Mogens Høegsberg
Ingen kommentarer

Star Trek VI: The Undiscovered Country

Star Trek VI: The Undiscovered Country
Decrease Font Size Increase Font Size Tekst Print denne side

Cliff Eidelmans score til den sjette Star Trek-film er fin, fin filmmusik, der viser Star Trek-universet fra sin mest seriøse side.

Star Trek VI: The Undiscovered CountryEfter det næsten universelt foragtede femte indlæg i Star Trek-filmserien, The Final Frontier (1989), vidste Paramount Pictures, at det ville være “op ad bakke” for næste indlæg i serien. Derfor gjorde de noget utrolig smart; de hyrede Nicholas Meyer som instruktør. Meyer var også manden bag seriens vel nok bedste film overhovedet, The Wrath of Khan (1982).

Meyer skrev selv manuskriptet til filmen i samarbejde med Denny Martin Flinn, hvis eneste credit som forfatter skulle blive The Undiscovered Country. Idéen til filmen kom oprindelig fra Leonard Nimoy, der foreslog at plottet kunne handle om, hvad der ville ske hvis “Muren faldt” i rummet; her med henvisning til fjendskabet mellem Føderationen og Klingonerne.

Medlem af en uheldig klub

Ganske som det havde været tilfældet med Meyers første film i serien, valgte han at undlade at bruge en kendt komponist på filmen. Faktisk havde Meyer indledningsvist forestillet sig at bruge Holsts The Planets (første komplette offentlige fremførsel 1920) som filmens score, men det viste sig at være for dyrt at få rettighederne til at bruge Holst nyklassiske værk. Derfor måtte Meyer på udkig efter en regulær filmkomponist, og valget faldt denne gang på den unge Cliff Eidelman (f. 1964).

Eidelman havde på dette tidspunkt leveret musik til et halvt dusin spillefilm og en håndfuld tv-film og -serier siden sin debut blot tre år tidligere, men The Undiscovered Country var Eidelmans til dato højst profilerede projekt, og det er desværre fortsat tilfældet. Af uransagelige årsager er Eidelman blevet medlem af den klub af vildt talentfulde filmkomponister, der ikke får de jobs, som de fortjener.

Eidelman leverede et glimrende symfonisk score til The Undiscovered Country, hvis primære problem – hvis man anser det som sådan – er, at scoret stort set ikke indeholder nogle af de allerede etablerede temaer fra de tidligere film.

Alexander Courages’ oprindelige Star Trek-tema citeres kortvarigt, men derudover er det eneste tilbagevendende tema interessant nok James Horners Spock-tema fra scoret til The Search for Spock (1984). “Interessant nok” fordi Horners tema for Spock måske ikke ligefrem er det mest iørefaldende eller det eneste oplagte tema, Eidelman kunne vælge at inkorporere. Det dukker op i “Escape from Rura Penthe” (nr. 9).

Eidelmans egen kreation

Derudover er The Undiscovered Country rent musikalsk Eidelmans egen kreation med Eidelmans egne temaer og idéer. I stil med filmens ganske seriøse temaer, er også Eidelmans score betydeligt mere seriøst og dystert, end vi har været vant til fra Star Trek-universet, og det høres allerede i “Overture” (nr. 1).

Her præsenteres vi indledningsvist for scorets mørke hovedtema (der også fungerer som temaet for filmens klingoner), hvor indflydelsen fra både Holsts The Planets og Igor Stravinskys L’oiseau de feu (1910; dansk titel: Ildfuglen) gør sig gældende, inden cuet går over i en mere heroisk, men dog stadig ganske alvorlig, modus.

Eidelman komponerede også sit eget Kirk-tema, der først høres i “Clear All Moorings” (nr. 3), der samtidig inkorporerer bidder af Alexander Courages Star Trek-tema.

Allerede i indledningen af “Assasination” (nr. 4) tilnærmer Eidelman sig Horners Spock-tema, uden at der dog er tale om et direkte citat, men i stedet endnu et af Eidelmans originale temaer: Et både æterisk smukt og ganske dystert tema, der danner optakt til resten af cuet, der udvikler sig til et glimrende action- og suspensecue med masser af percussion og stort kor.

Generelt spiller koret en stor rolle i scoret, og Eidelman udnytter det til stor effekt, bl.a. i indledningen af “Surrender for Peace” (nr. 5), hvor koret nærmest giver musikken horroragtig tilsnit.

Allerbedst er koret dog i det rytmiske og brutalt dystre “Rura Penthe” (nr. 7), hvor koret i en periode giver det i forvejen dystre cue en virkelig creepy effekt, der perfekt understreger den klingonske gulag ved (angiveligt) at synge “At være eller ikke at være” på klingonsk! Men i øvrigt er “Rura Penthe” nok ét af scorets stærkeste cues; et forrygende suspense-cue, der virkeligt understreger, hvor dystert et score, vi egentlig har med at gøre.

God actionmusik!

Foruden den mere lavstemte suspensemusik, der fylder meget af scoret, er der også noget rigtig god actionmusik til stede. “Assassination” har været nævnt, men derudover er de to centrale actioncues “Escape from Rura Penthe” (nr. 9) og “The Battle for Peace” (nr. 11). Særligt anden del af sidstnævnte er helt forrygende, samtidig med at Eidelman hele tiden sørger for at inkorporere sit hovedtema.

“Sign Off” er det første cue siden “Clear All Moorings”, hvor musikken tager en mere upbeat drejning. Vi får endnu et statement af Kirks tema, inden Eidelman slutter af i en decideret heroisk modus, der indledes og afsluttes af Alexander Courages Star Trek-tema. Efter dette “afsluttende” cue kommer en glimrende opsummering af scorets temaer i den seks minutter lange suite “Star Trek VI Suite” (nr. 13).

Fin, fin filmmusik

Denne anmeldelse er baseret på MCA’s oprindelige, ca. 45 minutter lange, albumudgivelse af scoret, men det skal nævnes, at Intrada i 2012 udgav en komplet version, der både indeholdt musikken, som hørt i filmen (CD 1), samt det oprindelige album (CD 2). Det komplette score (uden ekstramateriale) skulle have en spilletid på ca. 58 minutter, så det er klart, at der mangler musik på det oprindelige album.

Det er ligeledes klart, at hvis man ikke allerede ejer scoret og har tænkt sig at investere i det, så giver det bedst mening at købe Intradas udvidede udgave, da man dermed får både det komplette score og det, der svarer til MCA’s oprindelige album.

Og der er ikke de store grunde til at undlade at købe Eidelmans score, for der er virkelig tale om fin, fin filmmusik, der viser Star Trek-universet fra sin mest seriøse side. Den eneste anke, man kan have mod Eidelmans score, er, som tidligere nævnt, at han med undtagelse af Horners Spock-tema og Alexander Courages oprindelige Star Trek-tema forbigår tidligere etablerede temaer.

Det kan godt irritere en lille smule til at begynde med, men på den anden side er Eidelmans egen musik af så høj kvalitet, at man hurtigt glemmer det og særligt jo flere gange man lytter til scoret.

5 stjerner

Nummerliste:
1. Overture (2:58)
2. An Incident (0:53)
3. Clear All Moorings (1:39)
4. Assassination (4:44)
5. Surrender For Peace (2:46)
6. Death of Gorkon (1:10)
7. Rura Penthe (4:22)
8. Revealed (2:38)
9. Escape from Rura Penthe (5:34)
10. Dining on Ashes (0:59)
11. The Battle for Peace (8:02)
12. Sign Off (3:12)
13. Star Trek VI Suite (6:19)

Total spilletid: 45:16

Titel: Star Trek VI: The Undiscovered Country
Komponeret af: Cliff Eidelman
Dirigeret af: Cliff Eidelman
Orkestrering: Mark McKenzie & William Kidd
Komponeret: 1991
Udgivet: 1991
Label: MCA Records

Anmeldt i nr. 121 | 13/11/2015

Stikord: Star Trek

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *