13. august 2006

Nuda per Satana

Nuda per SatanaLuigi Batzellas Nuda per Satana er ingen artfilm, selv om den forsøger at sælge sig selv som sådan, og den fungerer bestemt ikke som genrefilm. Filmen er så billigt lavet, at man ikke tror sine egne øjne, og filmen mangler handling og fremdrift. Det kan en fin visuel side ikke rette op på.

Dette må uden tvivl være en af de mest syrede film med satanisk indhold, som den italienske filmbranche har fostret. Nude for Satan, eller Nuda per Satana som den italienske titel lyder, blev udsendt i 1974. På dette tidspunkt var de italienske filminstruktører ved at raffinere kombinationen af sex, død og det overnaturlige, som navnlig i 70′ernes anden halvdel blev sprøjtet ud på samlebånd.

Nuda per Satana rummer alle disse elementer, men det er ikke ægte italiensk exploitation vi her sidder med. Faktisk prøver filmen i langt højere grad at sælge sig selv som en klassisk europæisk artfilm, som vi eksempelvis kender dem fra den omtrent samtidige franske instruktør Jean Rollin. Men hvor Rollin rent faktisk formår at skabe noget, der kan betragtes som seriøs kunst, slår det helt fejl for Luigi Batzella – manden bag Nuda per Satana. Hans film ender som en uforståelig pseudogotisk horrorfilm set gennem psykedeliske briller. Artfilm kan man slet ikke tale om, og som almindelig genrefilm fungerer den heller ikke.

Det var en mørk og stormfuld aften…
Landstedet det hele udspiller sig på
Landstedet det hele udspiller sig på

Det hele begynder en mørk og stormfuld aften, hvor Dr. Benson (Stelio Candelli) er på langfart i sin lille vakse bil. Med ét ser han noget på vejen, og i næste øjeblik kører han galt. Fortumlet vågner lægen op lidt senere og opdager, at en anden bil ligeledes er kørt galt i regnvejret. Forvirret går Benson over til bilen, og finder her den smukke Susan (Rita Calderoni) bevidstløs. Benson handler nu lidt overraskende, for resolut griber han pigen, bærer hende over til sin egen bil og låser hende inde. Derefter begynder han gå ud efter hjælp. Han forsøger hverken at vække hende eller undersøge, om hun har fået alvorlige skrammer, men nu er jeg jo ikke læge, og Dr. Benson er vel klar over, hvad der bedst for tilskadekomne.

Benson og Evelyn
Benson og Evelyn

Benson behøver ikke at gå ret langt gennem uvejret, for ret hurtigt får han øje på et gammelt landssted, der ligger højt på en bakketop. Der må han op, og snart efter står han inde i et besynderligt hus, der synes helt øde og forladt. Dette er ret underligt, taget i betragtning, at der stod en art butler (Renato Lupi) nede ved vejen, der viste ham op til huset. Mystikken breder sig meget hurtigt, og Benson begynder at se helt uforklarlige syner, som ikke rigtigt giver nogen mening. Snart ser han mennesker i huset, snart ser han ingen.

Så dukker den barmfagre Evelyn op. Hun står ganske pludseligt foran Benson og går lige til makronerne. På lyntid begynder de to at kysse, og man får her bekræftet, at filmens titel ikke lover for lidt. Der er en hel masse nøgenhed i Nuda per Satana – faktisk så meget, at det bliver helt grinagtigt og ret tydeligt, at det er filmens store trækplaster. Vores hovedpersoner smider tøjet for ingenting, men det er et af de mere fornøjelige punkter ved denne fadæse. Nu begyndte Benson og Evelyn at kaste sig over hinanden, men umiddelbart før det sker, opdager vi sammen med Dr. Benson, at denne Evelyn ligner den forulykkede Susan til forveksling. Meget, meget mystisk.

Småerotiske sammenstød
Greven (James Harris)
Greven (James Harris)

Så vender vi tilbage til Susan i bilen. Hun vågner op med et sæt og begynder ligeledes at løbe op til det gamle landssted. Hun oplever nærmest det samme som Benson, men den store forskel er, at hun ikke møder Evelyn, men i stedet en mand ved navn Peter, der ikke helt overraskende ligner Dr. Benson. Det lidt besynderlige ved dette er, at Susan gennem hele filmen tilkendegiver at hun kender Dr. Benson, men taget i betragtning at hun var bevidstløs da han bjærgede hende ud af den havarerede bil, er dette lidt tvivlsomt.

Lidt lesbisk softporn er der også tid til
Lidt lesbisk softporn er der også tid til

Uanset hvad, løber vores to hovedpersoner nu omkring i det store landsted på må og få. De møder ikke hinanden, men i stedet har de fornøjelsen af at have en række småerotiske sammenstød med henholdsvis Peter og Evelyn. Hver især møder de dog også husets herre – en mærkværdig personage iklædt stereotypt vampyrgreve-kostume. Vampyr er han ikke, men hvad han egentlig er finder man aldrig ud af. Det eneste denne greve (James Harris) gør, er at indkvartere Susan og Benson, som begge angiver at være meget rystede over deres ikke helt voldsomme biluheld.

Da begge har fået værelser kan filmen for alvor begynde, og både Susan og Benson beslutter sig for at løbe omkring på må og få. De aner ikke hvad de vil, og mens de går omkring i huset og haven, ser de begge diabolske syner. Her skal det indskydes, at nat og dag skifter vilkårligt, så det kan være lyst i det ene sekund og få øjeblikke senere være mørkt. Effekten skal uden tvivl være med til at fremme mystikken. Men man mistænker Luigi Batzella for, at dette var den eneste måde han kunne skabe blot en nogenlunde sammenhængende historie med det råmateriale han fik optaget.

Ensformigt
Pisk til damerne
Pisk til damerne

Handlingen flytter sig imidlertid ikke ud af stedet, og det hele begynder mildest talt at blive en smule ensformigt. Så kommer Susan pludseligt i fokus. En aften hører hun lyde fra sit værelse og sniger sig ud i husets mørke gange, kun iklædt sin tynde natkjole. Man fornemmer filmens klimaks nærme sig, og vi følger igen Susan løbe tilfældigt omkring i huset.

Da det imidlertid går op for hende, at greven har gang i et eller andet satanisk ritual i stuen, går der panik i pigen, og hun flygter ned ad en mørk gang. Her viser der sig at være en faldlem og vupti ryger Susan ned i en skakt og havner i en kæmpeedderkops spind. Her skal det indskydes, at edderkoppen er en af de mest ynkelige dukker man har set, og selve spindet Susan havner i, er lavet af tykt reb.

Et satanisk ritual kan begynde
Et satanisk ritual kan begynde

Det hele er ufatteligt kikset, men episoden tjener to formål. Dels river edderkoppen Susans natkjole itu, så hun løber omkring med bare bryster frem til filmens klimaks, og dels hører Dr. Benson pigens jammerlige klageråb. På ingen tid springer Benson til hjælp, skyder edderkoppen med et imponerende pletskud og befrier Susan. Som to gamle venner bliver de nu genforenet – man husker, at de jo ikke har set hinanden før! – og de beslutter sig for at konfrontere greven.

Da de to er samlet, kan der åbnes for afslutningen. Klimakset i dette festfyrværkeri af meningsløst nonsens kommer i selve den store stue, indrettet med småsataniske dekorationer. Det skal ikke afsløres hvad der udspiller sig under klimakset, men det kan dog nævnes, at vi i de meget lange afsluttende scener ser både nøgne mandlige og kvindelige dansere, der springer lystigt omkring, masser af røg og en teatralsk greve, der fabler sort snak om livet, døden og Djævlen.

Cheap
Fanget i edderkoppens net
Fanget i edderkoppens net

Nuda per Satana er vitterligt ingen god film. Den giver næsten ingen mening, og den er så billig på alle måder, at man næsten ikke tror sine egne øjne. Der er flere scener som ganske enkelt efterlader seeren måbende, som f.eks. den ekstremt lange sekvens, hvor Benson jagter greven ude i landsstedets have. Scenen er et imponerende studie i tomgang, og virker nærmest som om den er blevet stykket sammen af en masse små optagelser, som instruktør Luigi Batzella ikke helt har vidst, hvad han skulle bruge til.

Susan Smith (Rita Calderoni)
Susan Smith (Rita Calderoni)

Faktisk fornemmer man, at hele filmen er bygget op omkring et par kernescener, som har været planlagt på forhånd, mens resten mere eller mindre er blevet improviseret frem mens indspilningerne stod på. Det kunne i hvert fald forklare, hvorfor der er så uendeligt mange gentagelser og så forbavsende lidt fremdrift i historien. Historie er måske generelt et stort ord at bruge om filmen, men Batzella, der også har skrevet “manuskriptet”, har tydeligvis haft en idé med det hele.

Faktisk minder Nuda per Satana meget om Adrian Lynes Jacob’s Ladder fra 1990. Begge udspiller sig i et drømmende limbo mellem liv og død. I Batzellas film må Benson og Susan kæmpe for deres sjæle, for bilulykkerne har åbenbart været så voldsomme, at de kunne være blevet dræbt. Landstedet bliver Batzellas metafor for skærsilden, men de to stakler har faktisk et valg. De kan selv vælge, om de lader sig friste af kødelige lyster – repræsenteret gennem deres onde alter egoer Peter og Evelyn – eller om de vil kæmpe imod Djævlens fristelser og finde ud af landstedets labyrintiske gange. Hvor Adrian Lyne behandler en lignende tematik på fremragende vis, fremstår Nude for Satan som et stykke absurd teater befolket af uduelige amatører.

Surrealistisk blanding
Et glimt fra filmens klimaks
Et glimt fra filmens klimaks

Et punkt skal dog fremhæves ved filmen som noget positivt, og det er den forbløffende ubehagelige stemning, som Batzella formår at væve frem i begyndelsen. Denne surrealistiske blanding af gotisk gys og erotik, som gennemsyrer hele filmen, virker glimrende, men desværre ødelægger den manglende handling indtrykket efter ret kort tid. Filmen er således visuelt ekstremt stærk, både hvad lyssætning og kameraarbejde angår, men her er vi tilbage ved det beklagelige, at Batzella tydeligvis ikke har anet, hvad der skulle ske, da indspilningerne begyndte.

Man skal dog heller ikke underkende instruktørens evner, for efterfølgende har han stået for en meget lang række snavsede italienske produktioner med alt fra nazisploitation til regulær porno. Det hele er naturligvis skabt under et utal af pseudonymer, men man kan være ganske vis på, at dette ikke er det sidste vi har set til Luigi Batzella her på Planet Pulp.

Nuda per Satana kan ikke anbefales. Hvis en af dine venner skulle have den liggende, er det OK at låne den, men køb den ikke selv. Filmen er ganske enkelt for kedelig til at have en egentlig værdi, og det visuelt imponerende ved produktionen formår ikke at holde én fanget gennem den fulde spilletid. Kampen mod den ynkelige edderkop kan dog anbefales som et billigt grin, men det gør næppe filmen værd at investere i.

2 stjerner

Titel: Nuda per Satana
Andre titler: Nude for Satan
Instruktør: Luigi Batzella
Manuskript: Luigi Batzella
Cast: Rita Calderoni (Susan Smith/Evelyn), Stelio Candelli (Dr. William Benson/Peter), James Harris (Gireven), Renato Lupi (Butler), Iolanda Mascitti (Tjenestepige)
Producere: Remo Angioli (producer)
Foto: Antonio Maccoppi
Klip: Luigi Batzella
Musik: Alberto Baldan Bembo
Spilletid: 82 minutter
Aspect ratio: 2.35:1
Lyd: Mono
Sprog: Italiensk
Undertekster: Engelsk
Produktionsland, år: Italien, 1974
Produktionsselskaber: C.R.C. Productions
Distributør (DVD): Redemption (UK), Image Entertainment Inc. (USA)
Udgave/region: 2
hvid
Nuda per Satana er også udkommet på dansk region 2, hvor filmen er udgivet af Another World Entertainment (AWE) under sin engelske titel. AWE-udgaven har en spilletid på 85 minutter og er helt og aldeles uncut.

Anmeldt af: Martin Jürgensen | 13/08/2006