Mogens Høegsberg
Ingen kommentarer

The Philadelphia Experiment

Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

The Philadelphia Experiment er en lille perle af et score – ét af 1980'ernes glemte scores, som i den grad fortjener at blive hevet frem i lyset og hørt.

The Philadelphia ExperimentDa jeg så The Philadelphia Experiment for nogen tid siden som et led i forberedelserne af Planet Pulps store tidsrejsetema, slog det mig straks, hvor god musikken var. Særligt det effektive hovedtema blev hængende, og jeg besluttede mig for at undersøge sagen nærmere.

Men min research efterlod mig ikke meget klogere: Scoret til The Philadelphia Experiment er ikke anmeldt på nogle af de store udenlandske filmmusiksites, så jeg tog chancen og bestilte det i form af BSX Records’ The Ken Wannberg Film Music Collection Volume One, der foruden The Philadelphia Experiment også indeholder to andre scores af Ken Wannberg.

Og så blev jeg ellers imponeret. The Philadelphia Experiment er ganske enkelt et fremragende action- og suspensescore, og jeg må erkende at være dybt forundret over, at scoret ikke er bedre kendt end det er.

Bedst kendt som music editor

The Philadelphia Experiment er komponeret af Kenneth “Ken” Wannberg (f. 1930), der er bedst kendt som music editor, særligt for John Williams. Wannberg har været music editor for Williams på over 50 film, og deres samarbejde går helt tilbage til Valley of the Dolls (1967). Wannberg gik på pension i 2005.

Ved siden af sin hovedbeskæftigelse som music editor, har Wannberg også komponeret musik til over et dusin film og flere tv-film og -serier.

Jeg stødte selv på Wannberg første gang i forbindelse med det fremragende score til George C. Scott-gyseren The Changeling (1980), hvor Wannberg leverede hovedparten af scoret, der imidlertid – af komplicerede årsager – er krediteret til canadieren Rick Wilkins.

Derudover var Wannberg et ubeskrevet blad for mit vedkommende, indtil jeg købte scoret til The Philadelphia Experiment. Om end mit kendskab til Wannbergs output dermed er sparsomt, vil jeg alligevel vove den påstand, at det er ærgerligt, at Wannberg aldrig gjorde komponistjobbet til sit hovederhverv, for damn, den mand kan skrive musik!

Kraftfuldt hovedtema

The Philadelphia Experiment er overvejende et action- og suspensebaseret score, med enkelte mere stilfærdige interludier, hovedsageligt af romantisk karakter.

Musikken er primært symfonisk, men dog med en del synthesizer iblandet, særligt i de cues, der er direkte relateret til tidsrejser eller den katastrofale vortex, der truer med at opsluge hele planeten. De synthesizede elementer fungerer heldigvis ekstremt godt i The Philadelphia Experiment, hvilket ingenlunde er en selvfølge.

Der er indtil flere temaer og motiver i scoret, men helt dominerende er hovedtemaet, der reelt set er todelt – det egentlige hovedtema, der er scorets primære og hyppigst anvendte idé, og så et sekundært tema, der bliver en slags kærlighedstema i løbet af filmen.

Begge temaerne høres i “Main Theme” (nr. 1), der lægger ud med det kraftfulde hovedtema – ren suspense af en aftapning, en Jerry Goldsmith ville have været stolt af. Det egentlige hovedtema går så over i det afdæmpede og smukke sekundære tema, orkestreret for flygel og strygere.

Begge temaerne dukker løbende op i løbet af selve scoret (“Main Theme” er en koncertversion, der ikke i den form høres i selve filmen), hvor Wannberg også introducerer yderligere et par motiver, bl.a. et rytmisk suspensemotiv, der første gang dukker op i “Time Slip” (nr. 4), og et energisk actionmotiv, der introduceres i “David’s Escape” (nr. 9).

Forrygende suspense og action

Den øvrige musik på scoret består primært består af forrygende suspense- og actionmusik, stedvist med passager, der nærmest må karakteriseres som horrormusik.

Det er svært at fremhæve bestemte cues, for de fleste af dem er aldeles glimrende, men “Arrival at The Eldridge” (nr. 3) er et forrygende suspensecue (bl.a. med en creepy synth-effekt) og “David’s Escape” indeholder både effektiv suspense og fin actionmusik.

Der er er mere glimrende suspense i “Rocket Launch” (nr. 11), mens “The Chase” (nr. 14) og især “Storming The Compound” (nr. 17) byder på virkelig god actionmusik. Undervejs er der enkelte mere harmoniske og afdæmpede passager, bl.a. i de smukke “David’s Father” (nr. 12) og “Fugitives In Love” (nr. 15), der begge er baseret på det sekundære hovedtema.

Mellem Williams og Goldsmith

Wannbergs formsprog ligger et sted mellem John Williams og Jerry Goldsmith – i suspensemusikken (og bl.a. hovedtemaet) ligner han mest Goldsmith, mens actionmusikken er mere influeret af Williams (f.eks. “The Chase”, nr. 14).

Dette skal imidlertid ikke forstås som om, Wannberg bare kanaliserer eller sågar kopierer fra de to mesterkomponister – Goldsmith og Williams er bare de to komponister, det er nemmest at sammenligne Wannberg med her.

Det betyder så også, at vi kvalitativt er meget højt oppe her, og jeg må endnu engang konstatere, at jeg ikke fatter, at The Philadelphia Experiment er så ukendt, som det er. Det er ellers ikke fordi, scoret har været svært at få fat i indenfor de senere år.

Belgiske Prometheus Records udgav scoret i både 2004 og 2007, mens BSX Records’ udgave udkom i 2011. Sidstnævnte burde være udsolgt for længst – albummet er trykt i sølle 1000 eksemplarer – men i skrivende stund kan det stadig købes fra ny.

BSX Records’ udgave indeholder fem cues mere end de to Prometheus-udgaver, foruden yderligere seks bonustracks med forskellige synth- og percussioneffekter og et par source-numre. Formentlig er det det komplette score, men det står faktisk ingen steder.

En lille perle

The Philadelphia Experiment er en lille perle af et score – ét af 1980’ernes glemte scores, som i den grad fortjener at blive hevet frem i lyset og hørt. Ligesom Ken Wannberg fortjener at være kendt som andet og mere end bare John Williams’ music editor.

5 stjerner

Nummerliste:
1. Main Theme (3:11)
2. Main Title (1:03)
3. Arrival At The Eldridge (2:55)
4. The Experiment Begins / Time Slip (5:53)
5. The Eldridge Remains (2:05)
6. Electrical Outburst (0:34)
7. The Doctor Reflects (2:31)
8. Car Sparks (0:56)
9. Vortex Sucks / David’s Escape (4:39)
10. A Tender Moment (1:28)
11. Rocket Launch (2:18)
12. David’s Father (2:21)
13. David Confronts His Past (2:05)
14. The Chase (1:34)
15. Fugitives In Love (2:35)
16. Running The Roadblock (1:03)
17. Storming The Compound (2:03)
18. David’s Decision / Fate Of The Vortex (6:55)
19. David’s Choice / End Title (5:45)
20. Sweetener (1:13)
21. Percussion FX 1 (1:04)
22. Percussion FX 2 (0:45)
23. Wind Noises (1:29)
24. Rock And Roll (4:26)
25. Radio Source (0:47)

Total spilletid: 61:38

Titel: The Philadelphia Experiment
Komponeret af: Ken Wannberg
Dirigeret af: Ken Wannberg
Fremført af: The National Philharmonic Orchestra
Orkestrering: Albert Woodbury
Produceret af: Ford A. Thaxton & James Nelson
Komponeret: 1984
Udgivet: 2011
Label: BSX Records

Anmeldt i nr. 121 | 13/11/2015

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *