Mogens Høegsberg
Ingen kommentarer

The Lord of the Rings: The Return of the King

Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

The Lord of the Rings: The Return of the KingHoward Shore forløser filmens handling med sit mesterværk af et score og formår også med afslutningen at gøre de tre scores til et helstøbt værk, som man kan nyde som et samlet hele. Mesterligt!

I december 2003 var værket fuldendt: The Return of the King havde biografpremiere, og Peter Jackson kunne fejre, at han succesfuldt havde filmatiseret en roman, mange ellers havde ment var ufilmatisérbar.

Med på turen var Howard Shore, der endnu engang leverede en kraftpræstation af et score og afsluttede med manér. Ligesom sine to forgængere er The Return of the King intet mindre end et filmmusikalsk mesterværk.

Forsætter stilen

Shore fortsætter ufortrødent stilen fra både The Fellowship of the Ring (fremover bare Fellowship) og The Two Towers, hvilket naturligvis betyder, at formsproget er uændret: Stor – ja enorm – symfonisk musik med masser af kor, diverse specialinstrumenter og forskellige vokalsolister.

Også tematisk fortsætter Shore stilen fra de to foregående scores. Det vil sige, at der fremkommer en lang række tilbagevendende temaer samt et antal nye – om end der introduceres knap så meget nyt tematisk materiale i The Return of the King som i The Two Towers. Hovedparten af temaerne er gengangere fra de to tidligere scores, men det betyder ikke, at det tematiske materiale ikke kan fremstå i nye udgaver og instrumenteringer, og dette er med til fortsat at gøre Shores Middle-earth musik frisk og spændende.

Der er ingen grund til at gå alt for meget i detaljer med de tilbagevendende temaer, men selvfølgelig har vi Fellowship-temaet, Rohan-temaet, de forskellige Ring-temaer og -motiver, de hobbitrelaterede temaer, Gollums tema og meget mere til.

Gondor-temaet, som vi jo faktisk allerede fik præsenteret i Fellowship, kommer naturligvis for alvor til sin ret i The Return of the King – og faktisk i en lidt anderledes udgave, end vi har hørt temaet tidligere. I de to foregående film har Gondor-temaet musikalsk antydet et land i dets efterår, det såkaldte “Gondor in Decline”-tema, men i The Return of the King udvikler temaet sig til det triumferende “Gondor in Ascension”. Minas Tirith-temaet, der også hørtes første gang i Fellowship, vender stærkt tilbage i The Return of the King, og de to temaer er uden tvivl de tematiske omdrejningspunkter for Shores The Return of the King-score.

Nye temaer og solister

Der er naturligvis også nogle nye temaer og motiver, bl.a. hele tre knyttet til Mordor, et nyt knyttet til The Shire og et nyt tema i “Arwen’s Song”, fremført af Liv Tyler herself. Som tilfældet nemlig er med de to andre scores, er der både vokalsolister hentet fra castet og professionelle sangere. Foruden Liv Tyler høres også både Billy Boyd, Dominic Monaghan og Viggo Mortensen.

Igen er det dog naturligvis de professionelle sangere, der virkelig brænder igennem. Drengesopranen Ben Del Maestro er tilbage, men han er også den eneste genganger blandt vokalsolisterne på The Two Towers. På The Return of the King er de nye folk hovedsageligt sopranerne Renée Fleming og Sissel Kyrkjebø – sidstnævnte dog kun i forbindelse med musik til “Extended Cut”-udgaven, der høres på “Complete Recordings”-udgaven af scoret. End credits-sangen, den enormt smukke og melankolske “Into the West”, fremføres denne gang af Annie Lennox.

Som det også var tilfældet med de to tidligere scores, tages forskellige specialinstrumenter i brug. En helt speciel dobbeltfele blev faktisk fremstillet til scoret på foranledning af musikeren Dermot Crehan, og derudover bruger Shore også panfløjte i forbindelse med Gondor-musikken – med overraskende god effekt i øvrigt! Også træfløjte introduceres i forbindelse med Gondor-musikken, mens tibetanske gonger bruges i den truende og uhyggelige musik, der underscorer rejsen ad De dødes stier. Og i forbindelse med hobbitmusikken må nævnes solisten Sir James Galway, der fremfører alle sine soli på sin specialfremstillede tværfløjte af ren guld!

Som med Fellowship og The Two Towers gælder det for The Return of the King, at det er et ekstremt tematisk orienteret score, men som i de to andre er der naturligvis også en vis mængde utematisk underscore, som også her er af meget, meget høj kvalitet. Det gælder f.eks. musikken fra Slaget om Osgiliath, musikken fra Aragorn og kompagnis rejse ad De dødes stier og musikken fra Shelobs hule – alt sammen noget, der høres bedst og mest fyldigt i “Complete Recordings”-udgaven.

Mesterligt

Forsiden af 'Complete Recordings'-boksen

For selvfølgelig er også The Return of the King kommet i en flot boksudgave, der indeholder al musikken fra “Extended Cut”-udgaven af filmen. I modsætning til de to andre boksudgaver, der hver indeholder tre CD’er med scoret samt en DVD med hele scoret i superlyd, så er der hele fire CD’er, foruden DVD’en, i The Return of the King-boksen. Det samlede score klikker da også ind med en spilletid på 3 timer og 49 minutter! Imidlertid er det stadig kun inkarnerede fans af enten Shore, Jacksons film eller Tolkien, der behøver investere i “Complete Recordings”-boksen. Standardudgivelsen indeholder det bedste af det bedste fra scoret og vil være nok for de fleste.

Med The Return of the King fik både Jackson og Shore sat et fornemt punktum for dette hovedværk inden for moderne film. Shore forløser handlingen igennem sin mageløse musik, der i The Return of the King når operatiske højder, og han formår også at gøre de tre scores til et helstøbt værk, som man kan nyde som et samlet hele. Det er langt fra nogen indlysende ting og kombineret med musikkens kompleksitet er det, Shore har præsteret med sine tre The Lord of the Rings-scores intet mindre end mesterligt. Nu venter vi i spænding på hans musik til The Hobbit!

Nummerliste (standardudgivelse):
1. A Storm Is Coming (2:52)
2. Hope And Memory (1:46)
3. Minas Tirith (featuring Ben Del Meastro) (3:37)
4. The White Tree (3:25)
5. The Steward Of Gondor (featuring Billy Boyd) (3:53)
6. Minas Morgul (1:58)
7. The Ride Of The Rohirrim (2:09)
8. Twilight And Shadow (featuring Renée Fleming) (3:30)
9. Cirith Ungol (1:44)
10. Andúril (2:35)
11. Shelob’s Lair (4:07)
12. Ash And Smoke (3:25)
13. The Fields Of The Pelennor (3:26)
14. Hope Fails (2:21)
15. The Black Gate Opens (featuring Sir James Galway) (4:02)
16. The End Of All Things (featuring Renée Fleming) (5:13)
17. The Return Of The King (featuring Sir James Galway, Viggo Mortensen, and Renée Fleming) (10:14)
18. The Grey Havens (featuring Sir James Galway) (5:59)
19. Into The West (performed by Annie Lennox) (5:50)

Total spilletid: 72:06


Nummerliste (“Complete Recordings”):

CD #1:
1. Roots and Beginnings (6:31)
2. Journey to the Cross-roads (2:17)
3. The Road to Isengard (2:18)
4. The Foot of Orthanc (4:45)
5. Return to Edoras (1:51)
6. The Chalice Passed (1:51)
7. The Green Dragon (featuring Billy Boyd and Dominic Monaghan) (0:35)
8. Gollum’s Villainy (2:10)
9. Éowyn’s Dream (1:24)
10. The Palantír (3:10)
11. Flight from Edoras (2:19)
12. The Grace of Undómiel (Featuring Renée Fleming) (6:21)
13. The Eyes of the White Tower (4:33)
14. A Coronal of Silver and Gold (8:27)
15. The Lighting of the Beacons (9:03)

Total spilletid: 57:35

CD #2:
1. Osgiliath Invaded (featuring Ben Del Maestro) (8:47)
2. The Stairs of Cirith Ungol (2:41)
3. Allegiance to Denethor (3:20)
4. The Sacrifice of Faramir (featuring Billy Boyd performing “The Edge of Night”) (4:08)
5. The Parting of Sam and Frodo (4:04)
6. Marshalling at Dunharrow (4:57)
7. Andúril – Flame of the West (3:28)
8. The Passing of the Grey Company (4:12)
9. Dwimorberg – The Haunted Mountain (2:26)
10. Master Meriadoc, Swordthain (1:40)
11. The Paths of the Dead (6:22)
12. The Siege of Gondor (9:01)
13. Shelob’s Lair (8:53)
14. Merry’s Simple Courage (2:09)

Total spilletid: 66:08

CD #3:
1. Grond – The Hammer of the Underworld (1:33)
2. Shelob the Great (5:13)
3. The Tomb of the Stewards (3:58)
4. The Battle of the Pelennor Fields (4:10)
5. The Pyre of Denethor (2:59)
6. The Mûmakil (0:57)
7. Dernhelm in Battle (2:06)
8. “A Far Green Country” (1:28)
9. Shieldmaiden of Rohan (5:07)
10. The Passing of Théoden (2:16)
11. The Houses of Healing (featuring Liv Tyler) (2:58)
12. The Tower of Cirith Ungol (4:41)
13. The Last Debate (featuring Sissel performing “Asëa Aranion”) (4:21)
14. The Land of Shadow (6:29)
15. The Mouth of Sauron (featuring Sir James Galway) (8:16)
16. “For Frodo” (featuring Ben Del Maestro) (3:17)

Total spilletid: 59:49

CD #4:
1. Mount Doom (featuring Renée Fleming) (4:09)
2. The Crack of Doom (4:02)
3. The Eagles (featuring Renée Fleming) (2:24)
4. The Fellowship Reunited (featuring Sir James Galway, Viggo Mortensen, and Renée Fleming) (12:18)
5. The Journey to the Grey Havens (featuring Sir James Galway) (7:35)
6. Elanor (featuring Sir James Galway) (1:28)
7. Days of the Ring (featuring Annie Lennox performing “Into the West”) (11:10)
8. Bilbo’s Song (2:58)

Total spilletid: 46:04

Samlet total spilletid: 229:36 (3 timer, 49 minutter, 36 sekunder)

6 stjerner

Titel: The Lord of the Rings: The Return of the King
Komponeret af: Howard Shore
Fremført af: London Philharmonic Orchestra, The London Voices, The London Oratory School Schola
Vokalsolister: Annie Lennox, Renée Fleming, Ben Del Maestro, Sissel Kyrkjebø
Dirigeret af: Howard Shore
Orkestrering: Howard Shore
Produceret af: Howard Shore
Komponeret: 2003
Udgivet: 2003 (standardudgivelse), 2007 (“Complete Recordings”)
Label: Reprise Records 9362-48521-2 (standardudgivelse), Reprise Records 162044-2 (“Complete Recordings”)

Anmeldt af: Mogens Høegsberg | 13/12/2010

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *