Jacob Krogsøe
Ingen kommentarer

Marvel 1602: De Fantastiske Fire

Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

Marvel 1602: De Fantastiske Fire er et underholdende album, hvor et klassisk eventyr får et nyt look gennem den specielle setting.

Marvel 1602: De Fantastiske FireMed Marvel 1602 lancerede forfatteren Neil Gaiman et helt nyt koncept til Marvel-universet ved at lade de gammelkendte helte optræde i en alternativ virkelighed i årstallet 1602, hvor der både optræder virkelige historiske personer og superhelte. Det er et ganske forfriskende koncept, hvor Marvel 1602 da også er et mindre mesterværk, hvorimod fortsættelsen, Marvel 1602: Den nye Verden, var noget af en skuffelse.

Det er også et koncept, som åbner op for et utal af fortællinger, hvor de gammelkendte helte og fortællinger kan få nye klæder. Med Marvel 1602: De Fantastiske Fire har forfatteren Peter David skabt en ganske underholdende historie, som er fint illustreret af tegneren Pascal Alixe, og som bruger 1602-idéen ganske fint.

Verdens ende
James I og William Shakespeare.

James I og William Shakespeare.

Handlingen i Marvel 1602: De Fantastiske Fire foregår umiddelbart efter handlingen i Marvel 1602, og jeg vil anbefale at man læser Marvel 1602 før man læser dette bind.

I Marvel 1602 så vi bl.a., hvorledes Dr. Doom fik ødelagt sit ansigt, og hvordan De Fantastiske Fire fik deres superheltestatus, da deres skib, Fantastick, sejlede igennem et underligt lys. Det var også skibet Fantastick, der fragtede alle vores helte til Amerika. Nu er vi tilbage i Europa. Albummet indledes af en helt forrygende sekvens, hvor vi på en krostue i Latveria, et land som kendere vil vide er Dr. Dooms hjemstavn, hører fortællingen om fire eventyrere, der finder frem til Verdens ende. Ifølge fortællingen skulle der her ligger en by, der overgår de vildeste fantasier.

De fire, som er Troldmanden, Sandmanden, Fanger og Medusa, viser sig at være virkelige personer, hvor fortælleren af historien er Troldmanden, og de kontaktes kort efter af Dr. Dooms håndlangere. Dr. Doom fik som sagt ødelagt sit ansigt i en kamp med De fantastiske fire, og han vil gerne finde den sagnomspundne by. Så Doom planlægger en tur i sit luftskib, men først vil han have en person med, som kan nedskrive hans bedrifter.

Og da vi nu befinder os i 1602 er et helt naturligt valg selveste William Shakespeare. Så den gode forfatter kidnappes lige foran næsen på Ben Grimm, som sjovt nok rejser rundt med en skuespillertrup. Han alarmerer resten af De fantastiske fire, og så kan jagten ellers gå i gang. Det viser sig dog, at Troldmanden har pyntet lidt på historien om Verdens ende, så der venter både vores helte og Dr. Doom en stor overraskelse. Og mere skal der ikke røbes af handlingen.

Glimrende illustrationer
Ben Grimm i kamp med én af Dooms lakajer.

Ben Grimm i kamp med én af Dooms lakajer.

Marvel 1602: De Fantastiske Fire er et velskrevet eventyr, som er yderst underholdende. Den garvede forfatter Peter David bruger 1602-konceptet som baggrundstæppe for en ganske klassisk fortælling, og det er et af albummets største forcer. Det er ren underholdning og ikke en omgang forvrøvlet sludder, som det var tilfældet med Marvel 1602: Den nye Verden.

Kun da vi nærmer os slutningen, træder Peter David lidt ved siden af, og det skæmmer kun et ellers ganske solidt album en anelse. Der er også flere ganske forfriskende elementer, hvor specielt idéen med William Shakespeare fungerer ganske godt, da historiens tragiske elementer begynder at indtræffe. Det giver fortællingen et metalag, som løfter albummet op over den ellers ordinære og helt klassiske heltefortælling. Og samtidig giver det forfatteren mulighed for at bruge et noget gammeldags og svulstigt sprog, som i andre tilfælde ville have virket malplaceret.

John Storm og Medusa.

John Storm og Medusa.

Tegneren Pascal Alixe er et navn, man skal holde øje med i fremtiden. Marvel 1602: De Fantastiske Fire er hans første store opgave, og den løser han ganske imponerende. Hans ansigter er ganske specielle, hvor specielt brugen af skygger og rynker gør, at ansigterne kommer til at fremstå levende og aparte.

Desuden er jeg helt pjattet med den måde, hvorpå han skildrer Reed Richards. Normalt ligner Richards en plasticmand, der i bedste tilfælde ser lidt fjollet ud. Men gennem Alixes streg bliver han til et organisk misfoster, der faktisk ser ganske skræmmende ud. Men også den flammende John Storm får et alternativt look, hvor han mere ligner en djævel end en superhelt. Det er gode visuelle tiltag, som giver vores gamle helte nyt liv. Alixes streg er på én og samme tid gammeldags og nyskabende, og når han finder sit helt personlige udtryk, skal man nok se tegninger af et meget højt niveau.

Underholdende

Alt i alt er Marvel 1602: De Fantastiske Fire et underholdende album, hvor et klassisk eventyr får et nyt look gennem den specielle setting, og hvor tegningerne er af en meget høj kvalitet. Som sædvanlig er G. Floy Studios udgave en lille lækkerbisken, hvor oversætteren Steffen P. Maarup får fortællingen til at køre gnidningsfrit på dansk.

Marvel 1602: De Fantastiske Fire er venligst stillet til rådighed af G. Floy Studio.

4 stjerner

Titel: Marvel 1602: De Fantastiske Fire
Originaltitel: Marvel 1602: Fantastick Four
Forfatter: Peter David
Tegner: Pascal Alixe
Forlag, år: G. Floy Studio, 2007
Forlag, år (originaludgivelse): Marvel, 2007
Albumlængde: 120 sider
Dansk oversættelse: Steffen P. Maarup

Anmeldt i nr. 27 | 13/01/2008

Stikord: 1600-tallet, Alternativt Univers, Superhelte

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *