The Art of Star Wars: The Force Awakens

2 minutters læsetid

The Art of Star Wars: The Force AwakensDa Disney købte Lucasfilm og dermed Star Wars tilbage i 2012, blev fans forundret og naturligvis meget skeptiske. Betød det, at vi nu skulle se Disney-figurer på slap linje i den fjerne, fjerne galakse?

Det skete heldigvis ikke. Vi fik en ny omgang Star Wars-film, i form af de indtil videre to første film i sequel-trilogien, Star Wars: The Force Awakens (2015) og Star Wars: The Last Jedi (2017) og spin-off-filmene Rogue One: A Star Wars Story (2016) og Solo: A Star Wars Story (2018). I december i år kommer den sidste film i Skywalker-sagaen, som nu er i postproduktionsfasen.

De indtil videre to nye film har splittet fans, der på den ene side har beskyldt The Force Awakens for at lægge sig for tæt op ad A New Hope og på den anden har beskyldt The Last Jedi for at være for drastisk i sin tilgang til universet.

På den visuelle side er de to film dog fælles om en heftig brug af nostalgi. Der er en følelse af genbrug, hvilket vi ser på her i bogen The Art of Star Wars: The Force Awakens.

Genbrugsgalaksen

Der bliver stadig talt negativt om prequel-trilogien selv her, tyve år efter, men de turde trods alt at lege med nye og spændende udtryk.

Det var absolut ikke tilfældet med The Force Awakens. For filmen, der blev instrueret af J.J. Abrams, der også havde givet Star Trek nyt filmliv, gik all in på det velkendte Star Wars-udtryk, hvilket uundgåeligt gav filmen en del kritikere og fans følelsen af en fanfilm.

Tidligere og nye Star Wars-designere blev hyret til at skabe “nye” ting til universet. Efter at have læst The Art of Star Wars: The Force Awakens og set de mange flotte tegninger og digitale malerier havde jeg en deja vu-oplevelse. For jeg har set det hele før i den gamle trilogi. Nogle få ting er anderledes, men ellers er alt ved det gamle.

De klassiske ting er der. X-Wing-fighters, TIE-fighters, Star Destroyers, Millennium Falcon og Death Star 3, undskyld jeg mente selvfølelig Starkiller Base.

Bevares, detaljerne i rumskibene er lidt anderledes, men formerne er ens. Men hey, selv Lucas genbrugte Death Star-konceptet i Star Wars: Episode VI – Return of the Jedi (1983).

Et dokumenteret designforløb

Bogen dokumenterer et par års forløb med designarbejdet. Gennem længere tid lavede de mange illustratorer digitale tegninger og malerier for at visualisere tiden, 30 år efter at Oprørsalliancen vandt over Imperiet på skovplaneten Endor med hjælp fra en flok teddybjørne.

Man ser den grafiske udvikling af de nye helte og skurke. De tidligere eksempler på dem bruger fortidens look som springbræt, og kun få af dem føles egentligt originale. De kunne sagtens have taget større chancer. Kylo Rens maske er dog ret cool.

Alene kommentarerne til illustrationerne bærer præg af, at designarbejdet blev lavet af glade fanboys, der elsker stoffet. Formatet til bogen er større og tungere i forhold til tidligere Art of Star Wars-bøger, hvilket giver billederne et flot bredformat, så man kan fortabe sig i detaljerne.

Flot bog uden noget afgørende nyt

Disney og Abrams tog en lidt for nem vej, da Star Wars skulle severes for nutidens publikum. De havde helt klart tanker om at please de mavesure fans, der hadede de omdiskuterede prequels som pesten. Men det betød også, at der ikke var rum for afgørende innovation, der kunne have taget det elskede univers i nye retninger.

Verden fik praktisk talt den gamle vin på nye flasker. Det vakte nostalgiske følelser om det gamle Star Wars, og illustratorerne skal bestemt have ros for deres evner. Men den flotte bog her medvirker kun til at bekræfte, det ry The Force Awakens fik blandt skeptikerne. Nye eventyr ja, men alligevel intet nyt under stjernerne.

3 stjerner

Titel: The Art of Star Wars: The Force Awakens
Forfatter: Phil Szostak & Rick Carter
Forlag: Harry N. Abrams
Format: Hardcover
Udgivelsesår: 2015
Sideantal: 256

Anmeldt i nr. 162 | 13/04/2019

Stikord: Star Wars

Michael Larsen. Michael er 27 år gammel, bor i Ørbæk på Fyn og har en baggrund som webintegrator. Han har tidligere skrevet for onlinemagasinerne Connery.dk og OnFilm.dk. Michael er tosset med film, filmmusik, tegneserier og bøger, og han elsker at skrive om det for andre nørder som sig selv.

Skriv et svar

Your email address will not be published.