Michael Lillegaard Larsen
Ingen kommentarer

Dracula

Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

DraculaMinimalistisk gysermusik af Philip Glass, der passer perfekt til den gode, gamle Dracula-film med Bela Lugosi i titelrollen som den udødelige blodsuger.

Den amerikanske minimalist-komponist Philip Glass blev i 1998 hyret til at komponere et helt nyt score til Tod Brownings klassiske Dracula (1931) med ungarske Bela Lugosi som den onde vampyrgreve, der tager til London for at sprede skræk og rædsel og, nå ja, suge blod!

Filmen havde intet score dengang, og det eneste musik i filmen var Tchaikovskys Svanesøen i åbningssekvensen og Wagners Die Meistersinger von Nürnberg, som man hører noget af på et tidspunkt i filmen.

Om Dracula-projektet sagde Philip Glass: “The film is considered a classic. I felt the score needed to evoke the feeling of the world of the 19th century – for that reason I decided a string quartet would be the most evocative and effective”.

Orkestreret alene for strygere

Som sagt, så gjort, og Glass komponerede et score, der var orkestreret alene for strygere – på samme måde som Bernard Herrmann gjorde i sin tid med musikken til Alfred Hitchcocks Psycho (1960).

Glass valgte den verdensberømte strygerkvartet Kronos Quartet, der blandt andet er kendt for deres samarbejde med komponisten Clint Mansell på Darren Aronofsky-filmene Requiem for a Dream (2000) og The Fountain (2006), til at fremføre scoret. Glass og Kronos Quartet fremførte scoret live, mens filmen blev vist i nogle få udvalgte biografer i 1999 og 2000.

Korte og effektive cues

Philip Glass (f. 1937)

De fleste cues på Dracula-albummet er forholdsvis korte og effektive. Her skal blot nævnes nogle af scorets højdepunkter: ”Dracula” (nr. 1) starter pludseligt og voldsomt – også så voldsomt, at man er ved at springe op af stolen ved første lytning. Det simple og korte Dracula-tema virker på den måde meget effektivt.

”The Inn” (nr. 3) har en solid og rolig opbygning, en for Glass typisk minimalistisk opbygning. Der gentages med de få noder, men der er variation alt efter hvad, der sker i filmen.

”Carriage Without A Driver” (nr. 5) lægger forsigtigt ud med lave violiner/celloer, mens der ind imellem kommer korte violinudbrud, før alle violinerne går over i manisk overspil. Mere manisk violinmusik får man for fuld udblæsning i starten og slutningen af ”The Storm” (nr. 10), men det er i korte stykker, hvorefter resten af stormtemaet bliver underspillet. ”Horrible Tragedy” (nr. 11) har en god, snigende og uhyggelig violinmusik, der starter lavt og slutter på de høje toner.

”Renfield” (nr. 16) har en melankolsk og sorgmodig melodi, som er med til at skabe en slags sympati for den arme ejendomsmægler, der bliver til Draculas slave. Det er efter min mening det bedste cue på hele albummet.

I ”Dracula Enters” (nr. 19) lægges der stille og roligt op til et klimaks, hvor violinerne nogle gange skriger op, mens de celloernes dybere lyde præger baggrunden.

Mere dramatik får man med finale-tracket ”The End of Dracula” (nr. 26), hvor Dracula-temaet får en mere dynamisk variation end tidligere i scoret. Her er der fuld gang i alle strygerne, indtil de sætter tempoet ned og slutter af på en afdæmpet måde.

Uhyggelig på den klassiske måde

Glass og Kronos Quartet har gjort en fin indsats med deres fælles værk, der perfekt fanger den drømmeagtige og gotiske stemning fra Dracula. Det er faktisk med til at gøre filmen en smule mere atmosfærisk end den er i forvejen. Tod Browning havde sikkert været tilfreds med musikken, hvis han havde levet i dag.

På CD, uden Karl Freunds fantastiske sort/hvide billeder, virker musikken dog knapt så overvældende, men er man til Philip Glass og dunkel kammermusik, så er Dracula et perfekt køb. Der findes også en anden version af scoret, hvor pianisten Michael Riesman leverer en pianoversion, der lyder godt, men find hellere den første udgave med Kronos Quartet, for deres strengespil passer bedre til filmen.

Nummerliste:
1. Dracula (1:15)
2. Journey To The Inn (0:43)
3. The Inn (3:24)
4. The Crypt (1:17)
5. Carriage Without A Driver (2:13)
6. The Castle (3:12)
7. The Drawing Room (1:08)
8. ‘Excellent, Mr. Renfield’ (2:48)
9. The Three Consorts Of Dracula (1:30)
10. The Storm (1:34)
11. Horrible Tragedy (1:22)
12. London Fog (1:17)
13. In The Theatre (2:50)
14. Lucy’s Bitten (2:23)
15. Seward Sanatorium (2:57)
16. Renfield (2:56)
17. In His Cell (1:31)
18. When The Dream Comes (2:09)
19. Dracula Enters (4:01)
20. Or A Wolf (4:40)
21. Woman In White (3:12)
22. Renfield In The Drawing Room (3:26)
23. Dr. Van Helsing And Dracula (2:22)
24. Mina On The Terrace (4:41)
25. Mina’s Bedroom/The Abbey (3:52)
26. The End Of Dracula (4:06)

Total spilletid: 66:49

4 stjerner

Titel: Dracula
Komponeret af: Philip Glass
Dirigeret af: Philip Glass
Orkestrering: David Harrington, John Sherba, Hank Dutt og Joan Jeanrenaud
Produceret af: Judith Sherman, Michael Riesman og Kurt Munkacsi
Udgivet: 1999
Label: Nonesuch Records – 7559-79584-2

Anmeldt af: Michael Larsen | 13/09/2010

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *