Mogens Høegsberg
Ingen kommentarer

Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

Det første Leisure Suit Larry-spil har oldnordisk grafik og lyd, halvsvære puzzles og så er det endda parserbaseret. Alligevel er Sierras klassiske adventurespil klart anbefalelsesværdig.

Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards(Leisure Suit) Larry Laffer er hovedpersonen i en række adventurespil, udgivet af det legendariske selskab Sierra On-Line op gennem 1980’erne og 90’erne, da Sierra stadig var et rigtigt spilfirma og ikke bare et brand, hvilket stort set er det eneste, det er i dag.

Navnet eksisterer nemlig stadig, nu under navnet Sierra Entertainment, hvilket spillere af eksempelvis Half-Life vil vide, men i dag er Sierra kun en skygge af sit tidligere så glorværdige selv. Efter en lang række omstruktureringer op igennem 1990’erne, tilhører Sierra nu den franske mineralvandsgigant Vivendi, der som nebengeschæft også ejer computerspilsfirmaer med meget mere. Sierra er i dag distributør af andre studiers spil, men fungerer ikke længere som selvstændig udvikler.

Fra Disney-dyr til lummer adventure
Al Lowe.

Al Lowe.

Da ægteparret Ken og Roberta Williams stiftede selskabet i 1979 havde de næppe nogen anelse om, hvor stort selskabet skulle gå hen og blive – eller at det skulle blive en meget væsentlig faktor på computerspilsscenen mange år fremover. Indledningsvist var det køkkenbordsarbejde for ægteparret, der egentlig bare syntes det var sjovt og spændende at lege med den nye computerteknologi. Efter at de første par spil havde solgt ganske godt, blev Sierra On-Line i 1983 kontaktet af IBM, der ønskede et spil der kunne demonstrere deres nye computermodels evner. Resultatet blev det første King’s Quest-spil (1984).

Op igennem 1980’erne etablerede Sierra On-Line og selskabets voksende medarbejderstab en række af de mest kendte adventurespilserier nogensinde, heriblandt Leisure Suit Larry-serien. King’s Quest udviklede sig til en serie, og andre serier er bl.a. Space Quest, Police Quest og Quest for Glory (der oprindelig hed Hero’s Quest, men som måtte skifte navn pga. titelligheden med brætspillet Hero Quest).

Ud over de mange “Quest”-serier udsendte selskabet også enkeltstående spil og mere kortlivede serier, som f.eks. de to Manhunter-spil, Gold Rush! m.fl. Desforuden udviklede Sierra også edutainmentspil under licens fra Disney, og det var dette uskyldige forhold, der skulle resultere i den noget mindre uskyldige Larry-serie.

Lesuire Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards blev udviklet af Al Lowe, der havde arbejdet på Disney-licenserne. Imidlertid havde Lowe tydeligvis andet end nuttede Disney-dyr i tankerne, for han overtalte på et tidspunkt Ken Williams til at lade ham arbejde på et nyt projekt, som han ville basere på et tekst-adventurespil med titlen Softporn Adventure, som Sierra havde udgivet tidligere. Resultatet blev Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards.

Parserbaseret

I dag virker det første Larry-spil, der udkom i 1987, alt andet end chokerende, men tilbage i senfirserne var tidsånden noget anderledes, og da spillet kom ud var der mange større forhandlere, der nægtede at markedsføre det på grund af dets indhold. Det viste sig imidlertid ikke at være noget problem, for rygtet spredte sig blandt computerspillerne, og snart var Leisure Suit Larry ikke bare en sællert, men også prisbelønnet.

Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards er et grafisk adventure, der som alle Sierras adventures fra denne periode imidlertid er parserbaseret. Det vil sige, at selv om man flytter en grafisk Larry rundt på skærmen, og bevæger ham mellem spillets forskellige lokaliteter, så er al interaktion baseret på tekst-input via tastaturet. Således lagde Sierra sig mellem de rent tekstbaserede adventures, der stadig udkom op igennem 1980’erne, og de rent grafiske og musebaserede adventurespil, der for alvor bragede igennem med LucasFilm Games’ Maniac Mansion i 1987.

Sudden death
Larry foran Lefty's Bar.

Larry foran Lefty’s Bar.

Spillets hovedperson Larry Laffer er en patetisk skikkelse. Ved spillets begyndelse er Larry 38 år gammel og jomfru, og det er bl.a. sidstnævnte forhold, spilleren skal forsøge at rette op på. Larry er taget til The City of Lost Wages, en slet skjult parodi på Las Vegas, ikke alene for at score, men for ligefrem at finde sin drømmekvinde.

Det må jo nødvendigvis blive lidt af en udfordring for spilleren, og som spiller er det da også først den tredje kvinde, man scorer i rollen som Larry, der viser sig at være den eneste ene. Spillets struktur er dermed effektivt tredelt, selv om denne tredeling ikke er noget, man bemærker i praksis – der er med andre ord ikke tale om en synlig opdeling af historien, som i f.eks. The Secret of Monkey Island, der består af en række adskilte “quests”.

Larry mister sin uskyld.

Larry mister sin uskyld.

Ved spillets begyndelse befinder Larry sig udenfor Lefty’s Bar, en skummel joint i den mindre pæne del af byen. Sidstnævnte betyder også, at Lefty’s har et hemmeligt baglokale, hvor man kan købe sig til.. ahem.. bestemte ydelser. Før man kan komme så langt, må man imidlertid finde ud af, hvordan man får alfonsen til at lukke sig ind, men selv om man kommer så langt må man ikke tro, at ens lykke er gjort, og at man har gennemført første del af spillet.

Hvis Larry hopper i kanen med den prostituerede i den snuskede lejlighed over Lefty’s Bar, uden først at have været i drugstoren og købe et kondom, sker der nemlig ubehagelige ting. Med andre ord får man den klassiske Sierra “Du er død”-skærm, og den er der flere lejligheder til at komme til at opleve igennem spillet. De mange sudden death-risici var generelt et af de store problemer ved Sierra On-Lines spil, og det første Larry-spil er ingen undtagelse. Det anbefales på det kraftigste, at man gemmer ofte.

Halvsvære puzzles
Fawn.

Fawn.

Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards er forholdsvis begrænset i omfang, hvilket dog ikke må få én til at tro, at det er det rene barnemad. Mange Sierra-spil var ganske svære, og ikke alle puzzles i spillet er lige logiske. Ikke desto mindre gør spillets begrænsede antal lokaliteter, at det er muligt at gennemføre spillet uden at snyde konsekvent. Der er dog enkelte puzzles, der kræver en noget kringlet tankegang – eller en walkthrough. Generelt handler det om at samle alt op, der kan samles op, for sandsynligheden taler for, at man skal bruge det på et tidspunkt.

Larry på vej til at lade sig smede i Hymens lænker.

Larry på vej til at lade sig smede i Hymens lænker.

I løbet af spillet oplever Larry en del andre eventyr i The City of Lost Wages. Efter at have mistet sin uskyld når Larry også at blive gift med den alt andet end trofaste Fawn, inden han til sidst finder sin eneste ene, og man må også tilbringe en rum tid på byens kasino for at skaffe sig nogle likvide midler.

Sidstnævnte gøres ved at spille Blackjack mod computeren i noget, der mest af alt fungerer som et lille spil i spillet, men som ikke desto mindre er særdeles tidskrævende. Den slags elementer er karakteristiske for spil af denne alder, og selv om de i dag kan virke mere irriterende end sjove, så er de udtryk for spillets alder og dermed i sidste ende også ganske charmerende.

Oldnordisk grafik
Fawn viser sig desværre at være alt andet end et godt parti.

Fawn viser sig desværre at være alt andet end et godt parti.

Grafikken er helt horribel efter nutidens standard, men typisk for Sierras spil fra perioden. Der er tale om EGA-grafik i 16 farver, og musik der genereres af computerens indbyggede lydkort (det vil sige særdeles skærende bliplyde, sat sammen til noget, der ligner melodier). Selv om grafikken er totalt oldnordisk i dag, så er den også ganske fin, og det er trods alt lykkes programmørerne at fange Larrys wannabe-playboy-gangart ret præcist.

Eve sidder i jacuzzien på sin tagterasse.

Eve sidder i jacuzzien på sin tagterasse.

Ret beset er der ret få elementer, der bevæger sig i spillet, og selv om Larry bevæger sig rundt i noget, der ligner et tredimensionelt univers, så er der ikke tale om 3D, som vi forstår det i dag. Sierra udsendte i 1991 en VGA-version af spillet, der benyttede sig af firmaets nye og rent grafiske engine. VGA-versionen byder altså ikke bare på forbedret grafik, med 256 farver, men også et helt nyt og rent musebaseret interface, men selv om VGA-udgaven grafisk naturligvis er pænere, så foretrækker jeg stadig klart den originale vare.

Parseren er generelt udmærket, selv om man ikke må tro, at man her kan springe over, hvor gærdet er lavest. Nogle ting skal stadig skrives helt ud, og der er enkelte vendinger, som man kunne forvente, at parseren ville forstå, men som den ikke gør. Det betyder også, at der er et par steder, hvor man lige skal bruge et stykke tid på at ramme en frase, som parseren kan forstå. Det er måske lidt uheldigt, men jo også et udtryk for de indbyggede problemer i parserbaserede spil. Heldigvis er det kun nogle få steder, hvor sådanne problemer opstår, og helt generelt synes jeg egentlig, at parseren er imponerende god.

Eve - Larrys store kærlighed.

Eve – Larrys store kærlighed.

Spillet har ingen decideret kopibeskyttelse, men ved opstart af spillet bliver man bedt om at indtaste sin alder. Hvis man angiver sin alder som under 18 får man ikke lov til at spille, og hvis man skriver over 18 bliver man bedt om at besvare en popquiz for at bevise sin alder. Her skal man svare korrekt fem gange, og hvis man svarer forkert to gange, bliver man smidt ud af spillet og må prøve forfra. Spørgsmålene er en blanding af reelle, seriøse spørgsmål, og humoristiske og satiriske spørgsmål, og man har fire valgmuligheder hver gang. Imidlertid er spørgsmålene særdeles amerikacentriske, hvilket betyder, at man af og til kan bruge nogen tid på at svare korrekt. Denne gimmick blev i fortsættelserne afløst af en reel kopibeskyttelse.

Et glædeligt gensyn med en gammel ven
Et fint eksempel på spillets humor.

Et fint eksempel på spillets humor.

Alt i alt er Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards et glædeligt gensyn med en gammel ven. Da jeg mødte Larry Laffer første gang var det noget, der medførte en del lumre grin på drengeværelset, og selv i dag kan spillet af og til få én til at trække på smilebåndet – om ikke andet så for sin charme, der stadig er ubestridelig. Det er et særdeles uhøjtideligt spil, og hvis man har spillet det tilbage i Arilds tid, kan man sagtens more sig glimrende over et gensyn.

4 stjerner

Titel: Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards
Udvikler: Sierra On-Line
Udgiver, år: Sierra On-Line, 1987
Platform: Dos
Genre: Parserbaseret grafisk adventure
hvid
Hvor får jeg fat i spillet?
EGA-versionen af Leisure Suit Larry er, så vidt vides, ikke længere i handlen. Den er kommet i opsamlingerne Leisure Suit Larry’s Greatest Hits & Misses fra 1994, Leisure Suit Larry: Collection Series fra 1997 og Leisure Suit Larry: The Ultimate Pleasure Pack fra 1999. Bemærk, at EGA-versionen IKKE er med i opsamlingen Leisure Suit Larry Collection, der udkom i 2006. Her er kun VGA-versionen inkluderet. De ældre opsamlinger kan findes brugt flere steder på nettet, bl.a. eBay.
hvid
Hverken EGA- eller VGA-versionen er frigivet som abandonware, men det skal siges, at spillet faktisk kan findes på forskellige abandonware-sites rundt omkring, hvis man leder ihærdigt nok.
hvid
Hvordan får jeg spillet til at virke?
Abandonia, der lister spillet, men ikke har det til download, hævdes det, at selv EGA-versionen skulle kunne køre under Windows XP. Jeg har imidlertid ikke fået det til at fungere under XP. Derimod kører det upåklageligt under DOS-emulatoren Dosbox. Dosbox kan downloades på Abandonia.

Anmeldt i nr. 17 | 13/03/2007

Stikord: Adventurespil

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *