13. januar 2014

Hulk – The Illustrated Screenplay

Hulk – The Illustrated Screenplay byder på både filmmanuskript og baggrundsstof om Ang Lees usædvanlige Marvel-filmatisering. Bogen indeholder flotte billeder og tegninger og giver læseren en fin indsigt i Lees film.

Sommeren 2003 var en typisk sommerfilmperiode. På programmet var blandt andet en tredje Terminator-film og den første film i Disney-selskabets franchise Pirates of the Caribbean med Johnny Depp som den skæve piratkaptajn Jack Sparrow. Og så kom Hulk (2003) bragende og forvirrede folk.

Filmen blev solgt som en sommerfilm, men i virkeligheden var den mere et utraditionelt drama blandet med tegneserieaction. Helt vellykket var den ikke, men den virkede som den mest originale sommerfilm det år. Nogen kæmpesucces blev den dog ikke, og i 2008 kom den mere blockbustervenlige reboot The Incredible Hulk med Edward Norton i hovedrollen.

Hulk – The Illustrated Screenplay kom ud i forbindelse med Hulk og er en klassisk making of-bog med manuskript og billeder, og den kommer med en interessant historie om instruktøren Ang Lees Marvel-film.

En dyr arthouse-film

I bogens forord og introduktion kommer Lee og hans mangeårige samarbejdspartner produceren/manuskriptforfatteren James Schamus ind på deres fælles interesse for Hulk-tegneserien, de idéer de så i det grønne monster og de tydelige inspirationskilder fra Frankensteins uhyre, King Kong og Dr. Jekyll og Mr. Hyde.

Lee ville med sin film vise, at det var muligt at lave en sommerfilm, der både kunne underholde og få folk til at tænke. Kort sagt en dyr arthouse-film skabt med Hollywoods mange penge. Meget modigt.

Filmens visual effects-supervisor Dennis Muren og animationsinstruktør Colin Brady fortæller i nogle gode artikler om den udfordring, der lå i at skabe Hulk-figuren med datidens cgi og de kommer også ind på det særlige samarbejde med Lee. Hans tilgang til visuelle effekter var meget anderledes, end hvad de to effektmagere havde været vant til. De fortæller at de tit fik at vide fra Lee, at Hulk ikke skulle virke for animeret, hvilket var svært eftersom figuren jo var animeret.

Hulks bevægelser blev til dels skabt via motion capture, og Lee selv havde en dragt på og skabte de bevægelser, Hulk gik efter. Dengang Hulk blev lavet, var der særlig opmærksomhed på brug af cgi-figurer, i høj grad på grund af Gollum-karakteren fra Peter Jacksons The Lord of the Rings-trilogi (2001-03). De fleste i dag synes dog nok, at ILM’s Hulk virker som noget fra en dårlig animationsfilm.

Filmmanuskript med baggrundsstof og billeder

Filmens manuskript har tre forfattere. John Turman og Michael France var de første forfattere, indtil James Schamus tog over og skrev den endelige version. Han tilførte filmens psykologiske far/søn-drama efter krav fra Lee, der så noget drama-potentiale i det forhold.

Mens man læser manuskriptet, får man løbende flotte billeder fra filmen, tegninger og små artikler, der omhandler filmens enorme produktion – lige begyndelsen til slutfasen for alle de involverede.

En fin bog for fans af Ang Lees film

Selvom den generelle snak om Lees film er af negativ karakter, så har hans Hulk-film alligevel nogle fans, der forsvarer dens forsøg på at være en alternativ blockbuster, der ikke kun handlede om action og effekter.

Hulk – The Illustrated Screenplay er den ideelle bog til de fans, der ønsker at vide mere om filmen og dens skabere. Den er dog ikke særligt dybdegående med baggrundsstoffet, men når det er sagt, så er det under alle omstændigheder underholdende læsning.

4 stjerner

Titel: Hulk – The Illustrated Screenplay
Forfatter: Ang Lee, James Schamus, John Turman, Michael France
Udgivet: 2003
Forlag: Newmarket Press
Format: Paperback
Sideantal: 160 sider

Anmeldt i nr. 99 | 13/01/2014