Med bind tre i Robert Kirkmans fremragende saga, lader forfatteren historien tage en ny drejning. Hvor de to første bind skildrede rejsen, de små samfund og gruppens spæde forsøg på at finde et holdepunkt og et tilholdssted, finder de nu i bind tre det, de søgte. Albummets titel Safety Behind Bars giver en ganske god idé om, hvad det handler om. For godt nok er de i sikkerhed – sådan nogenlunde i hvert fald – men det er bag tremmer.
Et ikke helt forladt fængsel
I slutningen af andet bind, Miles Behind Us, fandt gruppen frem til et fængsel, der var omgivet af et stort, sikkert hegn. Safety Behind Bars begynder, hvor bind to sluttede. Gruppen står foran porten til fængslet, og Rick beslutter sig for, at de skal gå ind. Først vil han og Tyrese dræbe de zombier, der vandrer rundt i fængselsgården, før han vil have de andre ind.
Men da de går i gang med at dræbe de vandrende lig, vælter der en stor mængde zombier ud af den ene bygning, og disse får vores helte kun nedkæmpet på et hængende hår. Men så er de også inde. Rick beslutter sig for, at stedet skal undersøges, og sporadiske samlinger af zombier må lade livet i denne eftersøgning.
Historien tager en ny drejning da Rick og Tyrese kommer frem til en spisesal, der er barrikaderet udefra. Da de fjerner barrikaden, finder de fire fanger, som er blevet “glemt” af vagterne inde i spisesalen. Disse fire bliver – på trods af stor modstand fra kvinderne – indlemmet i gruppen, og det viser sig at være en rigtig dårlig idé.
Men langsomt begynder de hårdtprøvede mennesker at etablere sig i deres nye hjem. Rick er ikke sen til at tage tilbage til Hershels gård, for at give Hershel og hans familie muligheden for at slå dem følgeskab i fængslet. Det takker Hershel ja tak til, og snart er gruppen endnu større.
Andre problemer
Men i takt med at levevilkårene bliver bedre og bedre for de overlevende, er det andre problemer, der træder frem. Tyreses datter og hendes kæreste beslutter sig for at begå et romantisk selvmord sammen, da de vil til et bedre sted. Da Tyrese kommer ind i deres celle, ser han sin datter ligge død på gulvet. De to elskende ville skyde hinanden, men det var kun datteren, der døde.
Tyrese går amok, og Rick kan ikke nå at forhindre ham i at kvæle kæresten. Da datteren – på trods af at hun ikke er blevet bidt af en zombie – genopstår, bliver Tyrese meget mærkelig, og det samme sker for Rick. Da der er faldet nogenlunde ro på tingene, viser det sig, at der en seriemorder på spil, og som albummet slutter, ser det ikke særlig godt ud for Rick og de andre. Men mere skal ikke nævnes her.
Menneskelige konflikter
Der er flere rigtig fede elementer tilstede i Safety Behind Bars. For det første er der fængslet – lidt i stil med indkøbscentret i Dawn of the Dead (1978) – som er en meget velvalgt location. Der er mørke gange, celler, vaskerum, fængselsgården og meget andet. Desuden er der nogle ekstremt fede actionsekvenser, hvor Kirkman og tegneren Adlard formår at gøre det nervepirrende spændende og meget voldeligt.
Endvidere bliver vi i det tredje bind introduceret til fire ganske forrygende bipersoner i skikkelse af fangerne, de finder. Fangerne er med til at give historien en ekstra kant, for kan man acceptere at leve sammen med nogen, der eksempelvis er blevet sat i fængsel på livstid for mord?
Men det vigtigste er de menneskelige konflikter, der i Safety Behind Bars bryder ud i lys lue. Det bliver nu tydeligt, at Kirkmans idé om at følge Rick og de andre over længere tid for alvor begynder at bære frugt. Udover de håndgribelige konflikter, som da Tyrese dræber sin datters kæreste, er der også mere underspillede konflikter til stede. Rick, der igennem de første to bind har været en urokkelig klippe, begynder ligeså langsomt at vakle.
De mange dødsfald og den konstante frygt for, at en zombie kan lure om næste hjørne, begynder at sætte sine tydelige spor. Hvor gruppen i de første to bind konstant var på farten, er de nu blevet fastlåst i deres fængsel, og man kan ikke længere bare vende ryggen til og løbe fra problemerne. Det er nu på tide, at de overlevende skal forsøge at få en hverdag op at køre.
Teksten på bagsiden af albummet – som for øvrigt er den samme tekst, der står bag på alle bindene – siger det meget rammende:
“The world we knew is gone. The world of commerce and frivolous necessity has been replaced by a world of survival and responsibility. In a matter of months society has crumbled, no government, no grocery stores, no mail delivery, no cable TV. In a world ruled by the dead, we are forced to finally start living.”
Som hos Romero ligger der i hele The Walking Dead-serien en samfundskritik fra Kirkmans side. For i det postapokalyptiske samfund kan forfatteren fundere over det samfund, der gik i stykker. Og det er nok noget, som Kirkman bør fortsætte med i de næste bind, da det er et meget interessant aspekt af historien.
Fast greb om genreklichéerne
Safety Behind Bars introducer også nye informationer vedrørende zombie-sygen, der får katastrofale konsekvenser for vores hovedpersoner. Det viser sig nemlig – da Tyreses datter dør – at man bliver forvandlet til en zombie, selvom man ikke er blevet bidt eller kradset. Det vil sige, at sygdommen er som en parasit i dem alle, der bare venter på at bæreren skal dø.
I en meget stærk sekvens beslutter Rick sig for at tage tilbage til der, hvor de begravede Shane, for at finde ud af, om hans idéer med hensyn til sygdommen holder vand. Ganske rigtigt viser det sig, at Shane er blevet forvandlet til en zombie, og Rick må for anden gang begrave sin gamle ven. Denne tur tilbage giver læseren et kærkomment gensyn med de steder, vi så i de første to bind, f.eks. Wilshire Estates – og vi finder ud af der kommer flere og flere zombier til.
Kirkman har et fast greb om både sine genreklichéer og klichéer generelt. Tænk blot på den ene af de fire fanger – den overvægtige, hvide mand med briller. Han sidder inde for skattefusk – siger han selv – men han viser sig at være en perverteret seriemorder, og der er ingen tvivl om, at Kirkman har baseret karakteren på Machine fra 8MM (1999).
Uhørt højt niveau
Safety Behind Bars er endnu stærkere end de to foregående bind, som i selv var mesterlige. Så det bliver meget spændende at følge de næste bind og se, om Kirkman går i selvsving, eller om han stadig formår at skabe nye drejninger og holde fast i de menneskelige aspekter, der uden tvivl er seriens stærkeste kort. Og man må ikke glemme, at serien er godt tegnet og har en basal spænding, der løfter helheden op på et uhørt højt niveau.
Forfatter: Robert Kirkman
Tegner: Charlie Adlard
Forlag, år: Image Comics, 2005
Albumlængde: 134 sider
Udkom oprindelig i USA i 6 hæfter i 2005 på forlaget Image Comics.
Anmeldt i nr. 15 | 13/01/2007
Stikord: Fængsel, Postapokalyptika, Zombier