Vixen!

6 minutters læsetid
Vixen!

I 1968 udsendte den notoriske instruktør Russ Meyer Vixen!, der mere eller mindre skulle gå hen og blive startskuddet på den række af 70’er-film, der skabte instruktørens navn for eftertiden. Det vi husker Meyer for, er skøre film med storbarmede damer og en mildest talt absurd handling.

Man overser måske ofte, at Russ Meyer rent faktisk var en mand med noget på hjertet, men det er ikke så vigtigt i denne sammenhæng. Det vi skal hæfte os ved, er, at mange af de elementer som skulle gå hen og blive det, vi husker instruktørens film for, allerede var til stede i de tidlige film, der måske ikke var så eksplicitte som de senere værker, men ikke desto mindre mindst lige så fyldte med seksuel potens og fandenivoldskhed.

De tidlige film står stærkere

Man kan måske endda fristes til at mene, at de tidlige Russ Meyer-film rent faktisk står en hel del stærkere end de senere, fordi tiden ganske enkelt ikke så helt så liberalt på nøgenhed og eksplicit sex i film, som man gjorde i 70’erne. Det er i hvert fald karakteristisk for 60’er-produktionerne, måske lige fraregnet pseudo-dokumentaren Mondo Topless fra 1966, at filmenes historie spiller en langt vigtigere rolle end i de senere film.

Russ Meyer mistede tydeligvis interessen i at lave egentlige spillefilm, og forsøgte sig i stedet med at udtrykke sine idéer gennem serier af iscenesatte situationer, der kunne udstille de storbarmede damer, han elskede så højt, og samtidig overbringe budskaberne om fri og fordomsfri sex.

Uudslukkelig seksuel trang

Den godmodige Tom Palmer (Garth Pillsbury).
Den godmodige Tom Palmer (Garth Pillsbury).

I Vixen! tager Russ Meyer os med til Canadas dybe skove. Vores hovedpersoner er et stille ægtepar, der driver en form for hotelvirksomhed midt ude i ødemarken. Manden, Tom Palmer (Garth Pillsbury), er pilot, og han tjener sine penge på at flyve hotelkunderne op i ødemarken til hotellet, og dér vise dem, hvor de kan fiske og jage.

Tom er en godmodig og naiv mand, der ikke kunne gøre en kat fortræd. Det kunne hans kone Vixen (Erica Gavin) derimod. Vixen passer hotellet, når Tom er i luften, og hun er væsentligt yngre end sin ægtemand. Den slags betyder jo som regel problemer på film, og det gør det naturligvis også her.

Vixen hygger sig med en elsker.
Vixen hygger sig med en elsker.

Ganske vist bliver Tom advaret i begyndelsen af filmen, da flere synes det er dumt af ham at efterlade sine unge og smukke kone alene så ofte. Tom selv ser intet problem i dette, for, som han selv siger, har han og Vixen noget særligt, som ingen andre kan hamle op med. Det er bare ikke helt rigtigt, for Vixen er udstyret med en nærmest uudslukkelig seksuel trang, og hun har derfor gang i flere ved siden af, når Tom er på vingerne.

I begyndelsen tror vi seere bare, at Vixen har en almindelig affære med en af de lokale, men snart står det klart, at hun er en dame med helt særlige behov. Det bliver for første gang tydeligt, da Tom bringer et rigt ægtepar op til hotellet. Manden en er en begærlig jæger, og konen er ved at dø af kedsomhed. Så snart Vixen får øje på manden, begynder hun at flirte uhæmmet med ham. Tom bemærker overhovedet ikke dette – men det gør mandens kone. Uanset hvad kan konen imidlertid ikke forhindre, at manden går i seng med Vixen. Så langt så godt, men da Vixen lidt senere får konen overtalt til en omgang i høet, bliver det tydeligt, at Toms kone er alt andet end normal.

Incest og racisme

Judd (Joe Evans) - Vixens bror.
Judd (Joe Evans) – Vixens bror.

Faktisk er Vixen en smule skræmmende. Hendes bror, der er en vild bikertype, bor også på egnen. Han driver rundt med sin sorte ven Niles (Harrison Page), og sammen kører de omkring på deres motorcykler og forsøger at samle damer op. Det ved Vixen godt, men hendes bror Judd (Joe Evans) har samtidig fundet ud af, at Vixen har noget kørende med flere mænd. Det skaber grundlag for en del beskyldninger og anklager, men midt i søskendeparrets mange skænderier, fornemmer man en underlig seksuel tiltrækning.

At det er mere end bare lidt gnister finder vi ud af, da Vixen med ét beslutter sig for at hoppe i badet med Judd. Det fører til en omgang god gammeldags incest, hvor bror og søster fornøjer sig med hinanden. Det er vel at mærke ganske bizart at overvære denne sexscene og det synes Niles bestemt også, da han opdager Judd og Vixen i sengen.

Niles (Harrison Page)
Niles (Harrison Page)

Niles og Vixen har et helt særligt forhold. Vixen er nemlig ekstremt racistisk og gør stort set ikke andet end at overfuse Niles med de værste skældsord. Sagen er den, at Niles er flygtet til Canada fra USA for at undgå at blive sendt til Vietnam. Derfor er han nødsaget til at holde lav profil, og når Vixen derfor truer ham med at afsløre det hele overfor myndighederne, kan Niles ikke stille så meget op.

Her må det nok indskydes, at der ligger mere bag Vixens racisme, for det lader rent faktisk til, at Niles er den eneste person, som Vixen er en smule bange for. Ikke fordi han er sort, men fordi hun har hørt, at alle sorte mænd har gigantiske pikke. Det er jo lidt af en udfordring for den promiskuøse pige, men netop fordi Niles er sort, vil hun ikke uden videre give sig hen til ham.

Cubas lyksaligheder

Den fabelagtige Vixen (Erica Gavin).
Den fabelagtige Vixen (Erica Gavin).

På den led går livet sin vante gang på hotellet, men en skønne dag slæber Tom en hr. O’Bannion (Michael Donovan O’Donnell) med hjem. O’Bannion har betalt Tom godt for at flyve ham til L.A., og de skal derfor ud på en længere rejse. Tom beslutter dog, at Vixen skal med på turen, og derfor er de kommet hjem til hotellet for at pakke. Mens O’Bannion venter på at Tom og Vixen får pakket, falder han i snak med Niles, og så bliver det ellers interessant.

O’Bannion viser sig at være en kommunist, der er på vej til Cuba, og han har tænkt sig at tvinge Tom til at flyve ham dertil så snart de er kommet i luften. I en varm brandtale om racisme og kommunisme forklarer O’Bannion Niles om Cubas lyksaligheder. Til sidst får han overtalt Niles til at tage med, og så kan flyveturen begynde.

Et af Vixens ofre.
Et af Vixens ofre.

Der skal ikke bruges mange linier på skuespillet, for sandt at sige er det ikke det, der gør filmen seværdig. Og dog, for Erica Gavin har en fantastisk udstråling i rollen som Vixen, men det skyldes nok mindst lige så meget hendes person, som selve skuespillet. På den led er Garth Pillsbury i rollen som Tom langt bedre funderet. Pillsbury spiller den naive ægtemand ganske godt, og tager man hele filmens lidt manierede stil i betragtning, er det rent faktisk beundringsværdigt, at han formår at underspille sin rolle så meget som han gør.

Kvindernes seksualdrift

Vixen scorer.
Vixen scorer.

Det helt store tema for Vixen! er kvindernes seksualdrift. Det Russ Meyer gør, er at vise sit publikum, at kvinder har lyst til sex, og at de rent faktisk kan finde på selv at opsøge det. Det var sikkert noget, der kom bag på publikum i ’68, og ved at gøre Vixens seksualdrift helt abnorm, lykkes det for Meyer at slå sin pointe fast med syvtommerssøm. Bemærk blot filmens tagline, der lyder “Is she woman… or animal?”. Mere præcist kan det næsten ikke udtrykkes.

Hele det mandsdominerede forstadsamerika, som Russ Meyer gang på gang gav på hatten i sine film, kunne skælve ved tanken om den dæmoniske Vixen, der med sin store skønhed kunne lokke både mænd og kvinder i seng.

Bag filmens store projekt gemmer der sig også et par slet skjulte samtidskommentarer, hvor instruktøren tydeligvis tilkendegiver sin foragt for krigen i Vietnam, og samtidig stiller sig hårdt imod den diskriminerende behandling af sorte. På den anden side er filmen også en skarp kritik af den kommunistiske venstrefløj, der bliver skildret som skurkagtig på en måde, der nærmest minder om noget fra Tintins univers.

Den man tugter, elsker man

Bror og søster kort før de begynder at knalde.
Bror og søster kort før de begynder at knalde.

At Russ Meyer stillede sig kritisk over for kommunisterne kan nok heller ikke overraske, for stort set alle Meyers film har en meget amerikansk liberal ånd over sig, og navnlig i 70’er-filmene er det tydeligt, hvor højt instruktøren sætter kerneamerikanske scenarier som eksempelvis de forstadsmiljøer, han ynder at karikere. Den man tugter elsker man, og det har i hvert fald meget på sig i denne sammenhæng.

Vixen! er en fremragende film, der sammen med Faster, Pussycat! Kill! Kill! (1965) markerer en instruktør på sit kreative højdepunkt. Ser man bort fra en lidt sødladen stemning hen imod filmens slutning, er dette et mesterværk, som fortjener at blive set. Dels fordi den er forbistret fascinerende og dels fordi det er brandgod underholdning.

Vixen! er venligst stillet til rådighed af Nordisk Film.

6 stjerner
Titel: Vixen!
Instruktør: Russ Meyer
Manuskript: Russ Meyer & Anthony-James Ryan
Cast: Garth Pillsbury (Tom Palmer), Erica Gavin (Vixen), Harrison Page (Niles), Joe Evans (Judd), Michael Donovan O’Donnell (O’Bannion)
Producere: Russ Meyer (producer)
Foto: Russ Meyer
Klip: Russ Meyer
Spilletid: 70 minutter
Aspect ratio: 4:3 Full Frame
Lyd: Mono
Sprog: Engelsk
Undertekster: Dansk, svensk, finsk, norsk
Produktionsland, år: USA, 1968
Produktionsselskaber: Eve Productions
Distributør (DVD): Nordisk Film
Udgave/region: 0

Anmeldt i nr. 16 | 13/02/2007

Stikord: Lesbianisme, Racisme

Skriv et svar

Your email address will not be published.