Nr. 23 – 13. september 2007

Så er Planet Pulp tilbage igen. Sidste måned stod i morderens tegn, men i denne omgang har vi vanen tro skudt med spredehagl, og fundet frem til både nyt og gammelt, som forhåbentlig vil vække interesse eller inspirere.

Netop det at inspirere er vel en af Planet Pulps vigtigste funktioner. Vi skriver for at udbrede interessen for de skæve sider af underholdningsindustrien, og fordi, vi håber at kunne bidrage med oplysninger, der kan hjælpe jer, der støver rundt på siden, når I rent faktisk sidder foran skærmen, eller Gud forbyde det, står fysisk nede i en butik og overvejer et køb. På den led forsøger vi da også at efterleve arven fra de utallige fanzines og magasiner, store som små, der gennem tiden har været med til at forme den stil og det indhold, som Planet Pulp rummer i dag.

Inspiration

Præcis som vi er blevet og bliver inspireret ud i besynderlige afkroge af popkulturens irrgarten, håber vi, at vores skriverier kan inspirere andre til at se eller gense, læse eller genlæse alt det, som ellers stort set er blevet glemt. Her tænkes der naturligvis ikke på store nørdfænomener som Star Wars, Star Trek, Dungeons & Dragons eller Hellraiser. Den slags skal nok overleve, helt uden hjælp fra undergrunden.

Nej, det der er på tale, er de helt smalle, støvede sager. Små fortællinger, både skidt og kanel, der kræver en aktiv indsats for ikke helt at blive glemt. Kan ske, at de ikke er så pæne og polerede som nørdkulturens ledestjerner, men sandt at sige er det eksempelvis først i mødet med exploitationfilmen, at man forstår, hvad alternativ underholdning egentlig er. Det er først her, man ser hvor gråt og kedsommeligt hovedparten af alle de genrefilm er, som finder vej ud på markedet i dag. Det er naturligvis en smagssag, men har man først lært at elske filmbranchens grimme bastarder, bliver det med ét vanskeligt helt uforbeholdent på samme tid at elske digitale effekter poleret til højglans og pæne historier, blottet for enhver farlighed.

De ideologiske barnesko

Et af de steder, som har betydet rigtig meget for Planet Pulp, er den lille filmklub Slagtehal 3 i Århus. Her har Planet Pulp trådt sine ideologiske barnesko, og det er i høj grad her, vi har kunnet finde inspiration. Filmklubben fejrede for nylig sit 20 års jubilæum. Derfor skal der lyde et stort og varmt tillykke til hele holdet bag Slagtehal 3. Vi har her på Planet Pulp forsøgt at hylde begivenheden med et længere interview, som forhåbentlig vil få nogle af jer læsere, til at stikke ned forbi kælderen i Mejlgade og se en film eller to.

Nu hvor vi er ved opfordringerne, må vi også nævne, at den store Eurocon 2007 bliver afholdt den 21. til 23. september i København. Det er en kæmpemæssig sci-fi-kongres med alt, hvad dertil hører. Blandt gæsterne kan bl.a. nævnes en ægte grand old lady, nemlig Anne McCaffrey, men der kan også opleves meget andet. Har du tid, vil vi derfor på det varmeste anbefale et besøg. De kan finde flere informationer om kongressen på www.eurocon2007.dk. Vi bringer naturligvis også lidt fra arrangementet i næste måned, men det skal bestemt ikke afholde dig fra at møde op.

Foruden vores interview med Slagtehal 3 finder du også meget andet godt i denne måneds udgave af Planet Pulp. Bid blandt andet mærke i vores pæne udvalg af såkaldt “animal horror”. Er du vild med dyr, er der måske en titel eller to, som du ikke kender. Dertil kommer en række kulørte superheltefilm, som helt sikkert er værd at kaste et blik på. Var X-Men og Spider-Man ikke lige dig, er det bestemt muligt at finde alternativer her. Dertil kommer en håndfuld tegneserier, bl.a. mere Marvel Zombies, og den ultrabrutale fortsættelse til computerspillet Postal, som har sat litervis af pis i kog hos bekymrede forældre over hele verden.

Film:
The Birds (Fuglene) (Alfred Hitchcock, 1963)
La casa sperduta nel parco (Farlig indbydelse / House on the Edge of the Park) (Ruggero
    Deodato, 1980)
Cujo (Cujo: En hund efter blod) (Lewis Teague, 1983)
Day of the Animals (Dyrene hævner) (William Girdler, 1977)
Devil Dog: The Hound of Hell (Curtis Harrington, 1978)
Dünyayi kurtaran adam (The Man Who Saves the World / Turkish Star Wars) (Cetin Inanc, 1982)
The Fantastic Four (Oley Sassone, 1994)
Grizzly (Dødens kløer) (William Girdler, 1976)
La morte vivante (The Living Dead Girl) (Jean Rollin, 1982)
Nick Fury: Agent of S.H.I.E.L.D. (Rod Hardy, 1998)
Perfume: The Story of a Murderer (Parfumen: Historien om en morder) (Tom Tykwer, 2006)
Squirm (Ormenes nat) (Jeff Lieberman, 1976)
Superman (Superman: The 1975 Musical) (Jack Regas, 1975)
Vierges et vampires (Jomfruer og vampyrer / Requiem for a Vampire) (Jean Rollin, 1971)

Bøger:
The Birds (Daphne du Maurier, 1952)
Dræberhunden Cujo (Cujo) (Stephen King, 1981)
Pax Britannia: El Sombra (Al Ewing, 2007)

Tegneserier:
Jeremiah 9: Vinterdværge (Hermann, 1983)
Jeremiah 10: Boomerang (Hermann, 1984)
Marvel Zombies: Dead Days (Robert Kirkman m.fl., 2007)
Marvel Zombies vs. The Army of Darkness (John Layman m.fl., 2007)
Sin City: Familieværdier (Frank Miller, 1997)
Tintins Oplevelser: Castafiores Juveler (Hergé, 1963)
Tintins Oplevelser: Rute 714 til Sydney (Hergé, 1968)
Valhalla 4: Historien om Quark (Peter Madsen, 1987)

Computerspil:
Postal2: Share The Pain (Running With Scissors, 2005)

Artikler:
Et møde i en kælder – undergrundsbiografen Slagtehal 3 i Århus

Musik:
Punk Rock Singles 1978-99 (D.O.A., 2007)
The Setting Son (The Setting Son, 2007)