For 30 år siden kom der en usædvanlig toer til Batman (1989). Instruktøren var den samme, Tim Burton, men Batman Returns (1992) (dansk: Batman vender tilbage) var alligevel en markant anden oplevelse ovenpå den mere kommercielle etter. Skal jeg være ærlig, så er jeg større fan af Batman Returns end af Batman.
Batman Returns var en mere vaskeægte Tim Burton-film på grund af kreativ frihed. Hans vanlige trademarks med fokus på sære outsiders, gotisk stemning og syret humor var med til at gøre filmen personlig for ham.
Der var også pervers humor og grafisk vold i filmen, som virker mildt i dag, men dengang var det kontroversielt for konservative forældregrupper og McDonalds med hensyn til Happy Meal-legetøj!
Så modtagelsen var blandet, og filmen blev ikke en succes på højde med Batman. Men i dag bliver Batman Returns vurderet bedre, men den har stadig sine haters, der er mere til en tegneserie-tro udgave af Batman.
Filmens indhold fik betydning for merchandise-halløjet, som var noget anderledes end med Batman, men der kom en bog, der gik bag om skabelsen af den unikke toer, der bød på et godt gensyn med Michael Keaton som Batman, en grotesk Danny DeVito som The Penguin og en fabelagtig Michelle Pfeiffer som den hotte Catwoman.
Bogen hed Batman Returns – The Official Movie Book og var skrevet af Michael Singer. Det er den, vi ser på her.
Batman ifølge Tim Burton
Tim Burton starter med en introduktion i Batman Returns – The Official Movie Book. Han lægger vægt på, at Batman Returns er sin helt egen film i stedet for være en direkte fortsættelse til den første Batman-film og dermed også et forsøg på at lave en ny, frisk film om nattens ridder.
Dernæst følger der et kapitel om Burtons tilgang til filmarbejde, hvilket i høj grad bærer præg af hans tidligere baggrund som animator hos Disney.
Burton tegner altid, og der er i bogen også en fin tegning, der illustrerer hans synspunkt på sine tre hovedpersoner som en trio af dyre-mennesker.
Det er en skam, at der ikke er flere af hans tegninger i bogen, men i hans store bog The Art of Tim Burton er der en del tegninger og malerier fra hans arbejde på Batman Returns.
En trio af fantastiske skuespillere
Kapitlet “The Players” omfatter interviews med de store stjerner Keaton, DeVito og Pfeiffer, der fortæller om deres arbejde på filmen. Keaton var bekendt med det store udstyrsstykke med at lave en Batman-film, men det var en overvældende oplevelse for de andre.
DeVito brugte mange timer i makeup-stolen for at komme til at ligne den nærmeste muterede udgave af The Penguin, som var totalt anderledes, sammenlignet med hvordan figuren så ud i tegneserierne.
En særlig ting, der har gjort Batman Returns værd at gense mange gange, er Pfeiffers indsats som Catwoman, som de fleste fans betragter som en af hendes fineste roller i karrieren.
I Batman Returns – The Official Movie Book fortæller hun om det store arbejde med at spille skuespil i en meget stram dragt samt det at lære at bruge en pisk.
En anderledes Gotham City
Resten af bogen er dedikeret til Burton og hans holds arbejde med at skabe en ny udgave af Gotham City, der på nogle områder adskiller sig visuelt fra den ellers fremragende scenografi i Batman, som den afdøde Anton Furst stod for – og vandt en Oscar for.
Scenografen på Batman Returns var Bo Welch, som også designede andre Tim Burton-klassikere som Beetlejuice (1988) og Edward Scissorhands (1990).
Welsh gjorde Gotham City både gotisk og barok i udtrykket, hvilket de mange tegninger viser i al deres overdådighed. Looket var med til at give byen et eventyrligt præg, der stadig holder i dag.
Der er også uddrag om de mange gadgets og fartøjer fra Batmans arsenal, som for eksempel den ikoniske Batmobile og Batboat, som bliver brugt undervejs i historien.
Spændende omend kort
Der er interessant læsestof for hardcore Batman-fans i Batman Returns – The Official Movie Book, især hvis man er til Tim Burtons fortolkning af figuren og hans fjender. Der bliver ikke sparet på flotte stillbilleder fra filmen.
Der kunne dog godt have været brugt plads på mere indhold bag om produktionen, men hvem ved – måske nogen med tiden kunne finde på at lave en mere indholdsrig bog om denne Batman-film, der i dag føles som et unikum blandt tidens mange ensformige superheltefilm.
Forfatter: Michael Singer, Tim Burton (forord)
Forlag: Hamlyn
Format: Softcover
Udgivelsesår: 1992
Sideantal: 80 sider
Anmeldt i nr. 205 | 13/11/2022
Stikord: Superhelte