The Fountain – A Graphic Novel

3 minutters læsetid

The Fountain - A Graphic NovelDet er som regel efter en films premiere, at der kommer en tegneserieudgave ud, der er baseret på filmen. Ofte er det store blockbuster-film, der får en tegneserieudgave, men The Fountain (2006) en spændende undtagelse. Dels fordi filmen var langt fra kommerciel og fordi, tegneserien kom ud før selve filmen!

Filminstruktøren Darren Aronofsky kæmpede i hele seks år med at skabe sit usædvanlige kærlighedsdrama, der forgik i tre tidsperioder, fortid, nutid og fremtid.

Filmen var udtænkt som en episk storfilm med store navne som Brad Pitt og Cate Blanchett og et budget på 70 millioner dollars. Men det hele faldt sammen, da Pitt trak sig ud af projektet og budgettet truede med at skride. Warner Bros trak stikket.

Aronofsky måtte omskrive sin historie, så filmen kunne realiseres for et mindre budget, og Hugh Jackman og Rachel Weisz overtog hovedrollerne.

Men det oprindelige filmmanuskript brugte Aronofsky til at lave en tegneserie i samarbejde med den alternative tegneserieskaber Kent Williams. Som Aronofsky sagde engang i et interview: “I knew it was a hard film to make, and I said at least if Hollywood fucks me over at least I’ll make a comic book out of it.”

Resultatet blev The Fountain – A Graphic Novel, hvor folk fik mulighed for at se Aronoskys noget større vision i Kent Williams’ særlige stil.

Samme plot – en anden vision

Ligesom filmen er tegneserieudgaven delt op i tre tidsperioder, der krydser hinanden. I det gamle Sydamerika er spanske soldater anført af kaptajn Tomás Verde på jagt efter det sagnomspundne Livets træ, der befinder sig i Maya-riget.

Lægen Tom prøver i nutiden at finde en kur mod kræft, især for at redde sin kone Izzi, der netop er kræftsyg.

Langt ude i fremtiden bliver Livets træ fragtet gennem rummet i en boble, mens det bliver passet af en usædvanlig astronaut.

Der er ikke den store forskel fra filmens handling, men der er andre tydelige forskelle, der afspejler de store koncepter, som Aronofsky havde i tankerne.

Han måtte begrænse sine idéer i filmen, men som i tegneserier er der ingen begrænsninger for hvor særpræget og umuligt, tingene kan blive. Tegneserien blev også omtalt som hans “director’s cut”.

Aronofsky udnyttede den samme mulighed nogle år senere, da han sammen med tegneren Niko Henrichon udgav tegneserieudgaven af hans særprægede bibelfilm Noah (2014).

Billedpoeten Kent Williams

Kent Williams er som kunstmaler primært kendt for sine smukke ekspressionistiske portrætmalerier, hvor nøgne asiatiske kvinder ofte dukker op som motiv, mens baggrunden er i stærke farver og detaljerne bag motiverne er løst tegnet.

I ny og næ har han brugt sit talent i tegneseriebranchen, hvor han bl.a. har illustreret de grafiske romaner Blood: A Tale, Tell Me, Dark og korte historier til forskellige antologi-udgivelser.

Han er også sluppet godt afsted med at give superhelte som Batman og Wolverine et specielt look, der er langt væk fra mainstream.

I Williams’ hænder bliver Aronofskys ord omsat til rendyrket billedpoesi, der føles om at se en drøm med enkelte stunder af mørke og melankoli.

Det er en tragisk historie, ligesom filmen, men fælles for begge er tro på kærlighed og vigtigheden i at være sammen med den, man elsker, før det er for sent.

Williams’ kendetegn er hans frie tilgang til menneskekroppen, kropssprog og ansigtsmimik med brug af løse streger og maling. Det går også igen her, og det er simpelthen smukt at se på.

Williams sætter sit personlige udtryk på de genkendelige scener fra filmen, så som slaget mod Maya-indianerne om Livets træ, de intime kærlighedsscener og det særlige boble-rumskib, der har kurs mod en stjerne.

En værdig følgesvend til filmen

Dem der kultdyrker Darren Aronofskys film vil være dem, der får ekstra meget ud af Aronofsky og Williams’ tegneserieudgave.

Har man aldrig set filmen, vil man sikkert blive forvirret over handlingsstrukturen i tegneserien, som er noget abstrakt. Det er tro mod filmens egen struktur – i øvrigt en film, der delte vandene.

Men er man med på noget alternativ tegneserie-stof med en rig mængde af smukke illustrationer, så er der en del at hente i denne unikke tegneserieudgave, som er en værdig følgesvend til en ligeså unik film.

5 stjerner

Titel: The Fountain – A Graphic Novel
Forfatter: Darren Aronofsky
Tegner:Kent Williams
Forlag: DC Vertigo
Format: Softcover
Tegner: Kent Williams
Udgivelsesår: 2005
Sideantal: 176

Anmeldt i nr. 166 | 13/08/2019

Michael Larsen. Michael er 27 år gammel, bor i Ørbæk på Fyn og har en baggrund som webintegrator. Han har tidligere skrevet for onlinemagasinerne Connery.dk og OnFilm.dk. Michael er tosset med film, filmmusik, tegneserier og bøger, og han elsker at skrive om det for andre nørder som sig selv.

Skriv et svar

Your email address will not be published.