Zulu

4 minutters læsetid

ZuluJohn Barry (1933-2011) debuterede som filmkomponist i 1960 med musikken til to film, kriminalfilmen Never Let Go (med Peter Sellers i en sjælden, alvorlig rolle) og ungdoms-/exploitationfilmen Beat Girl.

Det egentlige gennembrud kom, da Albert R. Broccoli og Harry Saltzman hyrede Barry til at gøre noget ved Monty Normans tema til deres agentfilm Dr. No (1962) – som jo selvfølgelig var den første James Bond-film.

Baseret på Barrys indsats her, hyrede Broccoli og Saltzman Barry til at komponere musikken til efterfølgeren From Russia With Love (1963), og dermed var Barrys karriere som filmkomponist for alvor på skinner.

From Russia With Love demonstrerede med al ønskelig tydelighed, at Barry var i stand til at håndtere et symfoniorkester, men det historiske drama/krigsfilm Zulu fra 1964 var ikke desto mindre yderligere et skridt op ad karrierestigen.

Her gik Barry fra at levere musik til en letbenet agentthriller til at stå for musikken til en “seriøs” film om et af den britiske hærs mest legendariske slag, hvor 150 britiske soldater holdt stand mod 4000 zulukrigere ved missionsstationen Rorke’s Drift i det nuværende Sydafrika i 1879.

Zulu var i øvrigt også Michael Caines store gennembrud, selvom Caine havde arbejdet indenfor film og tv siden 1956.

Genindspilning

Barry komponerede kun lige over 20 minutters musik til Zulu, som her anmeldes i form af Silva Screen Records’ genindspilning fra 1999, dirigeret af Nic Raine.

Scoret har været udgivet flere gange tidligere, men alle har været genoptryk af United Artists Records’ oprindelige albumudgivelse, hvor der bl.a. var dialog hen over ”Main Title”-cuet.

Silva Screen Records-indspilningen er, så vidt vides, det komplette score, og de 13 tracks på det oprindelige soundtrackalbum er her omarrangeret til ni skæringer, hvoraf de fleste dog indeholder flere cues.

På grund af scorets korte spilletid, valgte Silva Screen – nu de alligevel skulle have gang i en reel genindspilning – at supplere albummet med diverse andre Barry-kompositioner, også i genindspilning, og albummet er derfor en 2-diskudgivelse.

Blandt de øvrige kompositioner finder vi bl.a. uddrag fra Midnight Cowboy (1969), The Last Valley (1971) og The Specialist (1996), foruden “The Girl with the Sun in Her Hair”, som Barry oprindelig komponerede til en reklame for Sunsilk-shampoo!

Selvom ingen af de øvrige skæringer er at kimse af – og viser en stor del af bredden i Barrys output – er det her kun Zulu-scoret, det skal handle om, og albummets rating går derfor ligeledes kun på Zulu.

Monotematisk

Som sagt er Zulu et ganske kort score, hvilket var helt tilsigtet fra Barrys og instruktør Cy Enfields side: Ved at holde musikken på et minimum, virkede den så meget mere dramatisk, når den endelig dukkede op.

I store træk er Zulu et monotematisk score, centreret omkring hovedtemaet, en langsom march, der introduceres allerede i første track, “Zulu Main Theme”. Det er en statelig melodi, Barry her leverer; lidt aparte, men på sin egen måde ganske mindeværdig, selvom den heller ikke hører til blandt Barrys bedste.

Hovedtemaet er delt i to sektioner. Den indledende del er en rytmisk ostinato, som ofte anvendes senere i scoret som substitut for det fuldt udviklede tema, der følger herefter og udgør den egentlige temamelodi, fortsat med den rytmiske ostinato som underlag.

Hovedtemaet er ret enkelt, men Barry formår alligevel at variere det en del i løbet af det resterende score – fra det decideret heroiske i “First Zulu Approach and Assault” (nr. 5) til det muntre og nærmest legende i “Dunford’s Horses Arrive and Depart” (nr. 7). Denne variation er en god ting for scoret som helhed, da temaet er absolut bærende og dukker op i de fleste af albummets tracks.

Den brede pensel

Foruden de tematisk bårne cues, er der også nogle suspenseprægede og enkelte mere maleriske cues. Suspensemusikken er klassisk Barry, skåret over helt samme læst som i hans tidlige Bond-scores, f.eks. i anden del af nr. 1, “Isandhlwana 1879” eller begyndelsen af “First Zulu Approach” (nr. 5).

Omvendt er et cue som “Bronhead’s Safari” (nr. 3) – kort som det desværre er – en på dette tidspunkt i karrieren ret ny ting for Barry. Her maler komponisten virkelig med den brede pensel og leverer et fint lille stykke musik, der i stil og udtryk nærmer sig klassisk americana.

Foruden hovedtemaet indgår den gamle walisisk-britiske marchsang Men of Harlech også i scoret – i “March of the ‘Men of Harlech'” (nr. 6) og “Men of Harlech / End Title” (nr. 9). Førstnævnte er en flot og klassisk arrangeret korversion af sangen, mens end title-varianten er mere højstemt, nærmest salmeagtig.

Ikke et af Barrys bedste, men…

Zulu er måske nok et meget kort score, ligesom det er dybt afhængigt af det relativt simple hovedtema. Ikke desto mindre er musikken både flot og effektfuld, ligesom det også i både arrangement og stil viser, hvor godt Barry havde styr på de symfoniske virkemidler så tidligt i sin karriere.

Som nævnt bevæger han sig ind på nyt territorium med den malende “Bronhead’s Safari”, men der er også nogle ret fine passager for træblæsere og harpe i anden del af “First Zulu Approach and Assault”, som ligger noget fra den meget mere messingblæserdominerede tilgang, Barry havde til Bond-filmene i samme periode.

Hovedtemaet er måske ikke helt stærkt nok til at bære et stort set monotematisk score som Zulu, og både fordi scoret er så kort, som det er, og fordi Barry valgte at satse så meget på hovedtemaet, fremstår Zulu ikke som ét af Barrys bedste scores. Men som et tidligt eksempel på et af Barrys “seriøse” arbejder, er Zulu bestemt værd at investere i.

4 stjerner

Nummerliste:
1. Zulu Main Theme / Isandhlwana 1879 (2:21)
2. News of the Massacre / Rorke’s Drift Threatened (2:51)
3. Bronhead’s Safari / Wagons Over (1:43)
4. “You’re All Going to Die!” (0:42)
5. First Zulu Approach and Assault (5:08)
6. March of the “Men of Harlech” (2:44)
7. Dunford’s Horses Arrive and Depart / The Third Assault (2:39)
8. Zulu’s Final Appearance and Salute (0:51)
9. “Men of Harlech” / End Title (1:46)

Total spilletid: 20:45

Titel: Zulu
Komponeret af: John Barry
Fremført af: City of Prague Philharmonic Orchestra
Dirigeret af: Nic Raine
Komponeret: 1964
Udgivet: 1999
Label: Silva Screen Records

Anmeldt i nr. 130 | 13/08/2016

Mogens Høegsberg. Redaktør. Medstifter af Planet Pulp. Født 1976. Oprindelig fra Ringkøbing, fra 1996 til 2014 bosat i Århus, nu bosat i Silkeborg. Uddannet mag.art. og ph.d. i middelalderarkæologi. Ansat som arkæolog ved Moesgård Museum. Har siden barndommen været ivrig horrorfan; indledningsvist primært litteratur, senere også film. Dertil rollespiller, brætspiller og tegneseriefan. Film og filmmusik er Mogens’ to største passioner inden for [..]

Skriv et svar

Your email address will not be published.