Et tomrum udfyldes – en snak med Christine fra G. Floy Studio

4 minutters læsetid
Christine fra og bag G. Floy

På forhånd havde vi tænkt os at høre noget om, hvordan firmaet startede, hvordan de udvælger de enkelte albums, deres personlige smag, og hvad det danske marked kan vente sig fra dem i fremtiden.

Ikke selv tegneserienørd

Vi blev venligt mødt af Christine Jensen, som er grundlæggeren af firmaet. Christine har en fortid som sælger af amerikanske tegneserier til resten af verden, og hun havde i 12 år sit eget agentur. For nogle år tilbage fik hun idéen til G. Floy under en messe i Frankfurt. Og så blev basen pludselig Danmark, hvor Christine havde et ønske om at udfylde et hul, der var i de danske udgivelser.

Hun er ikke selv det man kan betegne som værende en tegneserienørd. Derimod er hun en dygtig sælger, som har sans for den gode historie og det æstetisk smukke. Det der nemlig kendetegner G. Floys udgivelser, med nogle få undtagelser, er det lækre produkt, som man kan se ud af vores anmeldelser.

Christine gør det også klart, at hun sætter en stor dyd i, at produkterne skal være appetitlige, både i indhold og indpakning. Men samtidig udgiver G. Floy nogle væsentlige værker, som man ikke helt forstår, hvorfor eksempelvis ikke Egmont eller Carlsen har taget sig af. Her tænker vi specielt på Sin City-serien. Men alle andre danske udgivere takkede i sin tid nej til Frank Millers mesterværk, da man tænkte, det var en for usikker investering.

Kører rundt

Jacob og Christine
Jacob og Christine.

Christine pointerer, at det ikke er branche, hvor man tjener styrtende med penge, men til Planet Pulps glæde kunne hun fortælle, at firmaet kører rundt, endda med et lille overskud. Endvidere går G. Floy ikke efter mainstreamprodukter, der rives ned af hylderne på kort tid, men de har mere valgt at fokusere på de store værker, som sælger over tid.

De har da også konstateret, at deres produkter sælger konstant og løbende uden de store udsving. Altså det man kan betegne som langsigtede og solide investeringer. Man må også understrege, at Christine har taget en chance ved at starte sit firma op. Hun siger selv at de ikke har satset på det sikre, og at det rent økonomisk kan vise sig at være den visse død.

Heldigvis har det danske publikum taget godt imod G. Floy, og når man slentrer en tur forbi Fantask og andre tegneserieforhandlere, kan man da også se, at der er meget fokus på G. Floys produkter. Så det er ikke kun publikum, men også forhandlerne, der har manglet disse kvalitetsvarer.

Møntet på et voksent publikum

De nye fix!
De nye fix!

Det Christine har gjort, er at tage store serier fra USA ind, som ikke er blevet udgivet på dansk før. Som hun selv siger, ligger der en stor mængde mesterværker, som det danske publikum ikke kender til. Samtidig er G. Floys udgivelser rettet mod et voksent publikum, hvorfra der er et ønske om dybere handling og en overbevisende stil.

Snakken faldt på, hvilke af deres værker der sælger bedst, og det var overraskende nok ikke Sin City. På førstepladsen ligger Marvel 1602, på andenpladsen Loke og først på tredjepladsen dukker Sin City op. Det kan man nok undres lidt over, og så måske alligevel ikke.

For Marvel 1602 har alt det, som kendetegner et værk møntet på et mere modent publikum: Den har en kompleks handling, et udfordrende sprog og en meget smuk visuel side. Guf for det voksne og kræsne publikum, som ikke vil spises af med et banalt Spider-Man-hæfte.

Loke er måske en større overraskelse. Christines bud på dennes succes er, at den er blevet købt af mange folk, som slet ikke normalt køber tegneserier. Dette baserer hun på, at Loke er forbandet smuk og har en handling, der minder om en græsk tragedie. Det kan vi kun give hende ret i. Endvidere gætter hun på at sidste års TV2-julekalender om de nordiske guder har haft en effekt. Som en sjov lille detalje kan det nævnes, at den sjofle Viagraman er den, der sælger bedst på kongresser. Med et smil på læben tilføjer Christine, at det mest er kvinder, der køber den.

Processen

H.C. Andersen Junior signeres...
H.C. Andersen Junior signeres…

Vi spurgte også Christine om, hvordan hun konkret udvælger ting og hvordan, hun griber det an, når værkerne skal udgives. Og heri ligger der en stor opgave. Først ser man varen: enten på messer eller i tilsendte kopier, som nogle gange ikke er andet end en kopi af en kopi af en skanning. Derfor kan man heller ikke altid, siger Christine, vide med hundrede procents sikkerhed, hvad det er, man får.

Eksempelvis købte G. Floy den middelmådige Alien vs. Predator-tegneserie uden helt at vide, hvad det var. Men på grund af filmen solgte den heldigvis ekstremt godt. Når man har fået værket, skal det oversættes, der skal læses korrektur, det skal layoutes, og Christine skal finde et sted at trykke den. Derfor ligger der flere ting klart, som bare må vente på en lejlighed til at blive trykt.

Fremtiden

Pas på! Han har set os!
Pas på! Han har set os!

Da snakken faldt på fremtiden, spurgte vi, om at G. Floy ville kaste sig over independentproduktioner, og om de ville hjælpe nye danske tegnere og forfattere frem. Som Christine siger, er det ikke hendes mål. Hun vil hellere bruge sit krudt og sine penge på det utal af mesterlige amerikanske produkter, som mainstream-Danmark endnu ikke kender til. Og når man ser på listen over kommende udgivelser kan man da også kun slikke sig om munden.

Det lyder godt, og her på Planet Pulp ønsker vi Christine og forlaget alt mulig held og lykke i fremtiden. De har, som Christine selv siger, udfyldt et hul, der giver os danskere mulighed for på vores eget sprog at se, hvad det rører sig i USA. Og her skal man ikke glemme, at vi med G. Floy, næsten altid, får det bedste af det bedste. Før vi forlod standen fik vi et signeret eksemplar af andet bind i sagaen om H.C.A. Junior.

Efter snakken med Christine tog Pulp-redaxen til et foredrag holdt af elitesoldaten, mediestjernen og lommefilosoffen B. S Christiansen. Men det er en helt anden historie.

Udgivet i nr. 7 | 13/05/2006

Jacob Krogsøe. Medstifter af Planet Pulp. Redaktør. Bosiddende i Århus, hvorfra han har færdiggjort sit studie på Film- og Medievidenskab på KUA. Har desuden taget tillægsuddannelsen på Journalisthøjskolen, og startede den 1. oktober 2011 som mediebibliotekar på Randers Bibliotek. Er født på Fyn og opvokset i Sønderjylland. Har altid haft en stor passion for film, helt tilbage fra da han så film i sine bedsteforældres biograf i Hesselager. Maltin’s Film Guide [..]

Skriv et svar

Your email address will not be published.