelig komisk, når man tænker over det), en klo og et flueben! Men hvor Andre i den første film tilsyneladende stadig havde lidt af sin menneskelige forstand tilbage, virker det som om Philippe styrter rundt i blindt raseri. Kan det virkelige være fluens morderiske hjerne, der har overtaget den menneskelige krop, ligesom Francois foreslår? Nej, for Philippe véd, hvem der stod bag hans ulykke og han vil have hævn, før han mister kontrollen over sin krop for evigt.

Det er jo selvsagt lidt svært ikke at blive opdaget, når man render rundt med hvad der ligner 20 kilo papmaché på hovedet og gisper, men det lykkedes alligevel for Philippe at få sine klør i Ronald og manden, han ville sælge maskinerne til. Det eneste problem er så at få den gode gamle Philippe tilbage, og som i den originale film, bliver begge parter (altså både Philippe med fluehoved og flue med Philippehoved) nødt til at befinde sig i samme boks, imens de transporteres. Hvordan det mon går bliver du nødt til selv at finde ud af.

Meget anderledes end forgængeren

Personligt synes jeg at The Fly og Return of the Fly er to vidt forskellige film. Selvom de hægtes meget godt sammen, og bruger mange af de samme temaer, er filmene alligevel forskellige. Den første var en klassisk science fiction-film med en gal videnskabsmand, der minder mig lidt om Frankenstein, hvor Return of the Fly slår én som en billig science fiction-monsterfilm – på den gode måde. De to film har vidt forskellige stemninger og atmosfærer, der gør forskellen ekstra slående, hvis man ser dem lige efter hinanden. At fortsættelsen er i sort/hvid er faktisk kun med til at hjælpe filmen, da jeg er sikker på at fluens hoved havde set meget anderledes ud i farve, og virket knap så realistisk. Og desuden ser et laboratorium bare ikke uhyggeligt ud, med mindre det er filmet i sort/hvid og har masser af blinkende knapper og elektricitet.

Den eneste skuespiller, der blev hentet fra den forrige film, er Vincent Price i rollen som den godhjertede Francois. Som jeg før har nævnt, er jeg altid glad for Price, som man næsten altid kan stole på leverer en pragtfuld præstation, der kan redde enhver film. Ikke at Return of the Fly havde behov for at blive reddet på nogen måde, men den havde ikke været det samme uden Vincent Price. Resten af castet er også ganske velspillende; et par af de kvindelige roller er måske lidt overflødige, og kun med så de mandlige publikummer har noget at kigge på, før fluen kommer på banen, men det hører jo med.

Udover Vincent Price skal også nævnes Brett Halsey, der levere en fremragende præstation som Philippe. Hvor mange måske kunne have overspillet rollen, og gjort ham vanvittig og over-the-top, er Halsey mere nede på jorden og én, man kommer til at holde lidt af igennem filmen. De andre præstationer er mere op og ned, som filmen udspiller sig, men skuespillet forfalder aldrig til det helt pinlige.

Også en treer

I 1965 udkom Curse of the Fly, som blev det sidste indslag i serien, og som hverken har Vincent Price eller en gigantisk flue med. Denne film har hidtil været rimelig svær at få fingrene i, men den er også endelig blevet udgivet på DVD for sig selv og i en lidt dyrere boks, med alle de tre Fly-film. De to første indslag er dem, jeg anbefaler varmest, og Curse kan til nød gå an, hvis man er vild med 50’er sci-fi. Genreaficionados bør i øvrigt holde godt øje med den stok, Roland sidder og fedter med i scenen hos bedemanden. Stokken er nemlig den samme, som Larry Talbot (Lon Chaney Jr.) køber i The Wolf Man (1941).

Filmene er ude på en fin dobbelt-DVD fra 20th Century Fox Home Entertainment med danske undertekster, så der er ingen undskyldninger – med mindre man vil investere i den lidt dyrere boks, der har alle tre Fly-film.

4 stjerner
Titel: Return of the Fly
Dansk titel: Fluen vender tilbage
Instruktør: Edward Bernds
Manuskript: Edward Bernds & George Langelaan
Cast: Vincent Price (Francois Delambre), Brett Halsey (Philippe Delambre), John Sutton (Insp. Beecham), David Frankham (Ronald Holmes), Dan Seymour (Max Berthold), Danielle De Metz (Cecile Bonnard), Jack Daly (Granville (reporter)), Janine Grandel (Mme. Bonnard), Michael Mark (Gaston), Richard Flato (Sgt. Dubois), Gregg Martell (Cop), Barry Bernard (Lt. MacLish), Pat O’Hara (Insp. Evans), Francisco Villalobos (Priest), Joan Cotton (Nurse)
Producere: Bernard Glasser
Foto: Brydon Baker
Klip: Richard C. Meyer
Musik: Paul Sawtell & Bert Shefter
Spilletid: 80 minutter
Aspect ratio: 2.35:1
Lyd: Stereo
Sprog: Engelsk
Undertekster: Tjekkisk, dansk, finsk, hebræisk, islandsk, norsk, polsk, portugisisk, svensk, engelsk
Produktionsland, år: USA, 1959
Produktionsselskaber: Associated Producers
Distributør (DVD): 20th Century Fox Home Entertainment
Udgave/region: 2

Anmeldt i nr. 40 | 13/02/2009

Stikord: 1950’erne, Gale Videnskabsmænd, Gummimonstre

Skriv et svar

Your email address will not be published.