Martin Wangsgaard Jürgensen
Ingen kommentarer

Aska susayanlar seks ve cinayet

Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

Den tyrkiske rip-off giallo Aska susayanlar seks ve cinayet er ganske seværdig og fremstår som et spændende kuriosom med masser af blod, sex og overraskende lidt ufrivillig morskab.

Aska susayanlar seks ve cinayetJa, man skulle jo næsten tro, det var løgn, men den tyrkiske instruktør Mehmet Aslan forsøgte sig rent faktisk med en rendyrket giallo i 1972. Filmen fik titlen Aska susayanlar seks ve cinayet, med den fængende internationale titel Thirsty for Love, Sex and Murder, og rummer stort set alt det, man kunne ønske sig af genren.

Stor filmkunst er der ikke ligefrem tale om, men vi taler bestemt ikke om en film af samme utrolig ringe kvalitet, som det vi ellers er forvænt med fra den tyrkiske filmskats bagkatalog.

Absurd musik
Killer POV.

Killer POV.

Topkvalitet er der dog heller ikke ligefrem tale om, og navnlig filmens helt vanvittige brug af musik burde være nok til at drive de fleste almindelige mennesker fra forstanden. Scoret er nemlig sammensat af et utal stumper musik, lånt fra andre film, der i Aska susayanlar seks ve cinayet er blevet klippet sammen til et eklektisk kludetæppe, der veksler med sekunders mellemrum.

Navnlig i de intense passager bliver det helt absurd. Tanken har nok været, at det skulle virke koldt og fremmedgørende, men resultatet lever ikke op til hensigten, og i bedste fald bliver lydsiden på Mehmet Aslans giallo en smule komisk.

Nå, nok brok over detaljer. Lad os i stedet kaste et blik på handlingen, som manuskriptforfatteren Aykut Düz i store træk har lånt hos Sergio Martinos giallo Lo strano vizio della Signora Wardh (engelsk titel: The Strange Vice of Mrs. Wardh) fra 1971.

Arret seriemorder
Filmens første offer.

Filmens første offer.

For år tilbage blev den unge og smukke Mine (Eva Bender) voldtaget af sin kæreste eller ven; deres præcise forhold er ikke helt afklaret. Det vigtige er, at Mine formåede at afbryde voldtægten ved at stikke en knust flaske i ansigtet på overgrebsmanden, og derved kunne hun se sit snit til at slippe bort.

Smukke Mine (Eva Bender).

Smukke Mine (Eva Bender).

I tiden efter voldtægten var Mine naturligvis rystet og i en dårlig forfatning, men her viste det sig, at en gammel bekendt tog sig godt af hende, og til sidst endte de med at danne par og blive gift. Nu, da filmen begynder, er Mine og hendes mand netop vendt tilbage til Tyrkiet efter et længere ophold i udlandet. Det er blevet tid til at starte på en frisk.

Sådan skal det bare ikke gå, for allerede i lufthavnen hører de, at en arret mand voldtager og myrder kvinder i byen, og samtidig, netop som Mine er kommet indenfor i deres nye hjem, modtager hun blomstrer fra sin voldtægtsmand. Dermed er der lagt i ovnen til en solid omgang stalker-horror, men så enkelt er der jo ikke noget, der er i gialloernes univers.

Gialloens veje
Mines liderlige veninde.

Mines liderlige veninde.

Mine har ikke haft kønslig omgang med nogen, heller ikke med sin mand, siden voldtægten. Det har ikke været noget problem, for ægtemanden mistede åbenbart selv de ædlere dele i en ulykke, kort før han for alvor begyndte at tage sig af Mine. De har altså levet i et platonisk forhold, som begge har været ganske godt tilfredse med.

Nu, hvor de er kommet tilbage til deres hjemby, forandrer tingene sig imidlertid hurtigt, for unge mænd – og kvinder – står nærmest i kø for at hoppe i kanen med Mine, og hun begynder rent faktisk selv at blive fristet. Noget er altså under opsejling, og da hun møder en særdeles pågående ung mand, falder hendes modstand, og Mine forelsker sig på ny.

Lummert frøperspektiv i en dansescene.

Lummert frøperspektiv i en dansescene.

Der sker ting og sager i Mines liv, men den nye kærlighed blegner hurtigt, da den før omtalte morder med arret og den skarpe ragekniv begynder at spøge i kulissen og hjemsøge Mines venner. Mordene har et eller andet at gøre med hende, men da hun finder den oprindelige voldtægstmands afhuggede hoved på sengen, står det klart, at det ikke kan være den gerningsmand, vi alle oprindeligt havde forventet stod bag ugerningerne.

Nu er gode råd dyre, for det eneste Mine og politiet ved, er, at gerningsmanden må være en mand – resten er ubekendt. Den relativt store gruppe mænd, der omgiver Mine, bliver dermed pludseligt til mistænkte seksualforbrydere. Hvem kan den stakkels pige nu stole på – ja, det er et godt spørgsmål, der ikke skal besvares her. Men husk, gialloernes veje er uransagelige, så man kan godt opgive at gætte, hvem morderen er på forhånd.

Trofast overfor genren
Prince Charming.

Prince Charming.

Plottet i Aska susayanlar seks ve cinayet er meget trofast overfor genren, og historien hænger næsten sammen. Et par steder virker den lidt ujævn og ugennemtænkt, men når musikken spiller er det hurtigt glemt. Det centrale er nemlig, at vi skal følge den sårbare Mine ind en grusom verden af sex, liderlighed og blod. Stort set alle, der omgiver den bedårende heltinde, har en skyggeside, som langsomt toner frem for hende. Alle bliver dermed til sorte får, og de eneste uskyldige sjæle, vi møder, er de vilkårlige, navnløse piger, som vores sortklædte morder gør kål på.

Taget i betragtning, at vi har at gøre med en tyrkisk film, har gore- og sleazehounds helt sikkert en del at finde her. Der er eksempelvis nøgenscener en masse. Faktisk er Aska susayanlar seks ve cinayet en film af den type, hvor det første kvinder gør, når de kommer hjem, er at smide tøjet.

Mines voldtægtsmand viser sig med ét.

Mines voldtægtsmand viser sig med ét.

Umotiveret nøgenhed skal man naturligvis ikke klage over, men bare så I forstår, hvilket niveau vi befinder os på, kan det f.eks. også nævnes, at Mine under en fest overværer to piger, der river hinandens papirkjoler i stykker, for så at ligge og rode famlende rundt med hinanden midt på dansegulvet. Bizart, men meget fascinerende.

Hvad gore angår er der nogle hæderlige barberbladsscener, og naturligvis det afhuggede hoved. Aska susayanlar seks ve cinayet er altså en hel del mere grafisk, end vi er vant til, når vi taler tyrkisk film, hvilket utvivlsomt også er med til at højne stemningen af autentisk italiensk sleaze.

Visuelt fin
Et raskt lille Psycho-rip-off.

Et raskt lille Psycho-rip-off.

Visuelt kan man bestemt heller ikke klage, for Mehmet Aslan har formået at sammensætte sine billeder glimrende. Scenerne hænger grafisk flot sammen, og især det første mord, der udspiller sig i en efterårskold skov, virker særdeles stemningsfuldt. Aslan er da også en af de mere rutinerede tyrkiske genrefilmsinstruktører, der vel især bør huskes for sine vanvittige fantasyfilm om helten Tarkan.

Dog lader det sig ikke skjule, at Aska susayanlar seks ve cinayet befinder sig galakser fra det sleaze, vi normalt forbinder de bloddryppende gialloer med. Det skyldes nok først og fremmest det ret ubehjælpelige skuespil med en stribe scener, der virker komplet latterlige, takket være skuespillere uden nogen som helst timing. At der også bliver brugt tid på lidt for mange nævekampe og meningsløse skyderier, som det tyrkiske biografpublikum åbenbart satte stor pris på, gør heller ikke ligefrem helhedsindtrykket bedre.

Dertil kommer, at morderens klassiske POV-billeder bliver lidt tamme og uopfindsomme. Aslan har tydeligvis set, hvordan de skal se ud, men ikke selv været i stand til at instruere sit hold, så der kunne opstå nogen form for intensitet. Den lidt mærkværdige abrupte klipning kan også spille ind her.

Med hensyn til klipningen kunne man også overveje, om der oprindeligt har været meget mere materiale, som af en eller anden grund måtte fjernes. Hele herligheden er i hvert fald kun 60 minutter lang, hvilket føles en smule kort, navnlig til sidst, hvor plottet udvikler sig med lynets hast.

Lidt ubehjælpelig
Morderen slår til igen.

Morderen slår til igen.

Aska susayanlar seks ve cinayet fremstår i høj grad som en lidt ubehjælpelig produktion med for mange skønhedsfejl til, at de helt kan overses. Filmen er for god til at blive regnet blandt de tyrkiske absurditeter såsom deres superhelte- og fantasyfilm, men den formår bestemt heller ikke at fremstå som topprofessionelt filmhåndværk.

Netop her er et af filmens store problemer, for den er god nok til at kunne blive bedømt som seriøs genrefilm, men derfor bliver dens ubehjælpelige produktion kun alt, alt for tydelig. Det ændrer dog ikke ved, at Mehmet Aslans giallo-gyser faktisk er seværdig.

Den kommer aldrig i nærheden af at blive en klassiker, men fordi den er, som den er, og kommer fra der, hvor den gør, er den et spændende kuriosum, der oveni købet formår at holde sit publikum fanget med tilpas meget blod, sex og kun ganske lidt ufrivilligt morskab.

Aska susayanlar seks ve cinayet er venligst stillet til rådighed af Onar Films.

3 stjerner

Titel: Aska susayanlar seks ve cinayet
Andre titler: Thirsty for Love, Sex and Murder (International titel)
Instruktør: Mehmet Aslan
Manuskript: Aykut Düz
Cast: Funda Azir, Eva Bender (Mine), Yildirim Gencer, Seyhan Gümüs, Kadir Inanir, Yavuz Özkan, Rengi Voltgan, Hamit Yildirim, Meral Zeren, Nihat Ziyalan
Producere: Hüseyin Cendere (producer)
Musik: Frank Tetaz
Spilletid: 60 minutter
Aspect ratio: 1.37: 1
Lyd: Mono
Sprog: Tyrkisk
Undertekster: Engelsk, græsk
Produktionsland, år: Tyrkiet, 1972
Distributør (DVD): Onar Films
Udgave/region: 0

Anmeldt i nr. 24 | 13/10/2007

Stikord: Giallo, Rip-off, Turkish Cinema

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *