Claus Jacobsen
Ingen kommentarer

Nikolai Dante: Sword of The Tsar

Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

Nikolai Dante: Sword of the TsarGavtyven, trussetyven og sørøveren Nikolai Dante i fremtidens retro-Rusland tager tråden op, hvor vi forlod ham i sidste bind. Han styrer direkte mod et opgør med både sin mor – piratdronningen – og Yakuza-imperiet, som han også har lagt sig ud med. Alt imens har zaren gjort ham til verdens mest eftersøgte mand ved at sætte verdens største dusør på hans hoved, således at Dante jages gennem oceanerne og flere af verdens kontinenter, og man keder sig aldrig i hans selskab.

Det er en ren fornøjelse at kunne meddele, at dette bind er lige så veloplagt og lige så underholdende som det forrige Nikolai Dante-album, Hell and High Water. Sword of The Tsar begynder også lige dér, hvor forrige album slap, og kører derudaf i samme hæsblæsende tempo. Det går over stok og sten i den samme pulpede retronostalgiske sci-fi- og swashbuckling-stil, som Nikolai Dante er kendt for.

Lokummet brænder

Nikolai Dante og Kejserinden af The Black Dragons Yakuzaen

Jorden brænder konstant under Dantes fødder. For nok blev Dante forsonet med sin mor i slutningen af sidste album, men kan man nu stole på, at de begge mener det? Dertil kommer at overhovedet for The Black Dragon Yakuza, dragekvinden Akita Sagawa, stadig holder de to børn Karl og Mina fanget, og truer med at dræbe dem, hvis ikke Dante lokker sin mor i en fælde. Dem må han derfor senere i albummet prøve at befri. Men før det sker, er Dante på en hæsblæsende flugt verden rundt, forbi Victoria Falls i Afrika og det 26. århundredes London med zarens dusørjægere i hælene. For både zaren og Dantes halvsøster Lulu jager ham. Zaren for Dantes deltagelse i krigen mod ham, mens Lulu vil dræbe Dante, fordi hun mener, grunden til at hendes familie, Romanov’erne, tabte krigen mod zaren, må være fordi bastarden Dante forrådte dem.

I Afrika er flere af dyreracerne blevet genetisk modificeret til at være halvt menneskelige (af John Burns)

I en redningsaktion mod The Black Dragons ender alt dog med at gå galt for Dante, da Kraken, en tidligere besejret vanvittig pirathøvding, genopstår, og vil have sin hævn over Dante. Til Dantes ”held” når zarens dusørjægere ham først, og Dante vågner op ved zarens hof i Moskva. Her giver den nådige zar ham et tilbud, han ikke kan afslå, og Dante må nu arbejde for den mand, der først havde sat verdens største dusør på hans hoved.

Det viser sig selvsagt ikke at være uden bagtanker fra zarens side (der er aldrig nogen i denne serie, der handler helt uden bagtanker eller føler sig for fin til at falde andre allierede i ryggen for at redde deres eget skin). En ekstra-dimensionel invasion af Jorden er i det skjulte begyndt, og det eneste, der kan redde menneskeheden fra udryddelse er Nikolai og hans bioniske Crest-våben. De stammer nemlig fra den samme dimension, som væsnerne bag invasionen også kommer fra. Dante er dermed Jordens eneste håb i en desperat kamp mod den skjulte invasion.

En tur i rutschebanen

Dante ender selvfølgelig også i kanen med flere kvinder i dette album

Som man nok kan få indtryk af ud fra dette handlingsreferat, så er albummet et langt og hæsblæsende action-eventyr. Derfor kan man heller ikke slippe albummet, når man først er begyndt. Jeg skal heller ikke afsløre, hvordan albummet slutter, men jeg kan kun sige, at jeg venter med spænding på næste album i serien. Albummets forfatter og seriens skaber, Robbie Morrison, der også er kendt for Vertigo/DC-serien The Authority, er virkelig i topform, som man nok kan læse ud fra denne anmeldelse. Han er hermed næsten tilgivet Tsar Wars-bindene, der underholdnings- og historiemæssigt lå langt under den standard, vi finder i Hell and High Water og Sword of The Tsar.

Fede illustrationer

Tsarens hemmelighedsfulde håndlanger redder Dante i sidste øjeblik fra Krakens klonstyrker

Det er endnu engang Simon Fraser og John Burns, der deler tjansen som illustratorer. Som i Hell and High Water er albummet delt ligeligt mellem de to, der hver illustrerer sin del. Men i modsætning til det foregående bind, så er det i Sword of The Tsar Burns, der står for første del, der foregår blandt pirater på verdenshavene med en forrygende, Dr. Moreau-agtig afhopper til Afrikas jungle. John Burns’ malede billeder er som altid dybt betagende, og passer perfekt til det farverige retrolook, som det 26. århundredes sørøvere har.

Simon Frasers stil tilhører en hel anden boldgade med klare, skarpe streger og computerfarvelægning. Som i det foregående bind er det, Fraser der illustrerer, når handlingen foregår i den nye zars Rusland. Så forskellige som de er, så er det netop det, der gør, at de supplerer hinanden så godt – Burns pulpede retrostil og Frasers klare og skarpe fremtidsmaskinestil.

En trussetyv i topform

Fans af Dante skal selvfølgelig have dette album, og kan naturligvis lige så godt forudbestille det efterfølgende album, for de vil komme til at længes voldsomt efter endnu et fix, når de lægger Sword of The Tsar fra sig. Nytilkommende vil også kunne nyde dette album, men burde for god ordens skyld starte med det foregående og lige så fremragende album Hell and High Water, og så forsætte med dette. For som det foregående album, er Sword of The Tsar Nikolai Dante i topform.

Nikolai Dante: Sword of The Tsar er venligst stillet til rådighed af Rebellion.

5 stjerner

Titel: Sword of The Tsar
Seriens titel: Nikolai Dante
Forfatter: Robbie Morrison
Illustratorer: John Burns og Simon Fraser
Albumlængde: 192 sider
hvid
Albummet udkom i juli 2008 på forlaget Rebellion, og indeholder materiale, der første gang udkom i 2000AD progs. 1428-1431, 1433-1436, 2006, 1487-1489, 1500-1507 og 1511-1516 i årene 2005 til 2006.

Anmeldt af: Claus Jacobsen | 13/03/2009

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *