Mogens Høegsberg
Ingen kommentarer

Raigyo

Raigyo
Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

RaigyoRaigyo er et grumt lille drama i et trøstesløst japansk urbant landskab. Abort og mord kobles tematisk sammen uden at budskabet dog er helt klart. En lidt klarere formidlet pointe havde gjort Raigyo bedre, men teknisk såvel som stemningsmæssigt er der tale om en fin lille film.

Raigyo er den anden udgivelse i Another World Entertainments “Pink Cinema”-serie, og er ligesom den første film instrueret af Zeze Takahisa. I modsætning til Tokyo X Erotica (2001), den første film i serien, som mildest talt må karakteriseres som noget rod, er Raigyo imidlertid en ganske fin lille film, selv om den lige mangler det sidste i at være rigtig god.

“Raigyo” er på japansk en slags fisk, en såkaldt dragehovedfisk. Det får vi at vide tidligt i filmen, da en mand har fanget nogle af dem i en snusket udseende kanal. Ved samme lejlighed får vi at vide, at dragehovedfisk er ubrugelige og uønskede – uden tvivl noget der symbolsk hænger sammen med det aborttema, der introduceres senere i filmen.

Grund nok til at dræbe?

Fiskeren i den beskidt udseende kanal

Filmens løst sammenskruede handling centrerer sig om en ung kvinde, Noriko Takahara, der er indlagt på et hospital. Pludselig forlader hun hospitalet, angiveligt for at opsøge sin tidligere elsker, der nu ikke længere vil have noget med hende at gøre. I en telefonboks ser hun et klistermærke med telefonnummeret til et slags træfpunkt, og på den måde kommer hun i kontakt med en mand, Yanai Takehari, som vi også har fulgt i filmens indledning (trods navneligheden synes der ikke at være tale om, at de er relateret til hinanden). På et lurvet motel dyrker de sex, hvorefter Noriko stikker ham ihjel.

Et eksempel på filmens trøstesløse setting

Politiet får fingre i Noriko, men kan tilsyneladende ikke bevise noget. Der er dog én, der ved at Noriko er skyldig: manden vi så fiske i filmens begyndelse arbejder på en tankstation, hvor Noriko og Yanai stoppede, inden de fortsatte til det snuskede motel. Han opsøger Noriko, angiveligt fordi han vil vide, hvordan det er at slå nogen ihjel. I en meget mærkelig scene forklarer manden, hvordan hans søn blev dræbt af en kvinde, han (manden) havde haft et forhold til og som havde fået foretaget to aborter. ”Er det grund nok til at dræbe?” spørger han.

Aborttematik

Noriko taler med sin tidligere elsker

Senere finder vi ud af, at Noriko også har fået foretaget en abort. Det foregår i en scene på det samme lurvede motel, hvor Noriko myrdede Yanai. Hvordan filmen slutter skal jeg ikke fortælle her, men opløftende er det ikke.

Mord og abort kobles sammen i Raigyo, men uden at det på nogen måde er tydeligt, hvor Zeze Takahisa (som også har skrevet manus) vil hen med det – ud over at det også kobles sammen med de nedslående menneskeskæbner, der udgør filmens persongalleri. Dermed er der også en antydning af moralsk dom, men uden at det bliver sagt direkte – og også uden løftede pegefingre. Raigyo stiller spørgsmål, men kommer ikke med et klart svar. Det er måske nok en smule letkøbt, men det fungerer trods alt, og giver da også anledning til, at man tænker over filmen.

Grå storbystemning

Efter at have stukket ham adskillige gange med en kniv, kvæler Noriko Yanai med bruserslangen

Raigyo foregår i et trøstesløst urbant landskab, og trøstesløsheden fremhæves visuelt af de filtre der er brugt ved optagelserne/redigeringen og som suger al farve ud af alle scenerne – på nær det snuskede motel, hvor de røde farver træder tydeligt frem. Trøstesløsheden i både billeder og indhold gør Raigyo til en ganske stemningsfuld film, men den løst sammenskruede historie gør også ind imellem Raigyo lidt svær at følge. F.eks. virker det ret mærkeligt, at der indledningsvist bruges så relativt meget tid på Yanai, når hans eneste funktion i filmen er at dø brutalt for Norikos hånd.

Endnu et eksempel på filmens trøstesløse japanske landskab

Til syvende og sidst betyder det dog ikke noget for filmens overordnede effekt, men en lidt klarere fortalt historie ville have gjort Raigyo til en bedre film – og måske endda en rigtig god film. I modsætning til Tokyo X Erotica viser Raigyo, at Zeze Takahisa ikke er uden evner, og visuelt såvel som stemningsmæssigt fungerer Raigyo faktisk godt. Skuespillerne virker også troværdige, hvilket også gælder i de erotiske scener, som dog er relativt få sammenlignet med den fire år yngre Tokyo X Erotica. Det brutale mord på Yanai er vel nok filmens dramatiske højdepunkt, og det er både blodigt og ubehageligt, men man skal ikke lade sig narre af DVD-coverets oplæg: ”Mord, sex, blod og designer erotik mødes i denne bizarre fortælling om seksuel perversitet”.

Hvad fanden er ”designer erotik”?

Scenen hvor Noriko og fiskeren/tankpasseren taler sammen

Jeg har flere gange været ude med riven i forbindelse med Another World Entertainments markedsføring, og også i forbindelse med Raigyo må man sige, at DVD’ens beskrivelser ikke beskriver filmen særligt godt. Hvad ”designer erotik” er, ved jeg f.eks. ikke, og jeg forstår bestemt ikke Norikos mord på Yanai som ”en del af en forkvaklet og perverteret sexleg”. Beskrivelserne får Raigyo til at lyde langt mere exploitationpræget, end den er. Raigyo er et grumt, trøstesløst drama med enkelte erotiske scener og ét brutalt og meget blodigt mord.

Det er efter min mening bestemt seværdigt, men man fornemmer tydeligt at historien har en del uforløst potentiale. Det betyder at Raigyo lander solidt med begge ben på jorden, men den brænder aldrig så tydeligt igennem, som den kunne have gjort.

Raigyo er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

3 stjerner

Titel: Raigyo
Andre titler: Raigyo: The Woman in Black Underwear
Instruktør: Zeze Takahisa
Manuskript: Zeze Takahisa
Cast: Takeshi Ito (Yanai Takehara), Tomohiro Okada (kriminalbetjent Sakata), Moe Sakura (Noriko Takahara), Kazuhiro Sano (kriminalbetjent Ando), Takuji Suzuki (Hiroyuki), Bunmei Tobayama (Tanaka), Yumi Yoshiyuki (sygeplejerske)
Foto: Kôichi Saitô
Spilletid: 75 minutter
Aspect ratio: 1.85:1
Lyd: Dolby Digital
Sprog: Japansk
Undertekster: Dansk, svensk, finsk, norsk
Produktionsland, år: Japan, 1997
Distributør (DVD): Another World Entertainment (DK)
Udgave/region: 2

Anmeldt af: Mogens Høegsberg | 13/06/2009

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *