John Barry komponerede blot to scores i 1975, hvoraf det ene var til tv-filmen Love Among the Ruins, instrueret af Georg Cukor og med bl.a. Katharine Hepburn og Laurence Olivier på rollelisten.
Den anden var John Schlesingers filmatisering af Nathaniel Wests roman The Day of the Locust fra 1939, der tegner et dystert portræt af Los Angeles og Hollywood i 1930’erne.
Barry og Schlesinger havde arbejdet sammen tidligere – først på tv-reklamer i Storbritannien, siden på Midnight Cowboy (1969), hvor Barry komponerede scoret og kuraterede de popsange, der spiller en stor rolle i filmen.
Monotematisk
På et overordnet, strukturelt niveau, minder The Day of the Locust og Midnight Cowboy om hinanden i den forstand, at begge film blander et originalt score med et antal forskellige sange. Men der hører ligheden så også op.
The Day of the Locust er strengt taget ikke et monotematisk score, for der er faktisk flere temaer i scoret. Ikke desto mindre er Barrys romantiske hovedtema så altdominerende, at det endelige indtryk er af et overvejende monotematisk score.
Nedtonet og sparsom
Hovedtemaet høres første gang i “Theme From The Day of the Locust” (nr. 1), her i et let og ganske muntert arrangement med et let jazzpræg. Stort set samme arrangement dukker op i “A Picture of Love” (nr. 4).
De fleste fremførsler af hovedtemaet er stemningsmæssigt dog langt mere nedtonede og tænksomme, end disse letbenede udgaver, ligesom orkestreringen er særdeles sparsom.
I “The Story Teller” (nr. 2) høres temaet f.eks. orkestreret primært for harpe og fløjte, dog også med et let strygerarrangement hen mod slutningen, og i et betydeligt lavere tempo.
I “No Love Have I” (nr. 6) er temaet arrangeret for violin og harpe, mens det i “The Garden of the Locust” (nr. 9) er arrangeret primært for violin og flygel med endnu et let strygerarrangement som opbakning.
Endnu et par mere opløftende udgaver af temaet findes i “Fashion and Fantasy” (nr. 13), der i tempo, rytmik og arrangement mest af alt minder om noget fra Barrys “swinging London”-periode i midten af 1960’erne, og “Pictures of the Past” (nr. 14), hvor temaet høres i et rent jazzarrangement med flygel, bas, trommer og klarinet.
Adstadigt tempo
Hovedtemaet er som sådan ganske fint, men det lider en del under de ret sparsomme og meget afdæmpede orkestreringer, Barry i langt de fleste tilfælde fremfører det med, ligesom tempoet ofte er til den noget adstadige side. Temaet havde klart gjort sig klart bedre i en varmere og mere bredt malende orkestrering.
Det temmelig adstadige tempo, temaet som oftest fremføres i, kombineret med dets næste totale dominans, betyder, at albummet går hen og bliver en noget langstrakt lytteoplevelse, og derfor er det faktisk de lettere jazzarrangementer af temaet, der fremstår som højdepunkterne.
Et sekundært tema introduceres i “Soft Shoe Salesman” (nr. 8); et komisk, voldsomt fjollet, men også ørehængende tema, der er orkestreret for bl.a. strygere, banjo, bas og trompet. Temaet har kun et par optrædener i scoret, og det er godt det samme, for det bliver hurtigt temmelig anstrengende.
Imponerende underscore
Så er den sparsomme mængde af regulær underscore, der også findes i scoret, langt mere interessant. “Fire and Passion” (nr. 4) starter med en akustisk guitarversion af hovedtemaet, men bevæger sig efter nogen tid over i noget for Barry helt ukarakteristisk dissonant og foruroligende underscore.
Og “The Day of the Locust” (nr. 17) består i samfulde 4 minutter og 23 sekunder af lignende dissonant underscore med uhyggelige strygerflader, agiterede strygere, dissonante træblæsere og slagtøjseffekter.
De to cues er særdeles effektive og imponerende, og man kan kun ærgre sig over, at Barry så sjældent bevægede sig over i den type musik, for han havde helt tydeligvis også evnerne til at begå sig her.
Film i filmen
Et kuriosum på albummet er cuet “The Flying Carpet” (nr. 3), der kommer fra en film i filmen. Nogle af filmens hovedpersoner går nemlig på et tidspunkt i biografen og ser komedien Ali Baba Goes to Town fra 1937.
Folkene bag The Day of the Locust kunne godt få rettighederne til at vise billederne fra filmen, men musikken måtte de ikke bringe. Så Barry blev sat til også at levere score til den scene af Ali Baba Goes to Town, der indgår i The Day of the Locust.
Det blev til endnu et ret fjollet og helt overgearet stykke musik – bl.a. med brug af den rædsomme swanee-fløjte (“slide whistle”) et par steder.
Alternative cues og crooner-sange
Barrys komplette score (hvoraf ikke alle cues blev brugt i filmen) ligger som nr. 1-18 på Intradas særdeles generøse udgivelse fra 2016.
Som nr. 19-28 ligger en række bonus-cues, bl.a. alternative udgaver af flere cues, men også tre sange, der alle er baseret på hovedtemaet, men med forskellige tekster.
Sangene fremføres af Nick Lucas, der begyndte sin musikkarriere allerede i 1920’erne, indledningsvist som guitarist, men senere bedre kendt som sanger. Teksten er er af Don Black, som Barry havde arbejdet sammen med adskillige gange siden Thunderball (1965).
Sangene er i sig selv fine nok – de er som sagt baseret på hovedtemaet – og arrangeret som klassisk 1930’er-croonermusik, men desværre er Nick Lucas’ vokal ganske svag og gammelmandsagtig (han var i slutningen af 70’erne på dette tidspunkt), hvilket går en del ud over sangenes effekt.
Source music
Endelig ligger som nr. 29-43 en række originalindspilninger fra 1930’erne og andre source music-cues, der alle er baseret på eksisterende musik (det meste fra 1930’erne), men i flere tilfælde arrangeret og indspillet på ny af Barry og arrangøren Pete King.
Med andre ord får man med Intradas udgivelse fra 2016 hele pakken: Barrys score, bonus-cues og source music.
Som sådan er The Day of the Locust derfor en fornem udgivelse, men det ændrer ikke på, at scoret i sig selv er en noget ensformig affære, hvor et ellers ganske fint hovedtema aldrig for alvor får lov at udfolde sig.
De klart mest interessante dele af The Day of the Locust er derfor de to cues, hvor Barry kaster sig ud i dissonant, foruroligende musik, men om det er nok til at retfærdiggøre et køb, må være op til den enkelte.
Jeg er glad for at have The Day of the Locust i min samling, men jeg er også en Barry-nørd, og selv som Barry-nørd er det helt sikkert ikke ét af scores, jeg kommer til at høre oftest. På den måde er The Day of the Locust også kun et score for hardcore Barry-samlere.
Nummerliste:
1. Theme From The Day of the Locust (1:41)
2. The Story Teller (1:14)
3. The Flying Carpet (1:49)
4. A Picture of Love (3:04)
5. Waterloo Sketches (0:56)
6. No Love Have I (1:01)
7. Rowdy Rumba (2:43)
8. Soft Shoe Salesman (3:06)
9. The Garden of the Locust / Lovers in the Valley (2:53)
10. Fire and Passion (2:17)
11. A Natural Clown / The Death of a Clown (1:02)
12. The Hungry Tart (1:11)
13. Fashion and Fantasy (1:21)
14. Pictures From the Past (1:18)
15. Unexpected Reunion (1:39)
16. Lonely Lover (film version) (0:45)
17. The Day of the Locust (4:23)
18. Theme From The Day of the Locust / Finale (1:44)
Samlet spilletid: 34:07
The Extras:
19. Who Needs Stars (1:33)
20. The Garden of the Locust (shorter version) (1:57)
21. Soft Shoe Salesman (album version) (2:43)
22. Fire and Passion (2:19)
23. A Natural Clown (reduced orchestration) (0:33)
24. The Hungry Tart (shorter version) (1:02)
25. Lonely Lover (violin version) (0:33)
26. Lonely Lover (woodwind version) (0:36)
27. Last Year’s Dreams (1:32)
28. Like Old Times (1:38)
Samlet spilletid: 14:26
Period and Source Music:
29. Jeepers Creepers (2:41)
30. Isn’t It Romantic (1:43)
31. I Wished on the Moon (2:35)
32. Jeepers Creepers (1:00)
33. Hot Voodoo (1:56)
34. I’m Feeling High (1:02)
35. Who’s Your Little Who-zis! (1:46)
36. Sing You Sinners (2:45)
37. Paramount on Parade / The Invaders (From the Vagabond King) / June in January / Columbia the Gem of the Ocean (2:38)
38. Oh How I Love Jesus (1:59)
39. There Is Power in the Blood (3:39)
40. Deck the Halls (0:42)
41. Minuet From Quintet in E (Boccherini) (1:03)
42. In an Eighteenth Century Drawing Room (2:40)
43. Radio Show – Soap (1:57)
Samlet spilletid: 30:06
Samlet total spilletid: 78:39
Komponeret af: John Barry
Orkestrering: John Barry
Dirigeret af: John Barry
Komponeret: 1975
Udgivet: 2016
Label: Intrada
Anmeldt i nr. 152 | 13/06/2018