Mogens Høegsberg
Ingen kommentarer

Looper

Looper
Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

Looper kunne være blevet én af alle tiders bedste tidsrejsefilm; i stedet blev det en film med et enormt uforløst potentiale.

LooperI fremtiden, nærmere bestemt i 2070’erne, er tidsrejser blevet opfundet og straks blevet forbudt. Teknologien anvendes kun af de store forbrydersyndikater, der bruger tidsrejser til at skaffe sig af med uønskede personer. Personen, der skal skaffes af vejen, sendes tilbage til 2040’erne, filmens nutid, hvor ofret dræbes af en af de såkaldte loopers, der derefter skaffer liget af vejen.

Looperne er altså lejemordere, der fungerer under en meget særlig klausul: De betales med rigelige mængder sølvbarrer, der er spændt fast på hvert offers ryg, men som en del af kontrakten er de også forpligtet til at lukke deres eget ”loop”.

Med andre ord er deres sidste offer den fremtidige version af dem selv. Herefter står det dem frit for at leve resten af deres liv som de ønsker, men med visheden om, at de før eller siden bliver opsøgt, sendt tilbage i tiden – og dræbt af deres yngre selv.

Fremtidsversion på flugt
Joseph Gordon-Levitt i tung makeup, der skulle få ham til at ligne en ung Bruce Willis.

Joseph Gordon-Levitt i tung makeup, der skulle få ham til at ligne en ung Bruce Willis.

Hovedpersonen i Looper er looperen Joe (Joseph Gordon-Levitt). Han lever en nogenlunde behagelig tilværelse i Kansas City anno 2044, hvor han sparer op til at kunne rejse til Frankrig, når hans kontrakt er udløbet. Men han er også stofmisbruger, og det er tydeligt, at hans liv – udover jobbet, fester og stofmisbrug – er meget tomt.

En dag opsøges han af sin kammerat, looperen Seth (Paul Dano), der har gjort noget utilgiveligt: Han har ladet sit loop slippe væk. Nu er han jaget vildt, for mafiaen vil have lukket loop’et, og for at gøre det er de ligeglade med, om de fanger fremtidsversionen af Seth, der nu render rundt i 2040’erne, eller om de fanger Seth og dræber ham.

En looper har lige lukket sit loop og finder guldbarrer spændt fast på offerets ryg i stedet for sølvbarrer.

En looper har lige lukket sit loop og finder guldbarrer spændt fast på offerets ryg i stedet for sølvbarrer.

Seth fortæller, at hans loop fortalte, at en ny, grusom mafiaboss – med tilnavnet The Rainmaker – er kommet til magten i fremtiden, og at The Rainmaker nu er gået i gang med at lukke alle loops! Herefter tager handlingen så for alvor fart, for ikke længe efter er det Joe, der står overfor at skulle lukke sit loop.

Men fremtidsversionen af Joe (spillet af Bruce Willis) har ingen intentioner om at lade sig dræbe. Det lykkes ham at overmande Joe og forsvinde. Det står snart klart, at fremtidsversionen af Joe har en mission: At dræbe den fremtidige Rainmaker, inden han når at vokse op og blive til fremtidens frygtede mafiaboss.

Dybt fascinerende fremtidsportræt
Jeff Daniels er mafiabossen Abe.

Jeff Daniels er mafiabossen Abe.

Rian Johnson, der både har skrevet og instrueret Looper, har skabt et dybt fascinerende fremtidsportræt af USA anno 2044 – med Kansas City som omdrejningspunktet.

At kalde det et postapokalyptisk scenarie vil være forkert, for verden står stadig, men det er ikke en behagelig verden, vi kastes ind i. Folk skydes ned på gaden for simpelt tyveri, politiet er i mafiaens lommer, og det antydes, at der har været problemer med ”vagabonder” i mange år.

Teknologisk ligner fremtiden meget nutiden, men med visse modifikationer: Svævende motorcykler findes, men ellers er det almindelige biler, der kører rundt på vejene – dog let modificerede, måske så de kan drives af solenergi.

Våbnene er også lidt anderledes; looperne bruger f.eks. en art haglgeværer, der mest ligner en stor cylinder, mens mafiaens enforcers bruger store langløbede revolvere, kaldet ”gats”.

Derudover er telepater, der kan flytte småting ved tankens kraft, blevet ret normale – en lille biting i miljøbeskrivelsen, der dog spiller en meget vigtig rolle i plottet.

Sådan ser en tidsmaskine ud i 'Looper'.

Sådan ser en tidsmaskine ud i ‘Looper’.

Men langt hen ad vejen ligner fremtiden nutiden, og det fremtidige forfald antydes mere end det tværes ud i publikums ansigt. Det virker enormt godt, og Rian Johnson formår med enkle midler at tegne et dystert portræt af en verden, der måske ikke er gået helt ad Helvede til endnu, men som er godt på vej.

Filmens første halvdel udnytter settingen optimalt, og selvom tidsrejseplottet er velkendt, så gør det ingenting. Man sidder med spænding og venter på, hvordan handlingen udfolder sig og forestiller sig, at historien former sig som en blanding af Terminator-filmenes menneskejagt-elementer og 12 Monkeys’ detektivaspekter.

Især sidstnævnte er den oplagte filmiske parallel i forbindelse med Looper på grund af castingen af Bruce Willis som fremtidsversionen af Joe.

Drama på bondegården
Joe ansigt til ansigt med sig selv.

Joe ansigt til ansigt med sig selv.

Desværre er det ikke sådan handlingen kommer til at udspille sig. Efter den første time flytter handlingen udenfor byen, og resten af filmen foregår mestendels på en gård, hvor den unge version af Joe møder den enlige mor Sara (Emily Blunt) og hendes søn Cid (Pierce Ganon).

Det kommer ret hurtigt til at stå klart for publikum, at den lille knægt Cid er fremtidens Rainmaker, og herefter kommer resten af filmen til at udspille sig mere som et drama end som den effektive tidsrejsethriller, filmens første del lagde op til. Godt nok klippes der ind imellem til scener i byen, hvor fremtidsversionen af Joe render rundt og forsøger at løse sin mission, men hovedvægten i filmens anden halvdel ligger på gården uden for byen.

Her får vi indblik i Saras skyldfølelser over at have svigtet sit barn (indtil få år tidligere var det Saras søster, der havde taget sig af Cid), og vi præsenteres naturligvis for Joes etiske dilemma: Kan man forsvare at dræbe et lille barn, der ikke har gjort noget galt, men som vil vokse op til at blive et monster?

Knækker over på midten
Da handlingen flytter herud, går al tempo ud af filmen.

Da handlingen flytter herud, går al tempo ud af filmen.

I anden del af Looper har Rian Johnson været mere interesseret i sit drama end i den historie, han begyndte at fortælle i begyndelsen af filmen, og det er fandme’ ærgerligt! Jeg ved godt, jeg står ret alene med den holdning – Looper fik rigtig gode anmeldelser, da den kom ud i 2012 – men so be it!

Emily Blunt som Sara.

Emily Blunt som Sara.

Min ærgrelse bunder i to ting: For det første tager Rian Johnson al tempo ud af sin film, da han forlægger handlingen til bondegården og vælger dramaet frem for thrilleren. For det andet forsager han det fascinerende fremtidsbillede, han så problemfrit maler frem i filmens første del, til fordel for… en bondegård. Bevares, gården udenfor Kansas City er da malerisk nok, det er slet ikke det, men den kan på ingen måde konkurrere med det fascinerende fremtidsscenarie, som er Kansas City.

Tør man måske også kritisere Looper for at blive en anelse prætentiøs hen mod slutningen? Jeg har intet imod film, der har noget på hjerte, og Joes moralske kvaler over udsigten til, at den lille knægt skal blive myrdet af hans eget, ældre, jeg, er naturligvis helt comme il faut. Men disse elementer – sammen med de aspekter af tab, svigt og savn, der løber gennem filmen som en rød tråd – kunne sagtens have været realiseret i en film, der ikke knækker over på midten.

Visuel og designmæssig drøm
Fra den fantastiske (og modbydelige) scene, hvor Seths fremtids-jeg mister lemmer og kropsdele én for én.

Fra den fantastiske (og modbydelige) scene, hvor Seths fremtids-jeg mister lemmer og kropsdele én for én.

Rent visuelt og designmæssigt er første halvdel af Looper en drøm, og filmen er værd at se for fremtidsportrættet af Kansas City – her er der et fremtidsmiljø, man kan tro på! Og for tidsrejsenørder som mig indeholder filmens første del også en helt igennem modbydelig og fantastisk udtænkt sekvens, da mafiaen får fat i den unge version af Seth, mens fremtidsversionen er på flugt.

Skuespillet er også fint: Joseph Gordon-Levitt er så tungt belagt med make-up for at få ham til at ligne Bruce Willis, at det er et mirakel, at han formår at spille igennem det, men det gør han, og han leverer en fin præstation som det unge brushoved. Bruce Willis spiller på rutinen, men mødet mellem de to versioner af Joe på en lille, hyggelig café udenfor byen viser en Willis i hopla. Også Emily Blunt som Sara yder en fin indsats.

Men det er næsten Jeff Daniels, der skal have mest ros. I sine få scener som mafiabossen Abe løber Daniels med al opmærksomheden – han er på én gang jovial og dybt, dybt skræmmende.

En skuffelse af de helt store

For mig var Looper en skuffelse af de helt store. En utrolig stærk og velpacet første halvdel med en fantastisk setting bliver til en langsom og temmelig ordinær affære på en bondegård.

Det virker som om, Rian Johnson i anden halvdel af Looper har villet lave en ”seriøs” film, og intet ondt ord om seriøse film, men hver ting til sin tid. Det skulle han have gemt til en anden gang; i stedet saboterer Johnson sin chance for at lave én af alle tiders bedste tidsrejsefilm – for det er det, Looper kunne være blevet til.

Det er så forbandet ærgerligt, at filmen på den måde ikke formår at forløse sit enorme potentiale, og for mig er det et mysterium, hvorfor Looper har så stor en stjerne hos så mange anmeldere.

2 stjerner

Titel: Looper
Instruktør: Rian Johnson
Manuskript: Rian Johnson
Cast: Joseph Gordon-Levitt (Joe), Bruce Willis (Old Joe), Emily Blunt (Sara), Paul Dano (Seth), Jeff Daniels (Abe)
Producere: Ram Bergman (producer), James D. Stern (producer), Julie Goldstein (executive producer), Joseph Gordon-Levitt (executive producer), Douglas Hansen (executive producer), Dan Mintz (executive producer), Peter Schlessel (executive producer), Bing Wu (executive producer), Wen-ge Xiao (executive producer)
Foto: Steve Yedlin
Klip: Bob Ducsay
Musik: Nathan Johnson
Spilletid: 113 minutter
Aspect ratio: 2.35:1
Lyd: Dolby Digital 5.1
Sprog: Engelsk
Undertekster: Dansk
Produktionsland, år: USA/Kina, 2012
Produktionsselskaber: Endgame Entertainment, DMG Entertainment, FilmDistrict, Ram Bergman Productions
Distributør (DVD): Midget Entertainment
Udgave/region: 2

Stikord: Lejemordere, Tidsrejser

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *