Michael Lillegaard Larsen
Ingen kommentarer

The City of Lost Children

The City of Lost Children
Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

Angelo Badalamentis musik til Jean-Pierre Jeunet og Marc Caros fantastiske La cité des enfants perdus er mindst ligeså eventyrlig som filmen selv. Der er både poesi og uhygge i det glimrende score.

The City of Lost ChildrenFilmkomponisten Angelo Badalamenti er mest kendt for sit samarbejde med syrehovedet over dem alle, David Lynch. Hvem har ikke titelmelodien til Twin Peaks (1990-91) i hovedet ligeså snart, man tæker tilbage på den mystiske tv-serie, som i øvrigt vender tilbage med en ny sæson til næste år?

Badalamenti lavede også musikken til andre Lynch-klassikere som Blue Velvet (1986), Lost Highway (1997) og Mulholland Drive (2001).

Makkerparret Jeunet og Caro var fans af Lynch, så for dem føltes det naturligt at hyre Badalamenti til at lave musikken til deres eventyrfilm La cité des enfants perdus (1995), der på engelsk fik titlen The City of Lost Children, som også er covertitlen på den anmeldte albumudgivelse.

Jeunet var så imponeret af musikken, at han senere hyrede Badalamenti til at komponere musikken til hans episke 1. Verdenskrig-drama Un long dimanche de fiançailles (2004) (dansk: En lang forlovelse).

Poesi, skævhed og uhygge på lydsporet

Hovedtemaet, der kan høres i cuet “Generique” (nr. 1) har en vemodig, men håbefuld melodi og dukker op hist og pist i løbet af scoret. Smukke og fantasifulde variationer af tenaet finder man i “Les Enfants Sauvent One” (nr. 3), “Theme – La Cite Des Enfants Perdus” (nr. 16) og “Miette” (nr. 9).

Temaet bliver også brugt som basis for en sang på cd’en,”Who Will Take My Dreams Away?”, sunget af den populære sangerinde Marianne Faithfull, som også har skrevet teksten.

Hårfin balance

Balancen mellem poesi, skævhed og uhygge er hårfin i musikken, som tager nogle heftige skift ind imellem. “Mort De La Pieuvre” (nr. 4) er et besynderligt cue, der lyder som noget fra et forskruet tivoli. Den har et gentagende motiv, der bliver bakket op af dramatiske horn og violiner efterhånden som spændingen stiger og stiger.

Der er en endnu mere dramatisk variation på den skæve melodi i cuet “L’exécution” (nr. 10), hvor alt er på spil. Melodien har virkelig en hypnotisk effekt på, jo længere man hører det.

Filmens tragiske skurk Krank har også et gennemgående tema, der udtrykker figurens melankoli på en poetisk og til tider ret intens facon i “L’anniversaire d’Irwin” (nr. 2), “Krank” (nr. 14) og “Final” (nr. 15).

Rendyrket drømmemusik

Badalamenti har med musikken til La cité des enfants perdus skabt et af sine fineste ikke-David Lynch-scores i sin lange karriere. City of Prague Philharmonic Orchestra gør et fantastisk godt stykke arbejde, hvilket de har gjort med mange scores i efterhånden mange år.

5 stjerner

Nummerliste:
1. Generique (7:08)
a: Marcello, b: Who Will Take My Dreams Away? (Marianna Faithfull), c: Theme
2. L’anniversaire d’Irwin (3:18)
3. Les Enfants Sauvent One (3:10)
4. Mort De La Pieuvre (4:01)
5. Opium Prince (3:30)
6. Le Ra… Radicateur (2:09)
7. La Clé De La Victoire (1:17)
8. Le Voyage Du Rêve (4:09)
9. Miette (4:15)
10. L’exécution (2:32)
11. Les Puces (2:14)
12. La Foire (2:38)
13. Cerises Pour Un Diner À Deux (1:14)
14. Krank… (2:37)
15. Final (5:07)
16. Thème – La Cité Des Enfants Perdus (3:19)

Total spilletid: 52:38

Titel: The City of Lost Children
Komponeret af: Angelo Badalamenti
Dirigeret af: Stepan Konicek
Orkestrering: Angelo Badalamenti, Andrew Barrett, Charles Samek
Fremført af: City of Prague Philharmonic Orchestra
Komponeret: 1995
Udgivet: 1995
Label: Polygram/Point Music

Anmeldt i nr. 116 | 13/06/2015

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *