Jacob Krogsøe
Ingen kommentarer

Batman: Gotham by Gaslight

Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

Gotham by Gaslight er et mesterligt album. Et originalt og enkelt koncept. En spændende og håndgribelig mordgåde. Sidst men ikke mindst er albummet en visuel perle.

Batman: Gotham by GaslightSelvom denne korte graphic novel kun strækker sig over 52 sider, er det ganske imponerende, hvor omfattende og fantastisk den er. Konceptet er ganske enkelt at lade Jack the Ripper optræde i Gotham City i 1889, hvor han naturligvis stilles overfor selveste Batman.

Konceptet holder 100 %, og den victorianske stemning driver ned af siderne. Historien er på en og samme tid hamrende simpel og kompleks. Albummets koncept beskrives meget elegant på hæftets bagside:

“What would Gotham City of 100 years ago have been like? In an age of mystery and superstition how would the people of Gotham react to a weird creature of the night, a bat-garbed vigilante feared by the guilty and the innocent alike? Some would live in terror. Others would rest easier. Only one man would take no notice at all. A man with other matters to attend to. His name? No one knows for sure. Most people know him only as Jack. Jack the Ripper”.

Og hvis det ikke lyder fedt, så ved jeg næsten ikke hvad der gør. For en beskrivelse af den “virkelige” Jack the Ripper”, vil jeg anbefale, at man læser dette nummer af Planet Pulps anmeldelse af filmen From Hell (2001).

Bagmændene

Batman blev skabt i 1939 af Bob Kane og har siden da været en af de største superhelte, der også har mange filmatiseringer på bagen. Men i 1986 skete der noget nyt for den ellers så “gode” Batman. Frank Miller fandt ind til kernen i superhelten – eller nærmere en ny kerne – og den mørke og dystre Batman var skabt.

Forfatteren Brian Augustyn blev i sen-80’erne tilknyttet DC Comics som redaktør, hvor han var tilknyttet serier som The Flash og Justice League, og efter sigende startede hans tilhørsforhold til tegneserier med DC’s Showcase #4, hvor The Flash optrådte. Som forfatter har han, udover Gotham by Gaslight, arbejdet med historier til The Flash, Imperial Guard og Crimson.

Tegneren Michael Mignola har vi allerede tidligere stiftet bekendtskab med her på Planet Pulp igennem Hellboy. Mignola begyndte sin karriere for Marvel i 1983, hvor han bl.a. arbejdede med Daredevil. I slutningen af 80’erne blev han tilknyttet DC, og i 1988 kom han frem med flere store værker, bl.a. Batman: A Death in the Family og Cosmic Odyssey, hvor den sidste var et firebinds værk med et ensemble af DC helte.

Baggrunden for et helt koncept

I 1989 kom så Gotham by Gaslight, der blev så stor en succes, at det inspirerede DC’s Elseworlds-koncept, hvor grundidéen er, at DC’s helte tages ud af deres vante setting og placeres i alternative tider og steder, som det er tilfældet med Gotham by Gaslight.

En senere titel i denne serie er eksempelvis Superman: Red Son (2003), hvor Superman vokser op i USSR og bl.a. afløser Stalin! Et meget spændende koncept, der giver forfatterne mulighed for at fortælle alternative historier og et nødvendigt tiltag, hvis man vil forny sine helte.

Det kræver naturligvis, at man som læser køber idéen og hopper med på vognen, men hvis man gør det, er koncepter som Gotham by Gaslight meget interessante. Hele denne tanke er senere blevet plagieret og uddybet af Marvel, som det ses i eksempelvis Marvel: 1602.

Michael Mignolas stil bliver af legenden Alan Moore beskrevet som “German Expressionism meets Jack Kirby”, og det er ikke helt misvisende. Men lad os se på albummets handling og senere vende tilbage til Mignolas streg.

Jack the Ripper goes to America
The Ripper i aktion.

The Ripper i aktion.

Gotham by Gaslight indledes med et forord af Robert Bloch, der har titlen “From Hell”. Robert Bloch er ikke en hr. Hvem som helst. Han har bl.a. skrevet historier som hører til H.P. Lovecrafts univers. Se anmeldelsen af Mysteries of the Worm her på siden for en introduktion til Robert Bloch.

Det er Jack the Ripper, der skriver, måske i sin dagbog, og han gør det klart, at han snød politiet i London og nu har søgt nye græsgange i USA, nærmere bestemt Gotham City. Derefter følger et flashback, hvor vi ser den klassiske situation, hvor Bruce Waynes forældre myrdes. Flashbacket viser sig at være en del af en samtale som Bruce Wayne fører med en psykolog i Wien. Og denne psykolog er naturligvis ingen ringere end Sigmund Freud, som Bruce har været i lære hos.

Bruce har været på en dannelsesrejse til Europa, hvor han også har besøgt politiet i Paris, og nu er han efter fem års fravær klar til at tage tilbage til sin hjemby. På skibet møder han en af sin fars gamle venner, Jacob Packer, der ligeledes er på vej tilbage til Gotham efter et ophold i London.

Bruce Wayne som mistænkt
Et af de små avisudklip der findes albummet igennem.

Et af de små avisudklip der findes albummet igennem.

Hjemme i Gotham tager Bruce ud til Wayne Manor, hvor den trofaste butler Alfred venter ham. Og det gør hans gamle dragt også. Gotham hærges af kriminalitet, og det på tide, at Batman går i gang med at rydde op. Sideløbende med Batmans tilbagevenden, begynder der at blive myrdet en række kvinder, og mordene minder om dem, Jack the Ripper blev krediteret for i London.

I en række fine montagesekvenser, hvor man skiftevis ser Batman fange skurke og Jack the Ripper myrde kvinder – tilføjet en række avisartikler, der beskriver begge dele – bliver vi kastet ind i historiens konkrete konflikt. Folk frygter Batman, og snart bliver han kædet sammen med Jack the Ripper, da Batman jo har været væk de sidste fem år.

Politiet har brug for en syndebuk og ved en ransagning af Wayne Manor, finder man nogle blodige knive, og snart er Bruce bag tremmer. Bruce får på grund af sit gamle venskab med kommissær Gordon – Gordon tror ikke, at Bruce er skyldig – fat i sagsmapperne omkring Jack the Ripper, og nu bliver det til et kapløb med tiden. Kan Bruce opklare sagen fra sin celle – en sag som hverken Scotland Yard eller Gothams politi har kunnet løse – inden han bliver henrettet for nogle mord, han ikke har begået?

Alt i mens retssagen står på, myrder Jack the Ripper ingen kvinder, og dette er blot med til at pege på Bruce som den skyldige. Da sandheden går op for den fængslede, bliver han dybt overrasket, og nu må Batman tage affære. Hvad der hele slutter med, og hvem Jack the Ripper er, vil jeg ikke røbe her.

Troværdighed
Nattens hævner.

Nattens hævner.

Historien er fortalt meget stramt. Der er ingen unødvendige scener, og det hele er ekstremt underholdende. Der veksles fint mellem flashbacksekvenser, uddrag af både Bruces og Jack the Rippers dagbøger og avisartikler, hvilket giver det hele troværdighed.

Der er mange små, sjove detaljer. Et eksempel er en scene, hvor Bruce opsøger Gordon på dennes kontor. Her fortæller Gordon om en morder, der hærger Gotham. Morderen forgifter kvinder, men kom selv til at tage noget af sin egen gift. Vi ser en fantomtegning af morderen, der til forveksling ligner Jokeren! Så Gotham by Gaslight er ikke blot en enkel, afsluttet historie.

Brian Augustyn har formået at skabe et univers, der både griber fat i den traditionelle Batman-kanon, men den også åbner op for nye døre i universet. Desuden er forklaringen på, hvem Jack the Ripper er, virkelig god, hvis man da køber idéen om, at Martha Wayne – Bruces mor – er skyld i, at Jack the Ripper blev skabt.

Mesterligt
Den vilde jagt er begyndt.

Den vilde jagt er begyndt.

Mignola har ramt stemningen i historien helt perfekt, og hans stil er helt hans egen. Hans skyggearbejde, gengivelse af blod, mørke, død og skildringen af den misantropiske storby er fantastisk. Desuden peger hans arbejde med ansigter tilbage i tiden, hvor man klart ser inspirationen fra eksempelvis Jack Kirby. David Hornungs farvelægning bør også fremhæves, hvor han bruger de mørke, mest blå, farver og krydrer dem med henholdsvis røde og gule farver. Det er intet mindre end smukt.

Det færdige resultat er mesterligt. Et originalt og enkelt koncept. En spændende og håndgribelig mordgåde. Sidst men ikke mindst er albummet en visuel perle. Jeg kan kun anbefale, at man forsøger at støve Gotham by Gaslight op. Enten i en tegneseriebutik eller på eBay. Den er alle penge værd.

6 stjerner

Titel: Batman: Gotham by Gaslight
Forfatter: Brian Augustyn
Tegner: Michael Mignola
Farvelægning: David Hornung
Forlag, år: DC Comics, 1989
Albumlængde: 52 sider

Anmeldt i nr. 11 | 13/09/2006

Stikord: Alternativt Univers, Superhelte, Victoriatiden

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *