Martin Wangsgaard Jürgensen
Ingen kommentarer

Prince of Darkness

Prince of Darkness
Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

John Carpenters Prince of Darkness forsøger sig med en alternativ forklaring på kristendommens centrale figurer, men trods en god stemning og enkelte virkeligt effektive elementer fungerer blandingen af lovecraftiansk gru og satanisk horror ikke rigtigt.

Prince of DarknessPrince of Darkness var instruktør John Carpenters første horrorfilm siden Christine fra 1983, og det var en Carpenter på toppen af sin karriere, der gik i gang med indspilningerne til den nye gyser i 1986.

Filmen udkom i 1987 og blev pænt, men ikke overvældende, modtaget, og på mange måder begyndte det at gå tilbage for instruktøren efter Prince of Darkness. Det har i hvert fald været småt med succes siden da, men det kan lykkeligvis ikke mærkes alt for tydeligt i hans forsøg med satanisk horror.

Ufrivillig gumpetung
Brian Marsh (Jameson Parker)

Brian Marsh (Jameson Parker).

Det er Djævlen selv, Prince of Darkness handler om, men bestemt ikke Djævlen i den form vi kender ham. Carpenter, der stod for filmens manuskript, har i stedet valgt at kigge de gamle gutter fra forfatterkredsen omkring H. P. Lovecraft lidt over skulderen, og splejset Lovecrafts idé om kosmisk terror med kristen mytologi. Det kommer der sådan set en masse interessant ud af, men filmen bliver lidt ufrivilligt gumpetung.

Prof. Howard Birack (Victor Wong)

Prof. Howard Birack (Victor Wong).

Det hele begynder da det bliver afsløret, at det sidste medlem i en katolsk sekt, der kaldes The Brotherhood of Sleep, er død. Ved sin død overdrager han nøglen til den hemmelighed, som sekten har bevogtet igennem 2000 år, til den ærværdige Fader Loomis, som nærmest går op i limningen, da han ser hvad det er, nøglen skjuler.

I rasende fart får han kontaktet den yderst excentriske Prof. Howard Birack, der øjeblikkeligt samler et hold af studerende, der skal undersøge fænomenet som præsten Loomis fortæller ham om.

Vi har endnu ikke set hvad det er alt dette handler om, men man begynder at ane, at noget stort er under opsejling. Sektens hemmelighed opbevares i kælderen under en form for katolsk stiftelse, som sekten har haft i besiddelse siden 1500-tallet, og da vi sammen med de studerende får afsløret, hvad kælderen skjuler, er det faktisk ikke så lidt imponerende.

Det viser sig, at der står en enorm glascylinder dernede, som indeholder en eller anden form for selvlysende energikilde. Hvad det er, aner vi ikke, men ret hurtigt bliver det opklaret, da latinspecialisten blandt de studerende begynder at oversætte sektens gamle manifest.

En alternativ forklaring
Stedet hvor det hele udspiller sig

Stedet hvor det hele udspiller sig.

Længe før menneskeheden levede der åbenbart væsner på vores planet; væsner af lys og mørke. Den mægtigste af disse væsner, faderen til det vi kalder Satan, blev imidlertid indfanget i den lysende cylinder, som de studerende nu står over for. Da denne skabning blev fanget, stod det klart at Satan fortsat ville arbejde for at få sin fader fri, men da det hele skete længe før menneskehedens opblomstring, var det først meget senere, at menneskene kunne komme til at hjælpe ham i dette.

For at advare menneskene om faren, der lurer i cylinderen, blev et væsen fra stjernerne sendt ned på Jorden for at advare os. Dette væsen kender vi som Kristus, men menneskene forstod ikke hans advarsler, og ved mørkets hjælp fik vi den fremmede dræbt. En lille gruppe af disciple lyttede dog til Kristi advarsler, og således blev The Brotherhood of Sleep dannet.

De påtog sig i al hemmelighed ansvaret for cylinderen og gemte den af vejen, så ingen kunne blive fristet af mørket. Nu, i 1980’erne, står stjernerne rigtigt, og skabningen er begyndt at røre på sig. Energien i cylinderen er blevet aktiv, og da det går op for Fader Loomis at den kristne tro ikke hjælper noget i dette, tager han kontakt til videnskabsfolkene fra universitetet.

Fader Loomis (Donald Pleasence)

Fader Loomis (Donald Pleasence).

Det er mere eller mindre det set-up, Carpenter bruger for at samle en masse mennesker i et isoleret hus med en mystisk skabning i kælderen. Cylinderen skal undersøges på alle leder og kanter, men det går først for sent op for de stakkels studerende og deres professor, at skabningen er levende og vil ud.

Hurtigt begynder der at dø mennesker, men døde forbliver de ikke længe. Skabningen tager nemlig kontrol over dem, og snart løber der en masse zombielignende væsner omkring i bygningen, mens gruppen af studerende hurtigt bliver mindre. Fænomenet er ikke lokalt. Uden for bygningen begynder vagabonder og posedamer at samle sig, og alle der forsøger at forlade bygningen mister hurtigt hovedet, bogstavelig talt. Specialisterne sidder i saksen, men det går også op for dem, at det ikke kun er dem selv, der er i fare. Hvis væsnets plan lykkes, kan det betyde hele menneskehedens undergang.

Problemer med settingen
'Det i cylinderen'

‘Det i cylinderen’.

Stemningen og stilen i Prince of Darkness er Carpenter som vi kender ham, og han genbruger en hel del af de virkemidler man husker fra navnlig The Thing (1982). Stemningen bliver dog aldrig helt så fortættet, og et eller andet ved væsnet i cylinderen fungerer slet ikke.

Muligvis halter filmen, fordi den forsøger at trække et plot med enorme konsekvenser ned på et plan, hvor menneskenes skæbne kan afgøres på en enkelt nat i et enkelt hus. På en eller anden måde modarbejder lokaliteten og plottet hinanden, og så må man også konkludere, at de zombier, som væsnet skaber ikke er specielt uhyggelige.

Måden 'væsnet' spreder sig fra person til person

Måden ‘væsnet’ spreder sig fra person til person.

Enkelte øjeblikke er virkeligt ubehagelige, men faktisk er det de hjemløse uden for huset, der er mest skræmmende. Dem ser vi desværre ikke så meget til, og de tjener egentlig kun til at holde vores hovedpersoner fanget.

Pigen der kommer til at udfylde rollen som overskurk i huset bliver heller ikke introduceret specielt elegant, og selve den proces hun skal gennemleve for at blive besat er tydeligvis inspireret af William Friedkins The Exorcist (1973), men Carpenter springer alle mellemregningerne over, og derved mister besættelsen stort set hele sin pondus og skræmmende effekt.

Man skulle ellers mene, at alle forudsætninger for en glimrende Carpenter-film var til stede. Holdet af skuespillere er en art Carpenter-all stars. Vi savner sådan set bare Jamie Lee Curtis og Kurt Russell; ellers er de fleste ansigter, Carpenter tidligere har arbejdet med. Prince of Darkness virker som en film, hvor en flok gamle venner er stimlet sammen for at have det sjovt og indspille en film. Filmen er da også rig på referencer til ældre produktioner, hvor den mest åbenlyse er Donald Pleasence i rollen som Fader Loomis. Loomis er vel at mærke også navnet på den psykolog, som Pleasence spillede i Carpenters banebrydende Halloween fra 1978.

Hæderligt skuespilarbejde
Tingen fra cylinderen, som langsomt er ved at blive inkarneret

Tingen fra cylinderen, som langsomt er ved at blive inkarneret.

Generelt er det hæderligt arbejde, der leveres af de medvirkende skuespillere. Donald Pleasence gør det som altid godt i rollen som den desperate præst, og Victor Wong er meget fin i rollen som Prof. Howard Birack, om end en del af hans pseudo-videnskabelige monologer er lige på kanten. Uanset hvad så var han en kuriøs karakterskuespiller, som Carpenter også gjorde brug af i Big Trouble in Little China (1986).

Den klassiske blyant i øjet

Den klassiske blyant i øjet.

Jameson Parker optræder i rollen som den handlekraftige helt Brian Marsh, ledsaget af sin lige så heltindeagtige kæreste Cathrine Danforth, spillet af Lisa Blount. Begge gør det fint. Den eneste som måske er en tand for meget af det gode, er den kække Dennis Dun i rollen som Walter.

Dun var også med i Big Trouble in Little China i en ganske lignende rolle, og det faldt åbenbart i instruktørens smag. Helt ringe bliver det dog ikke, og et par af Duns mange kvikke bemærkninger er faktiske ganske sjove, men måske hører de ikke hjemme i en gyser.

Dernæst har vi den uhyggeligt aktive Peter Jason, der ikke tidligere havde arbejdet sammen med Carpenter. Senere genbrugte instruktøren ham i They Live (1988), og det kan man ikke fortænke Carpenter i, for Jason gør det glimrende i den lille rolle som Dr. Paul Leahy.

Den sidste der skal nævnes, er manden som faktisk havde titlen “The Prince of Darkness” før Ozzy Osbourne gjorde ham titlen stridig – nemlig Alice “No More Mr. Nice Guy” Cooper. Han spiller en af de navnløse vagabonder, der står uden for huset, men han har en actionsekvens, og der er ingen grund til bekymring. Cooper er hverken pinlig eller malplaceret, han er der sådan set bare.

Stemningsfuld men middelmådig

I sidste ende er det vi sidder med en halvgod gyser. Den har alle de klassiske kendingsmærker, som en ægte Carpenter-film bør have, lige fra det minimalistiske musiktema udført af instruktøren selv, til de medvirkende skuespillere. På en eller anden måde falder filmen bare ikke rigtigt på plads. Plottet er godt og settingen ekstremt stemningsfuld, men lige lidt hjælper det.

Prince of Darkness var tidspunktet hvor Carpenter begyndte at miste sit magiske touch, men hvad det præcis skyldes, kan jeg ikke sige. Prince of Darkness er en film, jeg vitterligt meget gerne vil kunne lide, og den har rigtig meget kørende for sig, men lige lidt hjælper det. John Carpenters fusion mellem lovecraftiansk gru og satanisk gyser forbliver en stemningsfuld, men middelmådig film uden den nerve, der gjorde instruktøren så berømt.

3 stjerner

Titel: Prince of Darkness
Dansk titel: I en kælder sort som kul
Andre titler: John Carpenter’s Prince of Darkness (USA)
Instruktør: John Carpenter
Manuskript: John Carpenter
Cast: Donald Pleasence (Fader Loomis), Jameson Parker (Brian Marsh), Victor Wong (Prof. Howard Birack), Lisa Blount (Catherine Danforth), Dennis Dun (Walter), Peter Jason (Dr. Paul Leahy), Alice Cooper (Hjemløs)
Producere: Larry J. Franco (producer), Andre Blay (executive producer), Shep Gordon (executive producer)
Foto: Gary B. Kibbe
Klip: Steve Mirkovich
Musik: John Carpenter & Alan Howarth
Spilletid: 102 minutter
Aspect ratio: 2.35:1
Lyd: Dolby Digital 2.0
Sprog: Engelsk
Undertekster: Dansk, engelsk, tysk, spansk, portugisisk, hollandsk, norsk, svensk, finsk
Produktionsland, år: USA, 1987
Produktionsselskaber: Alive Films & Universal Pictures
Distributør (DVD): Universal Pictures (USA)
Udgave/region: 2

Anmeldt i nr. 10 | 13/08/2006

Stikord: H.P. Lovecraft, Satan, Zombier

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *