Mogens Høegsberg
Ingen kommentarer

Danchi zuma: tonari no aegi

Danchi zuma: tonari no aegi
Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

Danchi zuma: tonari no aegiDen tredje film i Another World Entertainments serie af japansk pinkfilm er et nedslående parforholdsdrama, naturligvis krydret med erotiske scener. Selv om der ikke er tale om en dårlig film, er det uklart hvad instruktøren ønsker at sige med filmen, og i længden bliver det svært at bevare interessen for den begrænsede handling.

Det er sjældent, men det sker: at en film ikke kan slås op på IMDb! Dette er tilfældet for Sato Toshikis Danchi zuma: tonari no aegi, som er udgivet af Another World Entertainment med titlen Empty Room, og som ifølge Wikipedia kan oversættes med Apartment Wife: Moans from Next Door.

Om Toshikis film har noget at gøre med Nikkatsu-studiernes alenlange serie af Danchizuma-film eller om der alene er tale om en homage, skal jeg lade være usagt, men Nikkatsus Danchizuma-film tilhørte den del af pinkgenren, der kaldes Roman Poruno (romantisk porno).

Har I set filmen, folkens?

Onani til sexlyde fra nabolejligheden

Hvor romantisk Danchi zuma: tonari no aegi er, kan diskuteres, men det kan i alle tilfælde konstateres, at vi er langt væk fra tjubangfilmene i pinky violence-genren. Danchi zuma: tonari no aegi er et parforholdsdrama med erotiske scener – sidstnævnte naturligvis for at kvalificere filmen som en pink film.

Hvor godt folkene hos Another World Entertainment har set filmen, inden de har skrevet bagsideteksten, kan også diskuteres. Her står der, at ”Empty Room er en dyster erotisk fortælling om et ægtepar, hvis forhold er ved at sygne bort.” Det er såmænd korrekt nok, men videre læser man: ”Af kedsomhed begynder den seksuelt frustrerede hustru at finde forskellige elskere for derved at udleve sine fantasier og klare sig igennem det trøstesløse ægteskab.”

Sidstnævnte er i hvert fald ikke rigtigt, for selv om filmens kvindelige hovedperson da bestemt har en affære, er det kun med én mand hele vejen igennem filmen. Det har trods alt en vis betydning, for man skal ikke forvente en eksplosion af liderlige scener, hvor kvinden hopper fra seng til seng og dyrker masser af sindssyg sex.

Hustruen og hanrejen

Hustruen og hanrejen

Ganske rigtigt har den kvindelige hovedperson et kedeligt ægteskab med en papirnussende mand, der drikker lidt for meget om aftenen og ikke kan bolle hende, fordi han har problemer med sin ryg. Som en sidebemærkning må her indskydes, at jeg godt forstår mandens rygproblemer: han er den højeste japaner, jeg nogensinde har set, og må stort set gå krumbøjet rundt det meste af filmen – i Japan synes det meste at være bygget til små mennesker.

Bolleri - læg mærke til den charmerende hanrej med skjorte og strømper på

En dag går kvinden, Sachiko, ind i en tom lejlighed et par etager over den lejlighed, hvor hun selv bor med sin mand. Her kan hun høre et par dyrke lidenskabelig sex i lejligheden ved siden af. En mand, Ishii, dukker op i lejligheden og fortæller, at det er hans kone og hendes elsker, de kan høre gennem væggen. Ishii er også en trist skabning, hvis kone boller helt åbenlyst udenom, og det siger sig selv at hanrejen Ishii og Sachiko indleder en affære. Det finder Sachikos mand ud af, og så er der ellers lidt dramatik frem og tilbage.

Nogen kompleks handling er der ikke tale om – det er hovedsageligt et portræt af to dysfunktionelle ægteskaber, og det billede filmen tegner af parforholdets lyksaligheder er ikke just muntert. Det samme kan siges om filmens visuelle side. Æstetikken er gennemført, og billederne bestemt ikke dårlige, men miljøet er ligeså nedslående som det portræt, der tegnes af de to par. Det er ikke en film, der giver én lyst til at besøge Japan!

Mere observation end kommentar

Mere bolleri

Som sådan er Danchi zuma: tonari no aegi ingen ringe film, men ligesom det også var tilfældet med Raigyo (1997), som vi anmeldte i sidste måned, er det svært at finde ud af, præcis hvad instruktøren vil med filmen. Der er mere tale om observation end kommentar, og selv om det naturligvis også kan have sin berettigelse, er det lidt svært at holde entusiasmen og interessen kørende – også selv om filmen kun varer knap 70 minutter.

En pinkfilm er ikke en pinkfilm hvis der ikke er erotiske scener, og de krydrer da også den sparsomme handling igennem hele filmen. Synderligt interessante er de ikke, men i modsætning til nogle af de andre film, AWE har udgivet i deres ”Mushimushi”-serie, forstår man dog deres berettigelse i handlingen.

Hvad vil I, folkens?

Den lykkelige afslutning

Efter at have set de fire film, AWE indtil videre har udsendt i serien af pinkfilm, føler jeg mig tvunget til at spørge, hvad selskabet egentlig har tænkt med at påbegynde serien. Hvis det er for at vise en anden side af japansk filmkunst er det prisværdigt nok, men alt andet lige må der være mange langt bedre japanske film at give en dansk udgivelse – især når man tager i betragtning at to af filmene, Tokyo X Erotica (2001) og Kegareta Maria (Dirty Maria, 1998), bedst kan beskrives som den filmiske ækvivalent til at få fingerneglene trukket langsomt af.

Hvis det derimod er for at score lidt nemme klejner på unge såvel som ældre danske liderbasser, er det imidlertid temmelig uklogt. For i flere tilfælde lover bagsideteksterne mere, end filmene kan holde, og så har selskabet skudt sig i foden og skræmt potentielle kunder væk.

Personligt har jeg været glad for at stifte bekendtskab med de fire film, selv om de er af ekstremt svingende kvalitet, men jeg har heller ikke behov for at se flere af dem, med mindre de næste udgivelser bliver kvalitativt markant bedre.

Danchi zuma: tonari no aegi er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

2 stjerner

Titel: Danchi zuma: tonari no aegi
Andre titler: Empty Room, Apartment Wife: Moans from Next Door
Instruktør: Sato Toshiki
Manuskript: Imaoka Shinji
Foto: Hironaka Yasuhito
Klip: Kaneko Naoki
Musik: Yamada Isao
Spilletid: 69 minutter
Aspect ratio: 1.85:1
Lyd: Dolby Digital 2.0
Sprog: Japansk
Undertekster: Dansk, svensk, finsk, norsk
Produktionsland, år: Japan, 2001
Distributør (DVD): Another World Entertainment (DK)
Udgave/region: 2

Anmeldt af: Mogens Høegsberg | 13/07/2009

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *