Nr. 46 – 13. august 2009

Måske er det bare et dække, smidt ud af hemmelige regeringsinstanser Jorden over for at dække over meget værre ting? Konspirationsteorier er en dejlig ting. Tænk at Michael Jackson blev myrdet for at tage fokusset væk fra krigen i Irak, og tænk at Obama i virkeligheden er en alien. Fiktionen længe leve, og længe leve de mennesker, der gennem deres vanvittige postulater og tankespind gør vores hverdag lidt mere underholdende. Den slags elsker vi her på Planet Pulp.

Men lad os smutte tilbage til Svineinfluenzaen. I fiktionen bruges den slags epidemier til at skabe en grobund for en spændende historie. Enten i form af at Gud straffer os, at man skal finde en kur, før det er for sent eller som en introduktion til en helt ny verden, der rejser sig efter apokalypsen. I bøger og i film har vi gang på gang set sygdomme som en spændingsfaktor og et element, der får det til at løbe koldt ned af ryggen på os. Hvad enten det er en Ebolasmittet abe, at kvinder ikke længere kan få børn eller at de døde rejser sig fra deres grave.

Frygt og fiktion

Det er frygten, der her spiller ind, og netop derfor bliver vi også berørt af Svineinfluenzaen. I medierne hører vi konstant om nye smittede, og eksperter på kryds og tværs af landegrænser udtaler sig i vidt forskellige retninger om, hvor slemt det står til. Men uanset hvor slemt det står til, så har frygten gjort sit indtog. Hvordan vil ældre mennesker tage det, er gravide specielt udsatte og hvad med børn? Er det ”bare” en helt almindelig influenza, der bare smitter nemmere, eller er der flere ubehageligheder gemt under overfladen?

I sidste ende er det forhåbentligt bare en fis i en hornlygte, hvor vi ”bare” har at gøre med en voldsom influenza. Men det giver os et indblik i, hvor slemt det kan komme til at stå til; tankerne får ofte frit spil, og man forestiller sig, hvordan verden ville se ud efter en voldsom pandemi.

Paranoia og frygt, sygdom og fantasi. Det er nogle parametre, som både virkeligheden og fiktionen forholder sig til. Jeg husker stadig, hvor realistisk Outbreak forekom, og hvor nedbrydende Children of Men var, fordi man netop kan sætte sig ind i tingene. Der vil i den nærmeste fremtid med statsgaranti komme fiktion, der omhandler Svineinfluenza, for den stærkeste fiktion er den, der forholder sig til virkeligheden – bare med et lille twist. Og så ellers ikke mere om den influenza. Jo, for hvis du skulle blive syg, har vi da nogle forslag til, hvad du kan underholde dig med.

En dosis kosmisk stråling kan da ikke være usundt?

I denne måned kigger vi bl.a. på et par gamle Jean Rollin-film, bl.a. debutfilmen Le viol du vampire, og der er også uartige nonner på programmet i Le scomunicate di San Valentino og Sacred Flesh. Vinnie Jones huserer i New Yorks undergrund i The Midnight Meat Train, og nazizombierne rejser sig i L’abîme des morts vivants. Uden for filmafdelingen har vi et par tegneserier på plakaten – bind to i westernserien Loveless og afslutningen på 2000AD-serien Nemesis the Warlock.

Siden sidst er vores bagkatalog desuden vokset endnu mere, hvilket vi også har lagt fokus på i Planet Pulp anbefaler og Fra arkivet. I løbet af efteråret vil der blive sat yderligere afterburner på overførslen af gamle anmeldelser fra Sleazehound samtidig med, at vi naturligvis hver måned kommer med en ny opdatering.

Vi ses om en måned!

Film:
L’abîme des morts vivants (Oasis of the Zombies) (Jesus Franco, 1981)
Fascination (Jean Rollin, 1979)
The Midnight Meat Train (Ryûhei Kitamura, 2008)
Sacred Flesh (Nigel Wingrove, 2000)
Le scomunicate di San Valentino (The Sinful Nuns of St. Valentine) (Sergio Grieco, 1974)
Le viol du vampire (The Rape of the Vampire) (Jean Rollin, 1968)

Tegneserier:
Loveless: Mord i Blackwater (Brian Azzarello, Marcelo Frusin m.fl., 2007)
Nemesis the Warlock: The Complete Nemesis the Warlock Volume 3 (Pat Mills,
David Roach m.fl., 2007)