11/22/63

7 minutters læsetid
11/22/63

11/22/63Vi har formentlig alle fra tid til anden lavet tankeeksperimentet om at rejse tilbage i tiden og ændre historiens gang: Hvad ville der være sket, hvis man rejste tilbage til tiden før 1933 og dræbte Adolf Hitler, inden han kastede verden ud i Anden Verdenskrig? Eller hvad, hvis man rejste tilbage til tiden før 11. september 2001 og forhindrede Al-Qaeda-terroristerne fra at begå deres terrorhandling?

Tankeeksperimentet bag Stephen Kings roman 11/22/63, der udkom i 2011, er dette: Hvad ville der ske, hvis man rejste tilbage til tiden før den 22. november 1963 og forhindrede Lee Harvey Oswald i at snigmyrde John F. Kennedy i Dallas, Texas?

Ifølge King selv havde han haft idéen til romanen siden 1971, men mente ikke på det tidspunkt, at han ville være i stand til at gennemføre projektet, så han lagde det til side. Hans roman The Dead Zone (1979) har imidlertid nogle interessante tematiske sammenfald, blot med modsat fortegn: Her er hovedpersonen synsk og sætter sig for at myrde en præsidentkandidat, som, hvis han bliver valgt, vil kaste verden ud i en atomkrig.

Tidsportal

Hovedpersonen i 11/22/63 er high school-læreren Jake Epping fra den lille by Lisbon Falls, Maine. I modsætning til Derry, Castle Rock, ’Salem’s Lot og andre Maine-småbyer fra Kings forfatterskab er Lisbon Falls en ægte by, og her indeholder romanen nogle sjove træk fra Kings eget liv: Han gik på den selvsamme high school i Lisbon Falls, som Jake Epping er lærer på, og som teenager arbejdede han på den tekstilfabrik, der også spiller en rolle i romanen.

Jake, der er fraskilt, lever et stille og roligt liv uden den store dramatik. Han er på venskabelig fod med Al Templeton, der ejer en lokal diner, hvor burgerne er så billige, at der går uhumske rygter om, hvad Al i virkeligheden putter i burgerne.

En dag beder Al Jake om at møde sig i dineren, og da Jake ankommer får han sig et alvorligt chok: I løbet af den korte tid, der er gået, siden Jake sidst besøgte Als diner, er der sket noget med Al. Han er blevet alvorligt syg, og ser ud som om, han har tabt sig meget – også meget mere end det burde kunne lade sig gøre i løbet af den korte tid, der er gået, siden Jake sidst fik en burger hos Al.

Al indvier Jake i en hemmelighed så grotesk, at Jake indledningsvist ikke kan tro på det: I dinerens lager har Al opdaget en tidsportal, der fører tilbage til den 9. september 1958. Grunden til at Al har kunnet sælge så billige burgere er, at han en gang om ugen er rejst tilbage til 1958 og har købt hakket kød til 1950’er-priser.

Vil forhindre Kennedy-mordet

Førsteudgaven af '11/22/63', Scribner 2011.
Førsteudgaven af ’11/22/63′, Scribner 2011.

Det er også tidsportalens skyld, at Al nu er døende. For sidste gang, han foretog en tur tilbage til 1958, vendte han ikke tilbage til nutiden med det samme: Han blev der, fordi han havde besluttet sig for at prøve at forhindre mordet på John F. Kennedy i 1963. Men i de mellemliggende år – altså mellem 1958 og 1963 – er Al blevet så syg af kræft, at han ikke kunne gennemføre sin plan. Han indvier Jake i planen, og beder Jake om at påtage sig missionen i stedet.

Efter en ”prøvetur” tilbage til 1958 lader Jake sig overbevise om, at Al taler sandt, og til sidst indvilger Jake i at påtage sig Als mission. Men tingene er naturligvis ikke så enkle som så: Under sine egne tur tilbage i tiden har Al observeret, at historien ikke har ”lyst” til at blive ændret.

”Historien” – eller hvad det nu end er for kræfter, der er på spil i tid-rum-kontinuumet – vil med vold og magt prøve at forhindre nogen i at ændre begivenhedernes gang. Og jo større begivenheden, jo sværere er det at lave om på den…

Thriller og kærlighedshistorie

Idéen bag romanen er enkel, og man kunne umiddelbart forestille sig, at 11/22/63 ville udspille sig som en stramt fortalt tidsrejsethriller med klart fokus på Jakes mission og på de mulige konsekvenser – for selvfølgelig er man som læser også meget nysgerrig efter at læse Kings bud på, hvad der mon vil ske, hvis Jakes mission lykkes.

Helt så simpelt udspiller romanen sig imidlertid ikke. For da Jake rejser tilbage i tiden, må han indstille sig på at blive i fortiden i temmelig lang tid – af samme grund som Al også tilbragte flere år i fortiden: Jake er nødt til at sikre sig, at Lee Harvey Oswald virkelig var en lone gunman, og at Kennedy-mordet ikke var resultatet af en sammensværgelse. Den endelige bekræftelse af dette kan Jake ikke få før kort tid før mordet på Kennedy, så han må altså blive i fortiden fra 1958 til 1963.

Jake slår sig derfor ned i den lille by Jodie, Texas, hvor han nærmest ved et tilfælde ender med at blive engelsklærer på den lokale high school. Her forelsker Jake sig i den unge lærerinde Sadie, og derfra tager romanen form som en blanding af thriller og kærlighedshistorie.

Kører af sporet

Kombinationen af tidsrejsehistorie, thriller og kærlighedshistorie er som sådan god, og Kings roman er da på heller ingen måde den første roman, der blander disse elementer – i denne måneds store tidsrejsetema har vi også anmeldt Jack Finneys fremragende Time and Again (1970), der netop gør brug af denne kombination.

Sammenligningen med Finneys roman er ikke tilfældig; 11/22/63 skulle oprindelig have været dedikeret til Finney, men som King skriver på sin dedikationsside kom et nyt barnebarn til verden kort før bogens udgivelse, så bogen er dedikeret til hende.

Når King havde planlagt at dedikere 11/22/63 til Finney, handler det nok ikke kun om, at Time and Again bredt er anerkendt som én af de fineste tidsrejsehistorier nogensinde; mon ikke King har ladet sig inspirere af Finneys blanding af tidsrejse- og kærlighedshistorie?

Uanset hvad svaret er, må man konstatere, at 11/22/63 ikke fungerer nær så godt som Finneys fascinerende roman. Det er der flere årsager til. Først og fremmest er 11/22/63 i udgangspunktet en high concept-roman: ”Hvad ville der være sket, hvis JFK ikke var blevet myrdet?”

Det er romanens præmis, og det er det, læserne er nysgerrige efter at finde ud af. For lad os bare være ærlige: Få læsere forventer vel, at hovedpersonen rejser tilbage i tiden og fejler i sin mission? Det ville i hvert fald være en sølle tidsrejsehistorie. Så jo, som læser regner man med, at Jake klarer sin mission, og man er nysgerrig efter at finde ud af resultatet!

Romanens high concept udgangspunkt bliver imidlertid erstattet af en betydelig mere low concept tilgang, hvor det i store dele af romanen er Jake og Sadies kærlighedshistorie, der fylder mest, og hvor Jakes mission træder klart i baggrunden.

Heldigvis er King en dygtig forfatter, der både formår at skrive troværdige personer og at skrive personer, som man kommer til at holde af. Det gør Jake og Sadies kærlighedshistorie vedkommende og rørende, men det ændrer ikke på, at man i store dele af romanen har en fornemmelse af at være blevet sidetracked. Med et så klart defineret plotmæssigt udgangspunkt forventer man ganske enkelt, at King holder sig på sporet, men i stedet udvikler romanen sig til en kærlighedshistorie.

Alt for lang

En anden grund til at 11/22/63 ikke er så vellykket som Finneys roman er ganske enkelt længden. Den anmeldte paperbackudgave er 752 sider lang (hardcoverudgaven er 849 sider lang), og det er mindst 200 sider for meget, nok også 300 sider for meget! Til sammenligning er Time and Again 399 sider lang i den udgave, vi har anmeldt her på Pulpen.

Et af de hyppige kritikpunkter, der rettes mod King er, at hans romaner generelt er for lange. Det er jeg overordnet set ikke enig i – min favorit blandt Kings romaner er It (1986), der er én hans længste – men nogle af hans bøger er utvivlsomt for lange, og 11/22/63 er én af dem. Med en så enkel præmis som 11/22/63 har, burde historien kunne afvikles på betydeligt færre sider.

Det skal i den forbindelse siges, at der går en rum tid inden Jake overhovedet når frem til Texas. Ikke alene skal romanen selvfølgelig lige sættes i gang og den centrale plotmekanisme introduceres, men selv da Jake rejser tilbage i tiden går der mange sider, inden han når frem til Texas. Inden da tilbringer han ret lang tid i Maine, hvor han forsøger at ændre historiens gang for nogle andre mennesker.

En stor del af denne del af bogen foregår i Kings fiktive by Derry, byen hvor It foregår, og selvom det er sjovt at vende tilbage til Derry (Jake løber faktisk ind i to af børnene fra It), så kommer man ikke udenom, at hele denne del af bogen er unødvendig i det store perspektiv.

Science fiction-aspekterne af romanen er få, men de er til gengæld blandt de mest spændende: Blandt andet historiens ”uvilje” mod at blive ændret og de begivenheder, der er afledt af denne mekanisme.

Men også den mærkelige og ret uhyggelige mand, der holder til lige omkring tidsportalen i 1958. Hvem og hvad han er, finder man først ud af til allersidst i romanen, hvor konsekvenserne af Jakes mission endelig bliver afsløret. Det er en fed del af romanen, men der går meget lang tid, inden man når så langt.

Mister fokus

Heldigvis er der også mange ting, der fungerer ved 11/22/63. King formår at tegne et levende og atmosfærisk portræt af USA anno 1958-1963, og han er formidabel til at skrive personer, som man tror på og føler med. Sidstnævnte gør, at man stedvist glemmer romanens præmis og lever sig så meget ind i kærlighedshistorien mellem Jake og Sadie, at man håber, at Jake vil opgive sit forehavende og bare leve sit liv i fortiden uden at forsøge at stoppe Kennedy-mordet.

Men det er kun stedvist. I sidste ende trækker plottet mere, og her formår King da heldigvis også at gøre Jakes overvågning af Lee Harvey Oswald spændende. Og romanens klimaks, der foregår på den skæbnesvangre novemberdag i Dallas, er da også intenst og neglebidende spændende.

De positive aspekter ved romanen redder meget, men i sidste ende kan de ikke ændre på, at 11/22/63 er ét af de tilfælde, hvor Stephen King mister fokus med en sært skizofren – og alt for lang – roman som resultat.

3 stjerner

Titel: 11/22/63
Forfatter: Stephen King
Forlag: Scribner
Udgivelsesår: 2011

Anmeldte udgave:
Udgivelsesår: 2012
Forlag: Hodder Paperbacks
Format: Paperback
Sideantal: 752

Anmeldt i nr. 121 | 13/11/2015

Stikord: Tidsrejser

Mogens Høegsberg. Redaktør. Medstifter af Planet Pulp. Født 1976. Oprindelig fra Ringkøbing, fra 1996 til 2014 bosat i Århus, nu bosat i Silkeborg. Uddannet mag.art. og ph.d. i middelalderarkæologi. Ansat som arkæolog ved Moesgård Museum. Har siden barndommen været ivrig horrorfan; indledningsvist primært litteratur, senere også film. Dertil rollespiller, brætspiller og tegneseriefan. Film og filmmusik er Mogens’ to største passioner inden for [..]

Skriv et svar

Your email address will not be published.