Night Shift

5 minutters læsetid

Night ShiftNight Shift er titlen på Stephen Kings første novellesamling, der udkom i 1978 – samme år som mastodontromanen The Stand (dansk: Opgøret).

Bogen opsamler i alt 20 noveller, hvoraf de fleste tidligere havde været udgivet andre steder, men fire noveller optræder første gang på tryk i Night Shift. Det er Jerusalem’s Lot, Quitters, Inc. , The Last Rung on the Ladder og The Woman in the Room.

Resten havde været trykt i diverse magasiner, primært forskellige mandeblade – Cavalier, Penthouse og Gallery – men også Cosmopolitan og University of Maines litterære magasin Ubris.

I dag er det sjovt at tænke på, at mange af Kings tidlige udgivelser udkom i blade som Cavalier og Penthouse, men samtidig er det jo ikke så underligt al den stund at blade af den type – ligesom vores hjemlige Ugens Rapport – dengang også indeholdt noveller og journalistik side om side med billeder af mere eller mindre afklædte damer.

Samtidig var netop mandebladene en væsentlig aftager af horrorfiktion i en tid, hvor de klassiske pulpmagasiner var døde eller døende og de mere seriøse antologier og magasiner særligt fokuserede på science fiction og fantasy.

Science fiction, thriller og drama

Night Shift er på mange måder en glimrende antologi, der særligt har sin styrke i den måde, den demonstrerer Kings spændvidde på, både på idéplanet og genremæssigt. Naturligvis er her horror, og de fleste af novellerne befinder sig da også indenfor horrorgenren, men der er også en håndfuld noveller, der ligger indenfor andre genrer.

I Am the Doorway er f.eks. science fiction – om end med undertoner af horror – hvor en tidligere astronaut bliver en “dør” for udenjordiske væsner, der har taget bo i hans krop og tager kontrol over ham fra tid til anden.

Battleground er også en slags science fiction, hvor lejemorderen Renshaw får sin sag for, da han bliver angrebet af en flok legetøjssoldater, som han har fået tilsendt i en pakke fra sit seneste offers mor.

The Ledge er en fin lille thriller, om en mand, der er kommet i kløerne på en mafiaboss, fordi han har haft en affære med mafiabossens kone. Mafiosoen, der bor i taglejligheden i et højhus, udfordrer den uheldige mand til at gå en tur rundt om højhuset på en smal afsats…

Også Quitters, Inc. er en slags thriller, om end en ret satirisk én af slagsen. Den handler om forretningsmanden Morrison, der søger hjælp til at stoppe med at ryge hos det hemmelighedsfulde firma Quitters, Inc. Morrison har da også succes med sit rygestop, for Quitters, Inc. bruger nogle ret alternative metoder!

Og både The Last Rung on the Ladder og The Woman in the Room kan klassificeres som små dramaer uden den mindste antydning af hverken science fiction, horror, thriller eller andre genretræk.

Særligt The Woman in the Room er dybt gribende og tragisk, og man mærker tydeligt de selvbiografiske elementer i novellen, der handler om en mand og hans uhelbredeligt kræftsyge mor.

Uhyggelig som ind i helvede

Førsteudgaven af 'Night Shift', Doubleday 1978.
Førsteudgaven af ‘Night Shift’, Doubleday 1978.

Hovedparten af de øvrige noveller er mere solidt forankret indenfor horrorgenren, men også her er der en ganske stor spændvidde indenfor fortælleformen og idéerne stikker i mange forskellige retninger.

En af de fineste noveller i samlingen er Jerusalem’s Lot, der indleder samlingen. Det er på én gang en pastiche over både Stoker’s Dracula (1897) og H.P. Lovecrafts forfatterskab – førstnævnte på grund af fortælleformen, der tager form af en række breve og dagbogsnotater; sidstnævnte på grund af selve materien i novellen, der både direkte og indirekte refererer til forskellige Lovecraft-noveller og flere af Lovecrafts kosmiske entiteter.

Samtidig fungerer Jerusalem’s Lot som en slags “prequel” til Kings vampyrroman ‘Salem’s Lot, der udkom i 1975, men faktisk er novellen skrevet før romanen; King skrev den, mens han gik på universitetet.

Og nu vi er ved ‘Salem’s Lot, så fungerer den glimrende One for the Road – som vi tidligere har anmeldt særskilt her på Planet Pulp – som en epilog til ‘Salem’s Lot, om end det bestemt ikke er ensbetydende med, at alt er forbi i den vampyrplagede lilleby.

Et andet højdepunkt i Night Shift er Sometimes They Come Back, hvor high school-læreren Jim Norman hjemsøges af de ungdomskriminelle, der seksten år tidligere – i 1957 – myrdede hans storebror. Jim må ty til alvorlig sort magi for at blive sine plageånder kvit.

Også I Know What You Need er blandt samlingens bedste; her gemmer King de overnaturlige elementer til allersidst, men der hænger en tyk stemning af “Der Er Noget Galt” over novellen, og det er der da også!

Og endelig må jeg ikke glemme at fremhæve Children of the Corn, der er en forrygende og ekstremt creepy lille historie – glem alt om filmatiseringen fra 1984 og de mange stadigt ringere fortsættelser. Novellen her er the real deal, og den er uhyggelig som ind i helvede…

Kan få det latterlige til at virke truende

Men faktisk er bundniveauet i Night Shift virkelig højt; der er meget få noveller, der rammer ved siden af og selv de, der gør, har et eller andet, der gør dem værd at læse.

The Lawnmower Man er mere aparte end den er egentlig god, men selv denne besynderlige lille sag (der i øvrigt intet har at gøre med filmen af samme navn) har en herlig grotesk atmosfære, der er værd at tage med.

Trucks – om bevidste og selvkørende lastbiler (og andre biler for den sags skyld) – tangerer det latterlige, men på én eller anden måde kan King få selv det latterlige til at virke truende, og idéen fungerer jo også i den fem år yngre roman Christine.

Det samme gælder The Mangler, der handler om en dæmonbesat rullemaskine – altså sådan én på et industrielt vaskeri. Her er selve idéen også grundlæggende grinagtig, men det sjove går ret hurtigt af historien, da man kommer lidt ind i den. Så køber man pludselig den grinagtige præmis, og før man ved af det, har King et solidt greb om halsen på én.

Anbefales på det varmeste

Night Shift er en glimrende antologi. De fleste noveller er vellykkede, en del er rigtig gode og en lille håndfuld er decideret fremragende. Samtidig demonstrerer samlingen den unge Kings idérigdom og hans genremæssige spændvidde på et tidspunkt, hvor han ellers allerede var blevet brandet som “horrorforfatter”.

Endelig er der en del interessante paralleller og forløbere til Kings senere romaner i nogle af novellerne, der også gør Night Shift interessant at læse som en slags indblik i forfatterens værksted.

Taget i betragtning, at Stephen King er en forfatter, der sjældent skriver korte romaner, kan det overraske, at han behersker novelleformen så godt, som han gør. Men Night Shift er et klart bevis på, at King ved, hvordan en god novelle skal skrues sammen. Bogen anbefales på det varmeste!

5 stjerner

Titel: Night Shift
Forfatter: Stephen King
Forlag: Doubleday
Udgivelsesår: 1978
hvid
Anmeldte udgave:
Forlag: BCA
Udgivelsesår: 1991
Sideantal: 336
hvid
Novellerne:
Jerusalem’s Lot – ikke tidligere udgivet
Graveyard Shift – udgivet i Cavalier, oktober 1970
Night Surf – udgivet i Ubris, foråret 1969
I Am the Doorway – udgivet i Cavalier, marts 1971
The Mangler – udgivet i Cavalier, december 1972
The Boogeyman – udgivet i Cavalier, marts 1973
Gray Matter – udgivet i Cavalier, oktober 1973
Battleground – udgivet i Cavalier, september 1972
Trucks – udgivet i Cavalier, juni 1973
Sometimes They Come Back – udgivet i Cavalier, marts 1974
Strawberry Spring – udgivet i Ubris, efteråret 1968
The Ledge – udgivet i Penthouse, juli 1976
The Lawnmower Man – udgivet i Cavalier, maj 1975
Quitters, Inc. – ikke tidligere udgivet
I Know What You Need – udgivet i Cosmopolitan, september 1976
Children of the Corn – udgivet i Penthouse, marts 1977
The Last Rung on the Ladder – ikke tidligere udgivet
The Man Who Loved Flowers – udgivet i Gallery, august 1977
One for the Road – udgivet i Maine, marts/april 1977
The Woman in the Room – ikke tidligere udgivet
hvid
Night Shift er udgivet flere gange på dansk. Først udkom samlingen på forlaget Artia i 1990, opdelt i to bind med titlerne Natholdet og Væddemålet. I 1992 udgav Artia så samlingen i ét bind med titlen Natholdet.

Anmeldt i nr. 125 | 13/03/2016

Stikord: Antologi

Mogens Høegsberg. Redaktør. Medstifter af Planet Pulp. Født 1976. Oprindelig fra Ringkøbing, fra 1996 til 2014 bosat i Århus, nu bosat i Silkeborg. Uddannet mag.art. og ph.d. i middelalderarkæologi. Ansat som arkæolog ved Moesgård Museum. Har siden barndommen været ivrig horrorfan; indledningsvist primært litteratur, senere også film. Dertil rollespiller, brætspiller og tegneseriefan. Film og filmmusik er Mogens’ to største passioner inden for [..]

Skriv et svar

Your email address will not be published.