13. juni 2010

Forbrydelsens element

Boksen med EuropatrilogienDer er mange meninger om Lars von Trier og hans film, men med hans debutfilm Forbrydelsens element beviser han, at han har talent for smukke, æstetiske billeder og specielle universer. Det hele kan forekomme tungt, men sætter man sig ned og nyder film uden afbrydelser, vil man få en oplevelse man sent vil glemme.

Forbrydelsens element er Lars Von Triers debutfilm fra 1984 efter afgangsfilmen Befrielsesbilleder (1982) fra Den Danske Filmskole. Samtidig er filmen det første kapitel i hans Europatrilogi, der senere blev fulgt op af Epidemic (1987) og Europa (1991). Og det må siges, at være noget af en debutfilm, for uanset om man kan lide historien og den fortælleform, så har vi at gøre med en meget anderledes og utrolig flot dansk film.

Den kræver din fulde opmærksomhed

Første gang jeg så Forbrydelsens element (eller The Element of Crime som den hedder internationalt), blev jeg meget overrasket over hvor tung en film, det er. Med sine 104 minutter troede jeg, det var en film, der blev slugt i ét drag uden pauser, men Trier lægger mere vægt på æstetikken end at fortælle en egentlig historie.

Nuvel, der er da en historie og en tilmed en ret god historie, men den bliver fortalt visuelt og med en minimal brug af dialog. Derfor kan første gennemsyn godt virke enormt tung og trættende – og Michael Elphicks monotone voice over hjælper ikke meget på at holde øjenlågene åbne. Men som med så meget andet bør man se den mindst et par gange, for når den først har bundfældet sig, og der er gået et stykke tid, vil man sikkert se filmen i et helt andet lys næste gang.

Det var i hvert fald tilfældet, da jeg skulle se filmen igen med henblik på denne anmeldelse; jeg var klar over, hvad det var, jeg havde med at gøre og vidste, at det var en film, jeg blev nødt til at koncentrere mig et hundrede procent om, og oplevelsen var da også langt bedre end første gang.

Fisher (Michael Elphick)
Fisher (Michael Elphick)

Politimanden Fisher (Michael Elphick) bliver kaldt tilbage til Europa efter 13 års ophold i Cairo. Han skal opklare en mordsag, hvor en galning har myrdet en række kvindelige lotterisælgere. Da han ankommer til det våde Europa, benytter Fisher sig af sin gamle mentor Osbornes (Esmond Knight) fremgangsmåde, som han har beskrevet i sin afhandling “The Element of Crime”.

Idéen bag denne teknik er at identificere sig så meget som muligt med forbryderen, så man til sidst ved, hvordan den mistænkte tænker og reagerer, og dermed kan man forudsige hans næste træk.
Fisher følger derfor slavisk i den mistænkte Harry Greys fodspor og gør alt, hvad han kan for selv at ”blive” til den mistænkte. Fisher går så langt som til at spise nogle piller, han får af den prostituerede Kim (Me Me Lai) for at fremtvinge den hovedpine, som Grey lider af.

Ting skal tolkes
Fishers gamle mentor Osborne (Esmond Knight)
Fishers gamle mentor Osborne (Esmond Knight)

Det lykkes Fisher at komme så langt, at han kan sætte en lokkedue op i form af en ung pige, men da han sammen med hende sidder og venter på, at morderen kommer, taber Fisher et lille hestehoved, som han samlede op i starten af filmen, ud af lommen. Pigen bliver selvfølgelig bange og begynder at skrige, mens Fisher bliver så arrig, at han kvæler tøsen.
Herefter følger nogle scener, jeg ikke helt har kunnet tyde, og især filmens slutning er gået helt hen over hovedet på mig, de gange jeg har set den. Men det skal man opleve ved selvsyn.

Et af de uhyggelige hestetalismaner, som lotterimorderen efterlader
Et af de uhyggelige hestetalismaner, som lotterimorderen efterlader

Man behøver jo heller ikke at dykke helt ned i en film og forstå alting 100 % for at få noget ud af den. Selvom slutningen ikke gav mening i mit tilfælde, var jeg godt underholdt og opslugt af filmen. Der er sikkert mange, som vil gå i dybden og begynde at analysere hele Fishers fortælling – om det hele er noget i hans underbevidsthed, eller om han virkelig har oplevet det. Jeg føler intet behov for at sidde med papir og blyant, for at se Forbrydelsens element og analysere den. Du kan bare lade dig opsluge af det fantastiske univers, som Trier får skabt med nogle uhyggeligt smukke billeder.

Teknisk triumf
Fisher og Kim (Me Me Lai) i et samleje oven på en Volkswagen
Fisher og Kim (Me Me Lai) i et samleje oven på en Volkswagen

Bag de smukke billeder står fotografen Tom Elling, der også filmede Triers Nocturne (1980) og afgangsfilmen Befrielsesbilleder (1982). Klipperen Tómas Gislason spiller også en stor rolle og har været med til at gøre hvert eneste klip helt unikt. For eksempel er scenen, hvor en lille dreng leger med sin legetøjbil og der klippes til en rigtig bil, helt formidabel eksekveret – her kan man virkelig mærke, hvordan filmen er konstrueret og planlagt ned i detaljen, og derved adskiller Forbrydelsens element sig meget fra Triers senere kaotiske Dogmefilm.

Billederne er holdt i mørke svovlgule nuancer, hvor man nærmest kan mærke fugten og stanken fra de gamle bygninger, der ruller hen over skærmen. Det er yderst flot komponeret, og hver enkelt frame er næsten værd at studere for sig selv. Fotograferingen er det, som trækker hele oplevelsen gevaldigt opad, for selvom kameraet føres langsomt, med glidende bevægelser, keder man sig aldrig. Tilskueren er tryllebundet og falder næsten selv hen i den hypnose, Fisher er i under hele filmen.

Forbrydelsens element er ikke spækket med store stjerner, som i Triers senere film, men består af et lille cast, hvor kun fire karakterer nævnes ved navn. Det gør det også en smule mere intimt, og man formår virkelig at komme ind under huden på Fisher og føler med ham i hans jagt på lotterimorderen. Det er ikke den store dialog, der præger filmen, men det er ikke med til at gøre skuespillernes præstation dårligere. Flere steder giver den manglende dialog et snert af mystik, som også ses i Eraserhead (1976), uden det dog bliver lige så mystifistisk som Lynchs universer.

Lækker boks
Harry Greys rute
Harry Greys rute

Hele Lars von Triers Europatrilogi er udgivet i en samlet boks, der indeholder de tre film Forbrydelsens element (1984), Epidemic (1987) og Europa (1991) samt en ekstra skive med en masse guf for Trier-fans. På Forbrydelsens element-skiven kan man også finde filmen Nocturne (1980), der også benytter nogle af de samme klippemåder, som senere gjorde sig gældende ved Triers debutfilm.

Et eksempel på filmens smukke billeder
Et eksempel på filmens smukke billeder

Er man helt skudt i Trier, er der ingen vej uden om denne boks, da den indeholder enormt meget ekstramateriale om alle filmene og som sagt et par af hans tidligere kortfilm fra filmskolen. Har man endnu ikke stiftet bekendtskab med mandens film, eller har man blot lyst til at se nogle af hans første, bør man også give boksen en chance. Jeg fik i hvert fald meget ud af boksen og gik senere i kast med blandt andet de forrygende Riget og Riget 2 (1994, 1997).

Forbrydelsens element er ikke en film, jeg hiver frem ret ofte, da det som sagt er en film, der kræver, at man sætter sig ned og er klar på ikke at blive forstyrret de næste par timer. Men når jeg endelig får taget mig sammen til at sætte den på, er det en fryd for øjet og sindet. Kan man lide film, der ikke er ren popcornsunderholdning, bør man helt sikkert stifte bekendtskab med Triers spillefilmsdebut, hvis man ikke allerede har fået det gjort.

5 stjerner

Titel: Forbrydelsens element
Andre titler: The Element of Crime, Element of Crime, The Last Tourist in Europe
Instruktør: Lars von Trier
Manuskript: Niels Vørsel, William Quarshie, Stephen Wakelam, Lars von Trier
Cast: Michael Elphick (Fisher), Esmond Knight (Osborne), Me Me Lai (Kim), Jerold Wells (Kramer), Ahmed El Shenawi (Therapist), Astrid Henning-Jensen (House Keeper), János Herskó (Coroner), Stig Larsson (Coroner’s Assistant), Harry Harper (Portier 1), Roman Moszkowicz (Portier 2), Lars von Trier (Schmuck of Ages), Frederik Casby (White Policeman), Duke Addabayo (Black Policeman), Jon Bang Carlsen (Angry Policeman), Leif Magnusson (Hotel Guest)
Producere: Per Holst
Foto: Tom Helling
Klip: Tómas Gislason
Musik: Bo Holten
Spilletid: 104 minutter
Aspect ratio: 1.85:1
Lyd: Dolby Digital
Sprog: Engelsk
Undertekster: Dansk, Finsk, Norsk, Svensk
Produktionsland, år: Danmark, 1984
Produktionsselskaber: Det Danske Filminstitut ogPer Holst Filmproduktion
Distributør (DVD): Midget Entertainment
Udgave/region: 2

Anmeldt i nr. 56 | 13/06/2010