Naked Lunch – The Complete Original Soundtrack Remastered

2 minutters læsetid

Naked LunchKomponisten Howard Shore og instruktøren David Cronenberg er et solidt makkerpar ligesom f.eks. John Williams og Steven Spielberg. En Cronenberg-film uden Shore-musik på lydsporet føles forkert, også selvom Michael Kamen komponerede et smukt score til Cronenbergs Stephen King-filmatisering The Dead Zone (dansk: Den døde zone, 1983).

Pladeselskabet Howe Records valgte sidste år at fejre samarbejdet mellem Shore og Cronenberg ved at udgive nye versioner af scores til Cronenberg-klassikerne Dead Ringers (dansk: Blodbrødre, 1988), Naked Lunch (dansk: Nøgen frokost, 1991) og Crash (1996).

Her ser vi på den nye udgave af scoret til Naked Lunch, der var en noget alternativ filmatisering af kultforfatteren William S. Burroughs’ roman af samme navn.

Jazz og etniske lyde

Shore brugte sin baggrund indenfor jazz fra sin tid som medlem af jazzbandet Lighthouse til at skabe en særlig lyd, der kunne matche tidsperioden, hvor Burroughs skrev sin roman.

Shore valgte at få den legendariske saxofonist Ornette Coleman (som døde tidligere i år) med på scoret som musikalsk samarbejdspartner, hvilket i høj grad er med til at give musikken et særpræg.

Det første cue “Naked Lunch” slår fornemt tonen an for hele scoret med sin thriller-agtige jazzlyd, der både er finurlig og foruroligende på samme tid. Det minder lidt om Bernard Herrmanns berømte tema fra Taxi Driver (1976), hvor saxofonsoloen også var en dominerende faktor, dog uden at det går ud over orkestrets arbejde.

Ornette Coleman (1930-2015).
Ornette Coleman (1930-2015).

Der er god ligevægt mellem Colemans saxofonarbejde og Shores orkestermusik, og det er også tilfældet med resten af scoret – med nogle få undtagelser som “Intersong” (nr.11) og “Ballad / Joan” (nr. 14), hvor Coleman viser, hvorfor han var en legende indenfor jazz.

Musikken har også enkle steder nogle etniske lyde, især når handlingen foregår i det mellemøstligt inspirerede miljø Interzone med tracks som “The Black Meat” (nr. 6), “Interzone Suite” (nr. 8) og “Cloquet’s Parrots / Midnight Sunrise” (nr.15).

Udvidede versioner og ikke tidligere udgivne cues

Udvidede versioner af scores har ofte nogle cues, der aldrig blev brugt i filmen eller udvidede udgaver af bestemte cues. I tilfældet Naked Lunch får man f.eks. den komplette version af “Hauser And O’Brien / Bugpowder” (nr. 2) med “Hauser And O’Brien (Complete)” (nr. 19) og alternative udgaver af “Intersong” og “Bugpowder” i form af “Intersong (Take 2)” (nr. 23) og “Bugpowder (Take 9)” (nr. 24).

Der er også på cd’en nogle kommentar fra Coleman om hans arbejde på filmen plus nogle billeder af Shores nodeark, der viser hans arbejdsproces; den slags er et sandt must for enhver Howard Shore-fan.

Howard Shore i topform

Howard Shores score til Naked Lunch er absolut blandt hans bedste for Cronenberg. Det er ikke nødvendigvis for alle hans fans, især ikke hvis de ikke er til freestyle jazz, men andre, der er frisk på en alternativ soundtrack-oplevelse, bør give Naked Lunch – The Complete Original Soundtrack Remastered en chance.

5 stjerner

Nummerliste:
1. Naked Lunch (2:29)
2. Hauser And O’Brien / Bugpowder (2:39)
3. Mugwumps (2:54)
4. Centipede (2:04)
5. The Black Meat (1:25)
6. Simpatico / Misterioso (1:34)
7. Fadela’s Coven (3:33)
8. Interzone Suite (5:13)
9. William Tell (Complete) (2:24)
10. Mujahaddin (1:56)
11. Intersong (3:48)
12. Dr. Benway (3:14)
13. Clark Nova Dies (2:05)
14. Ballad / Joan (2:40)
15. Cloquet’s Parrots / Midnight Sunrise (1:45)
16. Nothing Is True; Everything Is Permitted (1:56)
17. Welcome To Annexia (3:35)
18. Writeman (3:57)
19. Hauser and O’Brien (Complete) (2:00)
20. Dual Typewriters (3:31)
21. Simpatico (Reprise) (1:48)
22. Martinelli (3:36)
23. Intersong (Take 2) (3:09)
24. Bugpowder (Take 9) (2:56)

Total spilletid: 66:11

Titel: Naked Lunch – The Complete Original Score Remastered
Komponeret af: Howard Shore & Ornette Coleman
Dirigeret af: Howard Shore
Orkestrering: Homer Denison
Produceret af: Howard Shore
Komponeret: 1991
Udgivet: 2014
Label: Howe Records

Anmeldt i nr. 120 | 13/10/2015

Michael Larsen. Michael er 27 år gammel, bor i Ørbæk på Fyn og har en baggrund som webintegrator. Han har tidligere skrevet for onlinemagasinerne Connery.dk og OnFilm.dk. Michael er tosset med film, filmmusik, tegneserier og bøger, og han elsker at skrive om det for andre nørder som sig selv.

Skriv et svar

Your email address will not be published.