Mogens Høegsberg
Ingen kommentarer

Poltergeist

Poltergeist
Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

Poltergeist fungerer som helhed fremragende. Man gyser og griner de rigtige steder, og filmens samlede effekt er hovedsageligt baseret på stemningsopbygning, frem for jump scares og blod og indvolde i lange baner.

PoltergeistDer er i dag unge mennesker, på vej mod voksenlivet, der ikke ved, hvad et prøvebillede er. Eller at signalet nogle gange forsvandt helt og tv-skærmen ikke viste andet end flimmer.

For dem vil én af de grundlæggende præmisser i Poltergeist nok fremstå som lidt af et mysterium, for hvorfor erstattes tv-udsendelserne på familien Freelings tv pludselig af flimmer og hvid støj?

Åh ja, de glade 1980’ere, hvor selv ikke alle de amerikanske tv-kanaler sendte døgnet rundt.

I Poltergeist møder vi den ærkeamerikanske familie Freeling. Den består af farmand Steve, mor Diane, teenagedatteren Dana, den omkring 10-årige knægt Robbie og lille Carol Anne på fem år.

Familien bor i det spritnye villakvarter Cuesta Verde, og Steve arbejder som sælger for det store boligselskab, der har bygget villakvarteret. Alt ånder fred og idyl, lige indtil den aften, Steve falder i søvn foran fjernsynet og programmerne erstattes af flimmer og hvid støj.

”Noget” ved tv’et kalder på den lille Carol Anne, der vågner og sætter sig ned foran tv’et og begynder at tale med det. Eller dem. ”The TV people”, som hun kalder dem.

Forstyrrelser

Lille Carol Anne (Heather O'Rourke) vågner midt om natten...

Lille Carol Anne (Heather O’Rourke) vågner midt om natten…

Herfra går det bare ned ad bakke. Ting begynder at flytte rundt af sig selv, og Steve og Diane må erkende, at deres hus er hjemsøgt af én eller anden kraft. Indledningsvist tager de let på det, for ”forstyrrelserne” virker harmløse. Men en nat går det galt.

I et stormvejr lader det store træ, der står ude foran Robbie og Carol Annes værelse, til at komme til live. Det smadrer igennem vinduet til værelset og snupper Robbie, og imens far, mor og storesøster panikslagne løber udenfor for at redde drengen, sker der ting og sager på værelset. Skabet på værelset begynder at suge alt til sig, herunder lille Carol Anne.

Tv'et kalder...

Tv’et kalder…

Da de andre kommer indenfor igen, er der ingen spor efter Carol Anne; hun er pist væk. Næsten da. For når de kalder på hende svarer hun – gennem tv’et.

Paranormale eksperter tilkaldes, og får sig noget af en oplevelse – det de møder i familien Freelings hus går ud over alt, de hidtil har set. Og lederen af den lille gruppe efterforskere, parapsykologen Dr. Lesh, må erkende, at de er kommet ud, hvor de ikke kan bunde.

Hun sender bud efter mediet Tangina Barrons, der måske vil kunne redde Carol Anne hjem fra “den anden side” og hjælpe familien Freeling med at få et normalt liv igen.

Spielbergs ånd

Cuesta Verde... A nice place to live.

Cuesta Verde… A nice place to live.

Poltergeist er én af de store klassikere indenfor haunted house-genren og ubestridt én af de fineste mainstream-horrorfilm fra Hollywood i 1980’erne.

Historien er af Steven Spielberg, der også selv var med til at udforme manuskriptet (sammen med Michael Grais og Mark Victor), mens instruktionen – på papiret i hvert fald – var lagt i hænderne på Tobe Hooper.

Spørgsmålet om, hvem der egentlig instruerede Poltergeist er omdiskuteret til den dag i dag. Flere af skuespillerne har siden hævdet, at Spielberg i virkeligheden stod bag det meste af filmen, mens Spielberg selv har haft en mere udglattende udlægning, hvor han bl.a. har takket Hooper for at få lov til at komme med så mange kreative input på settet.

Sådan stod stolene ikke for fem sekunder siden!

Sådan stod stolene ikke for fem sekunder siden!

Hvorom alting er, så har Poltergeist i meget høj grad Spielbergs fingeraftryk på sig – men det ville filmen nok have haft under alle omstændigheder, for historien og manuskriptet er fyldt med klassiske Spielberg-elementer: forstaden, familien, fokus på børnene, familiesammenholdet, de fantastiske elementer.

Den måde, disse ting er skruet sammen på og vægtet i forhold til hinanden, gør, at Spielbergs ånd – hø hø – svæver over Poltergeist fra første færd, og det gør det selvfølgelig svært at vurdere i hvor høj grad, det også er Spielberg, der stod bag kameraet under selve optagelserne.

Fart over feltet

Far Steve og mor Diane (Craig T. Nelsen og JoBeth Williams).

Far Steve og mor Diane (Craig T. Nelsen og JoBeth Williams).

Poltergeist er selv i dag stedvist regulært skræmmende, om end der er elementer ved filmen, der virker helt over the top – f.eks. det store træ, der kommer til live.

I forhold til mange andre film indenfor genren, er den fase, hvor familien Freeling først oplever forstyrrelserne, relativt kort. Meget hurtigt eskalerer sagerne, og fører frem til situationen, hvor parapsykologerne tilkaldes.

Man kunne godt argumentere for, at filmen sagtens kunne have trukket denne fase lidt mere i langdrag som basis for forskellige creepy begivenheder, men omvendt sørger handlingens raske fremdrift for, at der aldrig er ét kedeligt øjeblik i Poltergeist.

Bygget på kirkegård

Parapsykologerne får syn for sagn. Det er Dr. Lesh (Beatrice Straight) i midten.

Parapsykologerne får syn for sagn. Det er Dr. Lesh (Beatrice Straight) i midten.

Poltergeist er for så vidt ikke synderligt original, selvom der er visse originale elementer i filmen. Selve baggrunden for de uhyggelige begivenheder – at huset er bygget ovenpå en kirkegård – var mig bekendt ikke set før, selvom det siden er blevet en stor horrorkliché.

Lige præcis denne idé kommer i øvrigt fra historierne om Cheesman Park i Denver, Colorado, hvor bystyret i 1890’erne ville nedlægge en kirkegård og omdanne den til en park.

En bedemand, der blev betalt for at fjerne gravene og sørge for genbegravelse, misligholdt sin kontrakt, og bystyret valgte at anlægge parken ovenpå de resterende grave. Lige siden har det vrimlet med historier om, at Cheesman Park er hjemsøgt.

En åndelig manifestation midt i familien Freelings stue.

En åndelig manifestation midt i familien Freelings stue.

At “det onde” kommunikerer med lille Carol Anne gennem tv’et var også en nyskabelse, der selvfølgelig også leverer en stikpille til amerikanernes tv-forbrug, der i Poltergeist bogstavelig talt opsluger Carol Anne.

Omvendt så er filmens opbygning, handlingens fremdrift og virkemidlerne kendte og velprøvede, og her kan Poltergeist ikke sige sig fri for at være stærkt inspireret af 1970’ernes store haunted house-film, The Amityville Horror (1979).

Overordentligt vellykket

Mediet Tangina Barrons (Zelda Rubinstein).

Mediet Tangina Barrons (Zelda Rubinstein).

Generelt er Poltergeist en overordentlig vellykket film. Skuespillerne gør det godt, særligt Craig T. Nelson i rollen som den hårdt prøvede familiefar og JoBeth Williams som moderen Diane. Beatrice Straight er også fin som den velmenende parapsykolog Dr. Lesh. I en verden for sig er den diminutive Zelda Rubinstein (hun var blot 1,3 meter høj), der spiller mediet Tangina Barrons.

Poltergeist var Rubinsteins første større rolle (hun debuterede i en alder af 45 i 1978), og efter Poltergeist skulle hun gentagne gange finde sig selv i rollen som forskellige synske personer eller på anden vis associeret med det overnaturlige. Hun var perfekt castet i rollen.

De øvrige skuespillere er også fine, og selvom hun hverken spiller meget eller er særlig meget med, så hviler en stor del af filmens effekt på Heather O’Rourkes engleagtige fremtoning som Carol Anne.

Stemning frem for jump scares

Så er der skeletter!

Så er der skeletter!

Også teknisk er Poltergeist, selv i dag, en vellykket film. Selvfølgelig er der nogle af effekterne, der virker bedagede nu, men de fungerer upåklageligt i filmens kontekst, og dengang har de været absolut top notch.

Nogle af de praktiske effekter er vidunderligt makabre – f.eks. kisterne, der skyder op af jorden under klimakset og vælter lig ud over den skrigende Diane (lige præcis denne scene giver kraftige mindelser om mumierne i Raiders of the Lost Ark, 1981) og den oksesteak, der pludselig begynder at “bløde” maddiker.

Og så er det befriende, hvor få ligegyldige jump scares der er i Poltergeist. Selvfølgelig er der nogle stykker, men i modsætning til mange andre horrorfilm, der håber at skræmme ved at præsentere den ene jump scare efter den anden, er Poltergeist mere fokuseret på stemning. Det er først hen mod slutningen, at der går mere bulder og brag i den.

I forhold til opbygningen af stemning, må man heller ikke glemme at nævne Jerry Goldsmith, hvis fremragende score bidrager med en meget stor del af den samlede effekt.

Fungerer fremragende

Poltergeist er måske ingen perfekt film – plottet knirker stedvist (hvorfor er det kun familien Freeling, det går ud over?) og pacingen kunne som tidligere nævnt med fordel have været lidt langsommere i optakten.

Men det ændrer ikke på, at Poltergeist som helhed set fungerer fremragende. Man gyser og griner de rigtige steder, og filmens samlede effekt er hovedsageligt baseret på stemningsopbygning, hverken jump scares i én uendelighed eller blod og indvolde i lange baner. Det kunne mange nyere horrorfilm lære meget af. Man kan kun grue for den remake, der får premiere i juli.

5 stjerner

Titel: Poltergeist
Instruktør: Tobe Hooper
Manuskript: Steven Spielberg, Michael Grais & Mark Victor efter historie af Steven Spielberg
Cast: Craig T. Nelson (Steve Freeling), JoBeth Williams (Diane Freeling), Beatrice Straight (Dr. Lesh), Dominique Dunne (Dana Freeling), Oliver Robins (Robbie Freeling), Heather O’Rourke (Carol Anne Freeling), Zelda Rubinstein (Tangina Barrons)
Producere: Frank Marshall (producer), Steven Spielberg (producer)
Foto: Matthew F. Leonetti
Klip: Michael Kahn
Musik: Jerry Goldsmith
Spilletid: 109 minutter
Aspect ratio: 2.35:1
Lyd: Dolby Digital 5.1
Sprog: Engelsk
Undertekster: Dansk, svensk, norsk, finsk, engelsk, kroatisk, tjekkisk, tysk, græsk, portugisisk, spansk
Produktionsland, år: USA, 1982
Produktionsselskaber: Metro-Goldwyn-Mayer (MGM), SLM Production Group
Distributør (DVD): Warner Home Video
Udgave/region: 2

Anmeldt i nr. 115 | 13/05/2015

Stikord: Haunted House, Spøgelser

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>