Martin Wangsgaard Jürgensen
Ingen kommentarer

Son of Frankenstein

Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

Med mindre man har en stor Bela Lugosi-fetich er der ikke mange gode grunde til at se Son of Frankenstein.

Frankenstein-boksen der bl.a. også indeholder Son of FrankensteinI 1939 kunne sagaen om Frankenstein fortsætte. Seriens tredje film fik titlen Son of Frankenstein, og havde Rowland V. Lee i instruktørstolen. Filmen er meget anderledes end de to forgængere, men det var også klart, at der var brug for nye idéer.

Dels havde man stort set udtømt alt indholdet fra Mary Shelleys roman i de to første film, Frankenstein (1931) og Bride of Frankenstein (1935), dels var seriens hovedrolleindehaver Colin Clive død to år tidligere. Serien måtte derfor forny sig selv, og den utaknemmelige opgave tilfaldt manuskriptforfatteren Wyllis Cooper, der slet ikke mestrede opgaven.

Den amerikanske Frankenstein
Filmplakat fra 1939.

Filmplakat fra 1939.

Bride of Frankenstein sluttede da monstret fik maskineriet i Frankensteins ensomme vagttårn til at eksplodere og derved dræbte både sig selv og den onde Dr. Pretorius. Frankenstein og hans kone Elizabeth nåede dog at flygte, og i Son of Frankenstein hører vi nu, at de efterfølgende fik sønnen Wolf. Familien Frankenstein forlod deres hjemegn hurtigt, og Wolf von Frankenstein er opvokset i England og Amerika.

Da filmen åbner, er det da også fra USA, at Wolf kommer rejsende med sin unge kone Elsa. Wolf er blevet en højtestimeret læge, præcis som sin far Henry – eller Heinrich som han pludselig hedder i denne film – og han har netop fået en meddelelse om, at han har arvet den fædrene borg i byen Frankenstein, der i de to tidligere film hed Goldstadt.

Som man nok kan høre, hænger tingene ikke helt sammen, og det lader til at manuskriptforfatteren har haft det lidt svært med den løsagtige sammenblanding af engelske og tyske navne, der optrådte i de to forgængere.

Trouble brewing
Landsbyen Frankenstein.

Landsbyen Frankenstein.

Mens Wolf og Elsa er på vej gennem Europa med tog, drøfter de familiens dårlige ry. Wolf kender udmærket historien om monstret, men han tror, at meget af det man hører er overdrivelser, og samtidig giver han Henrys assistent Fritz skylden, da det var ham der stjal en kriminel hjerne i stedet for en almindelig. Dette er sådan set også ganske rigtigt, og refererer til begivenheder der udspillede sig i den første film.

Det er med andre ord ikke nogen hemmelighed, hvad der skete for år tilbage, og Wolf ser rent faktisk frem til at komme til byen og kaste et blik på faderens eksperimenter. Han ser op til sin far, fornemmer man, og så ved vi jo godt, hvad der ligger i luften.

Inde i den sært tomme Frankenstein-borg.

Inde i den sært tomme Frankenstein-borg.

Imens følger vi det lokale byråd i byen Frankenstein. De er slet ikke glade for, at der skal komme en ny baron til det lille samfund, for man er i de forløbne år begyndt at hade slægten Frankenstein og giver den skylden for stort set alt ondt, der er sket på egnen. Under dette møde får vi også præsenteret et centralt plotelement. Der er nemlig sket en række mystiske dødsfald igennem den sidste tid.

Seks mennesker er blevet slået brutalt ned, med en dødsårsag, der kunne konstateres at være et hjerte sprængt af frygt. Meget sært, og de lokale mener naturligvis, at det må være monstret der atter huserer. Det korte af det lange er, at Wolf og Elsa ankommer til byen, får overrakt faderens gamle papirer af en advokat, og så kan de ellers flytte ind. Deres lille søn Peter er allerede ankommet med tjenestefolkene, og så kan den store familieidyl sænke sig over de meget forblæste og trøstesløse omgivelser.

Ygors hemmelighed
Inspektør Krogh (Lionel Atwill) og Baron Wolf von Frankenstein (Basil Rathbone).

Inspektør Krogh (Lionel Atwill) og Baron Wolf von Frankenstein (Basil Rathbone).

Meget fred får Wolf ikke, for knap er de ankommet til stedet, før den mystiske Ygor sniger sig ind på borgen gennem en af de mange hemmelige døre, der spiller en vigtig rolle i handlingen. Den duknakkede Ygor har arbejdet for den gamle Frankenstein og stjålet lig for ham. Det blev han grebet i, og byens indbyggere hængte ham derfor. Ygor overlevede imidlertid hængningen, og nu har han lumret rundt omkring den ubeboede borg i de sidste mange år.

Ygor opsøger Wolf for at vise ham en hemmelighed, og sammen går de over til det gamle laboratorium, der ganske vist er styrtet sammen på grund af en eksplosion, men vagttårnet ligger klods op ad borgen, hvilket absolut ikke hænger sammen med handlingen i de to tidligere film. Ygors hemmelighed er naturligvis monstret, der ligger i en skjult kælder under vagttårnet.

Her er den gamle Frankenstein også begravet, hvilket blot føjer endnu et element til de logiske brister, der efterhånden tårner sig op i filmen. Monstret var rent faktisk friskt og rørigt indtil for ganske nylig, da det blev ramt af lynet og derfor nu ligger i koma. Ygor har tydeligvis brugt monstret til ulykker, men han siger væsnet er hans ven og ved at lefle for Wolfs faglige stolthed, lover Frankenstein at vække monstret ud af dets koma.

Pøbeloptøjer og kosmiske stråler
Ygor (Bela Lugosi).

Ygor (Bela Lugosi).

Det kommer der naturligvis ikke noget godt ud af, og Wolf forstår da også ret hurtigt, at det var en rigtig skidt idé at indlade sig med den skurkagtige Ygor. Ikke så snart er monstret på benene, før de mystiske drab i byen begynder igen, og nu bliver folk i Frankenstein urolige. De har set sære kasser blive kørt op til borgen, og alle ved, at Wolf er begyndt at arbejde i faderens gamle laboratorium, så tiden er blevet moden til nogle gode gammeldags pøbeloptøjer, som vi jo blev snydt for i Bride of Frankenstein.

Med fakler, leer, økser og rifler belejrer de borgen og råber på Frankensteins blod. Den eneste som tilnærmelsesvis støtter Wolf, er den noget aparte politiinspektør Krogh, der med sin stive arm og militaristiske adfærd er et ret kulørt indslag i en film, der ellers har ret svært ved at holde sit publikum fanget.

Frankensteins monster (Boris Karloff).

Frankensteins monster (Boris Karloff).

Det hele ender naturligvis i en drabelig konfrontation med monstret, der vanen tro går amok i filmens sidste fem minutter. Det kan i øvrigt bemærkes, at nogle store svovlsøer spiller en vigtig rolle i filmens afslutning. Svovlsøer, der vel at mærke befinder sig under laboratoriet i vagttårnet. Dem har vi heller ikke hørt om før, men sådan er der jo så meget.

En af de mere morsomme detaljer er, at filmen giver en forklaring på, hvordan det rent faktisk kunne lykkes Frankenstein at oplive monstret. Det var nemlig ikke lynets elektricitet, der gjorde det, men “kosmiske stråler” trukket ned til Jorden gennem lyn. Så ved vi det, og Wolf kan endda fortælle, at ingen kendte til den slags før, men alle førende videnskabsfolk mener nu om dage, at kosmisk stråling er kimen til livet.

Uendeligt billig
I doktorens laboratorium.

I doktorens laboratorium.

Med Son of Frankenstein er vi trådt temmelig mange skridt ned ad den kvalitative trappe. James Whales to første film er blændende gode, men Rowland V. Lee kan slet ikke sammenlignes med sin forgænger. Son of Frankenstein falder stort set igennem på alle punkter, og selv monstret begynder at se en smule tyndslidt ud.

Den jammerlige handling kunne man nok leve med, hvis der blot havde været lidt mere tempo og monster-action, men det er der bare ikke. I stedet skal vi lytte til gentagne samtaler mellem Wolf og inspektør Krogh, hvor Krogh forsøger at finde ud af, hvad den anden laver i laboratoriet. Ikke synderligt ophidsende, og havde det ikke været for de til tider ret fornøjeligt naive replikker, var man med stor sandsynlighed faldet i søvn.

Det største problem er dog nok, at filmen er så uendeligt billig. I de tidligere film, og i det hele taget i de fleste af Universals monster-produktioner, har man forsøgt at skabe et tilnærmelsesvist troværdigt univers med bygninger, der rent faktisk kunne ligne et eller andet fra den europæiske historie. I Son of Frankenstein udspiller en meget stor del af handlingen sig i familiens borg, der mest af alt ligner en stor fabrikshal, hvor man har sat lidt trætrapper og rustninger ind for at give noget stemning. Flere scener ser særdeles surrealistiske ud på grund af det mere end skrabede set design, og det har bestemt ikke været hensigten.

Blandede skuespilpræstationer
Elsa von Frankenstein (Josephine Hutchinson).

Elsa von Frankenstein (Josephine Hutchinson).

Frankensteins søn spilles af den glatpolerede Basil Rathbone, der nok bedst kendes for sine roller som Sherlock Holmes – en ligeledes særdeles glatpoleret udgave af Holmes, skal det indskydes. Han gør det sådan set fint som den naive og stolte Wolf von Frankenstein, men filmens generelt dårlige kvalitet kaster skygger over stort set alle skuespillernes præstationer, og det er derfor også svært at være alt for positiv overfor Rathbones skuespil. Det var rent faktisk slet ikke let at få besat rollen som Wolf, og både Peter Lorre og Claude Rains sagde nej, før Rathbone blev spurgt.

Skabningen spilles af gode gamle Boris Karloff, der sprang i monsterkostumet for sidste gang i denne film, hvis man da lige fraregner en TV-optræden nogle år senere. Monstersminken er ikke helt så god som i de tidligere film, og det er tydeligt, at man har forsøgt at gøre den mindre kompliceret. Man vil også bemærke, at monstrets store sorte habit er blevet udskiftet med en noget mere rustik dragt, der domineres af en enorm fåreskindsvest.

Man kan ikke fortænke Karloff i, at han droppede rollen som monster efter denne film. Nogle vil i øvrigt måske huske, at monstret begyndte at tale i Bride of Frankenstein, men det er altså forsvundet igen i denne film, hvor Karloff kun får lov til at brumme gutturalt.

Doktoren og monstret.

Doktoren og monstret.

Jesephine Hutchinson er ikke specielt interessant i rollen som Elsa von Frankenstein. Det er Bela Lugosi derimod. Bela optræder her for første gang i Frankenstein-serien, og det i rollen som Ygor. Det gør han til perfektion, og man har vitterlig sjældent set en mere øretæveindbydende slyngel. Han er ubehagelig, lumsk og absolut glimrende. Det er synd at en sådan præstation skal spildes i en film som denne, men på den anden side er der nærmest intet andet positivt at sige, så måske er det godt nok.

Inspektør Krogh spilles af Lionel Atwill, og om end rollen er ret underholdende, er den det mere på et ufrivilligt komisk plan, end takket være Atwills spil. Krogh er dog et af filmens lyspunkter. Atwill kom i øvrigt til at medvirke i flere af seriens senere film.

En sørgelig fortsættelse
Vrede spredes i landsbyen. Tiden er atter kommet til at tænde fakler og jage monstret.

Vrede spredes i landsbyen. Tiden er atter kommet til at tænde fakler og jage monstret.

Son of Frankenstein er en dårlig film, der desværre også er den længste af alle Universals klassiske monsterfilm. Et meget uheldigt sammenfald, når man tager i betragtning hvor langtrukken den er. Der er ikke så meget forsonende at sige, så har man ikke set denne film endnu, er der heller ikke den store grund til at gøre det, med mindre man lider af en alvorlig Bela Lugosi-fetich, for så er den faktisk et must. For alle andre er Son of Frankenstein en sørgelig fortsættelse til to fabelagtige film.

2 stjerner

Titel: Son of Frankenstein
Instruktør: Rowland V. Lee
Manuskript: Wyllis Cooper
Cast: Basil Rathbone (Baron Wolf von Frankenstein), Boris Karloff (Frankensteins monster), Bela Lugosi (Ygor), Lionel Atwill (Inspektør Krogh), Josephine Hutchinson (Elsa von Frankenstein), Donnie Dunagan (Peter von Frankenstein)
Producere: Rowland V. Lee (producer)
Foto: George Robinson
Klip: Ted J. Kent
Musik: Frank Skinner
Spilletid: 99 minutter
Aspect ratio: Fullframe
Lyd: Mono
Sprog: Engelsk
Undertekster: Dansk, svensk, norsk, finsk, engelsk
Produktionsland, år: USA, 1939
Produktionsselskaber: Universal Pictures
Distributør (DVD): Universal Home Entertainment
Udgave/region: 2
hvid
Denne anmeldelse er baseret på filmen, som den er blevet udgivet i Frankenstein – The Legacy Collection-boksen fra 2004.

Anmeldt i nr. 15 | 13/01/2007

Stikord: Fortsættelse, Frankensteins monster, Gotika

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *