Mogens Høegsberg
Ingen kommentarer

Scarlet Diva

Scarlet Diva
Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

Scarlet DivaAsia Argentos instruktørdebut er en ujævn, men også stedvist fascinerende film.

Asia Argento er datter af Dario Argento og er bedst kendt som skuespillerinde – både i faderens film og i en række andre italienske og amerikanske film. Bl.a. medvirker hun i Vin Diesel-filmen xXx (2002) og Romeros Land of the Dead (2005).

Scarlet Diva er dog en helt anden størrelse. Filmen er Asia Argentos spillefilmsdebut som instruktør, og hun har også selv skrevet manuskript. Scarlet Diva handler om den unge skuespillerinde Anna Battista, der er desperat efter at komme ud af rollen som sexet starlet for i stedet at blive taget seriøst som instruktør. Samtidig leder hun lige så desperat efter kærligheden, for kærlighed er der ikke meget af i de miljøer, hun færdes i, hvor hun tydeligvis bare bliver betragtet som et stykke kød.

Gennem nogle flashbacksekvenser finder vi også ud af, at Anna kæmper med arven efter en mor, der var stofmisbrugende skuespiller, og som lader til at have været en rigtig møgkælling. Som en sjov detalje kan det nævnes, at moderen spilles Argentos egen mor, Daria Nicolodi.

Det villige offer

Første gang vi møder Anna Battista er hun ved at få en ordentlig omgang med rumstérstangen

Scarlet Diva udspiller sig som en række forholdsvist løst sammenstrengede scener, der ikke har nogen formel handling som sådan. Da vi første gang møder Anna, er hun i gang med at blive bollet i sin trailer på et film-set, og i resten af filmen følger vi hende igennem en række forskellige miljøer og optrin. Det er f.eks. et besøg hos en veninde i Frankrig (med tilhørende flashback), mødet med en liderlig amerikansk filmproducer, en audition i USA, et interview med en sølle TV-vært og et tilfældigt møde med to nærgående fans på en italiensk tankstation.

Anna forelsker sig øjeblikkeligt i rockstjernen Kirk

I alle filmens scener synes Argento at udstille Anna Battista som en håbløst naiv kvinde, der den ene gang efter den anden lader mænd udnytte hende eller i hvert fald behandle hende som skidt. En del af filmens pointe er uden tvivl, at udstille filmbranchen som et meget hårdt sted for unge skuespillerinder, og det er som sådan ganske glimrende. Men Anna udstilles også langt hen ad vejen som det villige offer. Desværre giver filmen os ikke helt en forklaring på, hvorfor hun er, som hun er.

Annas naive indstilling til livet kommer tydeligst til udtryk i den del af handlingen, der udspiller sig i Paris, og hvor hun forelsker sig i rockmusikeren Kirk Vaines (der måske nok rimer på Kurt Cobain, men hvis musik mere lyder som Henry Rollins’ “Liar”). For de fleste vil det være helt tydeligt, at Anna bare er et nemt engangsknald for musikeren, men for Anna er det den store kærlighed, og der går længe, inden det går op for hende, at han næppe ser sådan på det. Mødet med musikeren fører også til, at Anna bliver gravid, hvilket yderligere gør hendes situation kompliceret.

Forholdet mellem virkelighed og fiktion

En af filmens prosaiske hverdagsscener - den slags miljøer og billeder, hvor filmen er mest troværdig

Scarlet Diva er ikke nogen rigtig god film, og det er der flere grunde til. For det første fungerer den tableauprægede opbygning kun delvist, og der mangler ganske enkelt en bedre redegørelse for Annas psykologi, hvis vi skal tro på hende som karakter. For det andet veksler de enkelte scener mellem køligt distancerende kritik af menneskers omgangsformer med hinanden og det hysterisk karikerede. Sidstnævnte gælder f.eks. scenerne med den amerikanske filmproducent Mr. Paar, der er et sleazy røvhul, men som bliver fremstillet så latterligt, at det faktisk er ufrivilligt komisk. Det har næppe været meningen.

Den sleazy producer Mr. Parr - vinklen er helt til grin, da Asia Argento om noget er højere end skuespilleren, der spiller Parr

Der hvor filmen til gengæld vinder en hel del er i forholdet mellem virkelighed og fiktion. Der er næppe nogen tvivl om, at filmen er delvist selvbiografisk, men det er ekstremt svært at bedømme, hvor virkeligheden slutter og fiktionen begynder. Nogle scener er så melodramatisk overdrevne, at man fristes til at tro, at de er rent fiktive, mens andre er så absurde, at man omvendt er fristet til at tro, at de kan være baseret på virkeligheden.

Hvor sandheden ligger er det nok kun Asia Argento selv, der ved, og det betyder, at filmen kræver konstant fortolkning. Det er med til at gøre Scarlet Diva en, på nogle punkter, ret interessant film.

Asia Argento er ingen stor skuespillerinde, men hun formår at skildre Anna Battistas mere og mere ufokuserede liv med en vis indlevelse og troværdighed. Desværre er filmens billedside stedvist både irriterende og svulstig, og generelt er Scarlet Diva visuelt bedst, når den nærmer sig det halvdokumentariske.

Ujævn og ufokuseret

Fra den svulstige slutning

Hvis Asia Argento havde været lidt mere omhyggelig med udformningen af sit manuskript og dels givet os en bedre forståelse af Annas psykologi, dels strammet lidt op på manuskriptets noget løse struktur, kunne Scarlet Diva have været et meget solidt portræt af en ung kvinde, fanget i et mandsdomineret univers med følelseskold sex, stoffer og udnyttelse. Som filmen er, er den for ujævn og ufokuseret til at være rigtig god, men den er stedvist ganske, ganske fascinerende.

Scarlet Diva er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

3 stjerner

Titel: Scarlet Diva
Instruktør: Asia Argento
Manuskript: Asia Argento
Cast: Asia Argento (Anna Battista), Jean Shepherd (Kirk Vaines), Joe Coleman (Mr. Paar), Daria Nicolodi (Daria Nicolodi)
Producere: Claudio Argento (producer), Dario Argento (producer), Stefano Curti (producer), Gianluca Curti (executive producer), Adriana Chiesa De Palma (executive producer)
Foto: Frederic Fasano
Klip: Anna Rosa Napoli
Spilletid: 83 minutter
Aspect ratio: 1.85:1
Lyd: Dolby Digital 2.0
Sprog: Engelsk
Undertekster: Dansk, svensk, norsk, finsk
Produktionsland, år: Italien, 2000
Produktionsselskaber: Opera Film Produzione
Distributør (DVD): Another World Entertainment
Udgave/region: 2

Anmeldt i nr. 70 | 13/08/2011

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *