2000 AD‘s serie om det okkulte spøgelsesjægerfirma Caballistics, Inc. er tilbage i deres andet album, og de skuffer bestemt ikke. Der er skruet ekstra op i denne toer, hvor der sker store ting og sager. Alskens væsner fra Storbritanniens mørke og mytiske fortid dukker op, og dem må Caballistics, Inc. tage sig af.
Samtidig synes flere forskellige mørke tråde at trække sig sammen om folkene i Caballistics, Inc., hvori de tydeligvis blot er mindre brikker i et større spil. Her er hedenske, urbritiske fabelvæsner, klassiske okkulte elementer, Lovecraft-inspiration og en enorm mængde af popkultursreferencer.
Der er Thule-selskabet, Hammer Horror-Studios, The Seelie Court (altså alfer og den slags), Quatermass-serien, Aleister Crowley, paranormal krigsførelse under Anden Verdenskrig, Kim Newman og andet britisk trashlitteratur samt Den Evige Jøde og diverse konspirationsteorier i en vild overflod, der på tegneseriefronten kun kan sammenlignes med Hellboy.
Alle bekymringer blæst væk
Da jeg tidligere her på Planet Pulp anmeldte Going Underground, første bind i Caballistics, Inc.-serien, var jeg lidt forbeholden med at give den min fulde anbefaling. Going Underground lagde nemlig, som først bind i serien, op til en masse, men spørgsmålet var, om de mange bolde, der kom i luften, også ville blive til noget – om forventningerne der blev skabt kunne indfries af Rennie og Reardon, og hvornår der overhovedet udkom et andet bind.
Med Creepshow er alle mine bekymringer blevet blæst væk og gjort til skamme. Caballistics, Inc.-serien synes nu virkelig at have fundet sin form, både fordi tegner Dom Reardons streg er blevet mere raffineret og fordi serien også fortællermæssigt er rykket et niveau op. Der bliver samlet en del tråde fra det første album, og samtidig lægges der op til flere intriger og afsløringer af skumle sammensværgelser både iblandt medlemmer af Caballistics, Inc. og deres gådefulde modstandere.
Helt generelt er det svært klart at afgøre, hvem der er ven og fjende på begge fronter, hvilket er en af Caballistics, Inc.‘s store charmer. Man bliver på samme tid forført af hver enkelt af gruppens medlemmer, samtidig med at man ikke helt entydigt stoler på de gode intentioner og hensigter. Man ved ikke om en (eller flere) af dem skulle vise sig at være seriens hovedskurk eller bare forsvinde ud af serien i en regn af blod og indvolde.
Direkte fortsættelse
Albummet indledes der, hvor vi forlod vore hovedpersoner i sidste bind, nemlig med at styrker fra den israelske efterretningstjeneste Mossad var i gang med at omringe hovedkvarteret for Caballistics, Inc., Exham Priory, for i et overraskelsesangreb at gøre et gammelt regnskab op fra Anden Verdenskrig med en af gruppens medlemmer, Solomon Ravne.
Dette angreb får konsekvenser videre ud gennem resten af albummet. Solomon Raven er en berygtet og hensynsløs okkultist med tydelige sadomasochistiske tendenser, som resten af Caballistics, Inc- holdet har haft et meget anstrengt forhold til.
Angrebet af Mossad gør det klart for resten af gruppen, at Ravne tydeligvis har gjort sine hænder mere end beskidte under Anden Verdenskrig, og at han dermed også er ældre end tidligere antaget og almindeligt menneskeligt muligt. At han overlever angrebet trods voldsomme sår, gør det også klart for resten af holdet, at han netop ikke er helt menneskelig. Men ikke alle overlever, Jennifer Simmons (Jen), Dr. Jonathan Brands assistent, bliver dræbt.
Dr. Brand er oprindeligt, sammen med Jen, blevet overført fra den britiske efterretningstjenestes Department Q for paranormal efterforskning til Caballistics, Inc., da Department Q blev nedlagt. Jen blev dog under en af gruppens tidligere missioner besat af en undsluppen dæmon, uden at resten af Caballistics, Inc. fattede mistanke.
Nu, ved hendes død, træder dæmonen frem og tager fuldstændig kontrol over Jens afsjælede krop til de fleste i gruppens forfærdelse. Mest af alt dog den tweetklædte og piberygende Dr. Brand, der har været lettere romantisk involveret med sin assistent, og som efterfølgende går helt i hundene. Dr. Brand får skægstubbe samt et mere forhutlet udseende og slår sig voldsomt på flasken.
Jennifer, eller rettere dæmonen i Jens skikkelse, går derimod i gang med virkelig at nyde livet gennem vold, sex, narko og ritualdrab med en arrogant og liderlig selvbevidst overlegenhed, nu hvor den ikke behøver at holde sig skjult for de andre medlemmer.
Kendte personer med mere kant og nye bipersoner
Alt dette er med til at give de to karakterer mere kant, hvilket de, i forhold til de andre af seriens hovedpersoner, har haft brug for, så dette giver afgjort serien et ekstra løft. Ud over de ovennævnte tre består Caballistics, Inc. af den skallede, kristne, sorte missionær, Lawrence Verse, der gør det meste af sin missionsvirksomhed med sin oversavede haglbøsse. Dertil kommer Verses kæderygende partner Hannah Chapter (partner i ren platonisk forstand, han lever i cølibat, hun er lesbisk), der altid har en kras bemærkning til alt, er ret velbevandret i pseudo-okkult trash/pop-kultur og ferm til at benytte sine to 9mm automatpistoler (en i hver hånd, Woo-style, naturligvis).
Endelig kommer der i dette bind et nyt medlem til: Micheal Ness, et kæmpe, arret, skotsk-talende vognlæs af en mand, der åbenbart tidligere har gjort tjeneste som SAS-agent i den første Irak-krig og efterfølgende har siddet på en lukket psykiatrisk afdeling. Han er naturligvis yderst velbevandret i alt, hvad der hedder afstumpet brutal vold og tortur og er kun loyal over for Ethan Kostabi.
Kostabi er Caballistics, Inc.’s hemmelighedsfulde ejer og grundlægger (gruppen har endnu ikke mødt ham personligt), der åbenbart har en fortid som rockstjerne i halvfjerdserne, før han blev internetmongol og efterfølgende grundlagde Caballistics, Inc. Hans motiver og i det hele taget hans personlighed står hen i det uvisse, men der bliver i Creepshow i endnu højere grad end i det foregående album sået tvivl om hans gode intentioner. Generelt lader der til at være mange fordækte ting ved ham og hans oprindelse.
Kostabis talerør til gruppen er den ret så slimede advokat Howard Slater, der også har sine egne fordækte rænkespil og sadistisk seksuelle tilbøjeligheder. Derudover bliver der i dette bind også introduceret en række væsentlige bipersoner, så som Inspector Absolam, en ødelagt og arret kriminalinspektør fra en speciel gren af Home Office, der har fået Caballistics, Inc. i sit søgelys, samt Michael Magister, et tidligere medlem af Department Q fra Anden Verdenskrig, som på et tidspunkt gjorde oprør og slog det meste af Department Q ihjel.
Men det endte dog galt, og den britisk regering har de sidste 50 år haft ham spærret inde i et hemmeligt, topsikret fængsel på “Small Island”, et sted i udkanten af Storbritannien for at kunne studere hans psykiske kræfter. Noget tyder imidlertid på, at Magister ikke planlægger at lade sig holde fangen i al evighed.
Titelhistorien er tophistorien
Historierne i Creepshow rummer, ud over mødet med Mossad-agenterne, også andre oplevelser for Caballistics, Inc. De redder den engelske kronprins fra nationalistiske tilbedere af den keltiske dødsgud Crom Cruach, prøver på at redde en rockstjerne af heavy metal-typen fra både en af Vatikanets hit squads og den kontrakt, han har skrevet med diabolske kræfter.
De får stoppet en gammel hindu-hævndæmon, der i halv-tigerskikkelser hærger Bradford efter at være blevet fremmanet på grund af raceuroligheder, og de får gjort kål på en empativampyr, der lever af at fortære goths.
I en af albummets tophistorier (titelhistorien Creepshow) skal de bortmane ånden af en vanvittig horrorfilmsinstruktør, Viktor Drako, der hjemsøger de studier i Ludgate ved London, hvor han oprindeligt lavede værker i samme periode som Hammer Studios var på deres højeste. Dette går dog ikke helt efter planen, og hele holdet ender i stedet i en parallel dimension, hvor Viktor Drake hersker fuldstændigt, og som er dannet ud fra instruktørens klassiske film.
I denne fabelagtige historie flyder popkulturreferencerne, blandingen af fiktion og virkelige facts, metareferencer og real-life okkultisme-referencer sammen i en fængende pærevælling. Så som når andre 2000 AD-forfattere, der virkelig har skrevet bøger om britiske horrorfilm, bruges som ophav til fiktive citater fra fiktive bøger med titler, der minder meget om dem, de har skrevet. Det repræsenterer Caballistics, Inc. når serien er bedst, nemlig helt oppe på mærkerne med ironi, selvbevidsthed, fantasifuldhed og samtidig helt bevidst om, hvilken tradition forfatterne skriver sig ind i.
Glimrende tegninger
Jeg var ganske pænt begejstret for Dom Reardons illustrationer og den ret så skarpe sort/hvide stil i det første album, men han er faktisk blevet endnu bedre. Der er mere detalje og finesse nu, selv om tegningerne stadig er holdt i rent sort og hvidt. I Going Underground var der tegninger delt mellem dem, jeg synes er ganske fine og dem, jeg var begejstret for. I Creepshow er der dem jeg er begejstret for og dem, jeg er helt vild med. Reardon er et forholdsvis ubeskrevet blad. Ud over Caballistics, Inc. har han kun lavet et par af Tharg’s Terror Tales i 2000 AD, men han er helt sikkert værd at holde øje med.
Forfatteren Gordon Rennie tilhører også den yngre generation på 2000 AD, men han er dog mere erfaren end Reardon. Han har blandt andet tidligere skrevet over en snes Dredd-historier, et par Rogue Trooper-historier og de obligatoriske Tharg’s Future Shock og Tharg’s Terror Tales samt den fantastiske Storming Heaven-miniserie med Frazer Irving som tegner. Han har også skabt serien Necronauts for 2000 AD, der for øvrigt også falder under genren horror/okkult. Endelig har han naturligvis skrevet et par Warhammer-bøger for Black Library (har de ikke alle det?).
Men det ser ud til, at det er med Caballistics, Inc. at Rennie helt fortjent kommer til at slå sit navn fast. I hvert fald hvis der er nogen retfærdighed til. Mine forbehold fra anmeldelsen af det forrige album vil jeg godt helt trække i mig. Med Creepshow har Caballistics, Inc. fået hamret sig ind blandt toppen af okkulte tegneserier, helt deroppe sammen med den geniale Hellboy. Så fans af Hellblazer og Hellboy bør bestemt tjekke Caballistics, Inc. ud, for det er en tegneserie der bestemt ikke fortjener at blive overset.
Caballistics, Inc.: Creepshow er venligst stillet til rådighed af Rebellion.
Forfatter: Gordon Rennie
Tegner: Dom Reardon
Forlag, år: Rebellion, 2007
Albumlængde: 144 sider
Albummet består af historier, der oprindeligt blev udgivet i 2000 AD progs 1400-1408, 1420-1424, 1443-1448, 1469-1474 og 2000 AD prog 2004, 2005 og 2006 (årshæfter) – alt udgivet i 2004-2006.
Anmeldt i nr. 22 | 13/08/2007
Stikord: 2000 AD, Okkultisme