Mogens Høegsberg
Ingen kommentarer

Super Furball

Super Furball
Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

Scoret til Super Furball er måske nok komponeret til en lille film, men i opfindsomhed, tematisk og motivisk rigdom og teknisk udførsel er det fuldt på højde med lignende scores til betydeligt større og dyrere film fra Hollywood.

Super FurballSuper Furball er den engelske titel på den finske børnefilm Super Marsu (direkte oversat: Supermarsvin). Filmen handler om pigen Emilia, der lever et helt almindeligt liv lige til den dag, hendes marsvin bider hende. Det giver hende superkræfter i skikkelse af, ja, Supermarsvinet.

Plottet i filmen skulle angivelig handle om, at Emilia i skikkelse af Supermarsvinet må redde sildene i Østersøen, der er ved at dø af forurenet vand. Derudover må Emilia også hjælpe sin ven Simon, der bliver mobbet i skolen.

Ja, plottet lyder unægtelig langt ude, men hvad fanden – det gør de plottet i de fleste Marvel-film også, når man kigger nærmere på dem.

Og man skal ikke lade sig snyde: Den afsindigt talentfulde finske komponist Panu Aaltios score til Super Furball er helt igennem vidunderligt!

Vanvittig dygtig

Panu Aaltio (f. 1982).

Panu Aaltio (f. 1982).

Det er i virkeligheden synd og skam, at Super Furball er det første score af Aaltio, som vi kigger nærmere på her på Planet Pulp, for Aaltio er som sagt vanvittig dygtig.

Aaltio, der er født i 1982, blev uddannet ved Sibelius-akademiet i Helsinki og flyttede i 2005 til Los Angeles for at studere film- og tv-musik på University of Southern California.

Han debuterede som filmkomponist i 2004 med musikken til en finsk kortfilm, og over de næste fire år, komponerede han musik til adskillige flere kortfilm foruden en tv-serie, en dokumentarfilm og en tv-serie.

Han spillefilmsdebuterede med score til Tummien perhosten koti (The Home of Dark Butterflies) i 2008 og har været særdeles produktiv lige siden med musik til både spillefilm, kortfilm og dokumentarfilm – herunder de glimrende scores til naturdokumentarfilmene Metsän tarina (Tale of a Forest) og fortsættelsen Järven tarina (Tale of a Lake) fra henholdsvis 2012 og 2016.

Aaltio har indtil videre primært arbejdet indenfor finsk film og tv, men har dog også komponeret musik til enkelte amerikanske film, herunder actionkomedien Orcs! fra 2011 og eventyrfilmen SAGA – Curse of the Shadow fra 2013.

Det helt store Hollywood-gennembrud (Aaltio deler sin tid mellem Helsinki og Los Angeles) lader endnu vente på sig, men hvis der er retfærdighed til i verden, så kommer det, for Aaltio er en langt mere talentfuld komponist end mange højtbetalte Hollywood-komponister. Ingen nævnt, ingen glemt.

Symfonisk, ledemotivisk orienteret score

Super Furball (og jeg bruger den engelske titel, fordi albumudgivelsen er engelsksproget) er et rent symfonisk score, der for langt størstedelens vedkommende også holder sig til symfoniorkestrets instrumenter.

Dog indgår enkelte andre instrumenter, bl.a. harmonika, akustisk guitar og trommesæt – de to sidstnævnte dog kun i et enkelt cue hver. Harmonika høres noget oftere, da det er nært knyttet til ét af scorets fine motiver.

For ja, Super Furball er et klassisk orienteret, ledemotivisk score, der indeholder to fuldt udviklede temaer og fire mindre motiver.

Ørehængende superheltetema

Det absolut væsentligste tema er hovedtemaet, der introduceres i det korte “Super Furball Theme” (nr. 1), men som behandles mere indgående i det umiddelbart følgende cue “Prologue” (nr. 2).

Hovedtemaet er et forholdsvis enkelt og kort, men ekstremt ørehængende superheltetema, der udmærker sig ved at være et bedre tema end mange af dem, der komponeres til de store, “seriøse” superheltefilm, som Hollywood nu har kværnet ud i snart 20 år.

Sin enkelhed til trods er temaet dog nuanceret nok til, at Aaltio kan bruge det på forskellig vis. Grundformen er naturligvis det rent heroiske, der høres i “Super Furball Theme” med en dynamisk strygerostinato og temaet i blæserne.

Men allerede i begyndelsen af “Prologue” høres temaet i en langsom, tænksom flygelversion, og der er adskillige andre eksempler i løbet af scoret på, at Aaltio, blot ved at give temaet til et andet instrument og ændre tempoet lidt, får rigtig meget ud af et ellers ganske simpelt tema.

Et andet fint eksempel på dette kunne være den afdæmpede version for obo i begyndelsen af “Superhero Difficulties” (nr. 12) eller den fine, spinkle udgave for klokkespil i starten af “Bath Tub” (nr. 17).

Derudover er det heller ikke altid, Aaltio hver gang trækker hele temaet frem; ofte bruger han kun de første syv toner af temaet, der dog er alt rigeligt til at genkende det.

En Hollywoodfilm værdig

Foruden hovedtemaet er der yderligere ét fuldt udviklet tema, som også får nogle fine variationer gennem scoret. Her ikke bare i form af variationer i instrumentering og tempo, sådan som tilfældet er med hovedtemaet.

Det sekundære tema – som er noget mere substantielt – får også nogle regulære melodiske variationer, men er dog ikke desto mindre ét og samme tema.

Temaet dukker første gang op i ved 2:50 i “Furball Taxi” (nr. 7); et vidunderligt, varmt tema, der her indledningsvist bæres af blæserne, inden strygerne tager over og løfter det op til det decideret bevægende.

Temaet dukker op igen adskillige steder i scoret, bl.a. i “Friends” (nr. 8) – det meste af tiden for soloflygel i en ganske vidunderlig fremførsel – og i “Town in Crisis” (nr. 18), her i en ligeså vidunderlig fremførsel for solocello.

Temaet kulminerer i det afsluttende “Clean Water” (nr. 24) i en fremførsel for det fulde symfoniorkester, der er enhver Hollywoodfilm værdig.

Flere mindre motiver

Endelig er der adskillige motiver på spil gennem scoret, herunder et skurkagtigt lille motiv, der indledningsvist – og adskillige gange senere – høres orkestreret for harmonika, men som også gives til andre instrumenter undervejs.

Det dukker første gang op ved 1:33 i “Prologue”, hvor det har form af et lille motiv på ni toner, men ofte bruger Aaltio det i en reduceret form på otte eller syv toner.

Der er også et mere varmt motiv på syv toner, der høres mange gange, og som mere synes at have at gøre med hovedpersonen Emilia, uden at jeg tør sige det med sikkerhed uden at have set filmen. Det høres første gang for obo ved 0:51 i “Main Title” (nr. 3) og som sagt mange gange i løbet af scoret.

Et tredje motiv er afledt af det sekundære, varme tema, uden dog at være identisk hermed (f.eks. i starten af “Two Homes and a Running Wheel”, nr. 5), mens det fjerde motiv, et lille drillende ét af slagsen, først høres i v. 2:11 i “Ominous Signs” (nr. 6).

Foruden de tilbagevendende temaer og motiver er der flere enkeltstående tematiske eller motiviske idéer, bl.a. et lille, sprælsk tema, der kun høres i “Herring Here, Herring Everywhere” (nr. 9) og et actionmotiv, der kun høres i “A Herring Plan” (nr. 20).

Gennemført charmerende

Alle disse temaer og motiver er pakket ind i et sprælsk, symfonisk score, der viser, hvor fuldkommen og totalt selvsikker en komponist, Aaltio er. Alle orkestrets sektioner får mulighed for deres øjeblikke, og især er jeg vild med de mange fine passager for træblæsere, som Aaltio har skrevet ind i musikken.

Han bruger også de forskellige sektioner varieret og inspireret: Strygerne er rytmiske i actionmusikken og malende i de mere afdæmpede øjeblikke; blæserne kan være dramatiske og truende, men også storslåede og varme, og træblæserne er det ene øjeblik legende og drillende, det næste afdæmpede og indfølte.

Læg dertil nogle fine passager for flygel og diverse slagtøjsinstrumenter, og man har et score, der til fulde demonstrerer symfoniorkestrets alsidighed, når det anvendes kreativt af en komponist, der ved præcis, hvad han gør.

Stemningen er hele vejen igennem overvejende positiv og legende, men der er også mere action- og suspenseprægede øjeblikke undervejs. Decideret dystert bliver scoret meget sjældent, selvom et cue som “Ominous Signs” dog anslår en mørkere tone end de fleste andre.

Tempoet er ikke sjældent hæsblæsende, men der er dog også en hel del temposkift undervejs, ikke bare fra cue til cue, men også i flere af de enkelte cues. “Underwater” (nr. 14) og “A Herring Plan” er således eksempler på cues med en hel del Mickey Mousing, hvilket nogle lyttere uden tvivl vil irriteres over.

Det er imidlertid ofte omstændighederne ved både børnefilm og animerede film, og selvom jeg også selv kan irriteres over sådanne tempo- og stilskift, er Super Furball så gennemført charmerende og teknisk ekvilibristisk, at det ikke generede mig et øjeblik.

Fremragende filmmusik

Super Furball var en virkelig positiv overraskelse; et forrygende score, der måske nok er komponeret til en lille film, men som i opfindsomhed, tematisk og motivisk rigdom og teknisk udførsel er fuldt på højde med lignende scores til betydeligt større og dyrere film fra Hollywood.

Mit råd vil være ikke at lade sig afskrække af hverken den letbenede tone eller graden af Mickey Mousing og i stedet give Super Furball en chance. Det er fremragende filmmusik og så er det helt umuligt ikke at blive i godt humør af!

5 stjerner

Nummerliste:
1. Super Furball Theme (0:55)
2. Prologue (1:47)
3. Main Title (1:53)
4. Late for School (1:46)
5. Two Homes and a Running Wheel (1:49)
6. Ominous Signs (3:09)
7. Furball Taxi (3:49)
8. Friends (2:29)
9. Herring Here, Herring Everywhere (2:14)
10. Emilia’s Transformation (3:08)
11. First Meeting (2:15)
12. Superhero Difficulties (1:46)
13. Learning to Fly (1:18)
14. Underwater (4:38)
15. The Herring Chief (1:55)
16. A Talk With Dad (1:39)
17. Bath Tub (1:48)
18. Town in Crisis (2:09)
19. The Water Park (3:15)
20. A Herring Plan (3:05)
21. Bullies (1:13)
22. The Hero We Need (5:56)
23. Classroom Courage (1:25)
24. Clean Water (2:06)

Total spilletid: 57:27

Titel: Super Furball [Super Marsu]
Komponeret af: Panu Aaltio
Komponeret: 2018
Udgivet: 2018
Label: MovieScore Media/Quartet Records
hvid
Super Furball er udkommet digitalt på MovieScore Media (9. marts 2018) og udkommer i maj 2018 på CD i et begrænset oplag på Quartet Records.

Anmeldt i nr. 151 | 13/05/2018

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>