13. april 2006

Marvel 1602

Marvel 1602De gamle helte fra Marvel får nyt tøj på og et nyt sted at lege. Historien fra en alternativ virkelighed er en af vigtigste superhelteudgivelser i nyere tid, og Gaiman viser endnu engang, at han tilhører toppen af poppen. Køb den!

Den første tanke der strejfer én, når man sidder med Marvel 1602 i hånden, er tallet 1602. Det henviser til året 1602, og så stiller man sig selv spørgsmålet, hvad det har med Marvel at gøre? Efter at have læst begge albums, er man blevet en del klogere og sidder med en fornemmelse af, at have overværet noget helt specielt.

Det gammelkendte Marvel-univers har efterhånden udspillet sin rolle. De fleste historier er fortalt, og de fleste konflikter gennemlevet. Så om noget har Marvel brug for et ansigtsløft, og det kan man sige, at 1602 har givet det.

Skæbnefortælling af episke proportioner

Vi har her at gøre med en stort anlagt skæbnefortælling af episke proportioner, som samtidig giver universet og dets indbyggere nyt liv. Det er en tung sag, som bestemt ikke går under kategorien letbenet underholdning, men nærmere noget der kommer tæt på det vigtigste, der sket for Marvel-koncernen i de sidste 20 år.

Desuden er den smukt illustreret, velskrevet og farvelagt. Med få ord har vi her at gøre med en vaskeægte kolos af en tegneserie, hvis indhold er af høj litterær og kunstnerisk værdi. På dansk er historien kommet i to lækre bind, men i USA blev den oprindeligt udgivet i otte mindre hæfter i perioden fra oktober 2003 til juni 2004.

Som sagt udspiller historien sig i år 1602, hvor kendte Marvel-skikkelser på troværdig vis er blevet integreret med konflikter og personer fra den virkelige verden. Historien tager sin begyndelse i England ved dronning Elizabeths hof. Hun er dødeligt syg, og rapporter om naturkatastrofer i hele Europa gør hende nervøs. Hun får besøg af sin læge Stephen Strange, og lederen af hendes efterretningstjeneste Nicholas Fury.

Peter Parker bliver til Peter Parquagh
Nicholas Fury og hans assistent Peter Parquagh
Nicholas Fury og hans assistent Peter Parquagh

Disse er naturligvis næsten identiske med troldmanden Dr. Strange og soldaten Nick Fury, som vi kender fra det almindelige Marvel-univers. Og sådan fortsætter det: storinkvisitoren viser sig at være Magneto, en irsk folkesanger er Dæmonen, lederen af en skole for mutanter er Professor X og så fremdeles. Blot er der ændret lidt ved navne og ikke alle har deres superkræfter. Eksempelvis hedder Professor X Carlos Javier, og Peter Parker bliver til Peter Parquagh.

Peter er mr. Furys assistent, og har ingen specielle evner. Det skal dog lige nævnes at han i slutningen af historien bliver bidt af en lille edderkop, og så kan man jo gætte på, hvad det betyder. Stephen Strange fortæller om de sære naturfænomener, og gør det klart for dronningen, at dommedag kan være nær. Han venter på hjælp fra Jerusalem, hvor en gammel mand har en skat, som kan hjælpe. En skat der siges at være noget, som Tempelridderne har beskyttet i mange år.

Furys agent Matthew Murdoch, kendt som Hr. Djævel, sendes mod Sydeuropa for at hjælpe den gamle mand og skatten sikkert til England. Det bliver herefter klart, at flere forskellige fraktioner har interesse i skatten, og inden længe er vores hovedpersoner indblandet i en strid, der kan koste dem selv og hele verden dyrt.

Herefter springer handlingen rundt om i Europa, hvor resten af historiens personer introduceres. Alt imens gør Kong James af Skotland sig klar til at overtage den engelske trone, hvis dronningen skulle dø. Og vi finder ud af, at James ikke er så venligt stemt overfor mutanter og folk med specielle evner, så situationen tilspidses endnu mere. Samtidig er en mystisk pige og hendes indianer-bodyguard ankommet til det engelske hof for at bede om hjælp, og måske har de forklaringen på, hvorfor verden er på vej mod sin undergang.

Guds eget land
Den irske bard 'Djævelen' - Dæmonen
Den irske bard 'Djævelen' - Dæmonen

Som handlingen skrider frem, bliver det klart, at forklaringen på Jordens mulige undergang skal findes i Amerika, og historiens gribende klimaks udspiller sig da også i Guds eget land. Den episke historie har både format af en nedslående tragedie og en storslået beretning om helte.

Handlingen er meget kompleks og spidsfindig, og forfatteren Neil Gaiman holder mange bolde i luften på én gang. Vi springer fra den ene location til den anden, møder konstant nye personer, konflikter optrappes, helte og skurke dør, og handlingen tager overraskende drejninger. Samtidig er historien meget teksttung og krævende.

Men alt dette lykkes for Gaiman. Samtidig er historien veltegnet og meget smuk. De enkelte karakterer får liv gennem Andy Kuberts troværdige illustrationer, samtidig med at Kubert formår at gengive miljø og stemning på fornem vis. Desuden må man tage hatten af for den danske oversættelse, hvor Morten Lykkegaard har ramt den helt rigtige tone.

Der skal dog ikke lægges skjul på at 1602 kræver en del forhåndsviden fra sin læser for at man skal få fuldt udbytte af oplevelsen. Derfor er den ikke et godt sted at starte for nye Marvel-læsere. Men som nybegynder er der stadig en del at komme efter. Man kan nyde de smukke illustrationer, spændingshistorien og de fantastiske elementer, dog uden at få hele historiens potentielle udbytte med.

Gaiman åbner op for en skattekiste
Magneto træder ind i heltenes rækker
Magneto træder ind i heltenes rækker

Hvis man til gengæld kender lidt til Marvel-universet er det ikke en underdrivelse at sige, at læsningen af 1602 er som at åbne en lille skattekiste. Og samtidig har man ikke set et så stort fremmøde af helte og skurke siden sagaen om Den Skjulte Strid fra 1984 (Secret Wars på engelsk). Derudover er tematikkerne, som historien omhandler, meget nærværende og aktuelle. Det være sig tolerance/intolerance, retfærdighed, loyalitet og venskab. Alt dette flyder godt i sammenhæng med historiens basale spænding og visuelle tiltrækningskraft.

Den største bedrift er dog, at det hele virker så forbandet troværdigt. Med det givne udgangspunkt kunne man have frygtet en fjollet historie, hvor det med at historien foregår i 1602 bare var et trækplaster, og at det hele bare ville føles som at drikke gammel vin fra nye flasker. Men man tror på, at personerne har levet i vores fortid.

Dette har krævet en stor indsats for forfatteren, da han både har skullet omforme de klassiske helte og skurke og samtidig give dem troværdige og realistiske professioner i en verden, som er meget langt fra nutidens Manhattan og det klassiske superhelteunivers. Desuden er historien mere dyster, og konsekvenserne for de implicerede mere realistiske, end vi er vant til fra Marvel.

Hvorfor vores helte og skurke fra det klassiske Marvel-univers lever i 1602 skal ikke afsløres her, men det bør blot nævnes, at forklaringen er tankevækkende og kompliceret. Hvad er denne Tempelskat? Hvem er den lille pige og indianeren? Og hvordan ender det hele? Det vil jeg naturligvis ikke fortælle her, men kan dog komme med nogle appetitvækkere. Skatten vækker en gud til live, indianeren er en genfødsel af en vaskeægte amerikansk helt, og slutningen… ja, skynd dig at læse de to albums, så du kan få svarene.

Et modent hovedværk
En amerikansk helt genfødt
En amerikansk helt genfødt

Men hvorfor er 1602 nyskabende? For det første er historien uhyre velskrevet, og både sproget og tematikkerne er med til at hæve serien op på et højere niveau. 1602 er i og for sig et studie i, hvor godt en fiktionshistorie om superhelte kan konstrueres. Dybest set er historien urealistisk, men den er blevet behandlet med en følelse og forståelse for genren, som er ekstraordinær.

Sjældent har forfatterens fortælleglæde skinnet så tydeligt igennem i en tegneserie – et medie som ofte overses i intellektuelle kredse, og bare ses som underholdning til uregerlige og nørdede drenge. Med 1602 har Gaiman skabt det, man kunne kalde en graphic novel af litterære dimensioner. Med dette menes, at tegneserien har kvalitet til at blive betragtet som et værk på lige fod med de store klassiske romaner.

Samtidig med at Gaiman har behandlet de gamle helte og skurke med stor respekt, har han formået at forny både dem og hele Marvel-universet. Den store, episke handling runger af storhed, og med 1602 har Gaiman skabt en historie, der vil gå over i Marvels annaler. Man sidder med en tegneserie for voksne, og for dem der som børn voksede op med Edderkoppen, Dæmonen, Tingen og hvad de nu alle sammen hedder. En stor triumf, som får de varmeste anbefalinger fra en glad og imponeret Marvel-fan.

Marvel 1602 er venligst stillet til rådighed af G. Floy Studio.

6 stjerner

Titel: Marvel 1602
Originaltitel: Marvel 1602
Forfatter: Neil Gaiman
Tegner: Andy Kubert
Farvelægning: Richard Isanove
Albumlængde: 2 x 112 sider
Dansk oversættelse: Morten Lykkegaard
hvid
Udkom i USA i 8 dele i 2003-04 på forlaget Marvel.
Udkom på dansk i 2004 i to bind på forlaget G. Floy Studio.

Anmeldt af: Jacob Krogsøe | 13/04/2006