Tilbage i 1981 sendte Nintendo en arkademaskine på gaden ved navn Donkey Kong – et af de tidligste platformspil overhovedet.
Spillet blev en megasucces, og herhjemme kunne man også stifte bekendtskab med spillet i form af et af de små håndholdte spil, der dengang gik under betegnelsen “bip bip-spil” (hvad navne angår har danskerne altid været et overordentligt kreativt folkefærd).
Jeg havde selv et par bip-bip-spil back in the day, men jeg havde ikke Donkey Kong. Det var ellers det fedeste af dem alle, fordi der var TO skærme. En af mine klassekammerater havde det, og vi plagede ham altid om at få lov til at spille Donkey Kong.
Nå, men det er egentlig hverken bip-bip-spil eller Donkey Kong, det skal handle om. Men ud over at være en megasucces for Nintendo og ud over at introducere den store gorilla, Donkey Kong, som er blevet fast inventar i Nintendos bestiarium, så bragte Donkey Kong endnu en figur til verden: Mario.
Mario (og til en vis grad hans bror Luigi) er om nogen blevet synonym med Nintendo, og antallet af forskellige Mario-spil, der er kommet til Nintendos mange konsoller siden dengang, er så stort, at jeg ikke tror, jeg kan tælle til så meget.
Super Mario Bros.
Mario fik sit eget spil i 1983. Det var også et arkadespil, men det første Mario-spil, der blot hed Mario Bros., blev faktisk portet til en række andre systemer, bl.a også Commodore 64.
Nintendo stoppede dog snart med at porte deres titler til andet end deres egne maskiner, og i dag ved vi naturligvis, at Mario-titler er eksklusive for Nintendos konsoller, akkurat ligesom PlayStation og Xbox har forskellige serier, der kun kommer til deres systemer.
Den vildt populære opfølger til Mario Bros., Super Mario Bros. (1985), kom altså aldrig til andet end Nintendos NES, og det fik selvfølgelig nogen til at lugte penge.
Ublu klon
Og så er vi nået frem til The Great Giana Sisters, der udkom til Commodore 64 i 1987, og som også nåede at blive portet til Amiga og Atari ST i 1988, inden Nintendo overtalte udgiveren Rainbow Arts til at trække spillet tilbage fra markedet.
Årsagen var enkel: The Great Giana Sisters var meget langt hen ad vejen en ublu klon af Super Mario Bros., og det er ikke kun titlens søstre, der spejler Nintendos brødre.
Det overordnede grafiske look er også tyvstjålet fra Super Mario. Bros., og første bane i The Great Giana Sisters er sågar stort set identisk med første bane i Super Mario Bros.
Der kom aldrig nogen retssag fra Nintendos side, men selskabet havde som nævnt held med at overtale Rainbow Arts til at trække spillet tilbage.
Dette skete dog ikke før, spillet havde været i handlen en rum tid – Rainbow Arts nåede jo trods alt at udgive Amiga- og Atari ST-udgaverne af spillet, året efter Commodore 64-versionen kom på gaden.
At der uden problemer kan findes disk og tape images af The Great Giana Sisters på nettet, kommer derfor næppe som nogen overraskelse. Til gengæld er eksemplarer af det originale spil blevet et samlerobjekt, fordi færre af dem endte i omløb sammenlignet med så mange andre spil.
Virkelig godt platformspil
Det er selvfølgelig fuldt forståeligt, at Nintendo kom efter Rainbow Arts for at beskytte deres eget spil, men for Commodore 64-ejere var det ikke desto mindre ærgerligt, for The Great Giana Sisters er et virkelig godt platformspil.
Kender man Super Mario Bros., kender man også The Great Giana Sisters, selvom “historien” selvfølgelig er anderledes.
Historien er her, at Giana har et mareridt, hvor hun leder efter sin søster Maria. Det foregår gennem spillets 33 baner.
At der også er en 2-spiller-modus, hvor man – efter tur – kan spille som BÅDE Giana og Maria giver ikke den store mening set i forhold til spillets historie, men hvem kerer sig om det?
Platforme, fjender og power-ups
The Great Giana Sisters er et sidelæns scrollende platformspil, hvor skærmen scroller fra venstre mod højre.
Banerne består af en række forskellige platforme, hvor af nogle er udformet som kasser med en stjerne på. Hvis man hopper op i disse kasser med Gianas hoved, udløser det en diamant, der giver point.
Nogle gange udløser det dog også forskellige power-ups, f.eks. én (i form af en kulørt badebold), der giver Giana evnen til at smadre de sten, nogle af platformene er lavet af.
Den evne kan man bruge til at få adgang til områder, der ellers er svært tilgængelige, og nogle af stenene viser sig også at indeholde den samme type pointgivende diamanter, som kasserne med stjerne på.
Andre power-ups i form af enkelte eller dobbelte lyn giver Giana et skydevåben, som hun kan bruge mod de mange fjender, der befolker banerne, og der et også en power-up i form af et ur, der stopper tiden – for det hele foregår nemlig på tid!
Fjenderne kommer i mange typer og udformninger, fra ugler til orm, hvepse og så videre. Nogle baner slutter med et stort boss-monster.
Drømmekrystaller
Derudover er der andre elementer, der højner sværhedsgraden. F.eks. er der platforme, der ligner hængebroer, og som forsvinder bag (eller under!) Giana, når hun træder på dem, der er ild, som man ikke må røre ved, og flere andre ting i samme stil.
Foruden de point, man kan indtjene ved at hoppe op i kasserne med stjerner på, er der på alle banerne en række store diamanter – eller drømmekrystaller, som de hedder – som man skal indsamle.
Disse giver også point, ligesom man kan tjene et ekstra liv ved at indsamle 100 krystaller. Mange af krystallerne er ret lette at få fat på, men nogle af dem er placeret sådan, at man nøje skal overveje sin taktik.
Bl.a. er det ikke muligt at gå tilbage – altså mod venstre. Dermed kan man afskære sig selv muligheden for at komme op på nogle platforme for at indsamle drømmekrystallerne, eller for at komme en lettere vej videre til de næste platforme.
Ikke være grådig
Derudover skal man passe på med ikke at blive grådig – ikke før, man bliver rigtig god i hvert fald!
Nogle af drømmekrystallerne er nemlig placeret så højt, at de kun kan indsamles med et spring fra en høj platform. Disse spring kan til gengæld være farlige, for ofte er disse diamantsamlinger placeret et sted, hvor Giana risikerer at falde ned i et dybt hul og dø.
Som nævnt tidligere foregår det hele også på tiden. Hvor meget tid, man har tilbage, angives af en tæller i øverste højre hjørne, og jo mere tid, man har tilbage, når banen slutter, jo flere bonuspoint får man.
Styringen skal man lige vænne sig til, for Giana bevæger sig let glidende, så man altså ikke kan forvente et fuldt stop, bare fordi man holder op med at pege joysticket i en bestemt retning.
Det går dog ret hurtigt; så er man fortrolig med kontrollen, men man må nok berede sig på, at man dør ret hurtigt, de første par gange man spiller. Derefter kan man nå ganske langt, inden udfordringerne for alvor begynder at melde sig.
Udfordrende
For selvom meget af det ovenstående kunne få det til at lyde som om, The Great Giana Sisters er et ekstremt svært spil, er det faktisk ikke tilfældet.
Selvfølgelig er det udfordrende, med masser af trial and error, hvor man dør undervejs og må starte forfra. Men det er meget få af banerne, hvor man sidder og bander og svovler over designet.
Og hvis spillet endelig viser sig at være for stor en mundfuld, er flere af de versioner, man kan downloade i dag, forsynet med en trainer, så man kan snyde, hvis man vil.
Glimrende grafik og musik
Grafikken i The Great Giana Sisters er glimrende, især de baner, der foregår udenfor/over jorden. Her er farverne klare og flotte – men det er også her, lighederne med Super Mario Bros. er tydeligst.
Banerne under jorden er visuelt lidt mere afdæmpede og ensformige, men bestemt stadig nydeligt udførte.
Musikken er tilsvarende glimrende. Den er i øvrigt komponeret af én af Commodore 64’erens og Amigaens helt store navne, Chris Hülsbeck, der nogle få år senere, i 1991, leverede det mesterlige score til Turrican II på Amigaen.
Et af de bedste
The Great Giana Sisters er et af de bedste platformspil, der nogensinde kom til Commodore 64. Så enkelt kan det siges. Det er måske ikke DET bedste, men ud af de dusinvis, hvis ikke hundredvis af platformspil, der kom til 64’eren, kan mindre bestemt også gøre det.
Type: Platform
Udvikler: Time Warp Productions
Udgiver: Rainbow Arts Software GmbH
År: 1987
Platform: C64
Input: Joystick
The Great Giana Sisters blev portet til Amiga og Atari ST (begge 1988).
Anmeldt i nr. 202 | 13/08/2022