13. februar 2006

Jeremiah 1: Rovfuglenes Nat

Jeremiah 1: Rovfuglenes NatHermann ramte plet med sit første bind i tegneserien om Jeremiah, der sammen med vennen Kurdy lever i et postapokalyptisk Amerika. Troværdige hovedpersoner, et spændende plot, gode skurke og en lækker visuel stil. Et mesterværk i sig og et historisk vidnesbyrd om starten på en af de bedste serier nogensinde.

I 1979 udkom Rovfuglenes Nat, det første bind i den nu legendariske Jeremiah-serie, tegnet og fortalt af den belgiske tegner Hermann. Det der kendetegner serien er en skarp, ofte meget spændende handling, et par troværdige såvel som fascinerende hovedpersoner, en fantastisk miljøskildring og sidst men ikke mindst et stort og spændende galleri af bipersoner. Derudover er Hermanns tegninger levende og fyldt til bristepunktet med sjæl.

Apokalypsen står for døren
Jeremiah
Jeremiah

Hele seriens handling tager sit tematiske udgangspunkt i et postapokalypisk Amerika, som den første side i Rovfuglenes Nat kortfattet præsenterer. Den lakoniske introduktion er opdelt i fire billeder: Først ser vi en masse skilte med tekster som “UNITED STATES TO THE WHITES”, “CIVILIZATION IN DANGER” og “BLACK POWER NOW”. Der er altså tale om en racekonflikt under optrapning. På næste billede ser vi en voldelig demonstration og hvordan militæret griber ind. På det tredje billede er der gengivet en ødelagt by samt et øde landskab. Det sidste billede viser hvordan naturen er vokset henover den ødelagte by: en ny begyndelse.

For Hermann har denne nye begyndelse omdannet Amerika til noget der minder om “det vilde vesten” – en blanding mellem frontier og western. Dette træder tydeligt frem i Rovfuglenes Nat, og er et gennemgående stilistisk træk i Jeremiah. I seriens efterfølgende bind genbruges denne introduktion som fast prolog, blot i sort/hvid og formindsket format. Lad os nu se på handlingen i det første album.

På de indledende sider ser vi en gruppe mennesker arbejde i marken, og hvorledes de ved aftenstid drager tilbage mod deres lille by, Bends Hatch, der er omgivet af store palisademure, bemandet af væbnede vagter. En mand omtaler en knægt ved navn Jeremiah, som ikke er kommet tilbage, og at dette skal blive værst for ham selv. En kvinde, Jeremiahs tante Martha, bliver meget urolig, da drengen ikke kommer hjem. Så skifter scenen til et buskads, hvor en knægt prøver at fange et muldyr. Det er Jeremiah, som i sin iver efter at fange dyret, har glemt alt om tiden. Han fanger ridedyret, men overraskes af dets ejermand, ligeledes en ung knægt. Han er bevæbnet og bærer en militærhjelm hvori der sidder en fjer, så mest af alt ligner den fremmede en omflakkende bandit.

Alle elsker Kurdy Malloy
Kurdy
Kurdy

Her bliver seriens anden hovedperson, Kurdy Malloy, introduceret; både for Jeremiah og for os læsere. De to kommer op at toppes, men deres skænderi afbrydes da en gruppe ryttere og en hestevogn nærmer sig. Kurdy får Jeremiah til at gemme sig, og de lader karavanen passere. Det går op for Jeremiah at de har retning mod Bends Hatch, og han vil følge efter dem. Her redder Kurdy hans liv ved at slå ham ud med en kæp. Da Jeremiah vågner op, bager solen ned over ham og Kurdy er borte. Han skynder sig tilbage mod Bends Hatch, og ser til sin store rædsel, at byen er brændt ned. Der flyder med lig og Jerimiahs tanker gør det klart hvad der er sket: “Alene… Prøv ikke at narre dig selv Jeremiah… Du er alene! Banditterne har taget alt hvad der kunne krybe og gå med sig. Du er alene… Alene..” Han søger nu efter liget af tanten, finder det ikke, og beslutter, at hun må være undsluppet. Derfor vil han nu forsøge at finde hende. I ruinbunken opdager Jeremiah en fjer og genkender den som den Kurdy bar i hjelmen. Et spor, og det eneste han har at følge.

Scenen skifter så til Kurdy, der i mellemtiden er blevet taget til fange af et par skurke. De vil slå ham ihjel, men i sidste øjeblik kommer Jeremiah ham til undsætning og redder Kurdys liv. Det umage par er med ét bundet sammen af skæbnen, og sammen fortsætter de mod storbyen Langton. Her finder Jeremiah ud af, at den skyldige bag massakren i Bends Hatch er den sindssyge slavehandler Birmingham, og at menneskehandleren må være nøglen til at genfinde tanten. Kurdy, der tidligere var ansat hos Birmingham, beslutter sig for at hjælpe sin nye kammerat.

Dekadente Birmingham og hans fugle
Birmingham og fuglene
Birmingham og fuglene

Birmingham bor i et højt tårn, hvor han på toppen har indrettet et stort bur til sine rovfugle. Fra tårnet styrer han og hans lille milits byen med hård hånd, men Jeremiah og Kurdy fornemmer ved deres ankomst, at befolkningen snart har fået nok. Der er oprør i luften. Dette vender vores to hovedpersoner til deres fordel og starter en lavine, der fører til et væbnet oprør, hvor Birmingham og hans mænd forskanser sig i det uindtagelige tårn. Men intet er umuligt og snart står tårnet for fald.

Rovfuglenes Nat fungerer som en introduktion til seriens setting og hovedpersoner samtidig med, at den leverer en stram såvel som spændende historie, fyldt med action og sjove optrin, som eksempelvis da Kurdy klæder sig ud som en kvinde. I den dekadente og perverterede Birmingham har vi en førsteklasses skurk. Han er sminket hvid i ansigtet, som en anden aristokrat fra fortiden, og hans uhyggelig fascination af rovfuglene får det til at løbe én koldt ned af ryggen. Birmingham har for længst mistet grebet om verden, og det eneste han kan tænke på, mens tårnet stormes, er sine fugle.

Ren frontier-myte med dertilhørende drifters
Birmingham og én af hans håndlangere
Birmingham og én af hans håndlangere

Rovfuglenes Nat peger frem mod et centralt tema i serien: at de nybyggede samfund er baserede på skrøbelige fundamenter, der har det med at krakelere. Vi ser det med nybyggersamfundet Bends Hatch og med Birminghams mere veludviklede Langton. Det er en tanke løftet fra westernmyten, hvor samfund kommer og går, og det viser ligeledes, at enhver er sin egen lykkes smed i en tid, hvor alt skal bygges op fra bunden. I alt dette finder de jævnaldrende knægte Jeremiah og Kurdy hinanden. To personer, som på overfladen er dybt forskellige, bruger hinandens styrker til at overleve i den nådesløse verden. Jeremiah er den skrøbelige, der brutalt rives ud af sine vante rammer, hvorimod Kurdy er en hård negl, der er blevet voksen for hurtigt. Måske derfor passer de så godt sammen. Kurdy tilføjer Jeremiah en nødvendig hårdhed, mens Jeremiah giver Kurdy venskab og moral. Et makkerpar der igennem serien udvikler sig i takt med den omgivende verden omkring dem.

Jeremiah finder ikke sin tante i Rovfuglenes Nat, men han gør det klart for Kurdy, at han en dag vil finde hende: “Du skal ikke tro, jeg giver op…”. Dermed lægges der op til, at serien skal fortsætte, selvom handlingen i første bind er afsluttet.

Den postapokalyptiske setting og en mesterlig tegneserie

Rovfuglenes Nat er et fremragende album, der stadig står som et af de stærkeste i serien. Stemningen er til at tage og føle på, historien spændende, og den er en fantastisk katapult for serien. Alt i alt et lille mesterværk, der forener den postapokalyptiske setting med klichéer fra vidt forskellige genrer. Rovfuglenes Nat fungerer optimalt.

6 stjerner

Titel: Rovfuglenes Nat
Originaltitel: La Nuit des Rapaces
Seriens titel: Jeremiah
Seriens originaltitel: Jeremiah
Forfatter: Hermann
Tegner: Hermann
Farvelægning: Hermann
Albumlængde: 48 sider
Dansk oversættelse: Niels Søndergaard
hvid
Udkom som album i Belgien i 1979.
Udkom som album i Danmark i 1980 på forlaget Interpresse.

Anmeldt af: Jacob Krogsøe | 13/02/2006