Mogens Høegsberg
Ingen kommentarer

The Gilded Age [S1] (Harry og Rupert Gregson-Williams, 2022) [Mikroanmeldelse]

The Gilded Age [S1] (Harry og Rupert Gregson-Williams, 2022) [Mikroanmeldelse]
Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

Høj klasse fra brødrene Gregson-Williams!

The Gilded Age S1“The Gilded Age” er indenfor amerikansk historieskrivning perioden fra ca. 1870-1900, hvor dele af landet oplevede en voldsom økonomisk vækst.

Det er i denne periode, HBO’s nye TV-serie af samme navn foregår. Serien fik premiere i januar, og allerede i februar blev det bekræftet, at der kommer en sæson 2.

Musikken er af brødrene Harry og Rupert Gregson-Williams, der naturligvis hver for sig er kendte som dygtige filmkomponister. The Gilded Age markerer brødrenes andet direkte samarbejde som komponister; det første var en miniserie fra 2019 over Joseph Hellers klassiske antikrigsroman Catch-22.

Musikken til The Gilded Age er forrygende godt! Den er næsten helt symfonisk, men med en lille smule synth hist og her, som dog alene fungerer for at fremhæve de symfoniske dele og som ikke giver musikken en kontemporær tone.

Det er et virkelig flot og konstant melodisk score, de to Gregson-Williams’er har komponeret til serien. Masser af tempofyldt, luftig og elegant musik, der udnytter alle symfoniorkestrets sektioner på fornem vis.

Størstedelen af scoret er optimistisk og energisk med for mange højdepunkter at gå i dybden med – et par stykker er f.eks. “Marian Brook” og “Van Rhijn House”, men også selve hovedtemaet bør nævnes; det dukker naturligvis op i “The Gilded Age (Main Title Theme)”.

Nogle cues er naturligvis også skåret med en smule tristhed, eller i hvert fald en mere afdæmpet tone end de tempofyldte og luftige – her kan nævnes et fint, fint cue som “Marian and Mrs. Scott”.

Og enkelte steder bevæger scoret sig også ind på mørkere territorium, f.eks. i det imponerende “Hostage to Ridicule” og det tilsvarende imponerende “I’m Begging You”; sidstnævnte slår hen mod slutningen over i noget, der nærmer sig action.

Som sagt er scoret konstant melodisk, og der er også adskillige fine, tilbagevendende temaer. Selve hovedtemaet har jeg nævnt, og derudover bør også nævnes det, der første gang høres i “Marian Brook”.

Alle, der holder af flot symfonisk musik, der fornemt formidler periodens elegance vil have en fest med musikken fra første sæson af The Gilded Age. Det er virkelig høj klasse fra brødrene Gregson-Williams.

5/6

Tracks: 1. The Gilded Age (Main Title) (1:33), 2. Marian Brook (2:02), 3. Sneaking Out (1:21), 4. Marian and Mrs. Scott (2:14), 5. The Ferry (1:35), 6. Oscar’s Secret (1:12), 7. Defeat Is Not Your Color (1:51), 8. The Russell Family (1:31), 9. Van Rhijn House (2:01), 10. That Is What Matters (1:23), 11. Hostage to Ridicule (3:55), 12. I’m Going Home (1:11), 13. I’m Beggin You (2:02), 14. Sparse Party (2:49), 15. New York Globe (1:49), 16. People Think It’s True (2:42), 17. Leave Gladys to Me (1:39), 18. Oscar and Turner (1:13), 19. The Arrival (1:55), 20. First Love (1:19), 21. New Values (1:58), 22. Goodbye Gladys (1:35), 23. I’ll Never Give Up (1:17), 24. It’s Too Much (1:46), 25. Light the Way (3:14), 26. What Can I Say? (1:56), 27. Print Shop (1:11), 28. Emerge Unscathed (2:21), 29. Anyone for Tennis? (1:26), 30. What’s Best for Me (1:50), 31. Following Jack (2:44), 32. Mrs. Astor’s House (2:20), 33. The Cemetery (3:44), 34. Marian Says Goodbye (1:43), 35. Not a Gentleman (1:41), 36. Where We Stand (2:27), 37. We Have Proof (2:09), 38. Party Guests (2:24), 39. A New Day (3:15)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *