13. juni 2012

Giger’s Alien

Med Giger’s Alien giver surrealisten H. R. Giger fans af Alien-filmserien et fascinerende indblik i skabelen af hans unikke monster, der stadigvæk skræmmer folk mange år efter, man så det for første gang i Ridley Scotts Alien.

Den schweiziske billedkunstner Hans Rudolf “Ruedi” Giger, bedre kendt som H.R. Giger, er et unikum indenfor kunstverdenen. Hans bizarre billedunivers har altid både frastødt og fascineret folk med sit sære mix af det sexede og det uhyrlige. Som de fleste andre opdagende jeg Gigers stil via Ridley Scotts legendariske sci fi-gyserklassiker Alien (1979) – en film der stadigvæk i dag er den mest perfekte kombination af science fiction og gys.

Til filmen skabte Giger et monster, der i dag er et unikt filmikon, der har været en del af popkulturen siden slutningen af 1970′erne og er blevet efterlignet i adskillige billige horrorfilm, der har forsøgt at kopiere Scotts hitfilm.

I anledning af Ridley Scotts første sci fi-film i 30 år, Prometheus (2012) ser Planet Pulp på H.R. Gigers bog Giger’s Alien. Det gør vi, fordi Prometheus fungerer som en slags forløber til Alien – noget af Gigers oprindelige design er med i Scotts nye film.

Skabelsen af et monster
H.R. Giger (f. 1940)
Giger’s Alien er Gigers personlige og ærlige dagbog, der fortæller om hans designarbejde på Alien i den periode, han var ansat på filmen. Han fik jobbet efter at Alien-manuskriptforfatteren Dan O’Bannon havde set hans maleri Necronom IV, der viser et skræmmende væsen med et langt penisagtigt hoved.

O’Bannon viste maleriet til Ridley Scott, der på det tidspunkt i produktionen af Alien ledte efter en designer, der kunne lave et monster, der vitterligt var uhyggeligt og frastødende at se på. Hverken Scott eller O’Bannon var i tvivl, og resten er filmhistorie.

Giger’s Alien er heldigvis også en billedbog i stort format, der viser Gigers fremragende design af monsteret (også kendt som ”xenomorph”) i forskellige stadier. De store, slimede æg, den berygtede “chest-burster”, der bryder ud af maven på John Hurts figur og den færdige udgave, som er en koldblodig dræbermaskine. Man får som læser et utroligt indblik i en film, der var banebrydende med sit dybt originale brug af design.

I bogen er der også design og billeder, der viser konstruktionen af den såkaldte “Space Jockey” og det kæmpestore rumskib, som Alien-monsteret kommer fra. De ting kommer man til at se i Prometheus og det bliver med garanti spændende for alle Alien-fans at se dem igen i en anden sammenhæng.

Gigers mange Alien-relaterede malerier og skitser er en fryd for øjnene. Når man ser dem, så kan man virkelig ikke forestille sig, hvad Scotts film ville have været uden Gigers utrolige designarbejde. Giger fik også en fortjent Oscar for sit indsats indenfor kategorien “bedste effekter” og blev kendt verden over. Efterfølgende fik Giger flere “creature design”-opgaver på bl.a. Alien 3 (1992) og Species (1995).

En bog for både Alien- og Giger-fans

Giger’s Alien er en svær bog at undvære, hvis man er fan af H.R. Giger og Alien. Selvom bogen er noget tynd (sølle 78 sider), så er det alligevel spændende læsning, og der er masser af visuel lir at hente. Gigers betragtninger om sit Hollywood-eventyr er rendyrket legendestof, hvis lige man ikke har set til dato. Han skabte i høj grad filmhistorie med et monster, der vil blive husket for altid.

5 stjerner

Titel: Giger’s Alien
Forfatter: H.R. Giger
Forlag, år: Titan Books, 1989
Format: Hardcover
Sideantal: 78 sider

Anmeldt i nr. 80 | 13/06/2012