13. september 2013

It’s a Bird

Forfatteren Steven T. Seagle bruger Superman-myten på en utrolig personlig måde, samtidig med at dansk Teddy Kristiansen sætter stærke billeder til hans tekst.

Den danske tegneserieskaber Teddy Kristiansen har gennem de sidste tyve år haft et fantastisk samarbejde med den amerikanske forfatter Steven T. Seagle. Deres første samarbejde var den melankolske gyserserie House of Secrets, der i starten udkom i form af miniserier. Nu kan man langt om længe få hele serien i en samlet udgivelse på 752 sider (!), der hedder House of Secrets Omnibus.

Kristiansen og Seagles seneste værk er Genius (2013), men før den kom deres mesterværk, den semibiografiske tegneserieroman It’s a Bird (2004), som vi ser på her.

At skrive Superman
Steves refleksioner over Superman
It’s a Bird bygger på Seagles personlige oplevelser med Huntingtons sygdom i hans familie og hvordan sygdommen påvirkede familien. Huntingtons sygdom er en arvelig og fremadskridende hjernesygdom, der er opkaldt efter den amerikanske læge George Huntington, der beskrev sygdommen i 1872.

I It’s a Bird får Seagles alter ego/fortæller Steve en opgave, de fleste amerikanske tegneserieforfattere ville give deres højre arm for. Nemlig det at skrive Superman – DC Comics’ flagskib, som Jerry Siegel og Joe Shuster skabte for 70 år siden. Men for Steve er alt ved Superman en total abstraktion, og han har derfor det svært ved at forholde sig til det rød-og blåklædte ikon, især med alt det kaos, som Huntingtons sygdom har medført i hans familie.

Undervejs i It’s a Bird tænker Steve på alle de ting, man forbinder med Superman-myten, så som styrke, dragten, identitet, usårlighed, retfærdighed, fremmedhed osv. De tanker udvikler sig til små poetiske observationer, der varer et par sider hver og er placeret hist og pist i historien dog uden at det skader strukturen. Bravo!

Steven T. Seagles tekst er intet mindre end fremragende. Man ser Superman i et helt andet lys, og figuren fremstår som en stærk metafor for alt det, livet giver en af medgang og modgang. Seagle viser også, hvordan livets udfordringer kan påvirke ens kreative liv i uventede retninger.

Teddy Kristiansens store bedrift
Fra en af de korte Superman-sekvenser.
Det er ikke første gang, at Teddy Kristiansen har tegnet Superman. Han og forfatteren Niels Søndergård lavede i 1990 tegneseriealbummet Superman og Fredsbomben (1990), der var et unikt projekt set med danske øjne. Det var første gang, at DC Comics gav tilladelse til, at Superman kunne blive tegnet og skrevet af tegneseriefolk fra Europa. Superman og Fredsbomben blev Kristiansens adgangsbillet til de amerikanske tegneserieforlag og førte til hans partnerskab med Seagle.

Med It’s a Bird har Kristiansen overgået sig selv som kunstner. Han har videreudviklet sin særlige tegne- og malestil fra House of Secrets og andre Seagle-relaterede projekter til perfektion, og det gavner alvoren i Seagles tekst. Til de små Superman-sekvenser leger Kristiansen med sin stil på overraskende måder, der matcher de forskellige aspekter af Superman i de enkelte sekvenser.

Det er imponerende at se Kristiansen bruge inspiration fra de store malere som f.eks. Vincent van Gogh og Claude Monet på sin egen personlige måde. Han er på sin vis en kunstner af stor format. For sit unikke arbejde på It’s a Bird modtog Kristiansen en velfortjent Eisner Award i kategorien ”Best Painter/Multimedia Artist (Interior).”

Et super-mesterværk med personlige kvaliteter

It’s a Bird rørte og morede mig på en måde, jeg ikke havde set kommet. Seagle og Kristiansen er et fantastisk godt makkerpar i samme liga som Neil Gaiman og Dave McKean eller Grant Morrison og Frank Quitely, og It’s a Bird er efter min mening indtil videre deres hovedværk.

6 stjerner

Titel: It’s a Bird
Forfatter: Steven T. Seagle
Tegner: Teddy Kristiansen
Forlag, år: DC Vertigo, 2004
Format: Paperback
Albumlængde: 128 sider

Anmeldt i nr. 95 | 13/09/2013